Hond blaft de héle nacht...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:26

Laten we voorop stellen dat de bench absoluut niet zo'n martelwerktuig is als dat een meerderheid hier doet vermoeden.

Goed aangeleerd is het gewoon een fijn en praktisch hulpmiddel en een fijne plek voor de hond.

Van wat ik kan beoordelen van de antwoorden van TS is de bench netjes en correct aangeleerd en ziet de hond het ook als een veilige en fijne plek. Was dat niet het geval ging hij er niet vrijwillig inliggen als de deur open staat.

Sommige honden, zeker een labrador zijn sneller geneigd om te (blijven) slopen. Bij zo'n ras gaan bij mij niet direct alarmbellen rinkelen.

TS, buiten de hele kwestie met je vriend die even beenden geslapen heeft, is er ook nog iets anders (drastisch) veranderd in het patroon van de hond? Bijvoorbeeld een wandeling minder, of korter, of een avondronde wat niet gelopen wordt?

Of, als ik even omdenk, je zegt dat de hond in de bijkeuken staat. Wat is daar de temperatuur? Kan het zijn dat dit ontstaat doordat het daar een stuk kouder is? D4 nachttemperatuur is de afgelopen 1,5 week flink gedaald.

Ik zou zelf kiezen om weer bij 0 te beginnen. Beneden slapen en geen aandacht geven, zodra hij uit de bench mag belonen voor goed gedrag en dat uitbreiden naar boven.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:29

kiwiwitje schreef:
Ik zit er niet bij. Maar als ze aangeeft dat de hond zelf in de bench gaat liggen dan zal de deur wel open staan..

Die van ons staan geregeld voor de bench. Alleen hier gaan de deurtjes overdag dicht (zonder hond dus) omdat ze t geen van allen leuk vinden dat anderen in hun bench gaan. Maar uiteraard gaan ze dan wel bij die van de ander kijken. Dus deurtjes dicht. Maar vinden ze t te druk of is t savonds richting bedtijd gaan ze zelf al voor de bench staan. Als we bezoek krijgen hoef ik ze niet naar de bench te sturen, dan gaan ze er zelf voor staan. Wel doe ik dan de deurtjes dicht . Niet iedereen is blij met honden die toch komen kijken en zo hoef ik niet op te letten.


Maar een hond die zelf naar zn bench loopt om erin te gaan liggen heeft in iedergeval geen moeite met de bench..


Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik had 3 honden, nu nog 2, en ze lagen alle 3 wel eens in de bench uit zichzelf. 2 van de drie raakten echt in paniek als de deur dicht ging. Open bench was een fijne plek, maar de dichte bench was drama

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:08

Sjong schreef:
kiwiwitje schreef:
Ik zit er niet bij. Maar als ze aangeeft dat de hond zelf in de bench gaat liggen dan zal de deur wel open staan..

Die van ons staan geregeld voor de bench. Alleen hier gaan de deurtjes overdag dicht (zonder hond dus) omdat ze t geen van allen leuk vinden dat anderen in hun bench gaan. Maar uiteraard gaan ze dan wel bij die van de ander kijken. Dus deurtjes dicht. Maar vinden ze t te druk of is t savonds richting bedtijd gaan ze zelf al voor de bench staan. Als we bezoek krijgen hoef ik ze niet naar de bench te sturen, dan gaan ze er zelf voor staan. Wel doe ik dan de deurtjes dicht . Niet iedereen is blij met honden die toch komen kijken en zo hoef ik niet op te letten.


Maar een hond die zelf naar zn bench loopt om erin te gaan liggen heeft in iedergeval geen moeite met de bench..


Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik had 3 honden, nu nog 2, en ze lagen alle 3 wel eens in de bench uit zichzelf. 2 van de drie raakten echt in paniek als de deur dicht ging. Open bench was een fijne plek, maar de dichte bench was drama


Dit ligt niet aan de bench maar de factoren eromheen.

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 09:14

Heel erg bedankt voor alle berichtjes en het meedenken allemaal!

Wat misschien wel belangrijk is om te vermelden is dat de hond gewend is om hele dagen alleen thuis in de bench te moeten zitten. Dit was bij zijn vorige eigenaren, hier zit hij maximaal 4 uur in de bench overdag en dat is bij hoge uitzondering.
Om terug te komen op de vraag of er iets verandert is, kan ik me 1 ding bedenken en dat is dat mijn vriend een nieuwe baan heeft waardoor de hond tegenwoordig in de ochtend een uur eerder wordt uitgelaten. De rest van de rondjes zijn nog steeds dezelfde tijd.

