Hoe kippen weg houden bij konijnenvoer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Hoe kippen weg houden bij konijnenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:28

Morgen komt onze nieuwe tuinberging binnen :D

Deze komt ter vervanging van het huidige kippenhok.

De kippen gaan dan gezelschap krijgen van 2 grote vlaamse reuzen.

De legnesten en zitstok komen verhoogd in de ruimte en daar zal ook het kippenvoer worden aangeboden. De konijnen kunnen dus niet zo makkelijk bij het kippenvoer komen.

Maar hoe pakken we dat andersom aan? Zijn daar bepaalde constructies voor te maken? Of hebben kippen niet zo'n interesse in konijnenvoer als onbeperkt legkorrel wordt aangeboden? De kippen lopen nu met 4 (straks max 9) op 300m2 dus het is geen kale bedoeling in de ren. Groen genoeg.


bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:01

Hier blijven ze gewoon van het konijnenvoer af.
Konijnen blijven niet van het kippenvoer af dus dat krijgen ze nu verhoogd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:05

Kijk dat stemt mij positief :D

De legkorrel zal alleen bereikbaar zijn vanaf de zitstok en daar zie ik een reus nog niet op balanceren :+

Mona81
Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Hoe kippen weg houden bij konijnenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:20

Het ligt er denk ik aan wat je gaat voeren aan je konijnen. Welk voer heb je op het oog? Als je goedkoop voer geeft, dan zit daar vaak losse graantjes en maiskorrels etc in, die lusten je kippen ook. Als je wat hoogwaardiger voert, bijvoorbeeld Science selective, daar zullen de kippen inderdaad vanaf blijven!

tamary
Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe kippen weg houden bij konijnenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:26

Kippen zijn omnivoor en lusten dus alles. Ik zou je kippen wat lekker scharrelgraan + meelwormen geven als je de konijnen hun korrel voert. Van het hooi zullen je kippen grotendeels wel afblijven, maar dek het af zodat ze er geen slaap/legnest van maken.
Hier hebben ze ook onbeperkt legkorrel, maar dan nog staan ze te dringen om ander eten in de volgorde : meelwormen (of wat nat kattevoer als het vriest), scharrelgraan, groente/fruit.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:01

De konijnen voer ik inderdaad van die saaie korrel :)

Hooi komt in een ruifje.

Fijn om te horen dat jullie kippen geen interesse hebben in konijnenkorrel.

De kippen hebben 200m2 grasveld ter beschikking dus ze zoeken zelf maar wormpjes :+ . Graan krijgen ze elke ochtend een bekertje van.

Louise74
Berichten: 336
Geregistreerd: 30-08-10

Re: Hoe kippen weg houden bij konijnenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:38

Hier geven we het konijnenvoer in de tunnel waar de kippen niet bij kunnen. Laatst 2 herplaatsers konijnen van 7 jaar erbij gekregen en het mannetje jaagt op de kippen. Heeft er 2 aardig te grazen genomen. Nu overdag kippen buiten en bij op stok gaan de konijnen. Hebben flink wat ruimte hier, maar sommige doen dat helaas. Castratie schijnt hier niet tegen te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:17

Ja in sommige gevallen gaat het niet samen. Is jouw ram wel gecastreerd?

De reus is hier 2 weken geleden aan komen lopen in de straat en was er elders uit gezet omdat hij vervelend was tegen de kippen. Net 5 maanden oud en behoorlijk last van de hormonen dus. Hij is vandaag gecastreerd en we hebben een vriendin voor hem gekocht.

Tunnel voor een reus zal zo groot zijn dat de kippen er dan ook wel bij kunnen :')

Louise74
Berichten: 336
Geregistreerd: 30-08-10

Re: Hoe kippen weg houden bij konijnenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 17:31

Advies ingewonnen of castreren nog zin had, maar dit gedrag was niet hormonaal te sturen helaas. Zowel bij dierenarts als bij opvang nagevraagd. Met mijn oude konijnen nooit last van gehad.

Amber_anne
Berichten: 6902
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Hoe kippen weg houden bij konijnenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 17:41

Voor konijnen is onbeperkt brok zeker niet nodig. Indien je voert op lichaamsgewicht eten ze het vaak snel op en hoef je je geen zorgen te maken om een permanente voerplek. Zou ook aanraden om kwaliteits voer als sience selective te geven

[ img ]

Hier komt de afbeelding vandaan
https://www.dierenkliniekwilhelminapark ... nvoer.html

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Hoe kippen weg houden bij konijnenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 18:29

Ja, zeker. Net als paarden hooi, etc en een afgepaste hoeveelheid Science selective. Onze DA zei destijds dat ze aan de tanden van konijnen kon zien welk brokjesvoer ze kregen. En de mooiste tandjes waren van Science Selective gevoerde knijnen.

Over de IJssel

Mona81
Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Hoe kippen weg houden bij konijnenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:02

Hier had ik het konijnenvoer onder een pallet gelegd. 2 bijdehande grote legkippen gingen gewoon op de hurkjes kijken wat er uit het bakje te halen viel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amparo, GrapeshotBot, IndianSu, Katyatje, leenleen11, Mizora en 98 bezoekers