Hond laten afvallen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 08:57

Hoewel ik niet enthousiast word van die brok zou ik juist even wachten met wisselen van voer. Genoeg veranderingen in 1x qua verhuizing en beweging. Alles omgooien vind ik persoonlijk wel heel drastisch. En ik denk dat je met bewegen en. Voer afmeten al een heel eind komt en dan kun je vanzelf switchen.
Je wil namelijk ook niet dat ie ineens heel snel afvalt.

Wij hebben ook een dieetbrok en senior brok inn t assortiment. Daar zou je nog naar kunnen kijken(of vragen) als t niet lukt met de huidige brok.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:26

Idd lever voorlopig haar vertrouwd voer behouden. Je kan stilaan beginnen bijmengen met het voer wat je wil gaan gebruiken. Je hondje moet vermageren, maar niet overhaasten; haar lichaam moet de tijd krijgen om zich aan te passen. Conditie bouw je op met rustige beweging, hondje is al wat ouder en moet van ver komen dus ook oppassen voor overbelasting.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:30

Ik zou juist niet 3 a 4 keer per dag gaan voeren gewoon 1 of 2 keer.
Ik voer 2x per dag waarvan savonds bewust een kleine portie.
Eerder gaf ik juist sochtends minder en savonds meer maar op een bepaald moment viel onze hond niet meer af en toen ik dit ben gaan omdraaien begon hij weer af te vallen.
1x voeren heb ik ook geprobeerd maar dan gaat hij gal spugen.

Onze hond had echt extreem overgewicht, hij is echt al heel veel kwijt en moet nu nog 2 a 3 kg afvallen om echt een gezond gewicht te krijgen.

In het begin kon onze hond weinig bewegen, was niks gewend. Heel langzaam opgebouwd en ook het zwemmen opgebouwd.
Toen hij eenmaal wat conditie had heeft zwemmen echt veel geholpen, bijna dagelijks gingen we naar de rivier. Maar onze hond is echt een waterrat en zwemt dus heel makkelijk ook gewoon als het koud is :brr: ik zou nu niet beginnen met zwemmen maar als de temperaturen weer wat hoger zijn zou je wel kunnen proberen of ze zwemmen leuk vind of je zou het echt in een hondenzwembad moeten doen oid.

Wij maken nu meestal 2 lange wandelingen per dag van een uur per keer en dan tussendoor nog wat plasrondjes. Hij gaat ook mee naar stal dus daar nog wat extra beweging.
Als we naar een gebied verder weggaan gaan we 2 a 3 uur lopen en dan verder alleen plasrondje en mee naar stal.

Ik weeg zijn voer af, eerder deed ik het met een maatbekertje maar met nawegen bleek het dan toch steeds net 5 gram ofzo meer te zijn, niet veel natuurlijk maar als je dat per week bekijkt is het toch wel weer extra.
Ik zou dus echt gaan afwegen.
Ik maak nu 1x per week bakjes met de hoeveelheid die hij op 1 dag mag krijgen.
De ochtend krijgt hij ongeveer 2/3 en de avond 1/3. Ik gebruik soms ook wat brokjes als beloning en die gaan ook uit het bakje zo kan ik toch een beloning geven zonder dat hij extra binnen krijgt.
Af en toe krijgt hij wel is mini stukjes gedroogde kip (is mager)
Dit gebruik ik alleen tijdens de training met dingen die hij moeilijk vind, dit is echt een super beloning voor hem want meestal bestaat de beloning niet uit voer en anders zijn het zijn gewone brokken.
Hij krijgt ook 2x per week een kauwbot voor zijn tanden die dagen geef ik net ietsje minder brok.
Hij krijgt ook regelmatig wat groente, vooral sperziebonen maar ook wel is een restje van wat wij over hebben.

Ik zou wel kijken naar ander voer, ga rustig is kijken naar welk voer geschikt kan zijn en tot die tijd gewoon even dit,ze moet al aan de nieuwe situatie wennen en daarbij ook nog voer verandering is veel tegelijk. ook even rustig laten wennen aan nieuw voer door het even te mengen met het oude voer.
Ik zou zelf beginnen met 70 gram per dag van dit voer en dan wat bonen geven voor de vulling. Je merkt snel genoeg of ze wel of niet gaat afvallen op deze hoeveelheid voer en anders kan je het altijd nog wat verder terug schroeven.
Vergeet niet dat op een gezonde manier gewicht verliezen ook gewoon veel tijd gaat kosten.

Hier helpt het ook om te voeren vanuit een snuffelmat, ik verstop het ook wel is door het huis of in de tuin, zo is hij veel langer bezig en lijkt hij ook voller te zitten anders is in 2 happen zijn bak leeg en kauwt hij niet eens

Succes! Gaat vast goedkomen

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 10:37

Ze heeft haar gedoseerde ontbijt op en na 5 minuten murmelen heeft ze zich neergelegd bij de hoeveelheid. Ze is wel wat actiever dan gisteren.

Straks naar de winkel en sperzieboontjes inslaan voor haar. Ook ga ik straks kijken voor goed voer en dan beide zakken mengen tot de oude brokken op zijn.

