Hond laten afvallen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:01

poetser schreef:
Snuffelmat kent ze wel, maar dat kost teveel moeite, evenals brokjes verspreiden. Buiten de wandelingen is ze niet te verleiden tot een actief momentje helaas. Alleen als ze naar buiten wil komt er leven in.

Ze drinkt alleen heel weinig. Vanmorgen 4 slokjes en daarjuist weer 2. Plassen en poepen doet ze wel goed, al zijn de keuteltjes erg hard. Buikje is in elk geval minder hard dan gisteren en ademhaling nog steeds beduidend beter.


Als ze meer loopt, wordt ze vanzelf actiever. Op 18 november slofte mijn hond, nu loopt hij als een voetzoeker door het gras te racen :')

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:00

luuntje schreef:
Voer laten liggen lukt dan niet vanwege andere dieren.
Kan ik ook niet hoor, kat eet alles op inclusief hondenbrokken.

Eten afwegen en wandelen is prima.
Ze zal zo toch afvallen op een gezonde manier.

Zo’n exemplaar hebben wij ook :')

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 23:52

Hier zijn het de konijnen, die zijn gewend los te lopen als ik thuis ben :')

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 07:44

rien10 schreef:
Goed bezig TS. Je kan als volgt van oude naar nieuwe brokken overstappen.
Dag 1 80% oude brokken, 20% nieuwe brokken
Dag 2 70% oude brokken, 30% nieuwe brokken
Dag 3 60/40
Dag 4 50/50
Dag 5 40/60
Dag 6 30/70
Dag 7 20/80
Dag 8 100% nieuw.
Dan ben je in een week overgestapt.


Ik wil volgens dit schema overstappen op Royal Canin satiety. Gisterochtend de eerste keer gemengd, maar haar ontbijt van gisteren staat er nu nog :( Nu weet ik dat een dagje niet eten op zich geen kwaad kan voor een hond, maar dit is niet de Lily die ik heb leren kennen. Verder merk ik geen gedragsverandering en drinken doet ze ook goed. Zondag at ze ook al minder, maar heeft ze toch haar eten opgegeten.
Straks langs de dierenarts, wil haar opnieuw laten wegen.

Ze krijgt nu trouwens 50 gram brok, verdeeld in 2 maaltijden. 30gr 's morgens en 20gr 's avonds. Van de 30gr van gisterochtend ligt er nu nog 21gr.

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:37

poetser schreef:
Gisterochtend de eerste keer gemengd, maar haar ontbijt van gisteren staat er nu nog :( Nu weet ik dat een dagje niet eten op zich geen kwaad kan voor een hond, maar dit is niet de Lily die ik heb leren kennen.

Laat je het eten staan?

Ik zou hier gewoon streng in zijn. Na max 10 minuten vak weghalen, volgende maaltijd een nieuwe kans.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 11:09

Ik heb hem laten staan. Ze reageert totaal niet op het bakje, toen ze wel nog at ook niet.

Dierenarts heeft gezegd dat ik mij nog geen zorgen moet maken. Snoepje ging er gretig in, dus waarschijnlijk is het door de nieuwe brokjes dat ze niet eet. Kwestie van wachten tot de honger wint.

Qua gewicht gaat ze te snel, daar helpt het niet eten natuurlijk ook niet bij. Al hoop ik dat 1 van de 2 weegschalen niet zo nauwkeurig is. Ze weegt nu nog 4,1 kilo. Dat is een verschil van 700 gram op 6 dagen.

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:14

Dat is wel een groot verschil in korte tijd, wat moet ze dan bij haar vorige baasje veel te veel gehad hebben. Fijn dat ze bij jou terecht is gekomen.

Je kunt nog proberen om wat warm water over de brokjes te gieten, dan komt de geur meer vrij en soms vinden ze dat aantrekkelijker.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:18

Waarom hou je niet even oude voer aan? Ze valt meer dan genoeg af momenteel. Zo'n verhuizing brengt al zoveel nieuwe dingen met zich mee. Ik geloof dat ik t voer de komende weken zo zou laten.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:29

poetser schreef:
Ik heb hem laten staan. Ze reageert totaal niet op het bakje, toen ze wel nog at ook niet.

Dierenarts heeft gezegd dat ik mij nog geen zorgen moet maken. Snoepje ging er gretig in, dus waarschijnlijk is het door de nieuwe brokjes dat ze niet eet. Kwestie van wachten tot de honger wint.

Qua gewicht gaat ze te snel, daar helpt het niet eten natuurlijk ook niet bij. Al hoop ik dat 1 van de 2 weegschalen niet zo nauwkeurig is. Ze weegt nu nog 4,1 kilo. Dat is een verschil van 700 gram op 6 dagen.

Of ze vind de nieuwe brokken echt niet lekker. Dat kan ook prima. :)
Gezien dat ze zo goed afvalt lekker haar oude brokken alleen geven. En er komt een punt dat ze spieren gaat opbouwen. En dan zal ze qua gewicht minder afvallen. Maar wel degelijk afvallen.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 12-01-21 11:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:30

Ir111 schreef:
Waarom hou je niet even oude voer aan? Ze valt meer dan genoeg af momenteel. Zo'n verhuizing brengt al zoveel nieuwe dingen met zich mee. Ik geloof dat ik t voer de komende weken zo zou laten.

