Wat voor dier kan mijn kip aangevallen hebben?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
welmoedz
Berichten: 1567
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Wat voor dier kan mijn kip aangevallen hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-20 12:33

Hoi!

Ik heb 4 bruine (leg)kippen, ze lopen altijd vrij rond over het terrein en bepalen altijd zelf wanneer ze hun hok in en uit gaan. Tot vorige week, toen zag ik dat 1 van mijn kippen een hele open rug had en een kapotte klowaka. Een wonder dat ze nog leeft. Ik ben ermee naar de dierenarts gegaan en we hebben nu pijnstilling, antibiotica en honingzalf. Ze eet en ze drinkt weer maar je ziet dat het nog niet zo lekker gaat. Dus vanaf nu hebben we snachts altijd het hok dicht en gaan ze eruit als wij het deurtje open doen in de ochtend. We laten de hond ook een uurtje buiten lopen (zij is gek op de kippen en loopt er altijd omheen). Ik wil ze niet in een afgesloten ren houden, ze hebben echt scharrelroutes en vinden het heerlijk om overal en nergens rond te lopen en ze zitten zelf vaak ook onder de struiken.

Maar ik weet niet zo goed wat het nou geweest kan zijn.

1) Wij hebben 1 kat, deze kan het niet geweest zijn want hij was binnen die nacht/ochtend en is nooit geïnteresseerd in de kippen.

2)Een vos/marter, lijkt mij onwaarschijnlijk omdat ze er vaak meteen een slagveld van maken en de rest van de kippen heeft niks

3) Een roofvogel.. ik zie ze niet vaak maar je weet maar nooit, ik vind het dan wel een rare verwonding maar dit lijkt mij het meest logisch

4) Ze staat bovenin de pikorde dus denk niet dat de andere kippen het zijn geweest

Iemand nog ideen? Hetzelfde meegemaakt? Wat doen jullie om roofdieren tegen te gaan?


Foto van verwonding (inmiddels een paar dagen verder en onder de warmtelamp dus niet meer zo duidelijk te zien)


:)


Hevonen
Berichten: 5605
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Wat voor dier kan mijn kip aangevallen hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:39

Wij hebben zowel roofvogels als steenmarters. Is bijna 20 jaar goed gegaan, maar afgelopen zomer zijn een haantje en 2 hennen gepakt. Niet tegelijk, maar met enkele weken ertussen. Eerst dachten we ook aan een roofvogel, maar inmiddels zijn we ervan overtuigd dat het toch de steenmarters geweest moeten zijn.

Onze kippen lopen ook helemaal vrij en gaan 's nachts in het nachthok. Maar de slachtoffers zijn overdag gevallen.
Onlangs vonden we tussen de dakplaten van de schuur en de gipsplaat eronder het rottende karkas van een kraai, ook een flink beest. Het regende maden en stonk nogal, vandaar dat we de gipsplaten hebben verwijderd.

Beide gedode hennen waren behoorlijk toegetakeld, rug kaal, vleugels los, nek gebroken. Het haantje hebben we niet teruggevonden, alleen heel veel veren.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

agee
Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:54

Ik denk een roofvogel. Buizerd of Havik?
Bij ons verdwijnt ook wel eens een kip of kuiken en wij zien zelfs wel eens een buizerd in ons kippenbos landen.
Gelukkig hebben wij zeer goed wakende ganzen die dan vol in de aanval gaan. Meestal gaat de buizerd er snel vandoor, maar blijkbaar is hij soms toch sneller dan de ganzen.

Edit: Dat is natuurlijk het risico wat je neemt als je ze los laat lopen, maar ik ben ervan overtuigd dat een vrijlopende kip gelukkiger is dan een opgesloten kip.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41540
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Wat voor dier kan mijn kip aangevallen hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:02

Je zegt dat haar cloaca ook kapot is? Kan het zijn dat ze een prolaps heeft gehad en dat de andere kippen op haar zijn gaan inpikken?

welmoedz
Berichten: 1567
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-20 13:06

agee schreef:
Ik denk een roofvogel. Buizerd of Havik?
Bij ons verdwijnt ook wel eens een kip of kuiken en wij zien zelfs wel eens een buizerd in ons kippenbos landen.
Gelukkig hebben wij zeer goed wakende ganzen die dan vol in de aanval gaan. Meestal gaat de buizerd er snel vandoor, maar blijkbaar is hij soms toch sneller dan de ganzen.

Edit: Dat is natuurlijk het risico wat je neemt als je ze los laat lopen, maar ik ben ervan overtuigd dat een vrijlopende kip gelukkiger is dan een opgesloten kip.


