Een pup over 3 weken!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirre1415

Berichten: 341
Geregistreerd: 17-10-19
Woonplaats: Somewhere only we know

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 17:09

Fijn dat jullie ook vinden dat het een goed adres is. We hebben veel uitgezocht over een labradoodle, het ras, gedrag etc. We wisten waar we aan begonnen en zijn lang opzoek geweest.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:46

Ah TS.. zeg je labradoodle krijg je kritiek..Helaas!

De onze is nu 6 maanden en ik heb nog nooit zo'n makkelijke hond gehad!
Over een paar weken ga ik een trimcursus volgen. Ik ga proberen zelf te trimmen dus! Hopelijk wordt het wat.

Laat je even informeren over de juiste borstels en wat hier boven al gezegd wordt, kam regelmatig!

Ik hoop dat jullie net zoveel plezier van die van jullie hebben als wij van die van ons! Wij hadden bepaalde 'eisen' voor zover je dat kunt hebben natuurlijk maar de doodle voldeed hieraan.. en nu hij 4 maanden deel van ons gezin uitmaakt kan ik wel zeggen dat hij echt aan onze verwachtingen voldoet. We zijn zo gek op hem!

De rust zelve in huis (ook in andere huizen als ik hem mee neem).
Buiten lekker energiek
Gek op mensen en prima met katten!
Zeer makkelijk te trainen. Luistert geweldig.

En ik had bij de onze ook een halsband voor de snelle plas. Wakker? Naar buiten! Gespeeld? Naar buiten.. gegeten? Naar buiten!

Nu draagt hij overdag een halsband met penning (omdat hij op het werk van mijn vriend ligt, hij loopt eigenlijk niet uit zichzelf naar buiten.. maar toch vind ik het prettiger).
Nu, als we gaan wandelen draagt hij een tuig.
We hebben de Anni-x. Heel goed verstelbaar!
En eigenlijk hebben wij vanaf dag 1 twee soorten riemen, de gewone en een flexlijn. De laatste gebruiken wij het meest.

cursebreaker

Berichten: 11455
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 09:14

Ik ga me verder niet met de discussie bemoeien over de kruising hond en waar ie vandaan komt, want die beslissing is al gemaakt dus daar is vrij weinig aan te doen verder. Ik hoop dat je wat met de gegeven tips in het topic kunt doen :j

Wat dingen zoals ik ze gedaan/ervaren heb met onze pup (nu 14 maanden oud) waar je misschien iets aan hebt:

Wij hebben voor onze pup vrij snel een Y-tuigje aangeschaft, omdat ik zelf idd ook groot voorstander ben van dit soort tuigen en ik zal ook ten alle tijde elke nieuwe pup eigenaar heel sterk adviseren om voor een tuigje te gaan. Een halsband is gewoon lichamelijk echt heel heftig bij een pup, omdat het gros van de pups gewoon echt trekt - logisch ook. Een Y-tuig vangt die 'klappen' lichamelijk veel beter op dan een halsband aan de nek. En ik snap dus echt dat veel mensen dus sterk adviseren om voor een tuig te kiezen en mensen proberen te laten inzien Waarom een tuig bewezen beter is voor jonge pup.