Ik ben echt heel blij met jullie adviezen.

Zoolgangster

Berichten: 9584
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:37

kiwiwitje schreef:
Vaak kun je al heel wat door te voeren naar het gewicht wat ze hoort te hebben. Dus even naar de tabel op de zak kijken en dan voor haar goede gewicht afwegen wat ze mag hebben.
Voor af te vallen heb je geen mega wandelingen nodig. Liever 3 kleine rondjes dan 1 groot rondje. Zeker ivm belasting.



Je kan ook contact opnemen met een dierfysio. Dan kan ze lichamelijk gevolgd worden in het opvoeren van beweging en het proberen te voorkomen van blessures. Eventueel in combi met de hydrotrainer aangezien dat veeel minder belastend is voor de gewrichten
https://Www.hydrotherapiehond.nl


Dit zou ik eerder doen dan gelijk dieetvoer want ik denk dat je zo snel veel verschil gaat zien.


Zo denk ik er ook over, ik denk dat alleen al het feit dat het hondje nu bij iemand als TS terecht is gekomen, en niet meer vetgemest wordt, maar normaal te eten gaat krijgen, voor een beter gewicht gaat zorgen, plus meerdere kleine wandelingetje per dag. Dat laatste leidt het hondje ook af van het feit dat het nu niet meer volgepropt wordt, ik verwacht een snelle verbetering!

TS, super dat je voor dit hondje wil zorgen! *\o/*

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:41

poetser schreef:
Ze heeft haar gedoseerde ontbijt op en na 5 minuten murmelen heeft ze zich neergelegd bij de hoeveelheid. Ze is wel wat actiever dan gisteren.

Straks naar de winkel en sperzieboontjes inslaan voor haar. Ook ga ik straks kijken voor goed voer en dan beide zakken mengen tot de oude brokken op zijn.

Ik ben echt heel blij met jullie adviezen.


Goed voer is niet bij een supermarkt te koop, even langs een dierenspeciaalzaak.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 11:03

Zo bedoelde ik dat ook. Even een rondje doen. Dan kan ik ook kijken voor wat speeltjes en een betere halsband.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:12

poetser schreef:
Zo bedoelde ik dat ook. Even een rondje doen. Dan kan ik ook kijken voor wat speeltjes en een betere halsband.

Ik zou dan persoonlijk kijken voor een fijn tuigje. :)

Zoolgangster

Berichten: 9584
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:53

mvdende schreef:
poetser schreef:
Ze heeft haar gedoseerde ontbijt op en na 5 minuten murmelen heeft ze zich neergelegd bij de hoeveelheid. Ze is wel wat actiever dan gisteren.

Straks naar de winkel en sperzieboontjes inslaan voor haar. Ook ga ik straks kijken voor goed voer en dan beide zakken mengen tot de oude brokken op zijn.

Ik ben echt heel blij met jullie adviezen.


Goed voer is niet bij een supermarkt te koop, even langs een dierenspeciaalzaak.


Dierenspeciaalzaken hebben inderdaad veel beter voer, ik heb een hond enorm op zien knappen door voer uit de supermarkt (kreeg hij bij vorige eigenaar) te vervangen door voer van een dierenwinkel.

rien10
Berichten: 14666
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:17

Goed bezig TS. Je kan als volgt van oude naar nieuwe brokken overstappen.
Dag 1 80% oude brokken, 20% nieuwe brokken
Dag 2 70% oude brokken, 30% nieuwe brokken
Dag 3 60/40
Dag 4 50/50
Dag 5 40/60
Dag 6 30/70
Dag 7 20/80
Dag 8 100% nieuw.
Dan ben je in een week overgestapt.

testes76

Berichten: 1028
Geregistreerd: 04-02-13
Woonplaats: Noord brabant

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:29

Ik geef mijn hond als tussendoortje winterpeen of komkommer. Daar moest hij in het begin niks van hebben; maar al snel wist hij dat het dat was of niks en nu smult hij ervan. Soms geef ik hem wat minder brok en sperziebonen (uit blik) erbij. Vult wel, maakt niet dik. En inderdaad blijven bewegen, succes :wave:

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:42

Misschien een idee om meer werk temaken van het voeren.
Dus een voerbal geven of het voer verstoppen in een snuffelkleed.
Ze zou dan langer bezig moeten zijn om alles op te krijgen.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 19:10

luuntje schreef:
Misschien een idee om meer werk temaken van het voeren.
Dus een voerbal geven of het voer verstoppen in een snuffelkleed.
Ze zou dan langer bezig moeten zijn om alles op te krijgen.


Helaas is mevrouw liever lui dan moe. Ze doet totaal geen moeite. Snuffelmat heeft ze, maar daar vind ze niks aan.

Ik heb in een ander topic de vraag gekregen of ze gesteriliseerd is, dacht dat hier misschien ook wel belangrijk was om te melden. Ze is niet gesteriliseerd.

