Vakantie voeding hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 00:30

Leuk! Ik heb met de scouting een stuk van deze route gelopen. Wij merkten wel dat je toch al gauw aan 14kg bepakking zat als je een tent droeg, ik zou je aanraden om te kijken welk gewicht voor jou nog beloopbaar is en je niet zo zeer vast te pinnen op een getal. Laat je ouders desnoods je tas vullen tot een bepaald gewicht en dan 10km lopen, oordelen en daarna pas horen hoe veel erin zat.

Ik weet dat K9 zakken gevriesdroogd hondenvoer hebben wat nagenoeg alleen maar uit vlees bestaat, maar ik weet niet of ze het ook in NL verkopen. Het zijn deze zakken:

https://www.amazon.com/Freeze-Dried-Top ... uage=en_US

Let er wel op dat je ook voldoende drinken meeneemt voor de hond. Ik kan me het niet goed meer herinneren maar volgensmij hadden wij lang niet altijd water in de buurt.

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 11:02

Badeendje schreef:
Leuk! Ik heb met de scouting een stuk van deze route gelopen. Wij merkten wel dat je toch al gauw aan 14kg bepakking zat als je een tent droeg, ik zou je aanraden om te kijken welk gewicht voor jou nog beloopbaar is en je niet zo zeer vast te pinnen op een getal. Laat je ouders desnoods je tas vullen tot een bepaald gewicht en dan 10km lopen, oordelen en daarna pas horen hoe veel erin zat.

Ik weet dat K9 zakken gevriesdroogd hondenvoer hebben wat nagenoeg alleen maar uit vlees bestaat, maar ik weet niet of ze het ook in NL verkopen. Het zijn deze zakken:

https://www.amazon.com/Freeze-Dried-Top ... uage=en_US

Let er wel op dat je ook voldoende drinken meeneemt voor de hond. Ik kan me het niet goed meer herinneren maar volgensmij hadden wij lang niet altijd water in de buurt.


Ik ben 26 ;) woon niet meer thuis.

Heb al aardig ervaring met meerdaagse tochten lopen en ik weet dat elke gram er eigenlijk één teveel is.

Ik ben ontzettend goed in véél te véél in mn rugzak proppen, waardoor dat ding tegen de 15-20 kg aan komt te zitten.

Daarom dus deze keer mijn streefgewicht van 12kg. Dat kan ik nog met gemak dragen en maakt de tocht een stukje fijner.

Schotland staat bekend als vrij nat. Ik zal aan 1L water voor Skip steeds wel genoeg hebben. Heb al gelezen dat er elke paar uur wel een watertje beschikbaar is. Hij drinkt thuis altijd uit plassen en sloten ook.

K9 voer wordt niet meer verkocht in Nederland en is erg duur voor een hond van 25kg. Maar bedankt voor het meedenken.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Vakantie voeding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 11:38

Schotland is prachtig, leuk dat je dit van plan bent!

Qua hondenvoer kan ik je niet helpen, maar ik ga wel mee met de tip om écht goed hiervoor te trainen. Zowel voor jezelf als voor Skip. Investeer daarnaast ook in goed anti-midges spul. Ik dacht ook dat het wel mee viel tot ik vorig jaar zelf weer in Schotland was (voor het laatst geweest toen ik 18 was) en midges zijn écht heel erg vervelend. Als je daar niet op voorbereid bent dan kunnen ze je vakantie flink vergallen.

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 11:44

Berdien schreef:
Schotland is prachtig, leuk dat je dit van plan bent!

Qua hondenvoer kan ik je niet helpen, maar ik ga wel mee met de tip om écht goed hiervoor te trainen. Zowel voor jezelf als voor Skip. Investeer daarnaast ook in goed anti-midges spul. Ik dacht ook dat het wel mee viel tot ik vorig jaar zelf weer in Schotland was (voor het laatst geweest toen ik 18 was) en midges zijn écht heel erg vervelend. Als je daar niet op voorbereid bent dan kunnen ze je vakantie flink vergallen.


Die midges maak ik me wel een beetje zorgen om ja.

Ga waarschijnlijk speciaal antimuggen kleding kopen, zoals van Craghoppers, die zijn permanent muggenwerend.

