Vakantie voeding hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Vakantie voeding hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 19:50

Misschien een béétje aan de vroege kant, aangezien de vakantie pas op zn vroegst in juni gaat zijn...

Maar ik ben op zoek naar voeding voor mijn hond tijdens de volgende vakantie.


Ergens is het idee ontstaan om de West Highland Way te gaan lopen.

Een 153km lange wandeling door Schotland, verdeeld over 5-10 dagen. Ik ga er waarschijnlijk 10-12 dagen over doen, zn 15-20 km per dag. Hondje loopt nu al met gemak 5 km zonder moe te zijn. Sterker nog 5km met continu balletje gooien zonder echt moe te zijn.

In het voorjaar al eens 18km gelopen, zonder dat Skip echt moe was. Met een aantal trainingen is die 15-20 km iedere dag voor hem een peulenschil. (Alleen zn baasje vind 20km per dag een beetje ver)

Nu ga ik tijdens die trail kamperen en daar komt ook het stukje gewicht en het stukje voeding bij kijken.

Skip staat op kvv, dat gaat helaas niet lukken, dus opzoek naar een alternatief.

Hij is een piet leut met brokken. Die worden een dag of 3-4 goed gegeten om daarna te blijven staan. Ook wordt zn ontlasting erg dun van de meeste brokken.

De afgelopen vakantie heeft hij Alpha Spirit semi-moist brokken gehad. De ontlasting bleef echt goed voor brokken zijnde, maar binnen één week vertikte hij het om zn bak leeg te eten. Uiteindelijk was zn bak aan het einde van de dag wel leeg, maar het ging niet van harte.

Op dit moment krijgt hij die brokken nog zn 1-2 keer per week (omdat ik vergeten ben vlees eruit te halen) nu eet hij ze wel goed op.

De rede waarom ik deze brokken niet wil voeren tijdens de West Highland Way, is omdat hij de brokken na een paar dagen laat staan én omdat het semi-moist is, zijn ze best zwaar.

Ik ken ZiwiPeak en Orijen Freeze Dried, alleen vind ik die een beetje prijzig te noemen, zelfs voor tijdens een vakantie.

Van de ZiwiPeak zou hij zn 250 gram per dag moeten krijgen, wat uitkomt op 2 dagen met een zak van 495 gram = €35. Dan kom ik op zn €15 per dag uit. En waarschijnlijk nog wel meer, want als er flink gewandeld gaat worden, is het calorieën verbruik natuurlijk ook hoger.

Orijen Freeze dried komt op ongeveer hetzelfde bedrag uit.

Dat wordt me iets te gek.

Maar is er een alternatief?

Ik zit er nu aan te denken om zélf zn eigen kvv te gaan drogen in de voedseldroger.

Kvv drogen als beloningssnoepjes gaat prima, dus ergens denk ik: dan kunnen hele maaltijden toch ook?

Hij krijgt nu 500g kvv per dag.

Waarschijnlijk gaat hij tijdens de trail zn 800 gram vlees per dag nodig hebben.

Als ik zelf vlees droog, dan houdt ik ongeveer 20% van het originele gewicht over, dat zou betekenen dat 800g vlees, gedroogd 160g vlees per dag zal zijn.

Het enigste waarvan ik denk: waarom is dit nergens te koop?

ZiwiPeak komt het dichtst bij in de buurt, dat is ook luchtgedroogd. Maar daar zitten meer ingrediënten in dan alléén puur vlees.

Ga ik mijn hond niet te kort doen als ik hem alleen gedroogde kvv ga geven?

In principe moet het kwa voedingstoffen niet extreem veel uitmaken, je verdampt immers alleen het vocht uit het vlees toch?

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Vakantie voeding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:08

Geen antwoord op je vraag maar jouw idee dat als de hond met gemak 5 km kan lopen (spelend met een bal) hij ook wel 10 (of meer dagen) achtereen die afstand of meer kan lopen, gaat niet op.
Je zult de hond moeten trainen om dagen achtereen echt te wandelen, net als dat je een hond moet trainen naast de fiets. Zijn voetzolen moeten hard worden om dagen achtereen te kunnen lopen. Het heeft minder met conditie te maken, maar wel met het harden van de zolen. Dus wandelen op verschillende ondergronden is zeker aan te raden.

