Konijn alleen houden of weg doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke optie zou jij kiezen?

Optie 1
26 (35%)
Optie 2
35 (47%)
Anders
13 (17%)

Totaal aantal stemmen: 74


Omaro
Berichten: 409
Geregistreerd: 11-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:06

Het konijn naar de opvang brengen of er een nieuwe bij halen die eventueel terug kan naar de opvang bij overlijden van het maatje. Een konijn is, net zoals een paard, zeer sociaal en heeft soortgenoten nodig. Bij een paard staan we op de achterste benen als die alleen staat, en dat zou bij een konijn eigenlijk niet anders moeten zijn. Zij hebben ook gewoon behoefte aan gezelschap. Een konijn alleen is geen konijn. Mijn rammetje van 10 jaar verloor in januari zijn vriendinnetje. Gekoppeld met een nieuw konijn, maar dit klikte uiteindelijk niet, dus zij is terug naar de opvang. Via een Facebookpagina voor seniorkonijnen een nieuw maatje gevonden en het klikt geweldig en mijn konijn is echt wel veel gelukkiger met maatje dan alleen. Ja, zonder maatje is hij ook nog vrolijk en doet zijn ding. Maar ik zie echt wel verschil met maatje. Hij is veel actiever, nog vrolijker en lijkt nu gewoon intens gelukkig en tevreden.

Verder zijn er echt wel baasjes te vinden met een grote ruimte. Ik ken genoeg mensen met nog meer ruimte voor de konijnen dan bij jou. En een goede opvang zorgt voor voldoende ruimte voor het konijn bij de nieuwe baas.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:19

TS ik denk dat er eigenlijk maar twee opties zijn; of een (wat ouder konijn uit de opvang, of je huidige konijn terug naar de opvang

elnienjo schreef:
Een konijn alleen kan juist veel aanhankelijker zijn/worden, dus ik zou 't echt even aankijken en 'm vooralsnog sowieso wat meer aandacht geven. Tis nu jammergenoeg zeiknat weer maar zelf vind ik het altijd leuk om op het gras in de ren te gaan liggen, dan springen ze (ik heb er 2) op en over m'n rug.

Maar wat is dan de reden dat je maar één konijn hebt? Ik neem toch aan dat je niet de hele dag op je rug bij je konijn ligt. Dan zit hij toch minstens 23 uur per dag alleen.

Djorf_6
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-03-15

Re: Konijn alleen houden of weg doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 09:57

Ik ben het inderdaad met jullie eens dat hij niet alleen kan blijven. Ik vind het een lastige keuze, want wat mij betreft hadden we weer een nieuw konijntje opgevangen. Helaas ben ik niet de enige die daar wat over te zeggen heeft.

Momenteel ben ik via marktplaats aan het kijken of ik zelf een goed huisje voor hem kan vinden. Ik vind het belangrijk dat hij wel buiten zit met genoeg ruimte om te bewegen met een vriendinnetje.

Bedankt allen voor jullie reacties. Het heeft me doen nadenken en ik ben weer tot mijn standpunt gekomen dat een konijn niet alleen door het leven kan. Ik merk dat hij nu gewoon een stuk onzekerder is nu hij alleen door de tuin loopt.

Dus mocht iemand of iemand kennen die opzoek is naar een gecastreerd rammetje laat het me weten. Het nieuwe plekje moet dus wel voldoen aan de hierboven genoemde eisen. Ik heb 2 nachthokken en meerdere panelen voor een ren die ik mee kan geven.

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Konijn alleen houden of weg doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:17

Er zijn ook diverse Facebookpagina's waar je hem zou kunnen aanbieden. Daar heb ik zelf mijn nieuwste vriendje vandaan en vond ik prettig werken :)

Sky

Berichten: 5068
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Konijn alleen houden of weg doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:16

Ik heb zelf twee oude konijnen en vrees ook voor de dag dat er één het leven laat. Ik kan het nooit over mijn hart verkrijgen de ander na al die jaren weg te doen, dus ik ga dan denk ik ook voor een ouder konijn uit de opvang. Alleen trekt ze denk ik niet, ze is al vanaf haar geboorte zo gehecht aan haar zusje. Ze doen álles samen <3 .

