alleen konijn.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pebbles12
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-09-19
Woonplaats: Boven in nederland

alleen konijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 21:11

Hallo, we hebben 2 konijnen thuis, nouja hadden.... 1 tje is helaas overleden. lag op zijn zij in het hok. 2 zusjes. Nu is konijntje nog alleen in het hok. we hebben een buitenhok, en staan als hun hele leven buiten. Ik knuffel haar nu elke dag. Ze eet en drinkt voor mijn gevoel goed. Nu het alleen kouder wordt buiten zou ik haar ook een uurtje binnen kunnen knuffelen en laten rondlopen.

Alleen ik heb gelezen dat dat heel erg slecht is?

we weten verder nog niet of we er 1tje bij halen, ze zit wel erg alleen nu namelijk. maar de bedoeling was dat dit de laatste 2 waren. :j

alvast bedankt!

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:14

Als je hem naar binnen haalt en dan weer terug naar buiten doet kan het zijn dat ze het juist koud krijgen. Dus buiten knuffelen of binnen maar dan binnen houden. Hoe oud is het konijntje wat over gebleven is? Misschien dat je er een uit het asiel kunt halen maar als het de laatste zouden zijn zou ik het denk ik laten voor wat het is.

Konijnen zijn liever met zijn 2e maar als je er nu weer 1 bij haalt moet je die ook weer een tijd houden natuurlijk

Pebbles12
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-09-19
Woonplaats: Boven in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 22:19

xtessax83 schreef:
Als je hem naar binnen haalt en dan weer terug naar buiten doet kan het zijn dat ze het juist koud krijgen. Dus buiten knuffelen of binnen maar dan binnen houden. Hoe oud is het konijntje wat over gebleven is? Misschien dat je er een uit het asiel kunt halen maar als het de laatste zouden zijn zou ik het denk ik laten voor wat het is.

Konijnen zijn liever met zijn 2e maar als je er nu weer 1 bij haalt moet je die ook weer een tijd houden natuurlijk


6 jaar. Ah okee. :o

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: alleen konijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:52

Maar straks wordt ze 10 jaar, dan zit ze 4 jaar alleen...dat vind ik wel lang.
Je kan bij de opvang ook een wat ouder diertje uitkiezen dan heb je kans dat het nog ongeveer op dezelfde lijn zit.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: alleen konijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:58

Het is inderdaad een dilemma als je met konijnen wilt stoppen. Ik heb nog 1 koppel maar dat zijn ook de laatsten dus ik sta hier op een gegeven moment ook voor. In jouw geval zou ik het konijn binnen gaan houden, dan kan je het toch meer aandacht geven. Een andere optie is om het aan een opvang te geven (vaak moet je wel afstandskosten betalen). Het konijn krijgt dan in elk geval weer een nieuw vriendje.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:48

Nou ja wij hebben zelf konijnen uit de opvang en die wil je daar liever ophalen dan weg brengen, want ze gaan niet allemaal snel weg en dan zitten ze daar in een klein hokje.
Dan kun je beter zelf op zoek naar een goed adres.
Of binnen houden als ze dan meer aandacht krijgt.
Wij hadden eerder ook een konijntje los binnen en die had het erg gezellig met de hond en kat.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: alleen konijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:53

Je kunt bij de opvang ook aangeven dat je een partner zoekt van ongeveer dezelfde leeftijd.

lshannah
Berichten: 417
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: 075

Re: alleen konijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 00:23

Een van mijn konijnen is onlangs overleden en ondanks dat ik de leeftijd niet weet van het konijntje dat is overgebleven (het koppeltje ooit bij mensen via MP opgehaald), na overleg met iemand met meer verstand van konijnen dan ik toch eentje uit het asiel gehaald.. en gelukkig dat ze samen zijn! Ik vond het doodzielig hoe alleen het overgebleven konijntje erbij zat en het is zooo schattig om te zien hoe onafscheidelijk ze is met haar nieuwe vriendje!

