Gedumpte bokjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Gedumpte bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 13:27

Wie van de geiten mama’s kan ons van de nodige informatie voorzien?!

We zijn ineens eigenaar van 3 gedumpte jonge bokjes en ik heb totaal geen ervaring met geiten maar kon het niet over mn hart verkrijgen om ze aan hun lot over te laten.

Die wie heeft er zin om ons bij te kletsen?

Ik ga morgen de veearts bellen hoe en wat voor eventuele entingen en sws voor castratie en wat daar de kosten van zijn.
Heb echt werkelijk geen idee hoe oud ze zijn.
We hebben ze voor nu voorlopig in een stal gezet met stro en hooi en hebben bij een kennis wat brokjes gehaald.
Als ze uit stal kunnen gaan we het hek helemaal afwerken met kippengaas.

Afbeelding


En pony is erg nieuwsgierig wat er in hun stalletje staat.

Afbeelding

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Gedumpte bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:30


Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Gedumpte bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:35

Ach wat een schatjes zeg! Ik ken niets van geiten, maar wens je veel succes!

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 13:40

Brainless schreef:
Ze moeten sowieso gemerkt en aangemeld worden (jij moet je ook aanmelden als houder).
https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... ten-merken


Oke dank je hier ga ik me even in verdiepen.
Kreeg ook al de tip om aangifte te doen ivm geen oormerk,is dat zin vol?

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:47

Ze moeten inderdaad een of ander oormerk hebben, of mag een chip nu ook al? Onze geiten zijn al oud. Recentelijk geen jonge dieren gehad.
Dit lijken me jonge bokjes en die zijn op zich goed samen te houden, zolang je er geen geiten bij doet. Maar ik heb niet veel verstand van dwerggeiten, alleen van landgeiten. Misschien verschilt het.

Geweldig dat je ze opvangt! (Aso's die ze zomaar wegdoen.)

Afbeelding
(dit zijn overigens (onze) geiten, geen bokken)

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:50

Zonder oormerk is het haast onmogelijk om er achter te komen waar ze vandaan komen.
Tenzij iemand ze toevallig herkend (oproep op facebook of dergelijke) en weet waar ze weg komen.
Maar om ze te kunnen registreren bij het rvo moet je een ubn nummer hebben.

Wel fijn dat jij ze wil houden, bokken zijn meestal niet gewild en worden vaker gedumpt helaas.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:52

So seg... dat is eens wat anders dan honden of poezen. Wie doet toch zoiets ? :x
Zo lief dat ze bij jou wel welkom zijn ! +:)+
Ik heb er verder geen verstand van, maar wil je alvast veel plezier met ze wensen !

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:56

UBN nummer aanvragen idd en hier oormerken in knippen. Er zijn andere opties qua 2 id merken, maar dit is simpelste.
Geiten hebben koper nodig, en de brok is niet altijd genoeg (of ze worden er te dik van), kijk naar koperbolus (moet elke 4-6 maanden afhankelijk van type). Bokjes worden sexueel actief vanaf zo'n 6 weken incl. stank, zsm castreren is inderdaad verstandig. Zeker met dekseizoen dat start met korter wordende dagen.
Geef ze ook altijd toegang tot een schuilstal/box, hun vachten zijn niet waterafstotend (net als met ezels), bij regen dus ook binnen hooi voeren.
Geiten zijn kampioen uitbreken, zorg voor echt goede omheining incl. stroom en let op wat er dicht bij je hek staat wat als opstapje kan dienen om er overheen te komen (incl. je pony's trouwens). Ze willen ook graag iets om op te klimmen (droog liggen + uitkijk). Bekappen kan simpel zelf met een geschikte schaar elke 2 maanden ongeveer.
Geitjes trainen is makkelijker dan schapen, leer ze meelopen, vast staan, etc. maakt omgang stukken makkelijker. Grote stallen werken met speciale systemen met hekken, etc. maar dat is niet rendabel of practisch met een paar dieren. In zekere zin kan je ze behandelen als minipony's qua basis opleiding/opvoeding zodat verzorging makkelijk is. Houdt er wel regelmaat in, afstoffen van dingen die x maanden/tijd geleden geleerd zijn kan net zo lang duren als opnieuw aanleren. Anders dan pony's is dat trainbare en vasthouden ervan niet een echt kritisch selectiekriterium geweest qua fok keuzes. Vaste routine helpt veel, maar zal niet alles zeggen over hoe braaf ze zijn als er iets anders moet. Zorg dus op zijn minst dat ze gewend zijn om zeker 1x/dag en elke dag op stal te zijn met deur dicht (voor brokjes bv), dat maakt DA laten komen, voetjes knippen, etc. veel makkelijker dan moeten vangen na x maanden rondhuppelen zonder dat mens iets van ze wil. Kunnen aaien, brokjes uit de schep/emmer willen eten, zegt niks over kunnen vangen of willen meelopen. Verschil in lichaamshouding van mens hebben ze heel snel door.

Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Gedumpte bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:00

Jeetje word per er nu zoiets! Heb verder geen verstand van geitjes, maar ze zijn wel heel erg schattig <3

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:05

tamary schreef:
UBN nummer aanvragen idd en hier oormerken in knippen. Er zijn andere opties qua 2 id merken, maar dit is simpelste.
Geiten hebben koper nodig, en de brok is niet altijd genoeg (of ze worden er te dik van), kijk naar koperbolus (moet elke 4-6 maanden afhankelijk van type). Bokjes worden sexueel actief vanaf zo'n 6 weken incl. stank, zsm castreren is inderdaad verstandig. Zeker met dekseizoen dat start met korter wordende dagen.
Geef ze ook altijd toegang tot een schuilstal/box, hun vachten zijn niet waterafstotend (net als met ezels), bij regen dus ook binnen hooi voeren.
Geiten zijn kampioen uitbreken, zorg voor echt goede omheining incl. stroom en let op wat er dicht bij je hek staat wat als opstapje kan dienen om er overheen te komen (incl. je pony's trouwens). Ze willen ook graag iets om op te klimmen (droog liggen + uitkijk). Bekappen kan simpel zelf met een geschikte schaar elke 2 maanden ongeveer.
Geitjes trainen is makkelijker dan schapen, leer ze meelopen, vast staan, etc. maakt omgang stukken makkelijker. Grote stallen werken met speciale systemen met hekken, etc. maar dat is niet rendabel of practisch met een paar dieren. In zekere zin kan je ze behandelen als minipony's qua basis opleiding/opvoeding zodat verzorging makkelijk is. Houdt er wel regelmaat in, afstoffen van dingen die x maanden/tijd geleden geleerd zijn kan net zo lang duren als opnieuw aanleren. Anders dan pony's is dat trainbare en vasthouden ervan niet een echt kritisch selectiekriterium geweest qua fok keuzes. Vaste routine helpt veel, maar zal niet alles zeggen over hoe braaf ze zijn als er iets anders moet. Zorg dus op zijn minst dat ze gewend zijn om zeker 1x/dag en elke dag op stal te zijn met deur dicht (voor brokjes bv), dat maakt DA laten komen, voetjes knippen, etc. veel makkelijker dan moeten vangen na x maanden rondhuppelen zonder dat mens iets van ze wil. Kunnen aaien, brokjes uit de schep/emmer willen eten, zegt niks over kunnen vangen of willen meelopen. Verschil in lichaamshouding van mens hebben ze heel snel door.


Wat grappig om te weten zeg! Heb je zelf geitjes?

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Gedumpte bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:22

Nee, schapen met geitentrekjes, maar wilde eerst geitjes ook ivm onkruid, gras maaien dat paarden niet willen, etc. en die kunnen paar uurtjes aan stick ipv klooien met flexnetten, wat met hoorns ellendig is. Echter nederlands weer maakte geitjes een lastige keuze als ze specifiek ergens moeten grazen zonder toegang tot schuilplek 24/7. Mijn stukje is daar helaas niet goed voor ingericht en dat aanpassen is lastig. Maakte (net als de problemen die bv homestead ytbers tegen komen) mij heel duidelijk hoe groot het verschil is qua trainbaar en vasthouden ervan tussen paarden en het andere (groot) vee als koe, schaap, geit en varken. Op een grote boerderij valt dat veel minder op, omdat het hele systeem daar ingericht is op dieren daar te krijgen en houden waar je ze hebben wil. Als hobby zijn die systemen niet rendabel en is er vaak ook de ruimte niet voor. Dan zit je veel meer vast aan het investeren van veel tijd in training en routines om dat op te vangen. Dat begint al met pen en papier om uit te tekenen wat de beste oplossing is uitgaande van wat je hebt.