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Konijn alleen houden of weg doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 22:04

Tja.... ik twijfel nu ook
Mijn oude mannetje ( gecastreerd ) is nu twee dagen alleen. Hij doet het goed , maar hij doet zo anders als anders.
Hij strijkt met zijn koppie over mijn hand ( deed ie nooit ) en hij wilde vandaag zijn hok uit, ook dat deed ie nooit.
Is het een optie om onze konijnen te koppelen TS ? Ik weet niet waar je woont?

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Konijn alleen houden of weg doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 22:42

Ik heb ooit een konijn van de Dierenbescherming gekregen omdat ze er niet vanaf kwamen.
Was een volwassen man, niet gecastreerd. Destijds zag de DA het niet zitten om dat nog te doen en hij waarschuwde ook dat koppelen met een ouder konijn lang niet altijd goed gaat.
Hij heeft eerst jarenlang in de hooi/stro opslag gewoond in de stal, daarna gewoon los in huis.
Nooit de indruk gehad dat hij ongelukkig was. Hij kreeg wel veel aandacht en speelde ook graag.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 22:47

mirim schreef:
Tja.... ik twijfel nu ook
Mijn oude mannetje ( gecastreerd ) is nu twee dagen alleen. Hij doet het goed , maar hij doet zo anders als anders.
Hij strijkt met zijn koppie over mijn hand ( deed ie nooit ) en hij wilde vandaag zijn hok uit, ook dat deed ie nooit.
Is het een optie om onze konijnen te koppelen TS ? Ik weet niet waar je woont?


Zo te lezen heeft ze TS ook een ram en twee rammen bij elkaar heeft een hele kleine slagingskans. Wil je je konijn gelukkig maken en een zo groot mogelijke slagingskans hebben, koppel dan een (gecastreerde) ram aan een voedster. En laat dit door een ervaringsdeskundige doen, dat neemt voor jezelf een hoop stress en zorgen weg want dan weet je zeker dat je nieuwe koppel helemaal klikt!

Dit is een hele fijne en informatieve site als je er meer over wil weten:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/ko ... n-konijnen

Djorf_6
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-03-15

Re: Konijn alleen houden of weg doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 21:56

Twee rammen lijkt mijn geen oplossing nee.

Toch besloten om hem maandag naar de opvang te brengen. Moeilijk om het uit handen te geven, maar hij zal vast een goed huisje krijgen met een vriendinnetje.

Lisa_22
Berichten: 339
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Konijn alleen houden of weg doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 22:01

Dappere keuze! Hij zal vast een mooi huisje krijgen! Toen wij voor dezelfde keuze stonden hebben we in de overbruggingsperiode een knuffeltje aan het alleenstaande konijn gegeven, dat werkte als een tierelier! Konijn nam het knuffeltje overal mee naartoe, dan hebben ze toch iets waar ze steun uit kunnen putten. Mochten ze dan in de opvang nog niet gelijk gematcht kunnen worden, kan hij hem misschien ook daar meenemen. Dan is ie nooit alleen. Sterkte maandag!

Zinzi_jewel

Berichten: 8801
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 22:15

Lastige situatie
Helaas hebben wij onze voedster ook moeten laten hemelen
En zit ram nu alleen

Wil hem wel koppelen want alleen is die niet gelukkig

Als iemand nog een Duiste reus ram zoekt om te koppelen. Dan mag hii verhuizen
Of als iemand een vrouw heeft die ervan af wil .

Vindt onze zoef nu zielig alleen in de tuin

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Konijn alleen houden of weg doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 22:17

Ik had hetzelfde probleem van het voorjaar met mijn 8 of 9 jarige konijntje. Uiteindelijk besloten dat ik een ‘leenkonijn’ heb van een kennis die konijnen opvangt. Als die van mij overlijd dan gaat hun konijntje terug naar de rest van de groep. Het was hier liefde op het eerste gezicht en ze zijn super samen.

Zinzi_jewel

Berichten: 8801
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Konijn alleen houden of weg doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 22:31

Ik heb een konijnen opvang benaderd in de buurt
Ofwel zoef herplaatsen of zij nemen zoef over voor een koppeling
Maar alleen blijven is geen optie

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Konijn alleen houden of weg doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 22:59

Op deze pagina dat TS haar konijn naar een opvang heeft gebracht :)

Tancreda4

Berichten: 24036
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 23:07

simongek schreef:
Ik heb ondanks al het commentaar mijn dwergje alleen zitten. Jarenlang koppels gehad en iedere x ruzie en eindigde ik met 2 hokken naast elkaar. Nu nog 1 rammetje over van 6 jaar oud.