In huis hebben wij ook nooit een halsband of tuig om gehad (doen we nog steeds niet), want ik zag en zie daar zelf het nut 0,0 van in - ik zie er alleen maar nadelen van. Je wilt niet weten hoevaak het voorkomt dat een pup ineens heel hard groeit en iemand dan een halsband nog niet op tijd heeft versteld en het ineens veel te strak zit. Dat gebeurd helaas echt vaak en dat is zo simpel te voorkomen; geen tuig/band om in huis (maar goed, moet iedereen zelf weten natuurlijk). Hier heeft ze wel een kralen tekenband om, maar die gaat nu in de winter weer af. Voor de rest is het gewoon als we naar buiten gaan tuigje om (wat je ze zeker als ze jong zijn prima kunt aanleren) en bij binnenkomst weer af en gaat alles weer aan haar rekje op de gang. Als je de hond echt moet pakken en wegzetten in huis, til je 'm gewoon even op is mijn idee ipv aan een halsband meenemen - maar goed; iedereen denkt daar natuurlijk ook gewoon het zijne/hare van. En wij hebben bv. een tuig met handvat bovenop, dus dat je juist een halsband moet pakken zodat je je hond beter kunt vastpakken, ben ik het dan ook niet mee eens haha. + er zit ook een ring aan waar we een penning aan hebben hangen, die er al ruim een jaar aan zit en nog nooit los is gegaan. De meeste tuigen zijn hier idd prima van voorzien. Een tuig is juist veel handiger vastpakken als je je hond echt even bij je wilt houden is mijn ervaring. Maar het is gewoon vooral voor het lichaam van een groeiende jonge hond die nog onwijs trekt (het gros ervan) als ze zo jong zijn, beter. Daar kun je wel lang en breed over discussieren maar is ondertussen wel al genoeg onderzocht. Alsnog is iedereen natuurlijk vrij om zelf te kiezen wat ze willen doen, maar ik sluit me echt wel aan bij de rest hier die adviseren om voor een goed zittend (er is voor elke hond een goed zittend tuigje te vinden) tuig te gaan ipv halsband.

@Ts,
het is vooral veel uitzoeken wat de mogelijkheden zijn omtrent alles en waar jouw voorkeur bij ligt en dat betrekt zich tot alles: wel/geen bench? welk voer? en ga zo maar door. Over Alles omtrent het hebben van een pup, elk klein dingetje waar je over wilt nadenken, zijn voor en tegenstanders van te vinden. Ervaringen van anderen horen is heel fijn, maar veel spreken elkaar vaak tegen en dan zie je alsnog door de bomen het bos niet meer. Zelf onderzoek doen nog dmv lezen van artikelen en eventueel wetenschappelijk onderzoek e.d. kan dus ook nog een mooie extra zijn waar je zelf dan weer sneller je eigen plan mee kunt vormen. Ik probeer altijd een combi van dat alles te doen, maar blijf soms ook nog wel eens twijfelen met ergens een plan trekken. Maar sommige dingen moet je idd met een pup natuurlijk wel al van begin af aan gewoon consequent doen en goed trainen, om het voor iedereen duidelijk en gemakkelijker te maken.

Hier gebruiken we nog steeds een bench met onze 14 maanden oude jonge hond. Het is gewoon haar plekje geworden en is voor haar hezelfde als een mand, alleen wordt ze idd soms verplicht op die plek te blijven als wij eens even weg gaan en 's nachts met slapen. Als je de bench goed aanleert - daar gaat wel echt even wat training in zitten, maar net zo goed als dat je een hond ook de plaats in een gewone mand moet aanleren - is het echt alleen maar een heel fijn hulpmiddel. Moet natuurlijk wederom iedereen ook weer zelf weten, maar ik vind het echt een must, zeker met een jonge hond. Als ze de bench gewend zijn, kun je ze daar namelijk ook leren echt rust te nemen, wat een jonge pup/hond zelf vaak nog niet doet (zeker als je bij ons ook nog een jonge kitten in huis hebt rondrennen van dezelfde leeftijd haha). Als ik Arya in de bench zet is ze echt binnen no time rustig en gaat ze slapen en dat vind ik echt fijn zo omdat ze soms nog wel eens zelf die rust nog steeds niet pakt maar wel nodig heeft. Kun je natuurlijk ook met een open mand aanleren, maar wij vonden het gewoon fijner om haar vrijheid wat te beperken toen ze jong was en als je het dan goed aanleert, is het echt gewoon een onwijs fijn hulpmiddel ipv wat vele mensen zien als straf of iets negatiefs. Maar daarom zeg ik; zoveel mensen, zoveel manieren en wensen. Ik vond en vind het ook lastig om m'n eigen weg erin te vinden. Je hoort heel veel verschillende ervaren, leest en ziet gewoon veel verschillende dingen en dan moet je zelf kiezen wat je gaat doen en sommige dingen moet je dan ook al zsm mee starten en zorgen dat je er dan achter staat.