Daarnaast inderdaad een goed anti muggen middel, koop ik ter plekke wel, die middelen zijn vaak beter dan die uit Nederland.

Voorlopig hoop ik dat het überhaupt gaat kunnen met corona. Als je op het nieuws leest dat de "normale mens" pas vanaf augustus geënt kan worden, zakt de hoop aardig in mn schoenen.

Ik had ontzettend gehoopt op een ouderwetse zomer in 2021....

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vakantie voeding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 11:57

Train de hond ook met schoenen, los van het kijken of de schoenen met 5+km goed blijven, moet de huid er ook aan wennen vaak en ook de spieren worden wat anders belast door het extra gewicht. Begin met een week het laatste (10 minuten) rondje met schoenen te doen, dan een half uurs wandeling een periode en zo rustig opbouwen. Idem dito met rugzak. Reken op 6-12 weken opbouwen qua gewicht. Ik gebruikte zelf zakjes kattennatvoer omdat 100g zijn en weinig kosten, maar wel stevig zijn. Eerst een week de rugzak elke dag met de grote (1+ uur) wandeling, dan iedere week met max 2% lichaamsgewicht opbouwen tot maximaal 20%. In zijn geval iedere week aan beide kanten 200g natvoer erbij doen.

cursebreaker

Berichten: 11456
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:07

Ik weet niet of je instagram hebt? Anders zou je accounts kunnen opzoeken van mensen die met hun honden bergwandelingen maken enz en misschien nog om tips/producten kunnen vragen die zij hebben? Of misschien zie je zo al wat handige weetjes/tips/tricks op hun feed staan. Ik zie zeer regelmatig mensen voorbij komen die zo'n dingen doen met hun honden (verantwoord en met verstand en dus ook weten waar ze over praten) en daar de honden dan bv ook op aanpassen; rugzakjes, schoentjes, maar ook een zonnenbril bv voor UV straling en om de ogen in 't algemeen te beschermen tegen vanalles en nog wat. Die zullen gegarandeerd ook het eea over voeding weten, hoe het meest efficiënt alles mee te nemen, etc.

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Re: Vakantie voeding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:05

Hurtta heeft bijvoorbeeld ook de sun & bug blocker, kan handig zijn als ik zo lees over die midges.

Trainen lijkt mij inderdaad ook heel belangrijk, het is toch heel anders om dagen aan een stuk zoveel te wandelen dan eens een keer.

Eten kan ik je niet mee helpen, jammergenoeg. Heb een 2daagse tocht gedaan maar heb toen gewoon zelf hun brokken meegezeuld. Voor 2 dagen is dat geen probleem natuurlijk.

Hoop je tocht te mogen volgen wanneer het zover is. Wat een leuk idee!

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 13:29

Mizora schreef:
Train de hond ook met schoenen, los van het kijken of de schoenen met 5+km goed blijven, moet de huid er ook aan wennen vaak en ook de spieren worden wat anders belast door het extra gewicht. Begin met een week het laatste (10 minuten) rondje met schoenen te doen, dan een half uurs wandeling een periode en zo rustig opbouwen. Idem dito met rugzak. Reken op 6-12 weken opbouwen qua gewicht. Ik gebruikte zelf zakjes kattennatvoer omdat 100g zijn en weinig kosten, maar wel stevig zijn. Eerst een week de rugzak elke dag met de grote (1+ uur) wandeling, dan iedere week met max 2% lichaamsgewicht opbouwen tot maximaal 20%. In zijn geval iedere week aan beide kanten 200g natvoer erbij doen.


De schoenen gaat hij in principe niet aan krijgen. Op misschien een paar stukken na. De bedoeling is lekker blootsvoets wandelen voor Skip.

Rugzak voor Skip ga ik pas aanschaffen als de reis geboekt is.

Überhaupt ga ik pas materiaal aanschaffen als de reis geboekt is.

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 14:24

Even een update

Schotland gaat hem dit jaar toch niet worden.

Met de nieuwe Brexit regels vind ik het onduidelijk of er nu "speciale" regels zijn/ blijven voor de EU of dat de EU nu onder 3rd country regels valt. Dat is belangrijk omdat er dan wél of geen rabiës titer verplicht gaat zijn.