Verschillende diersoorten samen houden is niet altijd een optie, alle individuen moeten dan samen kunnen qua voer, omheining (paarden hebben meer oppervlak nodig), schuilplaatsen, ondergrond en karakter (communicatie/speelgedrag).
Ik wil schapen (en geiten vermoed ik net zo goed) buiten hebben op gras ivm kleine stamphoefjes die vlas + mest rap tot beton stampen en die kleine korrels zijn lastig uit te mesten uit bv zand, wat ook reden is om ze niet bij de paarden te laten lopen. Dan zouden ze geheel op verharding moeten, want hoewel je paarden vrij makkelijk kan uitsluiten van een stuk, gaat dat met kleine dieren niet lukken, zowel geiten als mijn schapen hupsen zo ergens overheen (hoger dan zijzelf zijn).

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 14:36

Wat fijn al die reacties al!
Behandelen als een mini pony moet lukken want daar komen ze als ze straks een beetje gewend zijn bij te lopen.
Waars willen we een kleine iglo erbij zetten zodat ze ook weg van de paarden kunnen als ze daar behoefte aan hebben.

We hebben een grote inloopstal en een extra schuilstal voor de shetten.

Hoe zit het met dat de ene al hoorns heeft en de ander nog niet?

Net nog even bij ze gaan kijken en ze lagen lekker te slapen.
Afbeelding

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:40

Agos, wat een ukjes. Zelfde lot als alle rammetjes; castratiekosten zijn hoger dan de waarde van het beestje. Fijn dat je ze castreren laat en een goed huis geeft. Inderdaad binnenin de wei klimmateriaal geven, met evt. een stukje rondom afgezet, en een goed hoog hek is noodzaak. Springen kunnen ze als de beste.
Je kunt in de stal met een paar planken een stuk afzetten voor de geiten, waar de paarden niet onderdoor kunnen komen.
Veel plezier met de heren.

(je weet wat een boer zegt he...als je wilt leren vloeken....koop een paar geiten :D ;) )

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:44

Sommige geiten zijn polled en andere horned, als ze even oud zijn en allemaal bokjes, is de kans groot dat de 2 zonder zo blijven. Je kan voelen op die plek of de huid daar aan de schedel vast zit of niet, voor hoorns moet het vast zitten, omdat hoorns uitgroeisel van de schedel zijn.
Doe ze een (honden)halsbandje om zodat ze makkelijker vast te houden zijn, hoorns zijn er ook handig voor, maar enkel bij nood, niet voor meelopen, etc. Alleen al omdat het lastig lopen is voor jouw op die manier.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Gedumpte bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 14:53

Ja heb net al de nekjes opgemeten en ze krijgen voor nu voorlopig even een honden halsband om die kleine kippenekkies.

Een extra plek in de loopstal is niet te doen aangezien we genoeg ruimte voor de paarden willen houden en de shetten hebben al zo’n ruimte maar als ze onder het hek door gaan komen ze op het ‘voorstuk’ dus daar zou nog wel een iglo kunnen staan.

Plannen genoeg,nu nog uitwerken.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:56

Of de andere 2 zijn nog heel jong en hebben daardoor geen horentjes, dan hebben ze nog melk nodig. Als ze wel al goed eten en ook brokjes, dan zal het wel lukken. Wanneer je geen geiten hebt en in het eerste jaar valt dat stinken wel erg mee. Ook komende jaren is die geur alleen tijdens het dekseizoen, de herfst. Dus wellicht is castreren helemaal niet nodig. Ontwormen dan weer wel een paar keer per jaar meestal.
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 11-10-20 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Gedumpte bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 15:11

Maar hoezo gedumpt? Zijn ze bij jullie over het hek gezet? liepen ze op straat? zijn ze gevonden? Zijn ze niet gewoon van iemand in de buurt dat ze ontsnapt zijn oid. Daar zou ik me eerst eens in verdiepen, waar ze vandaan komen. Facebook of in de buurt rondvragen.

