Ervaringen ex-(brood)fokteef adopteren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Ervaringen ex-(brood)fokteef adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:47

Die oren!

Ach, heeft ze ruimte om te bewegen, niks.mis mee. Een bench kan niet te groot zijn.

Lekker bij je laten slapen als je daar geen problemen mee hebt.

Bench kun je verder trainen. Geef haar iedere keer wat lekkers in de bench als je erbij bent en doe het deurtje dicht, heeft ze het op doe je het deurtje weer open. Langzaam wacht je steeds langer met deurtje open doen

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:48

Ah dat verklaart. En in de gang? dat ie bij de deuropening staat zodat ze echt nog bij je is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:51

Even nog een betere foto:

Afbeelding

In de gang zou op zich kunnen, maar dan moet ik die dus ook elke keer verplaatsen, want die kan daar niet blijven staan. En als die in de gang staat en ik moet 's nachts naar het toilet is dat ook wel een dingetje. Ik woon niet zo groot _O-

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:55

En 's avonds een flinke wandeling doen en dan met een kauwbeen in de bench?
Van op afstand is het moeilijk te beoordelen, maar mijn eerste indruk is dat dit een slim hondje is. Mand kende ze niet, maar op schoot zitten wel :)

cursebreaker

Berichten: 11458
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:01

[***] schreef:
Bench te groot/slaapkamer te klein :')
Is ook echt een vreselijk log en zwaar ding om steeds te verschuiven/verplaatsen.


Een reisbench als onderstaande zou een fijne oplossing voor de slaapkamer kunnen zijn, als dat nu wat lastig is met een gewone bench:

Ze zijn super stevig, makkelijk in en uit te klappen, maar ook goed te tillen nog/te verplaatsen in combinatie met een chihuaha + in mijn ogen is het een hele betaalbare prijs voor wat je krijgt. Kan aan meerdere kanten ook dicht gemaakt worden met flapjes, wat voor veel honden vaak helpt met rust vinden ook.

https://www.witjesverzendhuis.com/homep ... -antraciet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:05

Ze gaat rond 21/22u nog voor een ronde naar buiten, en dan als ik ga slapen laat ik haar nog een plasje doen, om dan op dat uur nog een ronde te gaan wandelen zie ik hier niet zo zitten. Een kauwbeen kent ze volgens mij niet, maar heb ook nog even niks in huis, kan het wel eens proberen.

Ja, ze is niet stom in ieder geval. En langs de ene kant wil ik haar niet verwennen, maar langs de andere kant leek ze echt bang/onrustig en dan vind ik dat zielig om haar te negeren of boos op haar te zijn. Het is altijd zo moeilijk inschatten wat het juiste is om te doen.

Heb haar net even in de bench gezet omdat ik even wat in de garage moest doen (en dan moet ik langs mijn voordeur dus om te voorkomen dat ze gaat lopen), is natuurlijk niet zo lang geweest maar dan doet ze niks, zit ze gewoon te wachten tot ze er weer uit mag. Misschien is het ook puur het verschil overdag/'s nachts. En de geluiden buiten gisteren zullen haar wel onrustig gemaakt hebben.



Een reisbench zit nog in de planning, die ga ik straks of morgen bestellen :j Vooral voor in de auto en als ze eens bij de doggysit moet blijven slapen. Maar ook als je ergens op bezoek bent of natuurlijk op vakantie is dat wel een handig iets om te hebben. Kan deze inderdaad misschien ook in de slaapkamer gebruiken, en daar haar gewone bench voor als ze overdag alleen moet blijven? Want dat is toch wel wat meer ruimte.

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Ervaringen ex-(brood)fokteef adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:12

dan zou ik indd een kleinere bench of reisbench gebruiken voor op de slaapkamer. :) En dan de grote bench als je weg gaat indd.

cursebreaker

Berichten: 11458
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:13

Je hebt die topmast reisbench in grote maten ook, ook voor grote honden, dus die kun je in principe zo groot bestellen als je wilt als je echt wat groters wilt. En hij is snel in en uit te klappen en als je 'm opgezet hebt, zit ie ook echt stevig in elkaar. Je kunt 'm dan idd ook makkelijk meenemen ergens naartoe, al is het ding ietwat onhandig met tillen soms vanwege z'n vorm/formaat (maar ik ben dan ook klein met korte armpjes en sowieso onhandig daarin haha. M'n man heeft er 0 moeite mee), maar je gaat er ook geen km's mee lopen als je 'm mee moet nemen gok ik hihi en voor boven naar de slaapkamer te tillen gaat dat ook prima dan gok ik zo. Al zou je 'm ook gewoon vast kunnen laten staan daar tot je 'm nodig hebt om mee de deur uit te gaan.