Ik zou hem alleen houden en als je erge gedragsverandering ziet kan je nog de beslissing nemen om hem te herplaatsen.


Onze laatste hebben we ook niet meer gekoppeld. Was al een oudje. En gelukkig was er ook nog 1 kip over, dus niet helemaal alleen. Nee, het is geen konijn maar ze trokken alrijd samen op. Z'n leeftijd maakte het ook niet echt goed meer om mee te zeulen.

Ik weet niet meer hoe lang kip en konijn samen hebben gezeten. Maar wat wel 'mooi' was is dat ze met een verschil van 1 dag aan ouderdom zijn gestorven. Eerst de kip en volgende dag het konijntje.

Is het een jonger dier zou ik nog wel willen wagen hem naar de opvang te brengen in geval van TS. Zelf er eentje bijhalen niet omdat je zelf zegt dat je wilde stoppen met konijntjes.

Succes iig!

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Re: Konijn alleen houden of weg doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 23:31

Ik heb hier 2 rammen en 1 gecastreerde ram samen in een verblijf. Ze zijn 7, 3 en 1 jaar en dikke vriendjes. Karakter zegt ontzettend veel over de slagingskans van koppelen. Ik houd wel al 17 jaar konijnen. Uit het zelfde nest kun je gerust 2 broertjes bij elkaar houden en met 3-5 maanden laten castreren. Nog nooit problemen mee gehad. Ik heb doorgaans veel meer problemen met het koppelen van vrouwtjes.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 00:31

Rosebud schreef:
Ik heb hier 2 rammen en 1 gecastreerde ram samen in een verblijf. Ze zijn 7, 3 en 1 jaar en dikke vriendjes. Karakter zegt ontzettend veel over de slagingskans van koppelen. Ik houd wel al 17 jaar konijnen. Uit het zelfde nest kun je gerust 2 broertjes bij elkaar houden en met 3-5 maanden laten castreren. Nog nooit problemen mee gehad. Ik heb doorgaans veel meer problemen met het koppelen van vrouwtjes.


Hoewel het goed kan gaan is het eigenlijk nooit aan te raden om twee rammen te houden ook niet twee broertjes. Hebben wij hier wel geprobeerd met heel veel ruimte en dat ging niet goed. Zelfs na een geslaagde koppeling met 2 voedsters is het na een aantal maanden weer mis gegaan.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 11:00

Amber_anne schreef:
Rosebud schreef:
Ik heb hier 2 rammen en 1 gecastreerde ram samen in een verblijf. Ze zijn 7, 3 en 1 jaar en dikke vriendjes. Karakter zegt ontzettend veel over de slagingskans van koppelen. Ik houd wel al 17 jaar konijnen. Uit het zelfde nest kun je gerust 2 broertjes bij elkaar houden en met 3-5 maanden laten castreren. Nog nooit problemen mee gehad. Ik heb doorgaans veel meer problemen met het koppelen van vrouwtjes.


Hoewel het goed kan gaan is het eigenlijk nooit aan te raden om twee rammen te houden ook niet twee broertjes. Hebben wij hier wel geprobeerd met heel veel ruimte en dat ging niet goed. Zelfs na een geslaagde koppeling met 2 voedsters is het na een aantal maanden weer mis gegaan.


Je hebt gelijk, het is geen aanrader, maar geen kans op succes is het ook niet. Dat probeer ik te vertellen, dat twee rammen wel mogelijk is, ik heb mij twee rammen pas gekoppeld toen ze beide volwassen waren, ze moeten eerst door hun hormoon periode heen, voordat ze hun echte karakter hebben ontwikkeld. Als je broertjes castreerd voordat de hormonen echt hun werking hebben kunnen doen ( dus vanaf dat de balletjes indalen gelijk weg laten halen (tussen de 3-5 maanden). Dan heb je een een grote kans van slagen. Karakter blijft het belangrijkste je moet 1 dominante en 1 niet-dominante hebben of 2 niet dominanten. 2 dominante, ongeacht geslacht of castratie gaat vaak mis. Mijn beide rammen zijn niet-dominant als karakter en dat maakt hun zo perfect samen. Ik heb ook een andere gecastreerde ram, daarbij hoef ik dat absoluut niet te proberen. Die is gelukkig met zijn 3 dames.