neila
Berichten: 90
Geregistreerd: 26-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 15:13

Nee, die twee zijn hoornloos en zo te zien zijn ze oud genoeg om zonder melk te kunnen.
Castratie is nog wel een dingetje, als dat (te) vroeg gebeurt is er een gerede kans op urinewegproblemen; blaasgruis. Bokken die daar last van krijgen worden meestal ingeslapen, omdat de kans op herstel niet groot is en de dieren er veel last en pijn van hebben. Daarom wordt castratie onder de leeftijd van een jaar niet aanbevolen. Deze bokjes zijn van dit jaar zo aan de hoorns van de ene te zien en dus nog te jong. Ik zou de dierenarts hier wel even naar vragen hoe die er in staat.
Er bestaat ook speciale bokkenbrok die helpt om blaasgruis te voorkomen (niet gecastreerde bokken kunnen er namelijk ook last van krijgen).

Wel super dat je dit wil doen! En natuurlijk belachelijk van de vorige eigenaar om geen verantwoordelijkheid te willen nemen voor zijn/haar dieren.
Laatst bijgewerkt door neila op 11-10-20 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 15:17

Je raakt ze aan de straatstenen nog niet kwijt nu, zie ik met mijn schapen ook. Gratis voor goed huis misschien nog, maar intacte bokjes zijn geen leuke "huis"dieren.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 16:21

neila schreef:
Nee, die twee zijn hoornloos en zo te zien zijn ze oud genoeg om zonder melk te kunnen.
Castratie is nog wel een dingetje, als dat (te) vroeg gebeurt is er een gerede kans op urinewegproblemen; blaasgruis. Bokken die daar last van krijgen worden meestal ingeslapen, omdat de kans op herstel niet groot is en de dieren er veel last en pijn van hebben. Daarom wordt castratie onder de leeftijd van een jaar niet aanbevolen. Deze bokjes zijn van dit jaar zo aan de hoorns van de ene te zien en dus nog te jong. Ik zou de dierenarts hier wel even naar vragen hoe die er in staat.
Er bestaat ook speciale bokkenbrok die helpt om blaasgruis te voorkomen (niet gecastreerde bokken kunnen er namelijk ook last van krijgen).

Wel super dat je dit wil doen! En natuurlijk belachelijk van de vorige eigenaar om geen verantwoordelijkheid te willen nemen voor zijn/haar dieren.



Oke dank ik ga het even goed overleggen voordat we het laten doen.


pillow schreef:
Maar hoezo gedumpt? Zijn ze bij jullie over het hek gezet? liepen ze op straat? zijn ze gevonden? Zijn ze niet gewoon van iemand in de buurt dat ze ontsnapt zijn oid. Daar zou ik me eerst eens in verdiepen, waar ze vandaan komen. Facebook of in de buurt rondvragen.


Ze lagen inderdaad ineens in de wei en dit is de 2de keer.
En van de boer die er zit zijn ze niet en wilde ze ook niet hebben.
Die heeft een ander soort geiten van die grote.
We zijn er dus vrijwel zeker van dat ze weer gedumpt zijn ook omdat het weer bokken betreft.
Mochten ze de wei uit gaan konden ze zo de snelweg op.

Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Gedumpte bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 17:30

Pas je wel op dat je er niet te veel krijgt dan? :') kans dat diegene ze dan ziet lopen, en ziet dat ze het bij jou goed hebben, is natuurlijk groot!

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Gedumpte bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 17:33

Ja nou het scheelt dat het niet ons weiland is maar van een kennis van mn stalgenoot maar indd wat je zegt die gedumpte voorgangers heeft zij onder haar hoede genomen en nu dus deze.
Maar zij wilde ze echt niet en wilde ze laten lopen maar dat vond ik wel erg sneu.

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Gedumpte bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 19:24

Ik heb eigenlijk maar 1 tip.Zorg voor een goede ontsnappingsproof omheining.Geiten zijn ontsnappingsartiesten.

Caira
Berichten: 26064
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 19:29

Van geiten leer je vloeken }> en helemaal van dwerggeitjes. De meeste tips zijn al gegevens zorg wel voor een goede omheining!! Hier heeft alles ook een hondenhalsband om

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Gedumpte bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 19:38