Hoe herken je een broodfokker?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YellowLemon
Berichten: 73
Geregistreerd: 27-08-20

Hoe herken je een broodfokker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 14:22

Hey iedereen!

Soms droom ik ervan om een puppy in huis te nemen <3 En dan het allerliefst een Schotse langharige collie.
Nou gaat dit nog niet meteen gebeuren. Ik ben bijlange nog niet goed geïnformeerd en aan tijd schiet het toch wel te kort.

Maar af en toe surf ik eens online of er uberhaupt dergelijke puppy's te vinden zijn (in België weliswaar, al zou ik een tripje naar Nederland helemaal niet erg vinden).
Ik vind her en der wel wat; maar ik vraag me af of je op basis van advertenties al kan uitmaken of je met een broodfokker te maken hebt of niet?

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Hoe herken je een broodfokker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:27

Ik denk dat een goede fokker niet hoeft te adverteren.

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Hoe herken je een broodfokker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:31

De rasvereniging raadplegen en aangesloten fokkers zoeken.
Zoals hierboven genoemd is, fokkers adverteren meestal niet. Qua prijs kun je het verschil ook vaak wel onderscheiden.

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hoe herken je een broodfokker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:34


Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:36

Zeker te mijden: plaatsen waar ze meer dan 2 rassen aanbieden.
Verder idd rasvereniging contacteren, zij kunnen jou zeker op weg helpen. Dan fokkers contacteren, die doen meestal niets liever dan over hun honden kletsen, zo leer je heel veel over het ras.
Goed dat je lang van tevoren begint met je te informeren, is nooit verloren !

YellowLemon
Berichten: 73
Geregistreerd: 27-08-20

Re: Hoe herken je een broodfokker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 14:40

Ha kijk, ik was zelfs niet op de hoogte dat er rasverenigingen waren. Die zal ik, als ik de zoektocht effectief het startschot geef, zeker 's contacteren.
Dank voor de tips, iedereen! :-)

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:43


lshannah
Berichten: 417
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: 075

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:52

En een pup uit een ander land halen waar je woont wordt ‘m niet i.v.m. de rabiësenting.

Ik zou kijken via de rasvereniging naar fokkers.

En sowieso niet op Marktplaats en advertentiesites. Als je googled op broodfokkers kun je ook ergens een lijst vinden. Sommige zijn heel gewiekst, zo is er een man uit Diessen bekend die op MP per advertentie een andere naam en nr gebruikt. Hier kun je ook eea aan info mbt broodfok vinden: https://m.facebook.com/broodfokmoetstoppen/.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:54

lshannah schreef:
En een pup uit een ander land halen waar je woont wordt ‘m niet i.v.m. de rabiësenting.

Ik zou kijken via de rasvereniging naar fokkers.

Waarom niet? Pups kunnen naar het buitenland als ze 15 weken zijn.. Ik heb zelf net een teefje uit Polen gehaald..

fohadie
Berichten: 4298
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:57

Wat goed dat je van te voren een goede voorbereiding wilt treffen!

Vaak herken je een broodfokker/slechte fokker aan oa:

Veel advertenties, soms van meerdere rassen, maar soms ook maar van een ras.
Pups op Marktplaats (enkele uitzonderingen van oepsnestjes daargelaten, maar een langharige collie zou ik niet bij een oepsnestje verwachten.)
Pups mogen al met acht weken weg. (Dit is echt veel te vroeg!)
Pups leven in een schuur met mams erbij omdat dit "rustiger" voor de pups zou zijn.
Je hoeft niet op een wachtlijst.
Je krijgt zonder ooit te wezen kijken meteen de eerste keer de pup al mee naar huis.
Je wordt gepusht dat je snel moet zijn, anders zijn de pups al weg.

Dit rijtje is nog veel langer, maar mocht je minstens een van bovenstaande tegenkomen, laat dan je alarmbellen afgaan!

Heel veel succes en plezier met je zoektocht.

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:05

De meeste rasgebonden fokkers houden hun honden in huis en ook een nestje zal in huis geboren worden en opgroeien in huiselijke omgeving. Ook kunnen goede fokkers vertellen over de lijnen evenals de gezondsheids eisen die een rasvereniging stelt voor een bepaald ras.
En een goede fokker zal zijn pups niet zomaar aan iemand proberen te verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:12

Ik begrijp alle tips die hier gegeven worden wbt rasverenigingen en de typische marktplaats “100 rassen in een schuur advertenties” Maar hoe vind je dan, als je niet perse een rashond zoek, een “doordachte kruising” (met geteste ouderdieren, maar geen rashond) pup? Of dat oepsnestje?

fohadie
Berichten: 4298
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:15

Blijheid schreef:
Ik begrijp alle tips die hier gegeven worden wbt rasverenigingen. Maar hoe vind je dan, als je niet perse een rashond zoek, een “doordachte kruising” (met geteste ouderdieren, maar geen rashond) pup? Of dat oepsnestje?



TS zoekt wel een specifieke rashond, dus mijn tips waren op haar gericht. Als je een kruising wilt, gelden dezelfde tips. Er zijn fokkers die kruisingen op de juiste manier fokken, daar veranderd niets aan het verhaal.