Een tip die ik nog wil meegeven met een pup:
Rust, Ritme, Regelmaat!
Plan genoeg rust in tussen dingen die fysiek maar vooral ook mentaal uitputtend zijn. Je krijgt er een veel rustigere pup/jonge hond van - en daar vond ik dan de bench ook weer een fijn hulpmiddel voor omdat ik haar dan die rust soms beter kon geven. Maar da's echt DE leidraad wat mij betreft met het in huis halen van een jonge pup en wat ermee te doen. Rust, ritme, regelmaat< en dan is het ook weer belangrijk dat je je pup goed leert kennen en gedrag leert HERkennen. Zo zag ik op een gegeven moment wanneer Arya overprikkeld was alweer beter als ervoor, en kon ik daar sneller op ingrijpen zeg maar. Dat kan echt enorm veel (druk/ongewenst) gedrag voorkomen. Maar dat heeft met een pup vaak ook wel even nodig, voordat je de signalen een beetje leert herkennen. Bij de een sneller als de ander.

Wat zindelijkheidstraining betreft doet ook iedereen het ook anders en moet je ook zelf even uitzoeken wat fijn werkt voor jou en je hond - bij ons duurde het soms even voor we iets door hadden omdat Arya zelf heel lang niks aan gaf als ze moest gaan. Maar de een legt bv. commando's vast aan het plassen/poepen buiten, de ander heeft een plekje in de tuin waar ze beginnen, etc. Wij tilden de pup op, liepen 50m verderop de hoek om en zetten haar op het gras pas neer en dan belonen als ze wat doet. Terug naar huis mocht ze lopen en kon ze wat snuffelen en dingen zien. En als je denkt dat ze het wat langer op kan houden, ga je op een gegeven moment proberen ook heen te lopen en dan in een wat snellere pas zodat ze minder snel geneigd zijn om te gaan hurken en plassen. En als ze alsnog plassen ga je nog even een stapje terug naar optillen en in het gras neerzetten. Zo hebben wij het dan gedaan iig. En volgens een schema; na het slapen, plasje doen en dat dan steeds wat meer uitbreiden. Hier duurde het ongeeer 3,5 weken toen ze volledig zindelijk was. 's nachts sliep ze bij ons vanaf nacht 2 al door dus daar hebben we onwijs mee geboft haha. Het was dan wel in de ochtend meteen aankleden, optillen en gaan! Is dus even zelf kijken wat voor schema het beste bij jou werkt. Ik hield dan bv. echt aan met geslapen? naar buiten. Na het spelen ging ze meestal slapen en na het eten wilde ik ook niet meteen naar buiten - ik wil d'r echt even de tijd geven om het eten te laten zakken. Doe ik nu nog.

En in jullie geval zou ik idd ook snel starten met het langsgaan bij een trimsalon omdat je daar wel met enige regelmaat naartoe zult moeten gaan, afhankelijk van hoe de vacht ontwikkelt en wat je er dan mee moet doen, en dan kun je ze er gewoon het beste al meteen aan laten wennen. Eventueel in combinatie met zelf leren hoe het moet als je die mogelijkheid hebt dat de trimsalon je er wegwijs in kan maken bv.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Een pup over 3 weken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:39

Bij ons in de hondenschool is het verplicht met een halsbandje naar de les te komen en niet met een tuig. Stropjes zijn uiteraard verboden.
We gebruiken wel een tuigje voor de gewone wandelingen.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Een pup over 3 weken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:12

Ik moet wel zeggen dat ik ook vind dat je met een tuigje meer controle hebt. Als ie wel eens achter een herfstblaadje aan schiet krijgt hij niet zo'n ruk ook :j

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Een pup over 3 weken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 12:14

Een goed opgevoede hond trekt niet aan de lijn.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 12:19

sevke schreef:
Een goed opgevoede hond trekt niet aan de lijn.


