Informatie over cavia's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 08:55

Mizora schreef:
Meerdere castraten met zeugjes gaat soms goed, maar meestal niet. Cavia's verliezen relatief weinig hormonen bij een castratie en hebben verder kuddes vergelijkbaar met paarden (i.p.v. met konijnen die een groep koppels vormen, daarbij is meerdere rammen dus meestal geen probleem, mits er minimaal evenveel voedsters zijn). Het is alsof je 2 (klop)hengsten bij een groep merries zet. Meestal wordt het knokken, maar anders zie je ze 2 subgroepen vormen.



Ah duidelijk, gewoon niet doen dus. Aangezien er geen noodzaak is om voor 2 castraten te gaan.
Castraten zijn over het algemeen wat rustiger, daarom had ik dat in gedachten :)

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Informatie over cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:23

Zeugjes willen nog wel eens met elkaar zeuren en ruziën, het blijven dames, haha, een castraat wil zich daar nog wel eens mee bemoeien en de groep dan op die manier rustig houden. Maar ligt ook wel aan het karakter van de beer, moet niet een hele softie zijn, maar eentje die zich durft te bemoeien. Meerdere castraten zou ik idd ook niet doen, het blijft een mannetje en zo zal hij de andere castraat ook zien.

JackieT
Berichten: 515
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 20:21

Mjetterd schreef:
knip

@JackieLuca zoveel cavia's! Zou je misschien wat foto's willen posten van de groep :D!?

@xDenies Daar had ik inderdaad al wel wat over gelezen, maar daar tegen over las ik ook heel veel verhalen dat mensen al jaren cavia's en konijnen samen hadden en dat dat altijd goed ging.
Ik ga me daar nog verder in verdiepen, misschien dat meer mensen hier nog wat over weten?
Konijnen en cavia's apart is misschien mogelijk, dan blijven de konijnen in de voortuin. Maar dat is helemaal afhankelijk van hoe de tuin uiteindelijk wordt.

@Coconut Dank voor de tip! Dat is ook prima te rijden voor mij.

Hebben jullie misschien foto's van jullie cavia verblijven? Kan ik vast wat ideeën op doen.

Dit is de toekomstige tuin nu:
[ [url=m/tr2CvX.jpg]Afbeelding[/url] ]

En de toekomstige konijnenvriendjes, die dus geen vriendjes gaan worden :Y)
[ [url=m/4LpwOR.jpg]Afbeelding[/url] ]



Zal morgen even foto's maken, zijn nu allemaal naar binnen gevlugd vanwege de regen

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Informatie over cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:39

Ik heb alleen zeugjes bij elkaar, nooit geen gedoe, meestal zo tussen de 7 en 15 stuks, 1 x per jaar komt er een beertje logeren om enkele nestjes te fokken.
Dames blijven beertjes verhuizen.
Het zijn zulke sociale diertjes, wel hebben ze veel ruimte om elkaar te kunnen ontlopen als er 1 haar dag niet heeft.
Zal wat foto's plaatsen, ze hebben groot stuk tuin en een geïsoleerd binnenhok, hoop dat je het op de foto's wat kunt zien.
Er is een huis naar binnen zodat de kippen die erbij kopen niet hun hok in kunnen en zo hebben ze daar ook eigen eten en kunnen ze ongestoord eten

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Informatie over cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 18:17

Wat leuk Tinkermuts! Zo is ook een beetje hoe ik in gedachten heb.
Hoe groot is het hok? En zitten ze er snachts in of lopen ze altijd los?

Hoe doe je het als er een nieuwe bij komt? Is dat een heel proces om ze in de groep te krijgen of gaat dat heel makkelijk?

Ik merk wel dat bij opvangen het vol zit met beertjes en zeugjes veel minder worden aangeboden.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 18:30

Ja zeugjes ben je ook echt zo kwijt, beertjes is veel moeilijker.

Nieuwe gaat altijd heel makkelijk, maar denk ook echt dat hoe meer ruimte ze hebben hoe relaxter ze zijn.