De hond vindt het niet erg als de deur van de bench dicht gaat. Dit doen we soms wel eens voor zijn eigen rust, bijvoorbeeld als er visite is. Soms doen we dan ook het deurtje dicht, dit is echt geen enkel probleem. Ik kan me echt niet voorstellen dat hij de bench vervelend vindt!

De ruimte waar de bench staat heeft dezelfde temperatuur als de rest van het huis dus ik verwacht eigenlijk ook niet dat het daaraan ligt!
En als laatste: de hond durft niet eens bij de trap in de buurt te komen, ik heb het vermoeden dat hij er een nare ervaring mee heeft gehad. Ik denk dus ook dat we hem niet echt een plezier doen met de trap op tillen of hem begeleiden met een handdoek.

Ik denk dat er dan voor nu twee opties overblijven: of inderdaad beneden slapen en dat rustig uitbouwen. Of de hond dan misschien toch los laten en zorgen dat hij genoeg te doen heeft voor de gehele nacht. Het ergste sloop gedrag is er inmiddels af naar mijn idee dus misschien moeten we het dan ook een kans geven. Ik vraag me echter af of dit gaat helpen tegen de “verlatingsangst”.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:30

Sjong schreef:
kiwiwitje schreef:
Ik zit er niet bij. Maar als ze aangeeft dat de hond zelf in de bench gaat liggen dan zal de deur wel open staan..

Die van ons staan geregeld voor de bench. Alleen hier gaan de deurtjes overdag dicht (zonder hond dus) omdat ze t geen van allen leuk vinden dat anderen in hun bench gaan. Maar uiteraard gaan ze dan wel bij die van de ander kijken. Dus deurtjes dicht. Maar vinden ze t te druk of is t savonds richting bedtijd gaan ze zelf al voor de bench staan. Als we bezoek krijgen hoef ik ze niet naar de bench te sturen, dan gaan ze er zelf voor staan. Wel doe ik dan de deurtjes dicht . Niet iedereen is blij met honden die toch komen kijken en zo hoef ik niet op te letten.


Maar een hond die zelf naar zn bench loopt om erin te gaan liggen heeft in iedergeval geen moeite met de bench..


Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik had 3 honden, nu nog 2, en ze lagen alle 3 wel eens in de bench uit zichzelf. 2 van de drie raakten echt in paniek als de deur dicht ging. Open bench was een fijne plek, maar de dichte bench was drama


Dan is de benchdeur dicht een probleem. De bench zelf niet ;)

Maar dan nog, wat is er dan niet duidelijk aan het hele verhaal van TS? waarin ze meer dan duidelijk uitgelegd heeft dat de bench voor deze hond totaal geen probleem is? Want dat is toch echt waar dit en mijn bericht over gaat. De hond heeft geen moeite met een dichte bench en kruipt zelf regelmatig in de bench. Dus hij heeft geen moeite met de bench.



TS, los valt zeker te proberen maar verwacht niet dat dit echt gaat helpen.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Hond blaft de héle nacht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:44

Is de bench open of afgedekt? Onze hond gaat is nog steeds onrustig als de bench niet afgedekt is, dan krijgt hij teveel prikkels en gaat hij waken. Gordijntje ervoor en meneer slaapt heerlijk!

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Hond blaft de héle nacht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:03

Ik heb alleen je begin post door gelezen.

Ik zag laatst een filmpje over een hond die ook in de bench zat 's nachts en overdag als ze eens weg waren. Dit was een nog extremer geval. Die schreeuwde de boel bij elkaar, maar brak de boel ook volledig kapot. Het bleek pure verveling te zijn. Misschien helpt het om hem een uitdaging te geven in de bench.

Filmpje was op facebook op de pagina: me or the dog

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:05

ik ga het wel noemen, want heb het idee dat de hond wat onzeker is.
kijk ook zeker eens naar een middel als zylkene, adaptil.
kennis van me heeft een hond die ook pas rustig is in een afgedekte bench en die heeft als steun een aantal knuffels in de bench.
succes, erg vervelend als ze je zo wakker houden!

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Hond blaft de héle nacht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:27

Probeer eens een gedragen shirt/pyjama/hemd bij hem te leggen als je naar boven gaat om te slapen. Dat heeft hier wel goed geholpen.

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Re: Hond blaft de héle nacht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 21:13

Shirt zou ik idd nog kunnen proberen! Ben bang dat hij die gaat verslinden maar het is het proberen waard. We hebben een deken over de bench, maar niet helemaal. Ik ben bang dat het dan te warm/benauwd wordt. Dus 1 kant laten we open.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Hond blaft de héle nacht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 21:50

Het uit de bench laten zou nog het proberen waard kunnen zijn!