Ik gebruik die variant van €30 voor m'n Maine Coon kat nu en dan heeft ze echt nog meer dan genoeg ruimte, als we kijken naar comfort tijdens het reizen bv. En thuis gebruikt ze 'm als hutje :')
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 12-01-21 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Ervaringen ex-(brood)fokteef adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:15

Ja, ik heb een andere op het oog maar die kan je ook in verschillende maten bestellen :j
Zit nu alleen te kijken welke maat, ik heb haar gemeten op ongeveer 40 cm lengte, de kleinste is 49 cm lang. Zou dat genoeg zijn? Kan ze dus normaal gezien languit in liggen, maar verder niet veel ruimte over. De volgende is 60 cm lang.

cursebreaker

Berichten: 11458
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:16

[***] schreef:
Ja, ik heb een andere op het oog maar die kan je ook in verschillende maten bestellen :j
Zit nu alleen te kijken welke maat, ik heb haar gemeten op ongeveer 40 cm lengte, de kleinste is 49 cm lang. Zou dat genoeg zijn? Kan ze dus normaal gezien languit in liggen, maar verder niet veel ruimte over. De volgende is 60 cm lang.


Voor te reizen is ie wel lang genoeg want dan is te veel ruimte in de bench weer minder veilig. Voor gebruik thuis zou ik 'm zelf wat groter nemen maar we hebben hier ook voor de pup/hond altijd grote benches gebruikt omdat ik idd wil dat ze ruimte heeft - al is het voor alleen te slapen 's nachts bv weer geen ramp, want ze slaapt als het goed is voornamelijk de hele nacht en onder heb je dan wel een grotere geloof ik?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:19

Ik heb mijn hond welliswaar al veel langer, en die sliep vroeger ook in de bench, inmiddels slaapt ze in de woonkamer in een mand.
Maar toen wij gingen verhuizen en de eerste keer onweer kwam was ze ook rete-onrustig, ik dacht: nou dit gaat wat worden, en heb haar ook bij me op de kamer genomen en op de grond naast bed laten slapen(niet dat ik dan lekker slaap, maar beter dan haar in de woonkamer horen..)
Dit is een x-aantal keer voorgekomen, maar na een maand of wat was het onweer ook geen issue meer. dus écht gewoon tijdelijke problemen.
Overigens wel dat ze de nacht na onweer gráág probeert of ze niet toch mee mocht naar de slaapkamer maar daar was ik niet echt verbaasd over

Moraal van het verhaal: kan erg goed door slecht weer, niet te snel opgeven ;)

Het markeren enz. klinkt ook heel bekend, kan érg goed verklaren waarom ze in het asiel wel overal overheen moest plassen. Ik denk zelfs dat mijn dominante teef daar ook érg snel geneigd toe zou zijn in zo'n setting.

Anoniem

Re: Ervaringen ex-(brood)fokteef adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:23

Ik heb de bench van de foto gewoon staan voor als ze overdag alleen moet zijn :j De reisbench zou dan puur om te slapen zijn inderdaad, of eventueel zelfs enkel als ze door omstandigheden niet in de grote bench wil slapen, anders mag ze daar van mij ook gewoon in gaan slapen.

Bedankt siskeh voor je ervaring, misschien was het inderdaad ook gewoon toeval. Ga straks het gewoon weer proberen, doen alsof er niks is geweest en dan zien we wel wat het geeft. Hoewel ik ook het idee heb dat ze slim genoeg is om te weten als ze gaat janken dat ik op een bepaald moment toch wel reageer..

