Oudere hond, niet willen eten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 21:48

Het ligt er aan wat er uit komt, soms kan je er alles aan willen doen maar kan dat niet. Ik ga mijn hond niet onnodig pesten als hij aangeeft niet meer te willen. Goed is goed. Het is alleen zo hard gegaan als ik kijk naar de afgelopen zomer en nu. Hij mag van mij eten wat hij wil, alleen is hij snel op alles uit gekeken en hoeft het dan ook echt niet meer. Dan wordt het wel steeds moeilijker om hem aan het eten te houden.
Voor mezelf wil ik wel zeker weten dat we er alles aan gedaan hebben wat mogelijk is voordat je bijvoorbeeld een keuze gaat maken. Wil geen spijt hebben van keuzes die je gaat/moet maken.

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 21:51

bigone schreef:
Geen foto van gebit gemaakt ?
nee nog niet, wilde nu eerst de scopie doen. Zeker iets om te overleggen met de dierenarts

BonteLisa

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:02

Gelbrich schreef:
Komt me bekend voor. Hond, 13 jaar geworden, wilde ook bijna niks meer eten. Hond is van onder tot boven onderzocht maar ze konden niks vinden. Hond begon ook dement te worden. Het enig wat ze soms nog wilde eten was Royal Canin Recovery.

Ze heeft nog dagen prednison gehad omdat de DA zei dat ze daar vaak wel honger van krijgen en ze is behandeld met steroïden maar ik zag weinig verbetering.

Mijn hond was gewoon op en daarom besloten haar te laten gaan. Het duurde enorm lang voor ze ging slapen zo slecht was haar bloedcirculatie. DA zei ook dat ze inderdaad helemaal op was.


Hier ga ik in mee, genoeg is genoeg. Ga nog wat leuke laatste dingen doen, laat hem gewoon eten wat hij zin in heeft en plan een volwaardig afscheid.

Nyaleti

Berichten: 6128
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:39

meggiemeg schreef:
Het ligt er aan wat er uit komt, soms kan je er alles aan willen doen maar kan dat niet. Ik ga mijn hond niet onnodig pesten als hij aangeeft niet meer te willen. Goed is goed. Het is alleen zo hard gegaan als ik kijk naar de afgelopen zomer en nu. Hij mag van mij eten wat hij wil, alleen is hij snel op alles uit gekeken en hoeft het dan ook echt niet meer. Dan wordt het wel steeds moeilijker om hem aan het eten te houden.
Voor mezelf wil ik wel zeker weten dat we er alles aan gedaan hebben wat mogelijk is voordat je bijvoorbeeld een keuze gaat maken. Wil geen spijt hebben van keuzes die je gaat/moet maken.


Zo bedoelde ik het ook. Sorry als het anders over kwam in m'n vorige bericht :)
Wat nog wel eens wil helpen is om het voer even warm te maken, dan is de geur sterker. Of met een beetje warm water mengen.

sterregoud
Berichten: 1838
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Oudere hond, niet willen eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:44

Ken je Rodi worst ? Dat is een volwaardige vervanger van brok, zit alles in en is volgens de meeste honden lekker. Bijv. rodi kip/ rund, of rijst/ lam.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:44

Ik denk dat je bijna alles wel gedaan hebt en weet niet hoe ver je dan nog moet gaan.
Enige wat ik nog zou kunnen bedenken wat ik nog niet lees, maar wellicht wel gedaan is iets van Prednison of Dexamethason of dat verschil gaat maken, dat wil nogal eens.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Oudere hond, niet willen eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:56

Niet eten is al een poedelkwaal, als een hond niet lekker is, laat hij gauw z'n eten staan.
Hij heeft een tumor, hij kan haast niet meer wandelen... Eerlijke vraag... Heeft hij nog een leuk leven zo?

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 23:17

Nyaleti schreef:
meggiemeg schreef:
Het ligt er aan wat er uit komt, soms kan je er alles aan willen doen maar kan dat niet. Ik ga mijn hond niet onnodig pesten als hij aangeeft niet meer te willen. Goed is goed. Het is alleen zo hard gegaan als ik kijk naar de afgelopen zomer en nu. Hij mag van mij eten wat hij wil, alleen is hij snel op alles uit gekeken en hoeft het dan ook echt niet meer. Dan wordt het wel steeds moeilijker om hem aan het eten te houden.
Voor mezelf wil ik wel zeker weten dat we er alles aan gedaan hebben wat mogelijk is voordat je bijvoorbeeld een keuze gaat maken. Wil geen spijt hebben van keuzes die je gaat/moet maken.