En misschien extreem voor de hand liggend, maar werkt het om hem iets te knagen te geven? Daarbij maken ze endorfines aan, wat voor een fijn gevoel, een gevoel van welbehagen zorgt.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 22:07

Wat hier helpt is het weer in kleine stapjes doen. Overdag als we allebei werken zijn is de hond in de bench (volgens zijn 'routine', want anders snapt ie het ook niet helemaal :')) en savonds slaapt hij los in huis (komt dan meestal op de overloop liggen of beneden in de woonkamer). Maar af en toe doen we hem savonds in de bench (iets met privacy van de baasjes, want hij gaat brommen en blaffen dat ie er niet bij mag op dat soort momenten :Y))
Maar omdat ie meestal los in huis slaapt, is in de bench in de avond niet meer 'routine'. Als we hem dan in de bench doen met een kong en wij gaan naar boven, dan gaat ie blaffen (vroeger niet, maar sinds langere tijd savonds los is dat weer begonnen). Want alleen zijn is niet leuk.
Wat dan helpt is hem in de bench doen met kong, vriend gaat alvast naar boven, en ik ga even op de bank liggen met de lampen uit. Even geduldig wachten tot hij in slaaphouding gaat liggen (dat is bij hem dat hij even 2x moet verliggen en diep zuchten :+ kost 10-15 minuutjes) en dan kan ik zelf naar boven toe en blijft hij stil. Hij moet eerst de rust kunnen vinden.

Met uitbouwen zouden we het wel weer voor elkaar krijgen om hem makkelijker savonds in de bench te krijgen, maar ik vind los in huis gewoon prima gaan verder.

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 09:36

Princesj schreef:
Is de bench open of afgedekt? Onze hond gaat is nog steeds onrustig als de bench niet afgedekt is, dan krijgt hij teveel prikkels en gaat hij waken. Gordijntje ervoor en meneer slaapt heerlijk!

Die van mij vindt een deken over de bench juist niet fijn. In de gewone bench lag ze niet graag, maar nu ik een puppyren heb (open aan de bovenkant), ligt ze daar erg graag. Deur dicht is geen probleem. Ze vindt dat hele opgesloten gevoel juist niet fijn.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Hond blaft de héle nacht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 09:42

Is een bench op jullie slaapkamer een idee?

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 10:00

har166 schreef:
Is een bench op jullie slaapkamer een idee?


Nee want hij kon de trap niet op toch? Dat staat er duidelijk.

Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Re: Hond blaft de héle nacht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 10:08

Als je aangeeft dat je hond zelf een shirt graag verscheurt denk ik dat je het eerder moet zoeken in de oorzaak van het sloopgedrag. Verveling, te weinig uitdaging, gebrek aan beweging iets in die richting ?

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Re: Hond blaft de héle nacht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 10:22

Wij hebben (lang geleden) ook dat probleem gehad. Hond kwam uit t asiel en kon dus niet alleen zijn. Weken aan een stuk, eeeelke nacht janken, blaffen.... Je komt er idd gek van!

Wat bij ons dé oplossing was: 2de hond erbij. En het blaf-jankprobleem was opgelost. Nooit meer lawaaihinder s nachts. Ze sliepen ook in een grote bench, samen in 1 bench.

Ondertss is de betreffende hond gestorven, maar we hebben nog steeds 2 honden :)

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 10:43

Suzanne F. schreef:
har166 schreef:
Is een bench op jullie slaapkamer een idee?


Nee want hij kon de trap niet op toch? Dat staat er duidelijk.


Het is maar een idee hoor...

Je kunt de hond leren traplopen of hem tillen als hij niet te zwaar is.

Kan me voorstellen dat het voor julliezelf en de buurt vervelend is dus dan kun je het één en ander proberen.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 10:51

Ts rond deze leeftijd begint vaak het “pubergedrag” en tijdens het “puberen” kunnen honden weer in een angst fase terecht komen. Alles wat ze kenden vinden ze eng of spannend en kunnen ze ineens verlatingsangst ontwikkelen.
Heb je evt beschikking tot een camera waar je in kan praten of anders een extra telefoon waarmee je een app kan installeren als camera zijnde. Zo zou je de hond met je stem kunnen geruststellen en ook zien hoe die zich gedraagt tijdens het blaffen is het een aandachts blafje of echt spanning dan zie je dat ze gaan hijgen onrustig worden enz.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Hond blaft de héle nacht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:03

Onze hond zou echt een probleem hebben als hij dit ineens bedenkt. Want dit heeft ie nooit gedaan toch? Ik zou echt not amused naar beneden gaan bij zulke tirades. Wat moeten de buren daar wel niet van vinden?! Nu lees ik daar niks over terug in je OP dus dat zal niet spelen denk ik. Maar dit is niet ingeslopen gedrag door langdurige stress of verlatingsangst. Dan was dit al veel eerder eruit gekomen en moest je opzoek naar de oorzaak.
Ik zou echt laten weten dat dit niet is hoe ik wil dat hij zich gedraagt. Klaar. Kappen met die onzin. Gewoon slapen. Dat al geprobeerd?