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:56

[***] schreef:
Ik heb de bench van de foto gewoon staan voor als ze overdag alleen moet zijn :j De reisbench zou dan puur om te slapen zijn inderdaad, of eventueel zelfs enkel als ze door omstandigheden niet in de grote bench wil slapen, anders mag ze daar van mij ook gewoon in gaan slapen.

Bedankt siskeh voor je ervaring, misschien was het inderdaad ook gewoon toeval. Ga straks het gewoon weer proberen, doen alsof er niks is geweest en dan zien we wel wat het geeft. Hoewel ik ook het idee heb dat ze slim genoeg is om te weten als ze gaat janken dat ik op een bepaald moment toch wel reageer..

Wat nog wil helpen is voor t slapen bijv voeren. Dan is de bench gelijk een stuk leuker.
Hier krijgen ze allemaal recht voor t slapen eten.

cursebreaker

Berichten: 11458
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Ervaringen ex-(brood)fokteef adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:00

Ik geef idd ook voor t slapengaan een zalm stick ofzo in stukjes in de snuffelmat in de bench, is er een beetje in blijven zitten na hoe we begonnen zijn toen ze pup was en ze rent ook elke avond de bench in voor 't slapengaan haha. en toen ze nog pup was kreeg ze zoiets vergelijkbaars als een kong wat we vulden met een smeerseltje waar ze dan even goed mee bezig was.

Eleeke

Berichten: 2031
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ervaringen ex-(brood)fokteef adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:04

Als je het geen probleem vindt, lekker in je kamer laten slapen toch. Doen onze 3 hondjes ook. Honden tevreden want de roedel is compleet, en wij vinden het ook prima.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:08

Ik zie geen eten/drinken/speeltjes in de bench. Ik ben zelf geen voorstander van een bench tenzij het deurtje altijd open staat. Maar maak de bench in ieder geval gezellig. De bench kun je ook het beste aan de bovenkant en 2 zijkanten afdekken met een kleed. Dus in dit geval de kant die tegen de muur en tegen de kast staat. Maar nogmaals, ik zou haar lekker haar eigen plekje laten zoeken.

Anoniem

Re: Ervaringen ex-(brood)fokteef adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:26

Speeltjes kent ze niet, doet ze niks mee. Liggen wel klaar maar voorlopig nog geen behoefte aan blijkbaar.
Eten krijgt ze in porties dus dat is er sowieso niet. Drinken heb ik voorlopig niet gedaan omdat het alleen 's nachts is en ik niet wist hoe droog ze was (en ze slapen toch), maar dat komt in de toekomst wel en zeker als ze overdag een paar uur alleen moet zitten :j Er ligt 's nachts ook een doek over de bench maar die had ik er even bovenop gelegd voor de foto.

Als ze eten vlak voor ze gaan slapen, heb je dan geen problemen dat ze 's nachts eruit willen omdat ze wat moeten doen? Nu had ze gisterenavond zelf vrij laat haar portie pas opgegeten, het eten gaat nog een beetje onregelmatig zeg maar. Dus dacht dat dit haar misschien parten speelde, maar dat bleek toch niet (of ze wilde niks doen omdat het regende).

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:55

[***] schreef:
Speeltjes kent ze niet, doet ze niks mee. Liggen wel klaar maar voorlopig nog geen behoefte aan blijkbaar.
Eten krijgt ze in porties dus dat is er sowieso niet. Drinken heb ik voorlopig niet gedaan omdat het alleen 's nachts is en ik niet wist hoe droog ze was (en ze slapen toch), maar dat komt in de toekomst wel en zeker als ze overdag een paar uur alleen moet zitten :j Er ligt 's nachts ook een doek over de bench maar die had ik er even bovenop gelegd voor de foto.

Als ze eten vlak voor ze gaan slapen, heb je dan geen problemen dat ze 's nachts eruit willen omdat ze wat moeten doen? Nu had ze gisterenavond zelf vrij laat haar portie pas opgegeten, het eten gaat nog een beetje onregelmatig zeg maar. Dus dacht dat dit haar misschien parten speelde, maar dat bleek toch niet (of ze wilde niks doen omdat het regende).