En die van jou worden goed opgevoed geboren? ;)
Die van mij trekt inmiddels niet meer aan de lijn. Maar toen ik hem als 7-maanden-oud-voormalig-straatschoffie kreeg, trok hij toch écht wel.
Ik ben pro-tuigjes, zéker bij honden die nog moeten leren wat de spelregels zijn. Als ze eenmaal écht braaf meelopen, maakt het geen bal meer uit wat er om heen zit. Maar ik wil toch niet aan de nek van mijn pup of puber hoeven trekken. Zal de eerste niet zijn die er luchtpijpproblemen aan overhoudt ;)

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 13:09

sevke schreef:
Een goed opgevoede hond trekt niet aan de lijn.

We hebben het over een pup..

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 14:19

IMJ schreef:
sevke schreef:
Een goed opgevoede hond trekt niet aan de lijn.

We hebben het over een pup..

En ook hier heb je wel weer verschillen in ras..
Al lijkt mij dat geen probleem met een labradoodle.

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Een pup over 3 weken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 14:45

Jammer dat er zo negatief gedaan wordt over de Labradoodle en marktplaats.
Oké er zitten veel foute ( brood) fokkers op marktplaats, als je je gezond verstand gebruikt en goed kijkt naar de moederhond en waar de pup opgroeit kan marktplaats een goede keuze zijn.
Momenteel is het gekkenhuis bij de Labradoodle fokkers. Er is zo ontzettend veel vraag naar ( niet voor niks want het zijn geweldige honden) dat je er bijna niet tussen komt.

Kijk op internet voor lijsten met benodigdheden voor een pup.
Een bench is eigen keuze, dat is net waar jij je fijn bij voelt.

Hier onze lieverd, een mini Labradoodle , ook gekocht via marktplaats , ruim 3 jaar geleden.
Hij was geen pup maar 1,5 jaar toen we hem kochten.
Een fantastische lieve hond.

Afbeelding

TS heel veel plezier met je nieuwe huisgenoot!
Ben benieuwd naar foto’s .

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 16:33

Stripe000 schreef:
Jammer dat er zo negatief gedaan wordt over de Labradoodle en marktplaats.
Oké er zitten veel foute ( brood) fokkers op marktplaats, als je je gezond verstand gebruikt en goed kijkt naar de moederhond en waar de pup opgroeit kan marktplaats een goede keuze zijn.
Momenteel is het gekkenhuis bij de Labradoodle fokkers. Er is zo ontzettend veel vraag naar ( niet voor niks want het zijn geweldige honden) dat je er bijna niet tussen komt.

Kijk op internet voor lijsten met benodigdheden voor een pup.
Een bench is eigen keuze, dat is net waar jij je fijn bij voelt.

Hier onze lieverd, een mini Labradoodle , ook gekocht via marktplaats , ruim 3 jaar geleden.
Hij was geen pup maar 1,5 jaar toen we hem kochten.
Een fantastische lieve hond.

[ [url=m/C4bh37.png]Afbeelding[/url] ]

TS heel veel plezier met je nieuwe huisgenoot!
Ben benieuwd naar foto’s .