Nouja ik kan er wel een heel verhaal over schrijven, maar karakter en rangorde, probeer dit te observeren.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:53

Amber_anne schreef:
Rosebud schreef:
Ik heb hier 2 rammen en 1 gecastreerde ram samen in een verblijf. Ze zijn 7, 3 en 1 jaar en dikke vriendjes. Karakter zegt ontzettend veel over de slagingskans van koppelen. Ik houd wel al 17 jaar konijnen. Uit het zelfde nest kun je gerust 2 broertjes bij elkaar houden en met 3-5 maanden laten castreren. Nog nooit problemen mee gehad. Ik heb doorgaans veel meer problemen met het koppelen van vrouwtjes.


Hoewel het goed kan gaan is het eigenlijk nooit aan te raden om twee rammen te houden ook niet twee broertjes. Hebben wij hier wel geprobeerd met heel veel ruimte en dat ging niet goed. Zelfs na een geslaagde koppeling met 2 voedsters is het na een aantal maanden weer mis gegaan.


Je hebt gelijk, het is geen aanrader, maar geen kans op succes is het ook niet. Dat probeer ik te vertellen, dat twee rammen wel mogelijk is, ik heb mij twee rammen pas gekoppeld toen ze beide volwassen waren, ze moeten eerst door hun hormoon periode heen, voordat ze hun echte karakter hebben ontwikkeld. Als je broertjes castreerd voordat de hormonen echt hun werking hebben kunnen doen ( dus vanaf dat de balletjes indalen gelijk weg laten halen (tussen de 3-5 maanden). Dan heb je een een grote kans van slagen. Karakter blijft het belangrijkste je moet 1 dominante en 1 niet-dominante hebben of 2 niet dominanten. 2 dominante, ongeacht geslacht of castratie gaat vaak mis. Mijn beide rammen zijn niet-dominant als karakter en dat maakt hun zo perfect samen. Ik heb ook een andere gecastreerde ram, daarbij hoef ik dat absoluut niet te proberen. Die is gelukkig met zijn 3 dames.

Nouja ik kan er wel een heel verhaal over schrijven, maar karakter en rangorde, probeer dit te observeren.[/quote]

Ik weet heel goed hoe het werkt en ben zeer op de hoogte en heb ervaring met konijnen. Ik vind het echter niet iets wat gepromoot moet worden, en het zeggen dat twee jonge rammen die op tijd zijn gecastreerd rustig kunnen proberen is gewoon niet waar. Het karakter is op dat moment ook nog niet zichtbaar genoeg. Ik snap dat het goed kan gaan en ken er ook gevallen van maar op een openbaar forum wat niet gericht is op konijnen vind ik het maar gevaarlijk om dit soort uitspraken te doen

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:04

Wij hebben het zelfde probleem.
Onze gecastreerde rammelaar is ook alleen sinds zijn vrouw dood is gegaan. Onze kids willen geen afscheid nemen maar onze tweede zoon is zo allergisch dat hij niet innde buurt van het hok of konijn kan komen. Dit is door de jaren heen zo erg geworden.

Extra konijn er bij is dus geen optie. Want als deze dood is komt er zeker geen nieuwe meer


Hij heeft een groot hok en loopt.veel.los. hij vind de kat en de hond leuk. Hij oogt happy. Crost en springt door de tuin...

Ik weet dat het groepsdieren zijn maar onze bejaarde man mag hier blijven tot zijn dood.

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Konijn alleen houden of weg doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:36

Hier in de buurt zit een konijnen opvang. Die staat op MP met tig advertenties. Ze vraagt maar liefst €70,00 per (dwerg) konijntje. Daar ga ik dus geen konijn halen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:46

pillow schreef:
Hier in de buurt zit een konijnen opvang. Die staat op MP met tig advertenties. Ze vraagt maar liefst €70,00 per (dwerg) konijntje. Daar ga ik dus geen konijn halen.

Ik kan voor 70 euro geen konijn laten helpen + enten hoor. Vind dat geen gek bedrag.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Konijn alleen houden of weg doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 08:57

Ons konijn heb ik ook aangemeld bij de opvang.
Er was een plaatsje vrij voor hem, maar ze hadden geen konijn zitten om te koppelen.
Tja, dan houd ik hem liever hier totdat er zich wel een aandient.
Bij ons is hij gewend ,heeft een groot hok met een buitenren, dus ik zie geen meerwaarden het konijn naar de opvang te brengen.
Ik heb hem even in huis gehad om te kijken of dat leuker voor hem was.
Hij veranderde in een sjachereinig , krabbend en mokkend konijn.
Zodra ik hem weer buiten zette werd hij zichzelf weer.
Hij oogt vrolijk en blij, eet goed en is gewoon zichzelf.
Dus voorlopig doen we het maar zo.
Maar mocht iemand een leuk voedstertje ‘over’ hebben of een ram zoeken hoor ik het graag.

