Gedumpte bokjes

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
cinniz123
Berichten: 4385
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-20 16:10

julius_juut schreef:
cinniz123 schreef:
Ze wilt er toch voor gaan **\O/**


*\o/*

Geiten zijn ontzettend leuk. :D Hier staan ze ook gewoon samen met de paarden in het weiland, nu wel apart op stal (zowel het aantal bokken als het aantal paarden is gegroeid :+ ) maar dat ging ook altijd prima. Ze leren elkaars lichaamstaal snel genoeg en hebben prima door wanneer ze weg moeten gaan en wanneer er geklierd kan worden.


Ik denk dat je bokjes dit dekseizoen niet meer gaan stinken, dat zal volgende herfst waarschijnlijk pas zijn als ze nu nog niet die echte bokkenlucht hebben. Ik zou ze dan ook pas dan castreren zodat ze nog mooi uit kunnen groeien.

Verder zijn ze heel goed op te voeden, en zeker dat dwergspul kan heel aanhankelijk en lief zijn. Vrijheidsdressuur en lange-teugelwerk/mennen kan heel best met geiten. :D


Overigens zou ik (uit ervaring helaas) wel aanraden om geen halsbanden om te laten als je niet met ze bezig bent. Spel onderling is bij geiten, zeker de mannen, nogal hardhandig, en dan willen er nog wel hoorns en/of pootjes in halsbanden terecht komen. Op stal komen en een gewurgde geit vinden is niet grappig.


Dat van die halsband is dan zeker iets om mee te nemen.
Had wel al een eng verhaal gehoord van een hoorn en een halster dat geit gelijk een spuitje kon krijgen omdat hij onthoornd was.
Hier lopen de shetten altijd met graaskorf en laat ik nou net degene met hoorns hebben gekregen.

Ik vind het echt lastig dat van wanneer castreren heb 2 veeartsen gesproken en zeggen allebei voor t half jaar.
Hier lees ik dus andere verhalen.
Nu stinken ze nog niet maar de bokken van de kinderboerderij vind in het hele jaar door meuren en zeker niet alleen in de herfst dus ben daar wel een beetje bang voor.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15


julius_juut
Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:33

Je kan altijd nog gaan castreren als je last krijgt van te veel geur.
De bokken hier die de ballen er af hebben ruiken naar harig beest/vloerkleed i.p.v. bok, en waren al een jaar of vier toen de boel er af ging. :)

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Gedumpte bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 19:24

OH fijne wending dat de andere dame toch positief is.

Over Casteren kan ik helaas niks zinnigs zeggen. De bokjes die ik ooit heb gekend en verzorgd als vrijwilliger hadden een castratie-elastiek rond de balletjes hangen. Ze waren toen wel nog erg jong.

Leef en laat leven.

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 19:31

Art_Ificious schreef:
OH fijne wending dat de andere dame toch positief is.

Over Casteren kan ik helaas niks zinnigs zeggen. De bokjes die ik ooit heb gekend en verzorgd als vrijwilliger hadden een castratie-elastiek rond de balletjes hangen. Ze waren toen wel nog erg jong.

Zo deed ik dat vroeger toen ik dwerggeiten had ook. Zodra de balletjes ingedaald waren een elastiekje er om.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

KittyDylan
Berichten: 8856
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 19:43

julius_juut schreef:
cinniz123 schreef:
Ze wilt er toch voor gaan **\O/**


*\o/*

Geiten zijn ontzettend leuk. :D Hier staan ze ook gewoon samen met de paarden in het weiland, nu wel apart op stal (zowel het aantal bokken als het aantal paarden is gegroeid :+ ) maar dat ging ook altijd prima. Ze leren elkaars lichaamstaal snel genoeg en hebben prima door wanneer ze weg moeten gaan en wanneer er geklierd kan worden.


