Vakantie voeding hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14661
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Vakantie voeding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:58

Geen flauw benul. Je kan DuoDog een mailtje sturen en het vragen?

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 23:07

rien10 schreef:
Geen flauw benul. Je kan DuoDog een mailtje sturen en het vragen?


Gedaan.

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 23:16

Advies voor voer heb ik niet, maar hou je er rekening mee dat 10km wandelen in NL echt niet te vergelijken is met 10km in de heuvels van Schotland? Ook onze bos en duinpaden zijn niet te vergelijken. Je kan het beter verdubbelen: 20km door de Schotse heuvels is te vergelijken met ongeveer 40km in NL. Qua zwaarte bedoel ik dan.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 23:20

fohadie schreef:
Advies voor voer heb ik niet, maar hou je er rekening mee dat 10km wandelen in NL echt niet te vergelijken is met 10km in de heuvels van Schotland? Ook onze bos en duinpaden zijn niet te vergelijken. Je kan het beter verdubbelen: 20km door de Schotse heuvels is te vergelijken met ongeveer 40km in NL. Qua zwaarte bedoel ik dan.


Dat is ook de reden dat ik met tent ga. In Schotland mag je "overal" je tentje opzetten/ er zijn verschillende tentplekken langs de route.

Ik vind 20km ook eigenlijk te veel, dan splits ik die liever op.

Heb al redelijk wat ervaring met bergwandelen. Alleen nog niet met hond.

Heb jaren geleden 2x een meerdaagse wandeltocht gelopen in Nieuw Zeeland, dan deed ik ook ongeveer 10km per dag.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:13

Heb je al gekeken naar de mogelijkheden om je hond een rugzakje te laten dragen, zodat ie z'n eten zelf kan dragen? Dan moet je al iets minder inzitten met het gewicht van het eten... Als je hond zelf 20kg weegt, zou ie vlot 3/4kg moeten kunnen dragen, mits training hiervoor natuurlijk.

Qua eten zelf heb ik weinig advies. Ik zou op zoek gaan naar een brok die hij goed verdraagt. Het 'laten liggen' zal normaal minder een probleem zijn, gezien je hond met een trektocht sowieso ook een grotere eetlust/honger zal hebben dan wnnr hij de ganse dag in de zetel ligt. Desnoods kan je wel van die kleine zakjes 'vlees' meenemen om de brokken wat aantrekkelijker te maken (https://www.bol.com/nl/p/farm-food-zakj ... country=BE)

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 11:51

Florenc schreef:
Heb je al gekeken naar de mogelijkheden om je hond een rugzakje te laten dragen, zodat ie z'n eten zelf kan dragen? Dan moet je al iets minder inzitten met het gewicht van het eten... Als je hond zelf 20kg weegt, zou ie vlot 3/4kg moeten kunnen dragen, mits training hiervoor natuurlijk.

Qua eten zelf heb ik weinig advies. Ik zou op zoek gaan naar een brok die hij goed verdraagt. Het 'laten liggen' zal normaal minder een probleem zijn, gezien je hond met een trektocht sowieso ook een grotere eetlust/honger zal hebben dan wnnr hij de ganse dag in de zetel ligt. Desnoods kan je wel van die kleine zakjes 'vlees' meenemen om de brokken wat aantrekkelijker te maken (https://www.bol.com/nl/p/farm-food-zakj ... country=BE)


Ja, Skip gaat de Palisades van Ruffwear krijgen.

Hij weegt 25 kg, zou dus 5kg mogen dragen. Maar ik mik eigenlijk op een gewicht van max 2,5kg om het voor hem ook leuk te houden.

Hij mag lekker zn eigen dingen gaan dragen zoals een slaapmatje, schoenen, warme jas voor in de nacht en misschien ook een badjas voor als hij nat is en moet opdrogen.

Het liefst dingen die niet van gewicht veranderen, want de tassen moeten goed in Evenwicht zijn en als spullen een vaste plaats hebben, is dat het makkelijkst met Skip zn tas inpakken. Voor mezelf maakt dat gewicht verschil natuurlijk niet uit.

Er moeten tóch al zoveel spullen mee, dat het al een uitdaging gaat zijn het totaalgewicht onder de 12kg te houden.