Het 2e en óók belangrijkste punt gaat corona zijn. In Schotland niet zn extreem probleem om daar last minuut te gaan wandelen, zeker met het Right to roam, maar voor de overtocht de Noordzee over, is een vroege reservering eigenlijk wel vereist. Dat gaan niet zo makkelijk last minuut (als in, één week van te voren max) en zowel, is het extreem duur....

Daarnaast het risico dat je ineens vast komt te zitten net zo als vlak voor kerst, heeft mij doen besluiten om op het vaste land te blijven.

Waarschijnlijk gaat vakantie 2021 uitdraaien op 2 manieren:

1 standplaatskamperen op een kleine camping van logeren bij de boswachter òf toch weer via vakantieveilingen en dan weer naar Hengelhoef. (Net zoals 2020, maar dan hopelijk géén 2 weken 36°c waardoor wandelen eigenlijk niet mogelijk was)

2 een meerdaagse wandeltocht, de Mulerthaltrail, of een andere meerdaagse in Nederland (als de grenzen echt dicht zitten) België, Luxemburg of Duitsland. Het liefst dan zn 3-4 dagen met daarachter aan dan nog een aantal dagen/ weekje standplaatskamperen.

Ik ga zo ondertussen een begin maken met trainen voor mezelf en ook voor Skip.

Al zal de training voor Skip minder intensief gaan zijn/ korter voor de vakantie pas echt gaan beginnen. Ook omdat ik voorlopig nog geen materiaal aan wil gaan schaffen, want voor een meerdaagse wandeltocht ga ik (wil ik) behoorlijk wat nieuw materiaal hebben. Bijna een complete uitrusting nieuw.... dat kost behoorlijk wat centen en ik weet nog niet of ik dat in één keer wil doorzetten.

Vorige week een wandelingetje van ruim 9km gemaakt in de sneeuw, met max 3kg gewicht in mn rugzakje, dat was toch pittiger dan verwacht.

Vanaf nu ga ik meerdere keren per week met rugzak lopen, alvast wennen aan het gewicht.

Mijn uiteindelijke doel is om inclusief eten en water, zo rond de 15kg uit te komen. Maar dát gaat nog de grootste uitdaging worden!

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vakantie voeding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:01

Ik weet uiteraard niet wat je zelf weegt (ideaalgewicht indien je wat aan de zware kant bent. Dat is je lengte x lengte x 21 ), maar 15kg is best heel veel. In principe geldt niet alleen voor paarden de 20% lichaamsgewicht-grens om overbelasting te voorkomen, maar ook voor honden en mensen. Dit komt er o.a. bij backpackers steeds weer uit. Dat zou neerkomen op een ideaalgewicht van minimaal 75kg (passend bij een lengte van 1.89), en zelfs als je een bmi van 25 (grens naar overgewicht) is dat nog 1.73.

Bij honden raad ik aan te beginnen met 2% van hun lichaamsgewicht en iedere week/iedere 3 trainingen (indien minder dan 3x per week trainen) 2% erbij te doen. Dan zit je na 10 weken/30 trainingen op 20% lichaamsgewicht.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Vakantie voeding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:07

Is het niet mogelijk om nu vast geld apart te leggen voor de juiste voeding voor je hond tijdens de wandeling? Je noemt twee prima merken in je openingspost maar schiet die af vanwege de prijs.
Je verwacht een top prestatie van je hond, dan moet je hem ook goed voeden.
Als je nu elke maand een paar euro apart legt, dan kan je in de zomer de juiste goede voeding voor je hond, je maat en je vriend betalen :)

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 15:40

Keet schreef:
Is het niet mogelijk om nu vast geld apart te leggen voor de juiste voeding voor je hond tijdens de wandeling? Je noemt twee prima merken in je openingspost maar schiet die af vanwege de prijs.
Je verwacht een top prestatie van je hond, dan moet je hem ook goed voeden.
Als je nu elke maand een paar euro apart legt, dan kan je in de zomer de juiste goede voeding voor je hond, je maat en je vriend betalen :)


Hond weegt 25kg en is op een ideaal gewicht nu. Niet mager, ribben met vlakke hand goed te voelen dus ook zeker niet dik.