Nee hoor. hier geen probleem mee. :)
Doe dit vanaf pup af aan. Mijn eerste pup had zelfs snachts zn brokken staan omdat ie overdag slecht at. Maar nooit gedoe in de nacht. Al 5 jr niet.

cursebreaker

Berichten: 11458
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Ervaringen ex-(brood)fokteef adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:40

Wij doen ook al sinds Arya pup is vlak voor bedtijd eten geven, omdat zij anders in de ochtend snel moest spugen op een te lange lege maag bv. en laat eten geven hielp echt enorm. Maar in principe slapen ze 's nachts ook vrij vast normaal en zullen ze niet zomaar wakker worden omdat ze echt ineens moeten poepen door het eten wat ze later in de avond gekregen hebben, of ze moeten al ziek zijn. Dus dat kan imo idd ook geen kwaad.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:54

[***] schreef:
Als ze eten vlak voor ze gaan slapen, heb je dan geen problemen dat ze 's nachts eruit willen omdat ze wat moeten doen? Nu had ze gisterenavond zelf vrij laat haar portie pas opgegeten, het eten gaat nog een beetje onregelmatig zeg maar. Dus dacht dat dit haar misschien parten speelde, maar dat bleek toch niet (of ze wilde niks doen omdat het regende).

Na het eten is het idd het moment dat ze wat moeten doen, dat is een natuurlijke reflex. Maag zet uit en dan willen de darmen ook wat kwijt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gastrocolic_reflex
Dus na het eten altijd eventjes buiten laten.
Een koekje geven voor het slapengaan kan uiteraard geen kwaad.

cursebreaker

Berichten: 11458
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:56

EDIT:

Hier wordt na het eten juist Rust ingepland, ook in de ochtend en dus niet al snel gewandeld na het eten. Eten geven voor het slapengaan kan echt geen kwaad - en in veel gevallen juist heel fijn zijn voor de hond. Met name honden die bv in de ochtend vaak snel spugen op een lege maag, etc. In de nacht slapen ze in principe vrij diep. Ik heb nog niet eerder gehoord dat een hond echt in de nacht bewust moet poepen omdat ze laat eten hebben gekregen - en ik ken heel wat hondenmensen die de honden om verscheidene redenen laat eten geven. Nu zal wat voor de een werkt, niet altijd voor een ander ook werken natuurlijk, dus daarin moet je echt gaan kijken wat past bij het invididu. Maar ik zou niet pertinent zeggen dat het niet goed is.

Die wikipedia pagina die je hierboven neerzet @Sclimpre is zo te zien onderzocht op het menselijk lichaam? en dat kun je echt niet zomaar even overnemen naar hoe het bij een hond werkt ook al wordt vluchtig in de tekst 'animals and people' gezet maar wordt er op dieren niet dieper ingegaan. Onderaan staat dan weer duidelijk dat het om mensen gaat. Ik zou dan liever toch bron onderzoeken zien welke daadwerkelijk puur op honden is onderzocht - in dit geval zijn alle bronnen die erbij staan gerelateerd aan menselijk lichaam onderzoek en niet afkomstig uit de wetenschappelijke dieren wereld, dus imo is dat niet heel betrouwbaar.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 13-01-21 11:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:03

Het maag-darmstelsel van de mens en van de hond is niet zo verschillend.
Juist bij honden wordt die reflex gebruikt om pups zindelijk te maken: je hebt het meest kans dat ze iets doen net na de maaltijd.
Niets mis met rust na de maaltijd, maar eerst eventjes buiten.

cursebreaker

Berichten: 11458
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:06

Vooralsnog zou ik liever wetenschappelijk bron onderzoek zien wat uit de medische honden wereld komt, want een maag/darm stelsel van mens en hond is gewoon niet volledig vergelijkbaar qua werking en meer, dus ik zou zelf niet zoiets overnemen uit een onderzoek wat met name gedaan is met mensen.