Wat betreft brokken, ik zou het onwijs fijn vinden om er één te vinden waarvan de ontlasting goed blijft.

Want inderdaad zal hij meer honger gaan hebben en kieskauwer zal wat minder aan de orde zijn.

Ik heb alleen het idee dat hij de dunne ontlasting aan de brok koppelt, ik denk dat hij op dat moment buikpijn heeft? En daardoor de brokken links laat liggen...

Ik zou bijvoorbeeld graag de droge brokken van Alpha Spirit proberen, maar die zijn alleen in 12kg te koop. Dat vind ik 1 zonde van het geld als hij het er niet goed op doet en 2 ik doe nu maanden met een aantal kg brokken omdat hij nu maar zn 2x per week brok krijgt.

Ik kan Acana en Orijen wel eens gaan proberen.

Die Farmfood zakjes zijn geen optie. Nogmaals alle natvoer is geen optie want het is te zwaar! Eigenlijk telt elke gram...

Ik zal behoorlijk veel nieuw materiaal aan moeten schaffen als ik full ultralight wil gaan. Maar ultralight materiaal is DUUR! terwijl ik prima lichtgewicht materiaal al heb. Ik ga dus al véél concessies moeten doen en heb waarschijnlijk toch zwaarder materiaal bij me als "strikt noodzakelijk". (Tentje bijvoorbeeld, mn huidige weegt 1,9kg een ultralight weegt 900g. Maar dat kost dan ook weer €300... terwijl mn huidige tentje nog prima is. Nieuwe slaapzak gaat er wél komen, dat gaat 700g schelen maar vooral veel volume. )

Maar even in het nieuwe jaar, nu met de feestdagen is de bankrekening een beetje leeg.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 14:26

Alle geprobeerde merken die je noemt hebben rijst/maïs oid erin verwerkt. En daar kan niet elke hond tegen.

Ik zou Acana Regionals (dat is de graanvrije variant) proberen. Orijen is een stuk duurder en mijns inziens het prijsverschil niet waard.

Wat super leuk dat je met de hond gaat trailen!!
Ik heb zelf de vierdaagse gelopen, 50+km elke dag. En de eerste dag ging dat prima, geen problemen.
De vierde dag heb ik op slippers uitgelopen want ik had blaren en mijn voeten waren dik.
Dus ik zou zeker oefenen met hele weken langere afstanden. En voor jezelf dus ook eventueel wat ruimere schoenen meenemen, het zou jammer zijn als je blootvoets verder moet.
Nu is 15-20km niet zo gek veel, dat moet een hond wel lukken. Het is wel verstandig dit op dagelijkse basis te oefenen, want dat is dus wel andere koek.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Vakantie voeding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:03

Oh wat superleuk dat je dit gaat doen! Geen tips m.b.t. voer, maar ga je t.z.t. een topic aanmaken met je ervaringen? :D

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Vakantie voeding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:14

wat voer betreft is het door het gewicht vooral lastig ben ik bang, ik heb diverse klanten die met succes hun hond kivo brokken geven, bij snel diaree raad ik meestal de eend aan en heb daar zelden dat het niet goed gaat. Gestoomd vlees zou je ook kunnen proberen of een combinatie maar je blijft denk ik gewoon zitten met het feit dat het voor een dergelijke hond een best gewicht is wat je meeneemt.

Happy dog zit wel laag wat betreft voer hoeveelheid , hoog in vlees aandeel (als je weet hoe je de ingrediëntenlijst moet toepassen bij hun)

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Vakantie voeding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:35

Een hele tijd geleden was er bij Shark tank iemand die speciale voeding voor honden voor trails had ontwikkeld. Ook omdat ze niet teveel gewicht mee kon nemen. https://www.turbopup.com/
Geen idee of zoiets ook in nederland te koop is.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:36

Je zou de Acana Sport & Agility kunnen bestellen, die heeft 5% meer vet. Dat scheelt wellicht een paar brokjes per dag...

Oshaa
Berichten: 1045
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: Vakantie voeding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 18:41

Geen voeding advies - wij zijn namelijk ook al aan het rondkijken voor hoe we het gaan doen van de zomer. Het plan is om dan te gaan wandelen in de bergen meer richting het zuiden of oosten. Specifieke wandelingen hebben we nog niet uitgezocht (wel meerdaagse), maar de training is al wel begonnen.
Zowel het wandelen, fietsen als hardlopen. Meerdere dagen achter elkaar langere afstanden in de heuvels. Maar ook zeker de gehoorzaamheid en het omgaan met nieuwe situaties.