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Vakantie voeding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:10

Kijk een naar Darf brokken, onze zeikerd met eten blijft dit met smaak eten. Fijn voer met weinig rotzooi erin.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 20:13

Michellette schreef:
Geen antwoord op je vraag maar jouw idee dat als de hond met gemak 5 km kan lopen (spelend met een bal) hij ook wel 10 (of meer dagen) achtereen die afstand of meer kan lopen, gaat niet op.
Je zult de hond moeten trainen om dagen achtereen echt te wandelen, net als dat je een hond moet trainen naast de fiets. Zijn voetzolen moeten hard worden om dagen achtereen te kunnen lopen. Het heeft minder met conditie te maken, maar wel met het harden van de zolen. Dus wandelen op verschillende ondergronden is zeker aan te raden.



Wij wandelen regelmatig in het bos.

Daarnaast loopt hij nu eigenlijk altijd los, al ik 5km loop, dan loopt Skip minstens het dubbele!

Trainen gaan we ook zeker doen, maar niet echt meer dan 15km.

In Schotland zal hij voornamelijk aangelijnd moeten lopen. Dat moeten we thuis ook meer gaan oefenen.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 20:15

Nimmy schreef:
Kijk een naar Darf brokken, onze zeikerd met eten blijft dit met smaak eten. Fijn voer met weinig rotzooi erin.


Mijn zeikerd eet óók die brokken niet meer na een paar dagen. En had behoorlijk diaree ervan. Ik heb een aantal maanden Darf gevoerd.

Het is ontzettend jamm dat Skip zo slecht tegen brokken kan.

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Vakantie voeding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:29

Hoe zet je je hond over van voer a naar voer b? Ik heb altijd geleerd dat je eerst een paar dagen/weken moet mengen, afhankelijk van hoe drastisch je over gaat. Dit ivm de darmen die moeten wennen aan ander voer.
Denk je eens in dat je zelf bijvoorbeeld altijd ontbijt op joghurt en dan opeens een dag brood moet eten. Dat gaat best, maar echt fijn vind je lijf het meestal niet.

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:31

Wij geven op vakantie om de dag brokken (farmfood) en farmfood fresh gestoomd. Brokken wil hij ook niet iedere dag maar zo om en om gaat goed. Thuis krijgt hij kvv.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:41

Michellette schreef:
Geen antwoord op je vraag maar jouw idee dat als de hond met gemak 5 km kan lopen (spelend met een bal) hij ook wel 10 (of meer dagen) achtereen die afstand of meer kan lopen, gaat niet op.
Je zult de hond moeten trainen om dagen achtereen echt te wandelen, net als dat je een hond moet trainen naast de fiets. Zijn voetzolen moeten hard worden om dagen achtereen te kunnen lopen. Het heeft minder met conditie te maken, maar wel met het harden van de zolen. Dus wandelen op verschillende ondergronden is zeker aan te raden.

Hier ben ik t zeker mee eens. En dat is je ook al eens uitgelegd mbt fietsen. Een hond die strak naast de fiets op een zelfde tempo draaft heeft een heel ander lichaams en energie verbruik dan een hond die steeds op en neer rent en scharrelt en dus ook regelmatig snuffelt.
En dan nog rekening houden met de ondergrond. Die hier over t algemeen zachter is dan daar.


Hoe heb je je eigen voeding in die tijd gepland? als in; heb je voor jezelf voor zo'n 12 dagen voeding bij? Of is er een mogelijkheid tussendoor wat in te slaan?

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 20:43

mirriezz schreef:
Hoe zet je je hond over van voer a naar voer b? Ik heb altijd geleerd dat je eerst een paar dagen/weken moet mengen, afhankelijk van hoe drastisch je over gaat. Dit ivm de darmen die moeten wennen aan ander voer.
Denk je eens in dat je zelf bijvoorbeeld altijd ontbijt op joghurt en dan opeens een dag brood moet eten. Dat gaat best, maar echt fijn vind je lijf het meestal niet.



De brokken netjes 25/75 50/50 75/25 100/00 opgebouwd. Steeds een dag of 2 voordat ik er meer nieuw bij deed. Dus ongeveer 1 week van oud naar nieuw.