Ik denk dat je bokjes dit dekseizoen niet meer gaan stinken, dat zal volgende herfst waarschijnlijk pas zijn als ze nu nog niet die echte bokkenlucht hebben. Ik zou ze dan ook pas dan castreren zodat ze nog mooi uit kunnen groeien.

Verder zijn ze heel goed op te voeden, en zeker dat dwergspul kan heel aanhankelijk en lief zijn. Vrijheidsdressuur en lange-teugelwerk/mennen kan heel best met geiten. :D


Overigens zou ik (uit ervaring helaas) wel aanraden om geen halsbanden om te laten als je niet met ze bezig bent. Spel onderling is bij geiten, zeker de mannen, nogal hardhandig, en dan willen er nog wel hoorns en/of pootjes in halsbanden terecht komen. Op stal komen en een gewurgde geit vinden is niet grappig.



Over dat halsbandje, nog nooit van gehoord. Hier 3 gehoornde geiten en hebben altijd met halsband gelopen. Behalve nu mijn 2 jongste, die zijn zo tam dat ik er eentje om kan doen als dat nodig is.
En ze beuken ook flink met elkaar.

Als je ze niet tam hebt ben ik toch blij met een halsbandje namelijk... gewoon zo'n slecht goedkoop hondenbandje met een plastic clip. Die gaat ook kapot met genoeg kracht.

Bokken stinken inderdaad flink dus je zult toch eens aan het castreren komen.

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

cinniz123
Berichten: 4385
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-20 14:03

Update.

Helaas is het allemaal even heel anders gelopen als gehoopt.
1 van de 3 bokje is verkocht omdat mn stalgenoot het geld liever gebruikt voor een andere pony.
Dus dat is haar keus en prima.

Dus nog 2 bokjes over en stonden nog lekker op stal.
Hout voor een hok was besteld en een deel al gehaald dus dat zou maandag op gehaald worden.
Gister nogmaals contact gehad met de veearts maar die wilt pas castreren vanaf 6mnd ivm die urinebuis gebeuren en omdat we de leeftijd niet weten moesten we nog even afwachten.

Ik zou vandaag de bokjes wegen en een wormenkuurtje ophalen bij ze.
Ik kwam vanmorgen aan met een nieuwe hooiruif voor ze en een plank voor erop zodat ze niets vast kunnen komen te zitten en we hoorde ze al flink mekkeren.
Ik zei al tegen mn stal genoot dat heb ik ze niet eerder horen doen en toen we aankwamen was het kleinste bokje dood.
Stalgenoot in tranen want dit hadden we nu niet echt meer verwacht.
Heb gister nog foto’s staan maken van ze en kreeg niet de indruk dat dit eraan zat te komen.

Nu is mijn bokje alleen en twijfelt mn stalgenootje of ze een ander wilt.
Het gemekker is echt sneu omdat hij alleen is en sta ik dus ook voor een nieuwe beslissing :(

Dit was gister
[ img ]

En deze vandaag en alleen over.
[ img ]

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

Hevonen
Berichten: 5592
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Gedumpte bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:59

Ach wat naar. Is dat andere bokje vast komen te zitten of lag hij gewoon dood in de stal?

Jammer dat er nu twee eenzame bokjes over zijn.

Sterkte!! Fijn dat je het in elk geval serieus hebt geprobeerd.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:08

Hevonen schreef:
Ach wat naar. Is dat andere bokje vast komen te zitten of lag hij gewoon dood in de stal?

Jammer dat er nu twee eenzame bokjes over zijn.

Sterkte!! Fijn dat je het in elk geval serieus hebt geprobeerd.

Eén eenzaam bokje. En hij lag dood in de stal staat er.
Kun je die andere niet terug kopen?