Wat leuk, ganzen :) ! Misschien is een goede terrorgans voor hier ook wel een optie ;). Ik ben het helemaal met je eens ik denk ook dat vrijlopende kippen inderdaad gelukkiger zijn dan opgesloten kippen.

Ik denk helaas ook een roofvogel, daar kan ik buiten de hond en genoeg schuilplaatsen helaas weinig aan doen :(

:)

welmoedz
Berichten: 1567
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-20 14:17

_San87_ schreef:
Je zegt dat haar cloaca ook kapot is? Kan het zijn dat ze een prolaps heeft gehad en dat de andere kippen op haar zijn gaan inpikken?

Ik denk geen prolaps, heb dat eerder gezien bij kippen en zo zag het er niet uit.

:)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41540
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 14:42

welmoedz schreef:
_San87_ schreef:
Je zegt dat haar cloaca ook kapot is? Kan het zijn dat ze een prolaps heeft gehad en dat de andere kippen op haar zijn gaan inpikken?

Ik denk geen prolaps, heb dat eerder gezien bij kippen en zo zag het er niet uit.

Oh, gelukkig maar. Hopelijk herstelt ze snel, dat is toch het belangrijkste.

agee
Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 14:42

welmoedz schreef:
agee schreef:
Ik denk een roofvogel. Buizerd of Havik?
Bij ons verdwijnt ook wel eens een kip of kuiken en wij zien zelfs wel eens een buizerd in ons kippenbos landen.
Gelukkig hebben wij zeer goed wakende ganzen die dan vol in de aanval gaan. Meestal gaat de buizerd er snel vandoor, maar blijkbaar is hij soms toch sneller dan de ganzen.

Edit: Dat is natuurlijk het risico wat je neemt als je ze los laat lopen, maar ik ben ervan overtuigd dat een vrijlopende kip gelukkiger is dan een opgesloten kip.


Wat leuk, ganzen :) ! Misschien is een goede terrorgans voor hier ook wel een optie ;). Ik ben het helemaal met je eens ik denk ook dat vrijlopende kippen inderdaad gelukkiger zijn dan opgesloten kippen.

Ik denk helaas ook een roofvogel, daar kan ik buiten de hond en genoeg schuilplaatsen helaas weinig aan doen :(

Hahaha Terrorgans. }:)
Zo een hadden wij ook. Die ging zelfs de confrontatie aan met onze Mechelse herders. Helaas liep dat voor de gans minder goed af... %)

JoyceLa
Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 14:57

Hier zijn de kippen en haan ook een keer dood gebeten op drie oude kippen na. Er wordt vermoed dat het een vos was.. Het was echt een slachtbad... Nu gaan ze ook in de avond naar binnen en ochtend weer naar buiten.

Fijn dat je kip het overleefd heeft!

Voor de wereld maakt één hond niet zoveel verschil, maar voor die ene hond is het wel een wereld van verschil

Oehlala
Berichten: 4300
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:26

_San87_ schreef:
Je zegt dat haar cloaca ook kapot is? Kan het zijn dat ze een prolaps heeft gehad en dat de andere kippen op haar zijn gaan inpikken?


dit lijkt mij ook het meest waarschijnlijke toch.

hier is alles opgegeten door de buizerd. Die zit gewoon in de boom te wachten, vliegt erop en heeft weer een snack. Nu hebben we bij het restant kippen wat parelhoenders lopen en die slaan aan. Vallen beduidend minder slachtoffers nu.

Suzanne F.
Berichten: 49165
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Wat voor dier kan mijn kip aangevallen hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:49

Kunnen meerdere dieren zijn. Marter, vos of roofvogel. Die zijn het meest waarschijnlijk. Hier waren onze ganzen opgegeten door een vos. En dat waren echt grote zware ganzen hoor. De duiven zijn allemaal gepakt door roofvogels. Kippen hebben we niet maar dat had vast ook niet goed gegaan. Een marter heb ik wel in mijn auto gehad, draadjes doorgeknaagd en dode beesten erin gesleept.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Van
Berichten: 6523
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Wat voor dier kan mijn kip aangevallen hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:01

Egels beginnen vaak bij de kont en pakken niet meer als een kip

Different isn't bad, it's just not the same

pillow
Berichten: 7776
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Wat voor dier kan mijn kip aangevallen hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:05

Gezien de verwonding en het feit dat de rest niks heeft is een roofvogel het meest waarschijnlijk. die is dan gestoord tijdens de aanval.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

welmoedz
Berichten: 1567
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-20 11:11

Oehlala schreef:
_San87_ schreef:
Je zegt dat haar cloaca ook kapot is? Kan het zijn dat ze een prolaps heeft gehad en dat de andere kippen op haar zijn gaan inpikken?


dit lijkt mij ook het meest waarschijnlijke toch.

hier is alles opgegeten door de buizerd. Die zit gewoon in de boom te wachten, vliegt erop en heeft weer een snack. Nu hebben we bij het restant kippen wat parelhoenders lopen en die slaan aan. Vallen beduidend minder slachtoffers nu.