Oepsnestjes vertrouw ik persoonlijk niet. Dus die raad ik sowieso niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:17

fohadie schreef:
Blijheid schreef:
Ik begrijp alle tips die hier gegeven worden wbt rasverenigingen. Maar hoe vind je dan, als je niet perse een rashond zoek, een “doordachte kruising” (met geteste ouderdieren, maar geen rashond) pup? Of dat oepsnestje?



TS zoekt wel een specifieke rashond, dus mijn tips waren op haar gericht. Als je een kruising wilt, gelden dezelfde tips. Er zijn fokkers die kruisingen op de juiste manier fokken, daar veranderd niets aan het verhaal.

Oepsnestjes vertrouw ik persoonlijk niet. Dus die raad ik sowieso niet aan.


Dank, ik wist niet dat je via fokverenigingen ook fokkers kon vinden die kruisingen fokken :)

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:22

Blijheid schreef:
Ik begrijp alle tips die hier gegeven worden wbt rasverenigingen en de typische marktplaats “100 rassen in een schuur advertenties” Maar hoe vind je dan, als je niet perse een rashond zoek, een “doordachte kruising” (met geteste ouderdieren, maar geen rashond) pup? Of dat oepsnestje?


Die zijn er dus maar heel weinig omdat er vaak, niet altijd, maar vaak hebben de meeste mensen er totaal geen verstand van en flikkeren ze maar wat bij elkaar. Ik heb al de gekste dingen gehoord. Alles met doodle erin, maar ook berner x duitse herder, pomsky's etc. Vaak is het een grote zooi en hebben de mensen die het nestje fokken er de ballen verstand van.

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:24

Blijheid schreef:
Dank, ik wist niet dat je via fokverenigingen ook fokkers kon vinden die kruisingen fokken :)

Kan je ook niet, of het moeten fokkers zijn die een outcross doen voor de verbetering van het ras.

Er zijn maar weinig `fokkers` die kruisingen testen. Vaak zeggen ze ja ouders zijn volgens de DA gezond en hebben al hun entingen :+

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:28

fohadie schreef:
Oepsnestjes vertrouw ik persoonlijk niet. Dus die raad ik sowieso niet aan.

Ik ook niet..
Daarnaast zijn broodfokkers heel geniep tegenwoordig, ze huren gezinnen in die dan even de puppies in huis halen en doen alsof ze van daar komen. Of ze doen ze snel even in hun eigen huis terwijl de rest van de honden ergens verstopt zit in een schuur.
Het wordt de mensen zeker niet makkelijk gemaakt. Het beste lijkt mij inderdaad via de rasvereniging enkele fokkers contacten en met hun kennis maken. Meestal willen ze je toch eerst ontmoeten voordat je een puppy mee naar huis neemt (als je die direct al mee kan nemen: rode vlag!). Tijdens dit gesprek zullen ze je vanalles vertellen over het ras, de honden, wat hun ermee doen en zo voorts! Daarna kun je kiezen welke fokker het beste bij jou past/waar je het beste bij voelt.
Het allerbelangrijkste is: neem je tijd!! Als ze te veel proberen te verkopen of pushen: rode vlag :D Een goede fokker geraakt al van zijn pups af en hoeft geen verkoopspraatjes te gebruiken.

Edit: Dit vind ik zelf een goede leidraad (en duidelijk) Klik hier
Laatst bijgewerkt door Laulitz op 20-10-20 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:29

Ik denk dat het al helpt om marktplaats te vermijden, en om je in plaats daarvan te gaan kijken op facebook groepen van hondenhouders/fokkers. Als ik even op FB zoek naar jouw ras zie ik zo al een paar groepen. Daar kun je vast goede fokkers vinden op aanraden van de kenners. Dit heb ik in ieder geval gedaan met katten, met honden zal het niet zoveel anders zijn neem ik aan.

fohadie
Berichten: 4298
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:40

Blijheid: enige nuance in mijn post, ik heb het dan over erkende fokkers met erkende kruisingen en die zijn er idd niet veel. Tegenwoodig wordt alles maar doorelkaar gemixt, daar ben ik zelf absoluut geen voorstander van.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:50

Hoe herken je een broodfokker? (Veel te) goedkope pups, geen papieren, geen stamboom, de ouderdieren niet mogen zien, één van de ouderdieren niet mogen zien (dekreu onbekend bv) gepushed worden in je beslissing, pups die in een winkel verkocht worden, 'fokkers' die 5 of meer rassen tegelijkertijd fokken, marktplaats nestjes van privé aanbieders, puppy's die direct bij bezichtiging verkocht en meegegeven worden, teefjes die meerdere nestjes per jaar krijgen etc. etc. etc.