T is niet alleen gekkenhuis bij doodle fokkers hoor.. zelfs toen ik nog nergens bekend had gemaakt dat we pups zouden verwachten dit jaar stond mn mail etc roodgloeiend. Nu dat er eentje drachtig is helemaal. Maar mijn lijst is al een half jaar ramvol.. :)

Ben beheerder van meerdere staffordgroepen en de pupaanvragen rijzen de pan uit. Gaat helemaal nergens over.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Een pup over 3 weken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 14:19

Binnenkort dus weer -tig honden in de asielen. Hypes zijn nooit goed.
Nog even over het bandje/tuigje verhaal: bij ons op de hondenschool (beloningsgericht uiteraard) ben je verplicht een halsbandje te gebruiken, ook bij de juniors en puppys. Geen tuig dus. Ze leten al van puppy af aan om niet aan de lijn te trekken. Dan maakt het later geen f*ck meer uit of ze een tuig of halsband dragen. Al gebruik ik voor mijn cavjes wel een tuigje voor langere wandelingen. Onze chowchow wil geen tuig. Hij wringt zich eruit. Daar blijft het dus een bandje.

cursebreaker

Berichten: 11455
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 14:22

Gelukkig werd bij onze hondenschool tuigje wel heel erg gewaardeerd. Ik zou een school waar het niet mag en het zelfs geweerd wordt, dus ook zelf niet eens willen bezoeken. Met een tuig leer je ze net zo goed niet trekken, en is het iets waar je op gaat trainen, maar ok. Dat niet-trekken heb je er namelijk niet binnen een paar weken perfect 'in' en dan heb je dus wel een jonge pup die in de halsband hangt met regelmaat en klappen op de nek krijgt, o.a. (genoeg pups die gewoon al snel netjes meelopen, maar dat is bij het merendeel niet het geval die eerste tijd). Het gaat er Juist om dat je ze in de groei als ze jong zijn een tuig omhangt ivm dat een tuigje die klappen beter opvangt. En dan als je idd traint op het niet trekken, kun je erna idd gewoon omhangen wat je wilt; dat maakt dan idd later geen f*ck meer uit nee wat je eraan hangt maar het is juist in die fase dat ze jong zijn waar je naar mijn idee (en wat onderzoeken ook aangeven) even mee moet opletten en het verschil nog kunt maken. Maar een tuigje hang je er echt met een reden om, Juist als ze jong zijn, en ik vind het echt jammer dat er scholen zijn die dat weren ipv promoten/adviseren.

Er zijn idd honden die het Echt nietttt aan willen, maar met een jonge pup kun je met het gros van de hondjes een tuigje wel fijn aanleren/ze goed aan laten wennen en is dat normaliter bij de meesten geen probleem (Uitonderingen daargelaten die het idd echt helemaal niks vinden)

Maar goed, net als met voer en alle andere onderwerpen moet iedereen het natuurlijk zelf weten. Ik heb gelukkig goede ervaringen met tuig en blijf het ook adviseren aan nieuwe pup eigenaren. Wij hebben het al van jongs af aan gebruikt en gebruik het nu met 14 maanden nog steeds en heb een hond die gewoon netjes naast kan lopen met tuig omdat we daar op getraind hebben. Ook in de losloop gebieden heeft ze het tuig gewoon om en ze zwemt er ook mee. En thuis is alles af, op de tekenband nu na. Maar die gaat er binnenkort ook af.

EDIT:
Wat kiwi zegt; hangt idd ook voor mij wel af met wat je idd doet. Maar voor wandelingen zou ik idd een halsband niet om willen hangen, want daar is de kans echt wel aanwezig dat een pup erin gaat hangen ivm alles wat ze zien en willen ontdekken en dus naartoe willen en gaan trekken - want dat trekken heb je er gewoon echt niet 1,2,3 uit bij zo'n jonkie.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 03-10-20 14:29, in het totaal 6 keer bewerkt

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 14:24

Dat laatste is afhankelijk van wat je met ze doet. Mijn honden lopen niet los. Maar een klap op hun hals omdat de lijn die er aan hangt(flex of veldlijn maakt dan even niet uit) vind ik een absolute no-go. Dus hier zeker met wandelingen een tuig. Alleen snel plassen of ringtraining vind ik een halsband prima en anders een tuig. En persoonlijk, een hondenschool die bepaald wat ik aan mn hond hang daar ga ik niet heen. Het zelfde geld voor t verplicht enten om te mogen komen.