Echt onderschat het niet. De West Highland Way is zwaar, niet zozeer door het hoogte profiel (al is dat ook al heel wat voor Nederlandse begrippen), maar ook de mogelijke omstandigheden.
Maar zelfs als het plan in Nederland zou plaatsvinden - oefen die lange afstanden meerdere dagen achter elkaar. Ook voor jezelf en ook met de tassen + gewicht. Ben je van plan meer dan 15 km te doen op een dag, dan moet je dat ook echt oefenen. Nu zeggen dat je niet meer dan 15 gaat trainen lijkt me echt niet handig. Ja je mag vrijwel overal kamperen, maar dat betekent niet dat je altijd rond die 15 een geschikte plek gaat vinden.
Houdt ook rekening met de midges - die gaan een ramp zijn in juni. Sommige honden kunnen er echt enorme jeuk van krijgen. Zorg dat je iets mee hebt om dat te verzachten.
En inderdaad - iets van olie of vet om de kcal goed op te hogen. Ook voor jezelf - olijfolie is daar heel goed voor.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 21:47

Oshaa schreef:
Geen voeding advies - wij zijn namelijk ook al aan het rondkijken voor hoe we het gaan doen van de zomer. Het plan is om dan te gaan wandelen in de bergen meer richting het zuiden of oosten. Specifieke wandelingen hebben we nog niet uitgezocht (wel meerdaagse), maar de training is al wel begonnen.
Zowel het wandelen, fietsen als hardlopen. Meerdere dagen achter elkaar langere afstanden in de heuvels. Maar ook zeker de gehoorzaamheid en het omgaan met nieuwe situaties.

Echt onderschat het niet. De West Highland Way is zwaar, niet zozeer door het hoogte profiel (al is dat ook al heel wat voor Nederlandse begrippen), maar ook de mogelijke omstandigheden.
Maar zelfs als het plan in Nederland zou plaatsvinden - oefen die lange afstanden meerdere dagen achter elkaar. Ook voor jezelf en ook met de tassen + gewicht. Ben je van plan meer dan 15 km te doen op een dag, dan moet je dat ook echt oefenen. Nu zeggen dat je niet meer dan 15 gaat trainen lijkt me echt niet handig. Ja je mag vrijwel overal kamperen, maar dat betekent niet dat je altijd rond die 15 een geschikte plek gaat vinden.
Houdt ook rekening met de midges - die gaan een ramp zijn in juni. Sommige honden kunnen er echt enorme jeuk van krijgen. Zorg dat je iets mee hebt om dat te verzachten.
En inderdaad - iets van olie of vet om de kcal goed op te hogen. Ook voor jezelf - olijfolie is daar heel goed voor.


De gehele West Highland Way is 155km lang. Dat kan je opdelen in 6-10 dag etappes. Ik wil er eerder 8-10 dagen over gaan doen dan 6, dat is een stapje te ver voor mij.

Dan zit je per dag aan de 15-20 km lopen.

Het fijne van de WHW is dan weer dat je bijna overal kan/ mag kamperen, dat betekent dus dat je niet "vast" zit aan een bepaalde afstand. Ben je het zat? Dan stop je ermee. Gaat het juist erg lekker? Dan misschien nog een aantal km extra maken.

Er zijn een aantal grotere dorpen langs de route met een ov (bus trein) verbinding, ik kan helemaal stoppen als ik er genoeg van heb. Maar mezelf kennende wil ik van begin tot eind.

Ik zal tegen februari maart echt wat training gaan oppakken door wat langere wandelingen te gaan maken.


Mn doel is dan om van te voren 1 of 2 keer 2 dagen achter elkaar zn 15 km te gaan lopen. Ik heb in het verleden namelijk gemerkt dat de laatste 5 km dan niet veel meer uitmaakt.

En in Nederland krijg ik steeds last van mn lichaam zodra ik flink ga trainen, vooral omdat het hier behoorlijk vlak is, dan maak je toch een andere loopbeweging dan op heuvelachtig terrein.