Wellicht kun je met een opvang een afspraak maken? Dat als je konijntje overlijdt, je het opgevangen konijn weer terug kan brengen? Of je moet je huidige konijn willen afstaan ter adoptie. Het koppelen is nog wel een proces, maar een goede opvang kan je daarin wel adviseren.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8290
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: alleen konijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 01:23

In het asiel kan je inderdaad vaak een regeling maken dat je het geadopteerde konijn bij overlijden van je eigen konijn terug mag brengen. Dat hebben ze liever dan een konijn alleen. Zou ook zeker kijken of je zo iets kan regelen of een ouder konijn er bij nemen of die van jou ter adoptie zetten. Konijnen zijn echt veel liever samen en kunnen zelfs van liefdesverdriet overlijden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: alleen konijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 02:49

Konijnen zijn groepsdieren. Dus de aangeraden optie is maatje erbij of konijn ter adoptie aanbieden.

Hoewel ik als kind een uitzondering op de regel had... Wij hadden 7 konijnen. Allemaal mannetjes (niet gecastreerd), ze zaten samen maar... Net de mijne kon niet samen met de anderen. Hij viel hen gewoon aan tot bloedens toe. Hij zat dus altijd alleen helaas. Vreemd want hij kwam van hetzelfde nest dus is nooit gescheiden geweest van de anderen en toch kon hij hen niet uitstaan.

Hij is helaas niet oud mogen worden... Onze Jack Russel heeft hem toen vermoord |(

Zoolgangster

Berichten: 9583
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: alleen konijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 07:03

Ik had een konijn van die leeftijd. Was niet te koppelen was bij mij thuis, ivm sterke territorium drang. Dus uiteindelijk, mede vanwege mijn gezondheid toen, naar de opvang gebracht... Daar werd het dier gekoppeld en kreeg snel een nieuwe eigenaar... Paar maand maand later stierf het konijn al, en de nieuwe eigenaar was boos op de opvang, dat het konijn al zo snel dood was (en het volle pond had moeten betalen) ...
Dat is de andere kant van een ouder konijn naar de opvang brengen... Ze worden niet allemaal 10-14 jaar oud.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:34

Art_Ificious schreef:
Konijnen zijn groepsdieren. Dus de aangeraden optie is maatje erbij of konijn ter adoptie aanbieden.

Hoewel ik als kind een uitzondering op de regel had... Wij hadden 7 konijnen. Allemaal mannetjes (niet gecastreerd), ze zaten samen maar... Net de mijne kon niet samen met de anderen. Hij viel hen gewoon aan tot bloedens toe. Hij zat dus altijd alleen helaas. Vreemd want hij kwam van hetzelfde nest dus is nooit gescheiden geweest van de anderen en toch kon hij hen niet uitstaan.

Hij is helaas niet oud mogen worden... Onze Jack Russel heeft hem toen vermoord |(


Dat is niet vreemd, mannetjes kunnen vrijwel nooit samen en vechten op leven of dood, zeker als ze niet gecastreerd zijn. Het is bijzonder dat het bij jullie andere konijnen wel ging.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: alleen konijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 09:10

Je kunt ook op zoek gaan naar een nieuw huisje voor je konijn. Dat heb ik ook gedaan, hoewel dat compleet tegen mijn principes is. Ik koop een dier met het idee dat ie bij mij ook overlijdt.

Maar ik woonde nog thuis toen. Mijn ouders wilden pertinent geen nieuw konijn erbij en mijn konijn was al oud. Toen kwam ik op marktplaats een gezin tegen met een oud mannetje die zijn maatje verloren was. Het koppelen ging dusdanig goed dat ik haar daar heb gelaten. Ik kreeg iedere week foto's dat ze lekker tegen elkaar aan lagen te slapen en dat mevrouw wel de baas was. Dus hoewel het compleet tegen mijn principes indruisde om een dier weg te doen was het wel de juiste keus. Bij mij was ze echt eenzaam en in zichzelf gekeerd. Helaas is ze toen een half jaar later alsnog overleden

Snippergroen

Berichten: 6680
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: alleen konijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 09:15

Hoi TS, ik zou je konijn zeker niet naar binnen halen voor een uurtje per dag. Of helemaal, of helemaal niet :) je zegt je konijn elke dag te knuffelen. De meeste konijnen vinden dat niet prettig aangezien ze prooidieren zijn. Uitzonderingen daargelaten.

Wat betreft het alleen houden van een konijn adviseer ik je dit topic door te lezen:

[BB] Konijn alleen houden of weg doen?

Succes!

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:05

Mijn binnenkonijntje was dol op knuffelen, ze kwam op schoot en wilde kusjes. <3
Lag ook altijd op de bank samen met de hond en kat. :D

Afbeelding

Afbeelding