Dat ging dan die week goed en de week erna ook nog wel. Maar week 3 en hij at gewoon helemaal zn brokken niet meer.. En echt diaree continu.

Verschillende brokken geprobeerd. Cavom (kreeg hij bij de fokker), Best for your dog (gelijkaardig aan Orijen en Acana), Darf, een aantal huismerk tot goedkope Bonzo (dat gaf mn vader als tip, probeer iets simpels)

Iedere keer hetzelfde liedje: na een week gingen de brokken met lange tanden, na 3 weken liet hij zn voer gewoon staan. Uiteindelijk aan het einde van de dag was de bak wel leeg, maar het is gewoon niet de bedoeling dat een hond zó slecht eet.

Toen vorig jaar februari in één keer omgezet op kvv en sindsdien gewoon altijd eten en normale ontlasting.


mag schreef:
Wij geven op vakantie om de dag brokken (farmfood) en farmfood fresh gestoomd. Brokken wil hij ook niet iedere dag maar zo om en om gaat goed. Thuis krijgt hij kvv.


Farmfood fresh (alle blikvoeding) is geen optie helaas. Dat is niet mee te nemen, dan heb je voor 3 dag al minimaal 1,5kg aan voer bij je.

Ik wil mn rugzak graag niet zo zwaar als steen hebben, liefst max 10kg. (Inclusief tent, slaap spullen, koken, eten, water 1,5L)

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 20:46

kiwiwitje schreef:
Michellette schreef:
Geen antwoord op je vraag maar jouw idee dat als de hond met gemak 5 km kan lopen (spelend met een bal) hij ook wel 10 (of meer dagen) achtereen die afstand of meer kan lopen, gaat niet op.
Je zult de hond moeten trainen om dagen achtereen echt te wandelen, net als dat je een hond moet trainen naast de fiets. Zijn voetzolen moeten hard worden om dagen achtereen te kunnen lopen. Het heeft minder met conditie te maken, maar wel met het harden van de zolen. Dus wandelen op verschillende ondergronden is zeker aan te raden.

Hier ben ik t zeker mee eens. En dat is je ook al eens uitgelegd mbt fietsen. Een hond die strak naast de fiets op een zelfde tempo draaft heeft een heel ander lichaams en energie verbruik dan een hond die steeds op en neer rent en scharrelt en dus ook regelmatig snuffelt.
En dan nog rekening houden met de ondergrond. Die hier over t algemeen zachter is dan daar.


Hoe heb je je eigen voeding in die tijd gepland? als in; heb je voor jezelf voor zo'n 12 dagen voeding bij? Of is er een mogelijkheid tussendoor wat in te slaan?


Ik ben van plan om elke 3 dagen mijn grote rugzak met voorraad tegen te komen, die kan je namelijk vooruit sturen.

Er is dus zeker de mogelijkheid om meer voorraad mee te nemen dan strikt voor die 12 dagen.

Het liefst heb ik het voer voor hond en mezelf zo licht mogelijk natuurlijk (dat heb ik al geregeld iig wat betreft het avondeten/ lunch) er zijn enkele pubs langs de route, ik zal regelmatig daar wat "echt" voedsel nuttigen. De rest van de tijd heb ik Real Turmat maaltijden en voor ontbijt waarschijnlijk iets van Brinta, lunch iets van Hartkeks en noedels ofzo. Want uitsluitend Adventure food is eigenlijk niet te knagen
Laatst bijgewerkt door mvdende op 01-12-20 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Vakantie voeding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:50

K9 natural is ook een gevriesdroogd voer.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:51

Het gewicht blijft hoe dan ook een probleem vrees ik. Onze honden krijgen ook KVV en op vakantie hadden we maaltijden van Renske mee. Dat is gestoomd, ze vonden het heerlijk en geen dunne poep.is vers vlees bij een slager kopen geen optie?

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 21:00

lizy29 schreef:
K9 natural is ook een gevriesdroogd voer.


Die was ik ook al tegen gekomen tijdens een eerdere zoektocht.

Maar wordt niet meer verkocht in Nederland volgens mij?