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Ymor
Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Gedumpte bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:46

Wat sneu zeg! Ik vind hem zo lief!!

sometimes the smallest

things take up the most room

in your heart

cinniz123
Berichten: 4385
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-20 16:26

Hij lag gewoon dood in stal.
Hebben geen schade oid kunnen vinden aan hem maar dat zegt natuurlijk niets over de binnenkant.
Mn stalgenootje belde net nog en weer in tranen ze neemt zich zelf van alles kwalijk maar in mijn ogen heeft ze haar best gedaan.
Ze zegt nu dat de lol er wel vanaf is en gaat er een nachtje over slapen of ze nog aan een nieuwe begint.
Ik snap haar wel maar wordt dan een lastige keus voor mij dus wordt vervolgd.

Mijn bokje is wel echt tam geworden.
Die was heel bang in het begin maar komt nu gelijk naar je toe en een knuffel vind hij ook prima.

Terug kopen is dus nog niet aan de orde maar hij staat nog wel bij de handelaar waar ze hem aan heeft verkocht.

Voor de geiten kenners,is het egoïstisch om hem straks alleen tussen de paarden te zetten?
Ik ben nml normaal wel van dieren horen niet alleen te staan en hij heeft gewoon geen soort genootjes meer hier.
We zijn vanmorgen wel even bij de kinderboerderij geweest en die zeiden ook al jullie deden je best maar dit soort dingen kunnen helaas gebeuren.
Van hun kunnen we niets over nemen ivm het ubn nr.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

Hevonen
Berichten: 5592
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Gedumpte bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:52

Geiten zijn haast nog eer groepsdieren dan paarden. Je maakt geiten erg blij met soortgenoten. Bij een bokje kun je prima andere bokjes zetten of een groepje geiten,, maar zou geen geiten en bokken mengen. Als dat andere bokje nog beschikbaar is, is dat natuurlijk de mooiste optie. Verbaast me dat een handelaar er iets voor wilde geven. Bokken gaan heel vaak direct naar de slacht.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

cinniz123
Berichten: 4385
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-20 16:57

Hevonen schreef:
Geiten zijn haast nog eer groepsdieren dan paarden. Je maakt geiten erg blij met soortgenoten. Bij een bokje kun je prima andere bokjes zetten of een groepje geiten,, maar zou geen geiten en bokken mengen. Als dat andere bokje nog beschikbaar is, is dat natuurlijk de mooiste optie. Verbaast me dat een handelaar er iets voor wilde geven. Bokken gaan heel vaak direct naar de slacht.


Ja zei ik ook tegen haar en dat dat nu mijn angst is dat ie ook geslacht gaat worden.
Dat zou ik echt niet tof vinden.
Maar wat een ander ermee doet vind ik niet dat ik over mag oordelen.

Wat dat andere bokje betreft ik ben wel een beetje bang dat ze gedumpt zijn omdat ze misschien wat onder de leden hadden oid?

En wat je zegt alleen houden ga ik dan niet doen dat is sneu.
Gaat 2 bokken niet vechten als ze elkaar niet kennen op deze leeftijd?

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

josien_m_
Berichten: 2341
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Gedumpte bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 17:40

Als ik de foto van die 2 bokjes zie, kan ik me voorstellen dat de kleinste toch erg jong was en nog melk nodig had. Zoals ik hem zie staan op de foto, haar overeind en zo met de pootjes, dat zouden bij mij wel de alarmbellen afgaan. Maar dit kan een moment zijn en de foto zegt natuurlijk niet alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 17:56

Wat een nare stalgenoot heb je.
Een handelaar die een bokje koopt, verkoopt hem vaak aan de islamitische slager.

Geiten moet je niet alleen houden, dat zijn groepsdiertjes.

Als je zelf een ubn nummer aanvraagt, want het is verplicht je geiten te registreren met verblijfsadres en levensnummer. Als je dat voor elkaar hebt, kun je prima een geit overnemen. Dan wordt de geit overgeschreven op jouw ubn nummer.