Zo bedoelde ik het ook. Sorry als het anders over kwam in m'n vorige bericht :)
Wat nog wel eens wil helpen is om het voer even warm te maken, dan is de geur sterker. Of met een beetje warm water mengen.
warm maken doe ik ook, geur is dan inderdaad sterker

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 23:18

sterregoud schreef:
Ken je Rodi worst ? Dat is een volwaardige vervanger van brok, zit alles in en is volgens de meeste honden lekker. Bijv. rodi kip/ rund, of rijst/ lam.
ja die ken ik maar hoeft hij niet, ook niet warm of met warm water of wat bouillon

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 23:24

Billy schreef:
Niet eten is al een poedelkwaal, als een hond niet lekker is, laat hij gauw z'n eten staan.
Hij heeft een tumor, hij kan haast niet meer wandelen... Eerlijke vraag... Heeft hij nog een leuk leven zo?
die vraag stel ik me ook elke keer, op de momenten dat hij wel eet zie je dat hij zich prettiger voelt, begint hij uit zich zelf te spelen met een speeltje. Dan daagt hij ook de andere hond uit om te spelen. De tumor heeft hij al 3 jaar en is als we op de foto's afgaan niet veranderd in grootte of vorm, elke jaar maken we er al een foto van om te voorkomen dat we te laat zijn met opmerken dat de tumor de luchtpijp of slokdarm langzaam aan aan het dicht drukken is. Het wandelen is natuurlijk lastiger als je geen energie hebt. Maar of dat dan weer de enige oorzaak is? Zeg het maar. Voor nu morgen eerst het scopie onderzoek en daarna bekijken wat te doen aan de hand van de uitslag.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:27

Ik heb afgelopen zomer het zelfde probleem gehad met mijn witte herder na heftige neusbloedingen. Eten ging goed en opeens wilde hij niks meer. Geen hap, alleen wat drinken, toonde geen interesse en zat bijna op het nivo opname en infuus/ sonde voor dwangvoeding,

Hij had de link gelegd met eten en medicatie. Dus eet je helemaal niet meer en ga je apatisch slap in de mand liggen. Ik heb hem er doorheen gesleept door de peperdure recovery blikjes aan te lengen tot bijna soep. Grote spuit en ieder uur een spuit voedsel met speciale toevoegende korrels die wat uitzette in de maag, hij heeft het twee weken ruim gedaan op max 75 gram recovery per dag via de spuit. Hij kwam ook niet verder als de tuin om te plassen. Of vanuit de bus in het bos naar de eerste boom sjokken plasen als eem puppie en gaan liggen. Toen steeds wel waterdunne voeding op een schoteltje aangeboden waar dan een likje van werd genomen.

Langzaam aan werd dat meer en eigenlijk een ruime maand later at hij weer normaal. En nu een half jaar later zelfs als een bootwerker. Wel ben ik de maaltijden gaan opdelen. Beginnen met meerdere soorten zachtvoer aangevuld met een aparte bak brokjes.

Misschien kun je recovery proberen. Of je hond laten smikkelen van ballen gehakt. De dierenarts hier zei maakt niet uit wat ze eten als ze maar eten. Al nam die van mij niks meer aan, ook geen mensenvoedsel

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Oudere hond, niet willen eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 09:43

Fijn dat jouw hond er weer bovenop is gekomen Karuna, ik zal het voer zeker in mijn achterhoofd houden en eventueel overleggen met de dierenarts straks.

Ik wil ook overleggen met de dierenarts over eventuele dementie, heb me daar wat over ingelezen en zie wel een aantal punten die overeenkomen bij onze hond.
Nu eerst maar de scopie afwachten van vanmorgen.

Paardenfann4
Berichten: 1336
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Oudere hond, niet willen eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:07

Succes, ik ben benieuwd wat er uit komt.