Zit daarnaast in dezelfde prijscategorie als de ZiwiPeak en Orijen Freeze dried, komt op ongeveer €15 per dag voor een 25kg hond.



Ceetje_bokt schreef:
Het gewicht blijft hoe dan ook een probleem vrees ik. Onze honden krijgen ook KVV en op vakantie hadden we maaltijden van Renske mee. Dat is gestoomd, ze vonden het heerlijk en geen dunne poep.is vers vlees bij een slager kopen geen optie?



Gewicht is altijd een probleem bij lange afstand wandeltochten -O- zelfs zonder hond.

Er zijn een aantal pubs langs de route en een aantal kleine camping winkeltjes. Maar meer dan gehakt en kippenpoten zal ik daar niet gaan vinden (áls ze dat al hebben trouwens. )

Ik heb geen koelkast tot mn beschikking, dus dan zou het alleen voor de avondmaaltijd op die éne dag zijn.

Het gaat over een wandelroute midden in de Schotse Hooglanden, met volledige kampeer bepakking.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Vakantie voeding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:10

En dozen opsturen naar adressen langs je route met bv Renske? Dat is houdbaar namelijk. Ik heb natuurlijk geen idee of je alleen in de wildernis loopt of ook door dorpjes komt.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:15

Ceetje_bokt schreef:
En dozen opsturen naar adressen langs je route met bv Renske? Dat is houdbaar namelijk. Ik heb natuurlijk geen idee of je alleen in de wildernis loopt of ook door dorpjes komt.

Ik zat ook aan Renske te denken, maar dat is zwaar omdat het vocht er nog in zit. TS loopt dan, zoals ze zelf ook al aangeeft, met 1,5 kg op haar rug. Het is wel goede voeding.
Je vraagt je af of je je hond tekort doet als je een week alleen maar gedroogde voeding geeft. In een week tijd kan een dier geen tekorten oplopen. Voldoende calorieën is een eerste vereiste op zo'n tocht. Na de vakantie komen de vitamines en mineralen wel weer.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 22:22

rien10 schreef:
Ceetje_bokt schreef:
En dozen opsturen naar adressen langs je route met bv Renske? Dat is houdbaar namelijk. Ik heb natuurlijk geen idee of je alleen in de wildernis loopt of ook door dorpjes komt.

Ik zat ook aan Renske te denken, maar dat is zwaar omdat het vocht er nog in zit. TS loopt dan, zoals ze zelf ook al aangeeft, met 1,5 kg op haar rug. Het is wel goede voeding.
Je vraagt je af of je je hond tekort doet als je een week alleen maar gedroogde voeding geeft. In een week tijd kan een dier geen tekorten oplopen. Voldoende calorieën is een eerste vereiste op zo'n tocht. Na de vakantie komen de vitamines en mineralen wel weer.



Van renske gaat hij óók aan de diaree helaas. Lijkt wel of hij niet goed tegen vulmiddel kan. Blikken met 100% vlees gaat wél goed.

Maar natvoer is echt uitgesloten helaas... van Renske moet hij 800 gram per dag hebben, voor 3 dagen zit je dan al op 2,4kg. Dat is echt niet te doen.

Dat dacht ik dus ook.

En hoeveel vitamines en mineralen raken "kwijt" bij het drogen van vlees?

Want dan zou ik zn huidige kvv gaan drogen. Behalve een aantal vettere diersoorten zoals zalm en kip, want vet droogt niet. Ik denk dat ik de vetten dan ga aanvullen met schapenvet bonbons of duodog paardenvet.

Dat laatste is óók vloeibaar, maar daar hoeft hij natuurlijk geen 800g per dag van te hebben, eerder iets van 20-50 gram per dag.

Edit: 20ml zou dat per dag zijn.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:30

Is je kvv echt maar 20% droge stof, de meeste kvv's zijn 30% droge stof en het gaat wel tot 40% ds. Drogen kost veel energie, dus kostbaar, en daarna is het eigenlijk gelijk aan brok voor veel mensen. Ook kan je dit niet doen met kvv's die bot bevatten, bot verhard en kan dan voor darmproblemen zorgen. Dus enkel met kvv's met een kunstmatige calciumbron.