Billy
Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Gedumpte bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 18:18

Maar wat is er erg aan als een bokje geslacht wordt? Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik net zoveel moeite heb met mensen die goedbedoeld gedumpte dieren opnemen terwijl ze eigenlijk niet weten hoe ze er voor moeten zorgen.. Zo'n UBN had bijv allang aangevraagd moeten zijn..

Goedgekeurd onderschrift :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 18:38

Billy schreef:
Maar wat is er erg aan als een bokje geslacht wordt? Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik net zoveel moeite heb met mensen die goedbedoeld gedumpte dieren opnemen terwijl ze eigenlijk niet weten hoe ze er voor moeten zorgen.. Zo'n UBN had bijv allang aangevraagd moeten zijn..

Ben het met je eens hoor. Vind het motief belabberd, meer geld voor de pony, wat levert een jong bokje nou helemaal op, een tientje, 15 euro?

Divers
Berichten: 1058
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:18

Rex_Rolfo schreef:
Izze net genoeg voor de koffie .. :9k %)

Hold up :')

Dan maak ik maar zin.

cinniz123
Berichten: 4385
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-20 19:38

josien_m_ schreef:
Als ik de foto van die 2 bokjes zie, kan ik me voorstellen dat de kleinste toch erg jong was en nog melk nodig had. Zoals ik hem zie staan op de foto, haar overeind en zo met de pootjes, dat zouden bij mij wel de alarmbellen afgaan. Maar dit kan een moment zijn en de foto zegt natuurlijk niet alles.


Wat ons verteld is is dat die 2 verschillende dwergbokken zijn en hij had zn haar niet overeind staan volgens mij hoor.

[ img ]

Mindim schreef:
Wat een nare stalgenoot heb je.
Een handelaar die een bokje koopt, verkoopt hem vaak aan de islamitische slager.

Geiten moet je niet alleen houden, dat zijn groepsdiertjes.

Als je zelf een ubn nummer aanvraagt, want het is verplicht je geiten te registreren met verblijfsadres en levensnummer. Als je dat voor elkaar hebt, kun je prima een geit overnemen. Dan wordt de geit overgeschreven op jouw ubn nummer.



Ik vind niet dat jij van achter een computer kan oordelen wat een ander te besteden heeft zelfs ik kan dat niet en ken haar persoonlijk.
Ik snap goed dat zij hiervoor gekozen heeft omdat het niet om de 15 euro gaat maar om de 85€ castratie en ik heb al het nodige aan hout besteld en dat was niet onder de 100€ kan ik je vertellen daarbij komt nog een rol gaas en de spullen voor bevestiging ect.
Dus ik snap heel goed dat zij dit teveel kosten vond voor een gedumpt bokje en dat ze dat geld liever houdt voor haar eigen pony.

Kijk dat jij en ik een andere keus zouden maken is prima toch maar oordeel niet over het financiële plaatje.

Overigens heb ik geen ubn nr aangevraagd omdat ik begreep nadat ik de site had gelezen dat het bedrijfsmatig moest zijn.(ik vind het geen makkelijke site als je geen idee hebt waar je mee te maken hebt)
Ook met de beheerder van de kinderboerderij gesproken en die gaf aan dat ze met 10 weken aangemeld moesten zijn.
Deze zijn volgens haar al lang 10 weken geweest.
Ook ben ik 6 dagen nadat we de bokjes hadden op vakantie gegaan en daarvoor al voor een heel gezin alles gereed moeten maken dus gewoon weg buiten de normale verzorging weinig tijd gehad.
En eerlijk is eerlijk ik vind het helemaal niet erg om geld te investeren en dingen te regelen maar mijn eigen leven en de planning die al liep schuif ik niet even aan de kant voor een beestje wat ik een kans wil geven.

Als ik een veearts spreek kunnen ze je er ook niet veel over vertellen en de meesten praktijken die ik heb gesproken doen niet eens vee.
Dus in het geval van dat ubn nr heb ik de makkelijkste weg gekozen.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

Hevonen
Berichten: 5592
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:13

Ik heb wel een ubn-nummer voor mijn geiten moeten nemen. Heeft te maken met de registratie ivm dierziektes. Verder nooit last van gehad hoor.

