Stress bij honden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:14

Klein voorbeeldje van wat ik ongezonde stress noem bij onze zwarte hond. De eerste 25 seconden lijkt er misschien niks geks te gebeuren, maar daarna is er 'ineens' heel veel aan de hand:


cursebreaker

Berichten: 11443
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:18

Mooi voorbeeld idd. Is idd even wat veel voor de hond zo te zien en die reageert zich dan 'af' op deze manier omdat ie niet met de prikkels om kan gaan op dat moment. En zo hebben veel honden wel eens zo'n moment waarin ze even niet weten hoe ze met iets moeten omgaan en dan ervaren ze idd wel stress daarvan. En als je idd weet dat dit in bepaalde situaties terugkomt en ziet dat het vaker gebeurd met dezelfde situaties, dan is het echt niet vreemd als je dan gaat denken 'waar kom het vandaan? en wat kan ik eraan doen?'. Ik kan mensen als TS alleen maar complimenteren over dat ze zo ermee bezig zijn dan :j

Ik ben iemand die soms dingen ook weer over analyseert wat ook niet altijd goed is, en ik moet soms wat leren loslaten. Maar dat alsnog liever als dat ik nergens naar kijk en dingen maar op z'n beloop laat. Dat kan ik gewoon echt niet doen met een opgroeiende Herder. Nu is de tijd om dingen te begeleiden en sturen als ik zie dat zo'n gedrag opkomt. Als dat eenmaal vaker gaat voorkomen en erin sluipt met 'vaste' momenten, dan gaat het heel wat lastiger zijn om er iets mee te doen.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:25

Dit deed ze dus bijna dagelijks toen we haar net hadden. En dat was voor ons wel een teken dat haar stresslevel constant te hoog was.

Natuurlijk hadden we het zo kunnen laten, ze deed er niemand anders kwaad mee. Maar wij hebben ervoor gekozen hier wel iets mee te gaan doen en ze gaat nu veel relaxter door het leven.

Hopelijk wil TS nog iets meer vertellen over haar hond en hun situatie, want ik ben wel benieuwd!