En zo snel werkt het verteren van voeding niet, dat je na een voerbeurt meteen naar buiten moet (ook al begint het maag/darm systeem actief te worden) - wat ook zeker nog eens niet slim is met maagtorsie gevoelige rassen (daar valt TS dan in principe niet onder natuurlijk, maar in 't algemeen gezien). Dan is het echt aangeraden om rust in te plannen voor je wat gaat doen. Het maag/darm systeem wordt natuurlijk in werking gezet, maar ik heb zelf echt nog nooit gehoord dat een hond in de nacht daardoor problemen heeft gehad. In volledige rust, zoals in de nacht, hebben ze juist een goede voedselvertering. Maar ieder z'n eigen ding natuurlijk :) Hier gaan we lig niet meteen na buiten na een voerbeurt in de ochtend en krijgt ze ook vrij laat op de avond d'r laatste voerbeurt wat bij ons juist alleen maar positief is uitgepakt mbt het maag/darm systeem.

Maar goed, om on topic te blijven.

@TS, je zou voor het slapengaan ook gewoon een Kong of vergelijkbaar iets kunnen vullen met een smeerseltje. Dat is dan niet perse om de maag te vullen, maar om even mentaal nog wat moe te maken voor het slapengaan dan :j

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:33

cursebreaker schreef:
Vooralsnog zou ik liever wetenschappelijk bron onderzoek zien wat uit de medische honden wereld komt, want een maag/darm stelsel van mens en hond is gewoon niet volledig vergelijkbaar qua werking en meer, dus ik zou zelf niet zoiets overnemen uit een onderzoek wat met name gedaan is met mensen.

Op een rustig moment zelf eens wetenschappelijke artikels opzoeken?
Het is zeker bij honden ook geen onbekende :
https://www.fourpawsdublin.com/how-to-h ... and%20naps.

Citaat:
En zo snel werkt het verteren van voeding niet, dat je na een voerbeurt meteen naar buiten moet (ook al begint het maag/darm systeem actief te worden) - wat ook zeker nog eens niet slim is met maagtorsie gevoelige rassen (daar valt TS dan in principe niet onder natuurlijk, maar in 't algemeen gezien). Dan is het echt aangeraden om rust in te plannen voor je wat gaat doen.

Het gaat helemaal niet over de vertering van het voedsel, dat duurt veel langer, maar het is meer een soort 'plaats maken' van het darmstelsel.
Ik ben het met je eens dat een hond geen grote inspanningen moag doen net na het eten, maar even naar buiten voor een plasje/hoopje valt bij mij echt niet onder 'inspanning'.
Een zindelijke hond zal dat prima kunnen inhouden gedurende de nacht, maar of het comfortabel is, dat is een andere vraag. Bij een hond waarvan de zindelijkheid nog niet bewezen is zou ik het zekere voor het onzekere nemen.

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:36

Sclimpre schreef:
cursebreaker schreef:
Vooralsnog zou ik liever wetenschappelijk bron onderzoek zien wat uit de medische honden wereld komt, want een maag/darm stelsel van mens en hond is gewoon niet volledig vergelijkbaar qua werking en meer, dus ik zou zelf niet zoiets overnemen uit een onderzoek wat met name gedaan is met mensen.

Op een rustig moment zelf eens wetenschappelijke artikels opzoeken?
Het is zeker bij honden ook geen onbekende :
https://www.fourpawsdublin.com/how-to-h ... and%20naps.

Citaat:
En zo snel werkt het verteren van voeding niet, dat je na een voerbeurt meteen naar buiten moet (ook al begint het maag/darm systeem actief te worden) - wat ook zeker nog eens niet slim is met maagtorsie gevoelige rassen (daar valt TS dan in principe niet onder natuurlijk, maar in 't algemeen gezien). Dan is het echt aangeraden om rust in te plannen voor je wat gaat doen.

Het gaat helemaal niet over de vertering van het voedsel, dat duurt veel langer, maar het is meer een soort 'plaats maken' van het darmstelsel.
Ik ben het met je eens dat een hond geen grote inspanningen moag doen net na het eten, maar even naar buiten voor een plasje/hoopje valt bij mij echt niet onder 'inspanning'.
Een zindelijke hond zal dat prima kunnen inhouden gedurende de nacht, maar of het comfortabel is, dat is een andere vraag. Bij een hond waarvan de zindelijkheid nog niet bewezen is zou ik het zekere voor het onzekere nemen.

Toch knap dan dat geen van mijn honden sochtends poept. Terwijl ze savonds voor t slapen gaan eten krijgen..
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 13-01-21 11:48, in het totaal 2 keer bewerkt