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Oudere hond, niet willen eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 10:47

Dank je wel!

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Oudere hond, niet willen eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 14:57

Uitslag van de scopie is goed, er is niets wat ook maar een reden zou kunnen zijn waarom hij niet eet. Er zijn geen bultjes-vernauwingen te vinden in de slokdarm en in de maag ook geen bijzonderheden. Er is ook een foto gemaakt van zijn hoofd en zijn gebit, ook daar geen oorzaak te vinden waarom hij niet zou kunnen eten.
Aan de ene kant fijn dat er niets te vinden is, hij is dus eigenlijk kern gezond zoals je dat zou kunnen noemen, de tumor in de borst drukt nergens tegen aan, bloedwaardes zijn super. Maar ja wat nu? Ben blij dat ik m straks weer op mag halen.

Paardenfann4
Berichten: 1336
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Oudere hond, niet willen eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:00

Dat is wel heel raar dat er echt niets te vinden is. Wij hadden een hond van 17 jaar, die wilde uiteindelijk alleen nog boterhammetjes met boter en vleeswaar eten en kattenvoer. Dus dat gaven we toen maar, op zo'n leeftijd maakt het niet zoveel meer uit wat ze eten, als er maar wat in gaat. Zijn de darmen wel goed van de hond? Misschien dat daar nog een probleem kan zitten.

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 15:04

Ja dat beetje ontlasting wat hij heeft ziet er goed uit als hij wat gegeten heeft. In een week tijd wel weer een pond afgevallen.
krijg nu weer andere medicatie mee om te kijken of dat wat gaat doen.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:40

meggiemeg schreef:
Het ligt er aan wat er uit komt, soms kan je er alles aan willen doen maar kan dat niet. Ik ga mijn hond niet onnodig pesten als hij aangeeft niet meer te willen. Goed is goed. Het is alleen zo hard gegaan als ik kijk naar de afgelopen zomer en nu. ....
Voor mezelf wil ik wel zeker weten dat we er alles aan gedaan hebben wat mogelijk is voordat je bijvoorbeeld een keuze gaat maken. Wil geen spijt hebben van keuzes die je gaat/moet maken.


TS: Ik snap je helemaal! Ook mijn hond ging afgelopen zomer ineens heel hard achteruit. Er waren verschillende mensen die aangaven dat ze misschien gewoon “op” was. Maar ook ik wilde weten wat er aan de hand was en op basis daarvan pas die hele moeilijke beslissing nemen. “Gelukkig” was er bij mijn hond wel wat te zien op de echo en bij het bloedonderzoek en krijgt ze medicijnen die goed aanslaan. Heel voorzichtig hoop ik dat ze in april haar 15e verjaardag haalt.

Hoe gaat het nu met je hond?

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 09:47

Silvia ik duim met je mee dat je die 15e verjaardag mag gaan vieren.
Ja het is dubbel hé tijdens het onderzoeken hoop je aan de ene kant dat er niets uit komt, maar toch ook weer wel want dan kan je er wellicht wat mee, dan heb je een reden waarom.

De medicatie slaat goed aan, hij heeft op zaterdagochtend na elke dag 2x per dag aardig gegeten. Het zijn nog niet geweldige hoeveelheden maar hij eet. Ook uit zichzelf, hij staat klaar als hij merkt dat ik met het eten voor hun bezig ben. Ook merk ik dat hij meer energie heeft, logisch natuurlijk omdat hij weer voeding binnen krijgt. Hij heeft gisteren lekker liggen kluiven op een bullepees. Daagde zelfs de andere hond weer uit om te spelen.

Paardenfann4
Berichten: 1336
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Oudere hond, niet willen eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:20

Wat fijn dat het beter gaat!

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Oudere hond, niet willen eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 10:31

Ja daar zijn we ook heel blij mee, je wilt het beste voor ze, doe je ook je best voor. Ben blij dat we voor nu nog niet de beslissing hebben hoeven nemen om hem te laten gaan.