Dus het idee is eigenlijk een beetje trainen en dan zien hoever ik kom eenmaal op de WHW.

Voor de hond: conditioneel staat hij nu 1x per week voor de step. Nu steeds een rondje van 4-5km want we zijn net 3 weken geleden begonnen. Als hij het in zn eentje óók leuk gaat vinden (nu alleen nog met trainingsmaatje) dan wil ik dat gaan uitbreiden naar 2x per week. Uiteindelijk misschien een rondje van zn 7-8km. Misschien eens 10.

Wat betreft de voetzolen, dat is in Nederland natuurlijk wat lastiger te trainen. We lopen vaak over bosgrond.

Met rugzak trainen zal ik voor de hond zeker wel gaan doen, voor mezelf: meestal heb ik al enkele kg bij me, zeg zn 2-3. Uiteindelijk is mijn doel zo rond de 12kg uit te komen.

Ik heb in het verleden al 3x "ongetraind" een meerdaagse gelopen.

De Routeburn track is 33km over 3 dagen, 12km 11.3km 9.8km

zn 10km per dag dus.

De Northern Cirquit was 44km over 4 dagen. 1x 15.4km 8.1km 12.3km (plus veel hoogtemeters en top) 9.4km

Voor deze wandelingen heb ik dus niet echt getraind. 1x een wandeling van 19km (daar zat tijdsdruk achter ivm verplichte bus halen. En veel hoogtemeters, was aardig gesloopt daarna) en een wandeltochtje van toen 5 uur een topje boven Queenstown. Nog wat kortere wandelingen van zn 2-3 uurtjes.

2 maanden daarvoor compleet ongetraind zn 250km in 3 weken gelopen in Tasmanië met mn ouders. Geen meerdaagse, maar wél iedere dag bijna een wandeling. Daar zaten ook tochten van zn 15 km bij.


Ik verwacht dus met een beetje training dat 15km per dag makkelijk haalbaar gaat zijn.

Het is uiteindelijk natuurlijk ook vakantie! Lukt de gehele trail niet? Jammer dan, dan pak ik de trein wel naar Fort William om daar nog wat dagtochtjes te maken.

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 22:02

mvdende schreef:
Oshaa schreef:
Geen voeding advies - wij zijn namelijk ook al aan het rondkijken voor hoe we het gaan doen van de zomer. Het plan is om dan te gaan wandelen in de bergen meer richting het zuiden of oosten. Specifieke wandelingen hebben we nog niet uitgezocht (wel meerdaagse), maar de training is al wel begonnen.
Zowel het wandelen, fietsen als hardlopen. Meerdere dagen achter elkaar langere afstanden in de heuvels. Maar ook zeker de gehoorzaamheid en het omgaan met nieuwe situaties.

Echt onderschat het niet. De West Highland Way is zwaar, niet zozeer door het hoogte profiel (al is dat ook al heel wat voor Nederlandse begrippen), maar ook de mogelijke omstandigheden.
Maar zelfs als het plan in Nederland zou plaatsvinden - oefen die lange afstanden meerdere dagen achter elkaar. Ook voor jezelf en ook met de tassen + gewicht. Ben je van plan meer dan 15 km te doen op een dag, dan moet je dat ook echt oefenen. Nu zeggen dat je niet meer dan 15 gaat trainen lijkt me echt niet handig. Ja je mag vrijwel overal kamperen, maar dat betekent niet dat je altijd rond die 15 een geschikte plek gaat vinden.
Houdt ook rekening met de midges - die gaan een ramp zijn in juni. Sommige honden kunnen er echt enorme jeuk van krijgen. Zorg dat je iets mee hebt om dat te verzachten.
En inderdaad - iets van olie of vet om de kcal goed op te hogen. Ook voor jezelf - olijfolie is daar heel goed voor.


De gehele West Highland Way is 155km lang. Dat kan je opdelen in 6-10 dag etappes. Ik wil er eerder 8-10 dagen over gaan doen dan 6, dat is een stapje te ver voor mij.

Dan zit je per dag aan de 15-20 km lopen.

Het fijne van de WHW is dan weer dat je bijna overal kan/ mag kamperen, dat betekent dus dat je niet "vast" zit aan een bepaalde afstand. Ben je het zat? Dan stop je ermee. Gaat het juist erg lekker? Dan misschien nog een aantal km extra maken.