Het beste is zoals meerderen al aangegeven hebben je in te schrijven bij een rassenvereniging. Fokkers adverteren inderdaad in de regel niet. Vanuit de rassenvereniging ga je zoeken naar een fokker. Al eens de fokkerij bezoeken, kennis maken met de ouderdieren. Niet bang zijn er twee of zelfs drie te bezoeken. Als de klik er is dan kun je je inschrijven voor de wachtlijst en vanaf daar is het geduld hebben. Toen ik me voor een Shiba Inu besloot hebben we in januari de fokkerij bezocht en ingeschreven en in november ben ik haar op gaan halen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:03

Blijheid schreef:
Maar hoe vind je dan, als je niet perse een rashond zoek, een “doordachte kruising” (met geteste ouderdieren, maar geen rashond) pup? Of dat oepsnestje?

Meestal is het enige wat doordacht is aan zo een kruising het feit dat ze veel geld opbrengen voor weinig investering.
Voor mij is het ofwel een rashond met stamboom van een goede fokker ofwel een echt rasloze hond. Met alles wat daartussenin zit heb je het risico dat je de nadelen van beide uitersten hebt en geen voordelen.

CairnTerrier

Berichten: 987
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Re: Hoe herken je een broodfokker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:09

Ik zou sowieso goed uitkijken als je omgeving Brabant / België opzoek bent naar een hond. Heb ooit bij een nestje puppy's gekeken, waarbij we de vader absoluut niet mochten zien (terwijl deze wel aanwezig was). Fokster had een grote kennel, maar ook hier mochten wij geen kijkje nemen. Overal hoorde je honden blaffen, echt heel zielig... Uiteraard kun je dit van te voren ook niet weten. Nu zie ik dezelfde fokster altijd terugkomen op Marktplaats met dezelfde moeder van het nestje toen - zeker al weer zo'n vier jaar terug. Toch harstikke zielig dat een hond zoveel nestjes krijgt :(

Succes met de zoektocht en wees alert! Neem desnoods een hond met een goede stamboom om dit soort zaken te voorkomen en weg te filteren.

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:17

Fokkers die onder de 5 weken al de pups laten kiezen door de puppykopers moet je bij wegblijven.
Zoek eens goed in facebookgroepen van jouw ras wat een hoop houders en fokkers benoemen qua aandachtspunten mbt gezondheid en vergelijk dat met de rasvereniging(in mijn ras word bijv meer aangeraden dan door de rasvereniging verplicht)
Hoe meer ervaringen met een fokker hoe meer je er vanuit kan gaan dat deze fokker niet toe komt met bijv 1 nestje per jaar.
Broodfok komt ook voor in stamboomfok!!!
Ga eens in contact met fokkers. En ga er kijken probeer regelmatig contact te houden. Zorg dat je huis/tuin/keuken foto’s van de honden voorbij ziet komen. Dus niet alleen foto’s van pups of standfoto’s voor de foto.
Zoek de betreffende fokker ook eens op in die facebookgroepen.

En wat ik persoonlijk makkelijk vind;
Via de raad van beheer kun je bijvoorbeeld zien hoeveel pups er onder naam van de kennel gefokt worden. Dus hoeveel nesten, hoeveel rassen, welke combi’s
Want in het laatste geval ga je ook vaak combi’s zien met eigen reutjes eigen teefjes en dus veel van de eigen kennelnaam in de stamboom. Dat laatste hoeft geen “red flag” te zijn, maar is niet iets wat genegeerd kan worden zeker omdat je dan uiteindelijk de genenpoel binnen een fokker behoorlijk verkleint.
https://www.houdenvanhonden.nl/generati ... id-online/


En de meeste goede fokkers adverteren weinig behalve op hun website/fb dat ze iets verwachten

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:23

Momenteel is de hondenwereld volkomen verziekt en heeft het grote geld toegeslagen. Het is heel moeilijk geworden om aan een leuk gezond hondje zonder gedragsproblemen te komen.Er is heel veel import uit het buitenland.Waar ik negatieve verhalen over hoor.Er gaat heel veel geld in om momenteel.Helaas kan ik ts geen raad geven waar ze wat aan heeft.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:24

fohadie schreef:
Pups mogen al met acht weken weg. (Dit is echt veel te vroeg!)

Volgens mij is 8-9 weken toch echt heel gebruikelijk. Rest van je overzicht ben ik het wel mee eens. Al zat onze pup juist niet de eerste paar weken in een druk huishouden maar in een rustige 'kraamkamer'. Pas vanaf 5 weken gingen ze wennen aan een huiselijke omgeving en allerlei prikkels. Idee van de fokker was dat wolven ook de eerste paar weken in hun hol blijven en pas daarna de buitenwereld gaan verkennen. Ik kon dat wel volgen en het heeft goed uitgepakt. Toen we met 6 weken voor het eerst kwamen kijken was het al een heel stoer en nieuwsgierig pupje.

Verder zou ik inderdaad bij rasverenigingen kijken maar ook heel erg letten op wat de fokker verteld over hoe de ouderkeuze wordt gemaakt (op karakter of uiterlijk) en hoe de pups opgroeien. En dat er alleen met gezonde bloedlijnen gefokt wordt. Je hebt toch ook wel binnen rasverenigingen fokkers die vooral fokker voor showresultaten en minder op karakter en gezondheid. En het verschilt per ras of het veel gedaan wordt, maar ik zou ook niet voor een fokker kiezen die de teefjes bij gastgezinnen onderbrengt.