Slimme dieren dus. Dan zal een vogelverschrikker ook niet helpen ben ik bang..ik hoop dat Hennie na deze verwonding dan ook aanslaat ;).


pillow schreef:
Gezien de verwonding en het feit dat de rest niks heeft is een roofvogel het meest waarschijnlijk. die is dan gestoord tijdens de aanval.


Ik ben benieuwd door wat ie gestoord is, heb verder ook helemaal geen veren zien liggen. Hopelijk blijft het hierbij.

:)

Jessix
Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat voor dier kan mijn kip aangevallen hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:21

Roofvogels inderdaad. Zo raakte ik vroeg of laat alle kippen kwijt. Als ze ook eenmaal weten dat er wat te halen valt... Voor mij de reden om er nu niet meer aan te beginnen.

Jessix
Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:23

welmoedz schreef:
Ik ben benieuwd door wat ie gestoord is, heb verder ook helemaal geen veren zien liggen. Hopelijk blijft het hierbij.


Ze maken een duikvlucht en als die mislukt dan zie je inderdaad weinig. Als het wel lukt zie je maak nog minder. Ze nemen de kip mee een boom in en daaronder vindt je dan de veren terug.

welmoedz
Berichten: 1567
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-20 20:16

Zucht, vandaag hebben we kip nummer 2 dood in de sloot gevonden. Het kan zijn dat ze dr evenwicht is verloren ofzo en er daardoor is ingevallen maar ben toch bang dat ze weg is gerend voor een roofvogel en per ongeluk in de sloot is beland. Ze loopt al een half jaar langs de sloot. Ze had verder geen verwondingen. Nu toch aan het overwegen een overdekte kippenren te maken.

Heeft iemand toevallig nog ervaring met dit soort methodes om roofvogels weg te houden?

https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/pr ... eoordeling

:)

tamary
Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat voor dier kan mijn kip aangevallen hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:25

Preventief kan zo'n ding werken (mits regelmatig verplaatst), maar nu de roofdieren al weten dat er wat te halen valt, laten ze zich vaak minder afschrikken. Opsluiten zal je dus aan vast zitten.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Rivendell
Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 22:51

Van schreef:
Egels beginnen vaak bij de kont en pakken niet meer als een kip


Dat wilde ik net zeggen.
Roofvogel zie je duidelijk wonden onder de vleugels van de klauwen. Vossen en marters geven winden in de nek of zij

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

pillow
Berichten: 7776
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 23:48

Jessix schreef:
welmoedz schreef:
Ik ben benieuwd door wat ie gestoord is, heb verder ook helemaal geen veren zien liggen. Hopelijk blijft het hierbij.


Ze maken een duikvlucht en als die mislukt dan zie je inderdaad weinig. Als het wel lukt zie je maak nog minder. Ze nemen de kip mee een boom in en daaronder vindt je dan de veren terug.

Nee hoor een buizerd zit ze op de grond op te eten.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

pillow
Berichten: 7776
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 23:51

Van schreef:
Egels beginnen vaak bij de kont en pakken niet meer als een kip

Een egel die een kip pakt, slaat nergens op. Die eten wormen en andere bodeminsecten, kattenvoer en BBQ resten maar een levende kip nee.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Jessix
Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 23:59

pillow schreef:
Jessix schreef:
Ze maken een duikvlucht en als die mislukt dan zie je inderdaad weinig. Als het wel lukt zie je maak nog minder. Ze nemen de kip mee een boom in en daaronder vindt je dan de veren terug.

Nee hoor een buizerd zit ze op de grond op te eten.

Ik heb het ook niet over een buizerd.

tamary
Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 00:29

pillow schreef:
Van schreef:
Egels beginnen vaak bij de kont en pakken niet meer als een kip

Een egel die een kip pakt, slaat nergens op. Die eten wormen en andere bodeminsecten, kattenvoer en BBQ resten maar een levende kip nee.

Dus wel :
https://www.youtube.com/watch?v=55IBDNJCcK4

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Rivendell
Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Wat voor dier kan mijn kip aangevallen hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 04:10

Egels pakken zeer zeker wel kippen.
Buizerds niet, havikken wel. Een buizerd is een aaseter en pakt meestal de prooi van een havik af

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Pluttersput
Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Wat voor dier kan mijn kip aangevallen hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 06:29

Toch heeft bij een vriendin van mij de buizerd 2 kippen gepakt. En ze stond erbij en keek ernaar, bij wijze van spreken...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lui_, marte_kandia, tienus63 en 136 bezoekers