Er zijn een aantal grotere dorpen langs de route met een ov (bus trein) verbinding, ik kan helemaal stoppen als ik er genoeg van heb. Maar mezelf kennende wil ik van begin tot eind.

Ik zal tegen februari maart echt wat training gaan oppakken door wat langere wandelingen te gaan maken.


Mn doel is dan om van te voren 1 of 2 keer 2 dagen achter elkaar zn 15 km te gaan lopen. Ik heb in het verleden namelijk gemerkt dat de laatste 5 km dan niet veel meer uitmaakt.

En in Nederland krijg ik steeds last van mn lichaam zodra ik flink ga trainen, vooral omdat het hier behoorlijk vlak is, dan maak je toch een andere loopbeweging dan op heuvelachtig terrein.

Dus het idee is eigenlijk een beetje trainen en dan zien hoever ik kom eenmaal op de WHW.

Voor de hond: conditioneel staat hij nu 1x per week voor de step. Nu steeds een rondje van 4-5km want we zijn net 3 weken geleden begonnen. Als hij het in zn eentje óók leuk gaat vinden (nu alleen nog met trainingsmaatje) dan wil ik dat gaan uitbreiden naar 2x per week. Uiteindelijk misschien een rondje van zn 7-8km. Misschien eens 10.

Wat betreft de voetzolen, dat is in Nederland natuurlijk wat lastiger te trainen. We lopen vaak over bosgrond.

Met rugzak trainen zal ik voor de hond zeker wel gaan doen, voor mezelf: meestal heb ik al enkele kg bij me, zeg zn 2-3. Uiteindelijk is mijn doel zo rond de 12kg uit te komen.

Ik heb in het verleden al 3x "ongetraind" een meerdaagse gelopen.

De Routeburn track is 33km over 3 dagen, 12km 11.3km 9.8km

zn 10km per dag dus.

De Northern Cirquit was 44km over 4 dagen. 1x 15.4km 8.1km 12.3km (plus veel hoogtemeters en top) 9.4km

Voor deze wandelingen heb ik dus niet echt getraind. 1x een wandeling van 19km (daar zat tijdsdruk achter ivm verplichte bus halen. En veel hoogtemeters, was aardig gesloopt daarna) en een wandeltochtje van toen 5 uur een topje boven Queenstown. Nog wat kortere wandelingen van zn 2-3 uurtjes.

2 maanden daarvoor compleet ongetraind zn 250km in 3 weken gelopen in Tasmanië met mn ouders. Geen meerdaagse, maar wél iedere dag bijna een wandeling. Daar zaten ook tochten van zn 15 km bij.


Ik verwacht dus met een beetje training dat 15km per dag makkelijk haalbaar gaat zijn.

Het is uiteindelijk natuurlijk ook vakantie! Lukt de gehele trail niet? Jammer dan, dan pak ik de trein wel naar Fort William om daar nog wat dagtochtjes te maken.

Ook veel wandelingen pakken gewoon op steen, stoep en asfalt bijvoorbeeld. En dan kort aangelijnd. Dat is voor skip zn pootjes geen overbodige luxe voordat je gaat maar zo leert ie ook de duurlopen omdat dit intensiever is dan los scharrelen ookal trekt ie dan sprintjes. En wat je kan proberen is in de tussentijd eens een weekend naar ergens zuid limburg gaan en dan vrijdag zaterdag en zondag eens wandelingen maken van 15 km. Zo kun je kijken hoe jij en skip daar doorheen komen.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 22:09

kiwiwitje schreef:
mvdende schreef:


De gehele West Highland Way is 155km lang. Dat kan je opdelen in 6-10 dag etappes. Ik wil er eerder 8-10 dagen over gaan doen dan 6, dat is een stapje te ver voor mij.

Dan zit je per dag aan de 15-20 km lopen.

Het fijne van de WHW is dan weer dat je bijna overal kan/ mag kamperen, dat betekent dus dat je niet "vast" zit aan een bepaalde afstand. Ben je het zat? Dan stop je ermee. Gaat het juist erg lekker? Dan misschien nog een aantal km extra maken.