Sperziebonen staan af te koelen en gaan straks door haar brokjes. Vanmorgen heeft ze 25 gram gehad en ondanks de 5 minuten dat ze niet akkoord was, heeft ze geen enkele keer aangegeven dat ze honger heeft. Wel lijkt haar ademhaling wat beter, dus vermoed dat er ook wat stress bijgezeten heeft. Ze snurkt nog wel, maar geen hijg aanvallen of iets.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:26

Ik zou voor nu brokjes op de vloer strooien over een paar vierkante meter al genoeg uitdaging vinden, het vertraagt toch, maar voor een hond met zo veel veranderingen kan een snuffelmat best veel frustratie opleveren. Maar gewoon uit haar bakje blijven voeren is voor nu ook prima.

Het klinkt super! Haar ademhaling kan inderdaad stress geweest zijn, maar met 200g brokjes en snacks kan het zelfs zo zijn dat haar volle maag en darmstelsel haar in de weg zat. 200g brokjes is voor haar gelijk aan ruim 5kg brood voor jou. Dat is dus nog los van het vet dat ook nog in de weg zit. En uiteraard is een combinatie van beide ook mogelijk.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 21:04

Snuffelmat kent ze wel, maar dat kost teveel moeite, evenals brokjes verspreiden. Buiten de wandelingen is ze niet te verleiden tot een actief momentje helaas. Alleen als ze naar buiten wil komt er leven in.

Ze drinkt alleen heel weinig. Vanmorgen 4 slokjes en daarjuist weer 2. Plassen en poepen doet ze wel goed, al zijn de keuteltjes erg hard. Buikje is in elk geval minder hard dan gisteren en ademhaling nog steeds beduidend beter.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:10

Je moet in haar geval wel beseffen dat ze een bmi heeft van ongeveer 40-45 als ze een mens zou zijn. Als ze dan ook geen conditie heeft opgebouwd/onderhouden, is iedere beweging erg vermoeiend. Mocht ze erg weinig drinken, dan zou ik de brokjes gaan weken. Maar als ze haar sperzieboontjes eet en regelmatig een paar slokjes drinkt, is het op zich goed.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:14

Het is niet erg dat eten wat moeite kost, dat kan je wel compenseren met je wandeling. Dus eten wat rond strooien om haar er langer mee bezig te laten zijn is prima. Ze mag best moeite doen voor haar voer

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 22:44

belle_boef schreef:
Het is niet erg dat eten wat moeite kost, dat kan je wel compenseren met je wandeling. Dus eten wat rond strooien om haar er langer mee bezig te laten zijn is prima. Ze mag best moeite doen voor haar voer


Ik bedoelde meer dat Lily dat zelf te veel moeite vind en gewoon na 1 of 2 brokjes met een heel zielig koppie in de bank gaat liggen piepen. Doe ze daarna in haar bakje en ze schrokt ze op.

Drinken heeft ze net veel gedaan. Denk dat ze haar schade aan het inhalen was. Sperziebonen eet ze trouwens niet.

Maar het contrast tussen binnen en buiten is reusachtig. Binnen is het een luie slaapkop en buiten is het een pittig ding met oog voor de omgeving. Ze loopt gezellig rond, alles word afgesnuffeld en met momenten "trekt" ze zelfs aan de lijn. Buiten vind ze geweldig. Zodra je weer binnen komt dan loopt ze naar de bank en slaapt verder.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:48

Dat had ik begrepen maar dan zou ik haar toch zichzelf zielig laten vinden. Ze kan de brokken pakken wanneer ze wil. Bij grote honger doen ze dat wel

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:57

Misschien kan je de bonen laten liggen en kijken of ze ze alsnog gaat opeten als ze trekt krijgt.

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 00:38

Misschien ook wel goed om een sessie aquatherapie te starten om het beseffen weer op een ondersteunende manier op te starten? Is nu met al die obesi kilo’s erg zwaar ook natuurlijk en in water belast de gewrichten dan wat minder. Kan de fysio gelijk goed begeleiden.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 01:03

Boontjes blijven liggen, maar ze is niet het enige dier dat over de vloer komt. Dus de brokjes laten liggen is wat moeilijker.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:33

Boontjes zou ik aan zo'n klein hondje niet geven. Het is net de bedoeling dat ze eraan went zich niet vol te proppen. Liever goed dieetvoer kopen en dat stilaan mengen met haar gewoon voer.
Voor zo'n hondjes verandert er al heel veel, geef haar tijd om te wennen aan de nieuwe toestand, komt wel stilaan goed.

future_vet
Berichten: 2614
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:51

Ik heb mijn labrador mix in 1,5 jaar tijd 9 kilo laten afvallen.
- Overgeschakeld naar moderate calorie variant van het voer. Dit verzadigd beter waardoor ze niet meer uit de prullenbak gaat graaien (ex zwerfhond, old habits)
- geen snacks: alleen maar komkommer plakjes als snacks.

Nu is ze echt perfect en veel meer energie en uithoudingsvermogen.

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:58

Voer laten liggen lukt dan niet vanwege andere dieren.
Kan ik ook niet hoor, kat eet alles op inclusief hondenbrokken.

Eten afwegen en wandelen is prima.
Ze zal zo toch afvallen op een gezonde manier.