Ze mogen dag en nacht gaan en staan waar ze willen, maar gaan zodra het donker word zelf naar binnen

Binnen hok is geïsoleerd en anderhalf bij anderhalf, zit ook een een van drie bij 1 aan

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Informatie over cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 18:51

Ik heb zelf eerder gefokt. Zeugjes waren vaak binnen 24 uur verkocht, beren regelmatig na 4 maanden nog niet. Binnenkort komen er weer wat nestjes aan (eindelijk, na een stop van bijna 4 jaar) en ik reken erop dat ik een aantal maanden een jonge-berenhok heb, als ze beginnen te vechten splits ik ze in duo's, daar heb ik de mogelijkheid toe.

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Informatie over cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 18:53

Ik snap niet dat niet meer mensen kiezen voor vroegcastraten. Ook als fokker ben je dan je beren zo kwijt, omdat ze makkelijker te plaatsen zijn. Je betaalt alleen wat meer, dat wel. Maar qua groep gaat het hier super en ze zijn ook heel sociaal naar elkaar.

Ik vind het zo sneu dat mannelijke dieren vaak zo overbodig ofzo zijn.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Informatie over cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 18:56

Zolang de castraten alleen voor minder dan de castratiekosten goed verkocht worden, laat ik die van mij niet castreren, dat is me een te groot financieel risico. Na 4 maanden zijn ze zelden meer dan 25 euro waard, daar loop je als fokker op leeg.

Koppels beren gaan ook prima, en de meeste mensen willen toch niet meer dan 2 cavia's. Maar ook dan willen de meeste mensen geen beren, helaas.

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 19:11

Mizora schreef:
Zolang de castraten alleen voor minder dan de castratiekosten goed verkocht worden, laat ik die van mij niet castreren, dat is me een te groot financieel risico. Na 4 maanden zijn ze zelden meer dan 25 euro waard, daar loop je als fokker op leeg is

Koppels beren gaan ook prima, en de meeste mensen willen toch niet meer dan 2 cavia's. Maar ook dan willen de meeste mensen geen beren, helaas.

Ik betaal meestal de castratiekosten als ik een beertje koop, dus rond de 50 euro. Ik weet dat ik beertjes ook gratis kan krijgen, maar vind het belangrijk dat het sociale dieren zijn en ze ook levenslang probleemloos bij elkaar kunnen.

Maar ik snap je probleem hoor, ik bedoel ook om aan te geven dat ik het jammer vind dat cavia's zo weinig waard zijn en mensen ook niet meer willen betalen voor de aanschaf.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Informatie over cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 19:53

Hier wilde de dierenarts het niet doen, ooit eens toevallig met mijn dierenarts over gehad, niet dat ik dat wilde voor een beertje hier, maar wellicht speelt dat ook een rol? Ik zie hier in Nl nooit vroegcastraten voorbij komen, in Dl bij bosjes.

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 22:45

MightyMike schreef:
Hier wilde de dierenarts het niet doen, ooit eens toevallig met mijn dierenarts over gehad, niet dat ik dat wilde voor een beertje hier, maar wellicht speelt dat ook een rol? Ik zie hier in Nl nooit vroegcastraten voorbij komen, in Dl bij bosjes.

Ik denk idd dat het vraag en aanbod is. Als er geen vraag is bij de dierenarts, doen ze er ook geen ervaring mee op of zien het nut er niet van in. Op Facebook lees ik vaak juist zelfs over sterilisatie van beren en dat dat gepromoot wordt.

Ik vind dat jammer, want er wordt voorbij gegaan aan het welzijnsvoordeel als je beren ook gemoedelijk in groepen kan houden. Beetje vergelijkbaar met ruinen en hengsten :-)

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: Informatie over cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 23:05

Er zijn al veel tips en antwoorden gegeven. Ik heb nog een heel leuk boek met ook allerlei informatie over cavia’s (https://www.bol.com/nl/p/de-gelukkige-c ... 048936311/) van het voer en het koppelen tot aan hoe je zelf spelletjes maakt en ze trucjes leert :)

Ik heb overigens ook twee hele leuke cavia’s van opvang Flappus!