Inderdaad. Het is niet voor niets dat een hond altijd het oude voer meekrijgt. Kwestie van het verteringssysteem niet overhoop te gooien. Veranderingen zoveel mogelijk spreiden in de tijd.
Afvallen en conditie opbouwen doe je best in kleine stapjes.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 11:42

Dit was de eerste keer met het nieuwe voer erdoor. 25 gram het oude voer en 5 gram het nieuwe voer. Ik ben het nu al beginnen mengen omdat de oude brokken bijna op zijn.

Ik zal even verse brokken geven en zien wat ze dan doet.

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:18

Desnoods een likje natvoer/kattenvoer door de nieuwe brokjes, ze valt genoeg af dus die speling heb je wel nu.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:11

Ik denk dat het hier veel ingewikkelder gemaakt wordt dan nodig.
Dit is in principe een gezonde hond met een gezonde eetlust die altijd teveel eten heeft gehad, plus lekkere tussendoortjes. Natuurlijk haalt die haar verwende neusje op voor brokjes die ze minder lekker vindt. Prima! Weghalen, volgende maaltijd nieuwe kansen. Moet je zien hoe snel die omgaat.
Gewoon consequent zijn, geen geneuzel met kattebrokjes, bouillon, opwarmen etc etc. Minder eten, minder calorieën.
Echt een hond ( en zéker zo'n hond) kan best een paar dagen zonder eten zonder enige risico's ( verteringsstelsel helemaal overhoop? welnee! Het is geen paard :)*)
Enfin, succes ermee TS.

luuntje

Berichten: 13971
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:19

Ik zou het eten ook weghalen na 10 minuten.
Volgende voerbeurt nieuwe ronde,nieuwe kansen.

Voer jij voor of na het wandelen?

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 14:26

Bedankt voor je reactie Kuggur. Stelt mij wel gerust.

Brokjes heeft ze weer niet aan geraakt, maar het vlees dat op mijn boterham lag, was wel heel interessant. Gelijk een lesje van niet bedelen gegeven.

@ luuntje, ik voer 's morgens als we mijn zoon op school hebben afgezet, rond 9u en 's avonds tussen 2 wandelingen in. Dan krijgt ze rond 19u haar brokken.

luuntje

Berichten: 13971
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:40

Mijn hond voer ik na het lopen.
Maar die heeft altijd wel honger.

Voer je nu de oude brokken?
Ik zou denken dat zonde tussendoortjes ze tochwel snel gaat eten.

Al heeft onze hond een tijd slecht gegeten als pup en toen hebben we klein schepje vlees over zijn brokken gedaan.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 18:51

Dankzij de vorige eigenaar heb ik de oorzaak waarschijnlijk gevonden. Lily moet (rond deze tijd) loops worden en dan schijnt ze haar brokken altijd te laten staan. Hoelang ze dat volhoud wist de vorige eigenaar niet, omdat zij altijd nat voer gaf als ze haar brokken weigert.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:18

Als ze langer dan 2 dagen minder dan 10g brokken per maaltijd eet (2 per dag, toch?) zou ik haar toch een klein beetje (20g/maaltijd) natvoer geven (bij 10g brokken) als ze bij haar vorige eigenaar dan wel at. Langdurig heel leeg blijven is niet handig. Te snel afvallen is ook weer niet gezond en bij die hele kleintjes kan vasten sneller gevolgen hebben dan bij een "gewone" (10+kg) hond.

20g natvoer is gelijk aan 10g brokken, mocht ze na een paar dagen haar brokken weer goed mee opeten, dan bouw je het natvoer af en de brokken op.

Edit: verder doe je het trouwens goed, dat vergeet ik nu te zeggen. Het is bij een nieuwe hond altijd puzzelen, en bij zo'n diertje als het jouwe al helemaal.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 22:56

Een klein beetje natvoer heeft er voor gezorgd dat ze in elk geval 1x goed eet. Haar ontbijt eet ze nu een beetje, 's avonds eet ze nu goed.

Weegschaal tikte vandaag 3,9 aan *\o/*

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 08:46

Wow, wat super! Ze is gewoon al bijna 20% van haar gewicht kwijtgeraakt.

Het gaat wel zo hard dat ik hoop dat ze snel s ochtends ook goed gaat eten want anders gaat het te hard, maar voor nu is het een super resultaat.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:05

poetser schreef:
Een klein beetje natvoer heeft er voor gezorgd dat ze in elk geval 1x goed eet. Haar ontbijt eet ze nu een beetje, 's avonds eet ze nu goed.

Weegschaal tikte vandaag 3,9 aan *\o/*

Super!

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 09:39

Mizora schreef:
Wow, wat super! Ze is gewoon al bijna 20% van haar gewicht kwijtgeraakt.

Het gaat wel zo hard dat ik hoop dat ze snel s ochtends ook goed gaat eten want anders gaat het te hard, maar voor nu is het een super resultaat.


Daar heb je gelijk in. De da heeft het daar ook over gehad. Ik ben zelf al blij dat ze tenminste weer redelijk eet. Heb trouwens wel de hoeveelheden omgedraaid. Normaal kreeg ze 's morgens het meeste, maar vanwege het slechte eten, krijgt ze dat nu tijdelijk 's avonds.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-21 12:51

Inmiddels tikt de weegschaal 3,7 kilo aan. Het gaat nu een stuk trager, maar ze ziet er steeds beter uit. Snurken doet ze alleen nog als ze zich heel druk maakt en als ze slaapt.

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:38

Is echt snel genoeg hoor!
Op deze manier kan ze langzaam maar gestaag afvallen zonder dat ze inteert op spierweefsel.

luuntje

Berichten: 13971
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:50

Fijn dat eten nu lukt.
En gewoon al een kilo kwijt. Dat is veel.

Heb je toevallig een voor- en nafoto?