Er zijn een aantal grotere dorpen langs de route met een ov (bus trein) verbinding, ik kan helemaal stoppen als ik er genoeg van heb. Maar mezelf kennende wil ik van begin tot eind.

Ik zal tegen februari maart echt wat training gaan oppakken door wat langere wandelingen te gaan maken.


Mn doel is dan om van te voren 1 of 2 keer 2 dagen achter elkaar zn 15 km te gaan lopen. Ik heb in het verleden namelijk gemerkt dat de laatste 5 km dan niet veel meer uitmaakt.

En in Nederland krijg ik steeds last van mn lichaam zodra ik flink ga trainen, vooral omdat het hier behoorlijk vlak is, dan maak je toch een andere loopbeweging dan op heuvelachtig terrein.

Dus het idee is eigenlijk een beetje trainen en dan zien hoever ik kom eenmaal op de WHW.

Voor de hond: conditioneel staat hij nu 1x per week voor de step. Nu steeds een rondje van 4-5km want we zijn net 3 weken geleden begonnen. Als hij het in zn eentje óók leuk gaat vinden (nu alleen nog met trainingsmaatje) dan wil ik dat gaan uitbreiden naar 2x per week. Uiteindelijk misschien een rondje van zn 7-8km. Misschien eens 10.

Wat betreft de voetzolen, dat is in Nederland natuurlijk wat lastiger te trainen. We lopen vaak over bosgrond.

Met rugzak trainen zal ik voor de hond zeker wel gaan doen, voor mezelf: meestal heb ik al enkele kg bij me, zeg zn 2-3. Uiteindelijk is mijn doel zo rond de 12kg uit te komen.

Ik heb in het verleden al 3x "ongetraind" een meerdaagse gelopen.

De Routeburn track is 33km over 3 dagen, 12km 11.3km 9.8km

zn 10km per dag dus.

De Northern Cirquit was 44km over 4 dagen. 1x 15.4km 8.1km 12.3km (plus veel hoogtemeters en top) 9.4km

Voor deze wandelingen heb ik dus niet echt getraind. 1x een wandeling van 19km (daar zat tijdsdruk achter ivm verplichte bus halen. En veel hoogtemeters, was aardig gesloopt daarna) en een wandeltochtje van toen 5 uur een topje boven Queenstown. Nog wat kortere wandelingen van zn 2-3 uurtjes.

2 maanden daarvoor compleet ongetraind zn 250km in 3 weken gelopen in Tasmanië met mn ouders. Geen meerdaagse, maar wél iedere dag bijna een wandeling. Daar zaten ook tochten van zn 15 km bij.


Ik verwacht dus met een beetje training dat 15km per dag makkelijk haalbaar gaat zijn.

Het is uiteindelijk natuurlijk ook vakantie! Lukt de gehele trail niet? Jammer dan, dan pak ik de trein wel naar Fort William om daar nog wat dagtochtjes te maken.

Ook veel wandelingen pakken gewoon op steen, stoep en asfalt bijvoorbeeld. En dan kort aangelijnd. Dat is voor skip zn pootjes geen overbodige luxe voordat je gaat maar zo leert ie ook de duurlopen omdat dit intensiever is dan los scharrelen ookal trekt ie dan sprintjes. En wat je kan proberen is in de tussentijd eens een weekend naar ergens zuid limburg gaan en dan vrijdag zaterdag en zondag eens wandelingen maken van 15 km. Zo kun je kijken hoe jij en skip daar doorheen komen.


Op asfalt lopen is een goede.

Maar in Nederland 3 dagen 15km lopen en ik lig in de kreukels -O- dat gaat hem niet echt worden. Dat komt dus door het te vlakke terrein.

Voorlopig is het met corona geen doen om een weekend naar Zuid Limburg te gaan, dat gaat dan tegen eind maart pas weer lukken als het weer mee zit. Heb geen winter kampeer materiaal en een hotel B&B is echt te duur.

Voor Skip gaan er ook schoenen mee, op stukken met veel scherpe rotsen, krijgt hij die aan..