ZiwiPeak (andere merken zitten rond dezelfde prijs) kost in grootverpakking

€117,50 voor 4kg.

Aanbevolen hoeveelheid voor 25kg per dag is 230g. Afgerond naar boven (en 20g per dag voor tijdens een hike extra is te weinig) kom je op 250g per dag.

4kg doe je dan 16 dagen mee.

€117,50÷16= €7,34 per dag.

Dat is dus het absoluut minimum. Als je in grootverpakking koopt. Ik weet niet eens of hij het lust, dus zal eerst kleinere verpakking moeten kopen. En die zijn in verhouding een héél stuk duurder.

Ik vermoed dat Skip behoorlijk wat extra voerbehoefte heeft als hij ipv 1x 60 minuten 4km naar 1x 4 uur en 15km per dag wandelen gaat. Hij zal dan wel tegen de 300g per dag aan voer zitten met daarboven nog extra's zoals duodog paardenvet en energie bars.

Een hike van 7 dagen (Mulerthaltrail) zit je dus zó op 2100 gram brokken = €8,80 per dag, €65 per 7 dagen exclusief de extra's.

Ik ga nu al vol gas sparen, alleen al het nieuwe materiaal gaat al zn €500 kosten minimaal.

Ik kom rond van een uitkering, echt goed sparen lukt dus niet echt.

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 10:49

Update!

De vakantie is geboekt, geen Schotland of Luxemburg, maar "gewoon" Nederland.

Wij gaan in juni de Dutch mountain trail wandelen. Deze gloednieuwe wandelroute is 100.7km lang.

Deze 100km heb ik opgedeeld in dagetappes van tussen de 10 en 15km per dag. We gaan 9 dagen wandelen en halverwege heb ik 1 rust / resupply dag ingepland.

Kwa training hebben we de afgelopen maanden al 2x een oefentochtje gemaakt met volle bepakking. 1x 14+5 km en 1x 11+4km. De eerste training ging prima, maar was wel zwaar en veel last van drukplekken (bij mij), de 2e training met een andere rugzak gelopen en dat ging goed. De 11km waren al voorbij voordat ik er érg in had. Deze afstanden zijn prima te doen.

Skip heeft ondertussen een Ruffwear Approach pack gekregen, deze heeft hij tijdens de trainingsdagen ook om gehad. Met de 1e x 1,4kg in totaal (gewicht rugzak + inhoud) en de 2e training 1.8kg in totaal.

Hij weegt 25kg, dus 20% van zn gewicht zou uitkomen op 5kg. Dat vind ik te veel, straks in juni gaat het maximaal 2.5kg =10% zijn. Dat moet hij gemakkelijk aankunnen.

Kwa voer ben ik er ook uit wat het gaat worden.

Hij gaat GoRocketo krijgen: [url]
https://gorocketo.com/product/dehydrate ... -fed-beef/ [/url]

Icm Fresco dog food: https://www.fresco.dog/nl/gedroogde-barf/beef/?p=1

De laatste is op dit moment even uitverkocht, ik hoop dat de rund binnenkort weer op voorraad is.

En anders wordt het de GoRockto met Acana Sport ofzo.

De GoRocketo ga ik ruim van te voren al bestellen, zodat hij 1-2 dagen alvast kan wennen. de Fresco zou ik 1 dag voor de start ophalen in Duitsland.

Krap dag om een hond over te zetten op voer, dat weet ik. Maar Skip staat op kvv, en brokken en kvv kan je beter niet mixen. En ondertussen is mijn ervaring dat op ieder voer, zn ontlasting enkele dagen-week slechter is. Hij lijkt daar zelf geen last van te hebben trouwens. Ontlasting is alleen meer koeienvlaai dan harde keutels zoals op de kvv.

Als aanvulling gaat hij Duodog paardenvet krijgen, 2x per dag 2 pompjes. (Aanbevolen hoeveelheid). Dit neem ik mee in silicone reisflesjes.

Voor een extraatje tijdens het wandelen wil ik de Edgarden Cooper repen meenemen.

Alles voor 4 dagen. Na 4 dagen heb ik een camping geboekt voor 2 nachten en daar zal ik een doos met het eten/ de spullen voor de laatste 4 dagen naartoe sturen.