Verdraagt de hond gekookte rijst? In dat geval zou je namelijk heel goed zelf kunnen koken voor hem. Skip lijkt me een kilo of 20 wegen? Een combinatie van vet, gedroogde kvv of gehakt/spiervlees, en rijst dat je samen kookt werkt dan prima voor 2 weken, als je bang bent voor tekorten kan je eventueel een vitaminepil erbij stoppen: https://www.pharmahorse.nl/multivitamin ... -hond.html (dat het senior is geeft niet, hij dekt toch de tekorten). Uiteraard eerst thuis 2 weken uitproberen. Hij zou dan 100g gedroogd vlees, 80g rijst en 40g vet mogen, verwacht ik.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:31

Maar een blik DuoDog weegt ook 500 gram.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:34

Ik zou er sowieso rekening mee houden dat met die inspanning hij meer eet dan normaal. Voor jezelf ook. Simpele dingen als brinta en noodles gaat je opbreken op zoiets intensiefs. Als je vooruit kan sturen dan eens kijken naar houdbare worsten oid. En eens kijken of ie iets van koolhydraten kan toevoegen. Als dat nodig blijkt.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 22:41

rien10 schreef:
Maar een blik DuoDog weegt ook 500 gram.


Thuis verpakt in deze potjes: [url]
https://www.glazen-en-potten.nl/kunstst ... OoQAvD_BwE [/url]

Duodog geeft aan: honden 20-50kg 3-4 pompjes per dag. 1 pompje = 5ml. 4 pompjes = 20ml

Dan zou ik thuis zeg 14 potjes afvullen, dan heb ik in totaal 280ml bij me. + het beetje gewicht van de potjes zelf.

Verdeel ik dat iedere keer over 3 dagen = 3 potjes = 60ml, misschien 100g per 3 dagen dan.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Vakantie voeding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:46

Slim. Of in stevige plastic zakjes, dat scheelt gewicht van je potjes. (maar je moet er niet aan denken dat het gaat lekken).

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 22:48

kiwiwitje schreef:
Ik zou er sowieso rekening mee houden dat met die inspanning hij meer eet dan normaal. Voor jezelf ook. Simpele dingen als brinta en noodles gaat je opbreken op zoiets intensiefs. Als je vooruit kan sturen dan eens kijken naar houdbare worsten oid. En eens kijken of ie iets van koolhydraten kan toevoegen. Als dat nodig blijkt.


Brinta als ontbijt en iets van noedels als lunch.

Avondeten heb ik verschillende smaken Real Turmat maaltijden (1 portie = 500kcal) en ik kom regelmatig langs een pub voor "vers eten"

Dat Skip meer zou eten dan nu normaal was ik al vanuit gegaan.

Daarom vind ik ZiwiPeak, Orijen Freeze dried ook zo duur. Dat gaat richting de 300g per dag. (Aanbevolen hoeveelheid iets minder dan 250g per dag normaal)

Als hij nu 500g kvv krijgt, waar hij netjes van op gewicht is, dan schat ik in dat tijdens de hike het wel eens 800g kan zijn.

Dat maakt niet uit als ik zelf droog, dan zorg ik gewoon dat ik 800g aan gedroogd bij me heb.

Kwestie van vlees wegen vóór het drogen en na het drogen.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 22:52

rien10 schreef:
Slim. Of in stevige plastic zakjes, dat scheelt gewicht van je potjes. (maar je moet er niet aan denken dat het gaat lekken).



Zakjes durf ik met olie niet :Y)

Ik zou voor knijpflesjes kunnen kiezen,

Afbeelding

Maar duodog geeft aan dat hun olie vloeibaar is op kamertemperatuur, maar in vaste staat is in de koelkast.

Ondanks dat ik ergens juni, juli wil gaan, kan het alsnog koud zijn in de Schotse Hooglanden.

Dan zit de olie straks vast in zn flesje.

Een potje kun je uitlepelen met een klein lepeltje natuurlijk.

Potjes gaan dan in een ziplock zakje en/of eventueel zelfs nog in een ultralight drysack.

Ik wil GEEN olie in mn tas!
Laatst bijgewerkt door mvdende op 01-12-20 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Vakantie voeding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:54


mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 22:56