Ik wil ook van te voren beginnen aan het gebruik van Musshers wax, dat is ook om de voetzolen goed te krijgen en te houden.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 22:17

ik zou sowieso investeren in goede schoenen voor skip mocht het nodig zijn :)

https://www.nonstopdogwear.com/en-eu/pr ... or-bootie/

Schotland zal tot zekere hoogte wel vergelijkbaar zijn met hier? Maar leer hem goed lopen! In de zin van gedoseerd wandelen, dus niet constant rennen etc heb eens gekeken een ziet er tof uit :D wij zijn van plan https://bohusleden.se/ deze helemaal of gedeeltelijk te lopen das 340 kilometer in totaal dus leuk om mee te lezen :j

Voor voer waren wij nog niet uit met 4 honden maar die tip van mizora klinkt wel handig door bv rijst te koken als aanvulling

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 22:18

Daarom zeg ik ook, voordat je gaat eens 3 dagen in zuid limburg oid wandelen. Daar is weinig vlak aan. En dat is de test of jullie t beide aankunnen.
Nu al gaan heeft zo zonder training geen zin. Dat is ook niet eerlijk tegenover skip.
Of pak ergens eens een stuk duinen of zandverstuiving. Ook allemaal niet zo vlak.

Maar wat je in de tussentijd wel kan doen is met skip aangelijnd gaan fietsen. Met de nadruk op aangelijnd. Dit is namelijk in een constant tempo. Dan pak je stukken fietspad en stukken verhard zand pad etc en zo toewerken naar rondjes van 10 km. Dit is veel intensiever dan wandelen/scharrelen. En zo kan hij de bespiering en die vorm van uithouding kweken terwijl jij dat niet kan :)

cursebreaker

Berichten: 11428
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 22:23

Zuid Limburg kun je prima corona proof bezoeken ook. Boek een huisje, camping of hotelkamer wat buiten de drukke tijden om prima betaalbaar is- en je hoeft buiten wat boodschapjes doen om met niemand contact te hebben. Denk dat je daar iig qua hoogteverschil wel goed kunt trainen, al zou het maar een dagwandsling zijn. Maar denk dat het wel fijn is om eens gelopen te hebben. Is echt heel anders als alleen maar vlak lopen namelijk.

Als ik 4km vlak loop of 4km in het heuvelland... dat merken de spieren wel dus voor jezelf maar vooral ook zeker je hond toch fijn als je eens kunt ‘proeven’. Denk dat dan wel het meest in de buurt komt ‘van...’ en fijn kan zijn om mee te pakken in het opbouwen vooraf.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 02-12-20 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 22:26

kiwiwitje schreef:
Daarom zeg ik ook, voordat je gaat eens 3 dagen in zuid limburg oid wandelen. Daar is weinig vlak aan. En dat is de test of jullie t beide aankunnen.
Nu al gaan heeft zo zonder training geen zin. Dat is ook niet eerlijk tegenover skip.
Of pak ergens eens een stuk duinen of zandverstuiving. Ook allemaal niet zo vlak.

Maar wat je in de tussentijd wel kan doen is met skip aangelijnd gaan fietsen. Met de nadruk op aangelijnd. Dit is namelijk in een constant tempo. Dan pak je stukken fietspad en stukken verhard zand pad etc en zo toewerken naar rondjes van 10 km. Dit is veel intensiever dan wandelen/scharrelen. En zo kan hij de bespiering en die vorm van uithouding kweken terwijl jij dat niet kan :)



Vlak als in: vlak pad, domweg voeten voor elkaar. Terwijl je in het buitenland veel meer bezig bent met "echt lopen" daar lijken de stappen niet zo op elkaar.

Skip staat nu voor de step. Dat is ook een steady tempo waarbij hij lekker aan het trekken is. Natuurlijk help ik ook mee met steppen. We doen nu een rondje van zn 4 -5km nu 1x per week. Dit voornamelijk op bosgrond.

Schoenen heb ik van Trixi: deze https://www.medpets.nl/walker+active/?gclid=Cj0KCQiAk53-BRD0ARIsAJuNhpu8gJcC_hj7eZ23sgL-p20I2_jz7FVa_v8z9Nk3cqkKYeMVbjJOuKMaAiTREALw_wcB&var=6680

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 22:28

cursebreaker schreef:
Zuid Limburg kun je prima corona proof bezoeken ook. Boek een huisje, camping of hotelkamer wat buiten de drukke tijden om prima betaalbaar is- en je hoeft buiten wat boodschapjes doen om met niemand contact te hebben. Denk dat je daar iig qua hoogteverschil wel goed kunt trainen, al zou het maar een dagwandsling zijn. Maar denk dat het wel fijn is om eens gelopen te hebben. Is echt heel anders als alleen maar vlak lopen namelijk.