SergeantRoos
Berichten: 547
Geregistreerd: 13-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:10

Is jullie hond een intacte reu? Kan het zijn dat er in de buurt een teefje loops is en dat hij daar op reageert? Onze reu is dan echt een stuk onrustiger en slaapt overdag niet meer. Mogelijk is het bij jullie hond zo dat hij 's nachts die onrust voelt als hij geen afleiding meer heeft?

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:14

Hutcherson schreef:
Onze hond zou echt een probleem hebben als hij dit ineens bedenkt. Want dit heeft ie nooit gedaan toch? Ik zou echt not amused naar beneden gaan bij zulke tirades. Wat moeten de buren daar wel niet van vinden?! Nu lees ik daar niks over terug in je OP dus dat zal niet spelen denk ik. Maar dit is niet ingeslopen gedrag door langdurige stress of verlatingsangst. Dan was dit al veel eerder eruit gekomen en moest je opzoek naar de oorzaak.
Ik zou echt laten weten dat dit niet is hoe ik wil dat hij zich gedraagt. Klaar. Kappen met die onzin. Gewoon slapen. Dat al geprobeerd?


Er sliep altijd iemand beneden bij de hond en nu niet meer. Dat is wel degelijk een verandering die dergelijk gedrag kan triggeren. Dus het niet opeens bedacht door de hond om dit lekker uit het niets eens te gaan doen.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:15

Gini schreef:
Hutcherson schreef:
Onze hond zou echt een probleem hebben als hij dit ineens bedenkt. Want dit heeft ie nooit gedaan toch? Ik zou echt not amused naar beneden gaan bij zulke tirades. Wat moeten de buren daar wel niet van vinden?! Nu lees ik daar niks over terug in je OP dus dat zal niet spelen denk ik. Maar dit is niet ingeslopen gedrag door langdurige stress of verlatingsangst. Dan was dit al veel eerder eruit gekomen en moest je opzoek naar de oorzaak.
Ik zou echt laten weten dat dit niet is hoe ik wil dat hij zich gedraagt. Klaar. Kappen met die onzin. Gewoon slapen. Dat al geprobeerd?


Er sliep altijd iemand beneden bij de hond en nu niet meer. Dat is wel degelijk een verandering die dergelijk gedrag kan triggeren. Dus het niet opeens bedacht door de hond om dit lekker uit het niets eens te gaan doen.


Volgens mij heeft partner 1 week beneden geslapen wegens geen trap kunnen lopen en pas 3 dagen nadat partner weer boven sliep begon dit gedrag.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hond blaft de héle nacht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:22

Dat is toch nog kort genoeg voor een oorzakelijk verband. Het kan dat de hond zich de eerste dagen ook ongemakkelijk vond, maar dit nog op een andere manier uitte: onrustig zijn, slecht slapen, zachtjes janken, misschien zelfs blaffen, maar niet zo luid en lang dat TS en vriend er wakker van werden. Het is toch algemeen geweten dat gedrag erger wordt wanneer het eerder vertoonde gedrag niet het gewenste effect heeft. Daarom dat negeren niet werkt. Van zodra iemand beneden komt is die stil, dus voila: blijven blaffen heeft het gewenste effect. Volgens de logica van de hond althans.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Hond blaft de héle nacht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 23:27

Volgens de theorie van canadees lachaux werkt het reptielenbrein weldegelijk net zo goed voor potentieel straffen als voor potentieel belonen. Men zegt altijd dat straffen niet werkt maar ik ben echt van mening dat dat soms wel echt werkt. Ik ben tegen slaan/schoppen/geweld. Maar even corrigeren (stem/houding) is meestal prima en effectief. Niet van een klein probleem een olifant maken, hup corrigeren. Kop dicht snachts, slapen! Huppakee geen gezeik. Vrij praktisch maar ik heb liever een oplossing dan eerst een diepgaand onderzoek over de oorzaak. Spijkers met koppen.
Stel het is een getraumatiseerde hond, zeker de oorzaak zoeken en een werkbare manier. Maar dit is gewoon aandachtzoekerij. Niet teveel tijd aan besteden.