Zinzi_jewel

Berichten: 8801
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Konijn alleen houden of weg doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:24

Zal de mijne moeten koppelen met een voedster.
Is een ram
Totaal niet dominant .
Maar toch
Voedster wil ik er wel bij plaatsen.
Of als iemand mijn ram een top thuis kan bieden
Er zitten maar weinig grote rassen in diverse opvang

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:07

Amber_anne schreef:
Ik weet heel goed hoe het werkt en ben zeer op de hoogte en heb ervaring met konijnen. Ik vind het echter niet iets wat gepromoot moet worden, en het zeggen dat twee jonge rammen die op tijd zijn gecastreerd rustig kunnen proberen is gewoon niet waar. Het karakter is op dat moment ook nog niet zichtbaar genoeg. Ik snap dat het goed kan gaan en ken er ook gevallen van maar op een openbaar forum wat niet gericht is op konijnen vind ik het maar gevaarlijk om dit soort uitspraken te doen


Ik vindt dit nogal een gedurfde uitspraak van jou. ;) Mag ik je vragen of je weet hoe hormonen werken, waar deze aangemaakt worden en je weet wat voor invloed testosteron heeft op de hersenen en gedrag? En dan geen wiki info, maar medische scholing, dat je echt weet wat er in het lichaam gebeurt. Als je een konijn zo vroeg mogelijk castreert, rem je de verdere invloed van testosteron welke zorgt voor het typische mannetjes gedrag en agressie en deze ook instant houdt. Op wat voor info baseer je jou mening? Op een eenmalige ervaring?

(dit algemeen bedoelt en niet aan jou persoonlijk)
Ik vind het vreemder dat iedereen elkaar maar klakkeloos overneemt ''dat mannetjes niet samen kunnen'' en geen discussie mogelijk. Waar is die wijsheid ooit weggekomen? Hoe hielden ze die konijnen, in kleine hokjes? Is het territorium gedrag wat vrouwtjes ook hebben of echt het typisch mannetjes gedrag, dat moet je ook nog gaan onderscheiden. ''Ja door heel veel ervaring weten we dat'', wat voor ervaring dan? Ik geloof eerder dat je dan wat mis doet met het koppelen, dan dat het aan de (gecastreerde mannetjes) konijnen ligt. Als je naar andere dieren kijkt, laten we het bij paarden houden, hengsten kun je doorgaans niet bij elkaar houden, maar ruinen doorgaans geen enkel probleem.

Soms liggen konijnen elkaar ook niet en kunnen ze geen goede rangorde bepalen onderling. Ik zie bij mijn groep (samengesteld uit vrouwtjes en gecastreerde rammetjes.) Dat de vrouwtjes in het voorjaar de groep vaak verstoren door op elkaar te gaan rijden, doordat ze last hebben van hun hormonen en daardoor vaak ook weer rangorde willen bepalen) De gecastreerde rammen zie ik hier nooit aan mee doen. Ja, ze bijten hoog uit van hun af, met als boodschap '' hier ben ik niet van gediend''. En ik denk dat het daar ook vaak mis gaat, dat mensen gelijk denken dat de konijnen niet samen kunnen, omdat vrouwtjes eens in de zoveel tijd last hebben van hun hormooncyclus en gaan dekken en het andere konijn dat irritant vind. Ik laat dit zijn beloop gaan en dan vinden ze altijd wel weer een plekje. Er is natuurlijk een verschil tussen echt vechten of van even van elkaar afbijten om een grens te stellen.

Ik zal nooit adviseren aan leken om twee ongecastreerde rammen samen te houden. Maar wel om twee broertjes zo vroeg mogelijk te castreren en twee gecastreerde rammen samen te houden. Tuurlijk kan dit ook mis gaan, maar die kans is net zo groot bij twee (ongesteriliseerde) zusjes. Voordeel is dat ze niet last hebben van hun cyclus hormonen, wat vrouwtjes konijnen wel hebben.