Als ik 4km vlak loop of 4km in het heuvelland... dat merken de spieren wel dus voor jezelf maar vooral ook zeker je hond toch fijn als je eens kunt ‘proeven’


Wat is prima betaalbaar? Een b&B of hotel heb je echt niet voor €20-30 per nacht. Ook niet door de week.

Kamperen ga ik in de winter niet doen, daar worden zowel Skip als ik niet blij van.

Zodra het in april weer beter weer gaat worden, is dat wel een optie. Maar dan zitten we al vrij vlak voor vertrek.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 22:29

ik heb die ook gehad, ik ga die van nonstop halen die voelde toch fijner aan veel vrijer in beweging dus de honden lopen er makkelijker in. Die van trixie liep chansy echt niet fijn op jammer genoeg

cursebreaker

Berichten: 11428
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 22:32

Ik weet niet wat de precieze prijzen zijn en het budget natuurlijk maar Tja.. als je echt serieus bent met je hele plan vind ik een weekendje Limburg doen wat kan helpen met voorbereiden wel het investeren waard als je zoiets wilt ondernemen. Ik snap dat betaalbaar voor iedereen anders is, maar het is in principe wel iets waar je vrij makkelijk iets mee kunt doen, als de financiën er eenmaal voor zijn. Ik zou het dan financieel gezien meepakken in het grote geheel en het zien als investeren, net zoals je ook speciale spullen koopt om mee te nemen. Miss proberen al te starten met wat geld opzij zetten ervoor als dat lukt en prijzen in de gaten houden.

Zelfs als het pas in april zou kunnen, zou ik het zeker nog eens testen. Het is echt het dichtste wat in de buurt komt van bergen lopen als je hier echt dieper het heuvelland in gaat bv en zowel bossen als gewone paden en heuvels meepakt; dan kom je al best een eind :)

Anoniem

Re: Vakantie voeding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 23:08

Ik zit even plaatjes te zoeken op Google... Wauw! Wat is dat mooi! Ga je een fototopic doen? Pleazzzz?

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 23:16

WHW is zo massaal belopen dat 'ie ook van alle gemakken voorzien is. Ideaal voor jouw plan dus. Het is zwaarder dan NL maar vele malen makkelijker dan bijv. de Alpen of Pyreneeën. Wel fiks rotsig op sommige stukken en op sommige plekken heb je naast midges ook dazen. Het is wel een waanzinnig mooie route. Als je aan een gidsje over de WHW kunt komen dan is dan een aanrader, ook om te zien waar je mag en en zo ja waar je ook kunt kamperen.

Geen hondentips, weet ook niet of we ze wel gezien hebben daar. Denk gewoon niet opgevallen :))

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 23:28

Hilli schreef:
WHW is zo massaal belopen dat 'ie ook van alle gemakken voorzien is. Ideaal voor jouw plan dus. Het is zwaarder dan NL maar vele malen makkelijker dan bijv. de Alpen of Pyreneeën. Wel fiks rotsig op sommige stukken en op sommige plekken heb je naast midges ook dazen. Het is wel een waanzinnig mooie route. Als je aan een gidsje over de WHW kunt komen dan is dan een aanrader, ook om te zien waar je mag en en zo ja waar je ook kunt kamperen.

Geen hondentips, weet ook niet of we ze wel gezien hebben daar. Denk gewoon niet opgevallen :))


Het is inderdaad een "luxe" wandeling door alle voorzieningen op en langs de trail.

Wat ik tot nu toe begrepen heb, is het een "vrij makkelijk" pad om te lopen. Ik verwacht inderdaad wel stukken die wat rotsig zijn en dat is wat pittig, maar het is denk niet te vergelijken inderdaad met bijvoorbeeld de Alpen en Slovenië en Nieuw-Zeeland.

Juist vanwege de goede voorzieningen én het feit dat het zo goed bereikbaar is met het ov, zowel beginpunt als onderweg als eindpunt lijkt mij dit wel een leuke en veilige optie.