Misschien kan de kinderboerderij je helpen, dat zij de bokjes registreren en jij ze 'overkoopt', dan zul je ze denk ik alsnog moeten aanmelden, maar het is wel veel minder gedoe.

Ik heb geen idee hoe twee of meer onbekende bokken op elkaar reageren, maar ik weet dat bokken vaak in grote groepen worden geplaatst. Ze kennen elkaar dan ook niet en toch gaat dat gewoonlijk goed. Zeker als ze nog jong zijn.

Het is natuurlijk jouw eigen beslissing, maar er is altijd veel gebrek aan opvang voor bokjes... ze zijn heel erg leuk, maar niemand wil ze hebben. Dus ze worden vaak gedumpt of geslacht.
Laatst bijgewerkt door Hevonen op 29-10-20 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

josien_m_
Berichten: 2341
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:16

Jawel, ook op die laatste foto ziet hij er niet goed uit zoals ik het zie. Maar daar kunnen jullie weinig aan doen hoor, wanneer ze die bij jullie dumpen doen jullie wat je kunt. En er kan best iets met hem mis zijn geweest. Dat ubn moet wel, maar is iets administratiefs, voor de bokjes zelf natuurlijk niet belangrijk. Er zijn nog steeds wel hobyisten die hun geitjes niet geregistreerd hebben trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:23

Geregistreerde geiten behoren een oormerk te dragen in beide oren met nummer.
Het is niet dat je je eigen dingen aan de kant moet schuiven voor de geit, maar het is is verplicht en ze zijn er best streng mee. Je riskeert een behoorlijke boete als men er achter komt dat de geit niet is geregisteerd. Ook is het verplicht te enten tegen Q koorts en ook dat moet je doorgeven bij het RVO, hetzelfde met het verhuizen van de geit en ook een doodmelding is verplicht. Geiten houden heeft tegenwoordig aardig wat voeten in de aarde.

Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:28

Zonder ubn kan je de geiten ook niet enten of laten behandelen door een dierenarts, medicatie dient door de dierenarts geregistreerd en verantwoord te worden. Dus zeker noodzakelijk als je de bokjes een blijvend tehuis wil bieden.

Vind het lief dat je ze een blijvend huisje wil bieden, moet alleen zeggen dat ik die op de foto er niet perse goed uit vind zien zou er zeker even iemand naar laten kijken die je misschien wat opweg kan helpen qua verzorging..

Anoniem

Re: Gedumpte bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:30

Even ontwormen is misschien wel een goed idee.

KittyDylan
Berichten: 8856
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:31

Zieke geit is een dode geit. Houd dat maar in gedachten. Deze zal veel te zwak geweest zijn helaas...

UBN is inderdaad echt verplicht, ook voor de particulier.

Enten tegen Qkoorts is ons niet verteld dat het verplicht is, @Mindim, alleen wanneer we gingen fokken. Dan wel aangeven op de website. (Geiten komen van een melkerij af, dus die weten wel waar ze het over hebben)

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

cinniz123
Berichten: 4385
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-20 20:31

Dat van dat niet registreren werd mij dus ook verteld en had t ook meerdere keren gelezen.

We kennen ze niet anders als met hun haartjes zo.
Maar kreeg net ook al een stukje doorgestuurd over CAE toen dacht ik straks had hij dat en heeft de mijne het ook.

Ik heb net de oude beheerder van de kinderboerderij geapt of zij me niet met hem kan helpen.

Ik vind het zo raar he dat de veearts niets heeft gemeld ik heb ze 2 keer aan de telefoon gehad voor de castratie.
Kon zonder problemen een wormenkuur voor ze ophalen moest ze alleen wegen.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rachral en 36 bezoekers