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-21 11:38

Vandaag een gesprek gehad met de dierenarts, alle medicatie die we hebben geprobeerd werken niet optimaal, er blijven dagen bij dat opa wel eet, dagen dat hij of 's ochtends of 's avonds niet wil eten en ook dagen dat hij helemaal niet wil eten, het gewicht blijft nu aardig stabiel. Op de dagen dat hij lekker eet merk je het ook direct aan hem, meer energie, heeft hij ook zijn gekke buien en knaagt hij op een bullepees, op de dagen dat hij niet eet slaapt hij alleen maar en is het een grote brombeer.
Dierenarts geeft aan niets meer te kunnen doen, we kunnen nog wel prednison gaan geven maar is ook een tijdelijke oplossing, verlengen van zijn leven. Geen oplossing van het probleem wat er ergens speelt maar niet te vinden is.
Voor nu hebben we besloten dat zolang hij zo is als hij nu is het goed is, maar als de dagen van niet eten langer gaan duren dan 2 dagen dat we dan toch echt de knoop door moeten gaan hakken, beter afscheid nemen als het leven voor hem nog waardig is dan te ver door sudderen omdat je hem niet wilt missen.

sasja0705
Berichten: 1964
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Oudere hond, niet willen eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:08

Allereerst sterkte TS.
Ik heb hier sinds 7 jaar een extreem moelijke eter. Tervueren en behoorlijk groot ook.
Toen ik hem kreeg was die 2,5 en woog net 17 kg . Dus letterlijk vel over been.
Ik heb toen qua eten alles geprobeerd, brok duur en goedkoop, KVV, Barf, ABAM, koken - je kan het zo gek niet bedenken.
Zodra meneer stress heeft (heeft het e.e.a. trauma opgelopen in zijn eerste 2,5 jaar) weigert hij zonder problemen dagenlang het eten.
Op een gegeven moment kwam ik per toeval bij een wandeling een oude fokker tegen : hij zei : probeer eens kattenvoer en zuivel zoals geraspe kaas of crème fraiche...
Zuivel is uiteraard niet gezond maar op dat moment had ik zo iets van : wat die binnenkrijgt maakt niets uit ALS hij maar wat binnenkrijgt...
Dus kattenblikvoer plus beker creme fraiche over heen...
En het werkte.. naar een paar dagen paar noedels en puppybrok doorheen gesmokkeld en zo het een op en het andere afgebouwt.
Nu 7 jaar verder heb ik hem eindelijk op hondenbrok - maar nog steeds met een kuipje kattenpaté doorheen.

Dus misschien kattenvoer proberen.

Succes

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:12

Sterkte TS, ik had gehoopt dat het probleem zich opgelost zou hebben inmiddels.
Wat je schrijft in je laatste post vind ik zeer verstandig en realistisch klinken.
Mocht je er voor open staan, mogelijk kan alternatieve geneeswijze(ik zou dan eerste denken aan acupunctuur) kunnen ondersteunen. Daarbij zou ik zeker niet willen suggereren dat je het "probleem" kan verhelpen, maar mogelijk wel dat je aan symptoombestrijding zou kunnen gaan werken.

Ik hoop voor jullie dat je hond nog een lange tijd op een waardige wijze bij jullie mag blijven :knuffel:

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-21 12:18

Dank je wel sasja0705, zelfs kattenvoer hoeft hij niet, we hebben buiten een wilde poes en die voeren wij zodat ze blijft en de muizen vangt, werkt al 3 jaar heel goed, heb het geprobeerd, had er goede hoop bij omdat ik van meerdere kanten hoor dat dat wel werkt. Het is frustrerend hé als ze niet willen eten, in het begin trok ik het me heel erg aan, blijven proberen, nu is het zo hij krijgt 's morgens 20 minuten de tijd om te eten, niet eten is bak weg, tussen de middag nog een poging, weer niet eten is bak weg, dan 's avonds nog een poging. Ik merk al aan zijn hele manier van doen of hij wel of niet eet op dat moment. De jongste hond snapt daar niets van, etenstijd is elke keer weer feest, die likt de bak nog eens een paar keer goed na of er niet nog ergens een kruimeltje in zit. Ze eten allebei apart, een in de gang en ander in de keuken omdat opa niet zo'n snelle eter is, nooit geweest, die staat op zijn gemakje er bij neemt een hap, kijkt een keer rond en nog een hap en zo door tot de bak leeg is.