Wat doen jullie allemaal met je (actieve) hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16695
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 20:33

Wat een geweldig stel Sunshine! Hele leuke foto <3
En mrs-ed wat zit Charlie daar zoet :)

Ik heb een vraagje, het is niet vervelend bedoeld, maar wat is precies de fun van canicross?
Ik een wel eens een stukje met mijn hond en dan loopt ie gewoon los of waar dat niet kan aan de lijn.
Het lijkt mij helemaal niet zo relaxed als de hond aan je middel vast zit?

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 21:12

Nikass schreef:
Wat een geweldig stel Sunshine! Hele leuke foto <3
En mrs-ed wat zit Charlie daar zoet :)

Ik heb een vraagje, het is niet vervelend bedoeld, maar wat is precies de fun van canicross?
Ik een wel eens een stukje met mijn hond en dan loopt ie gewoon los of waar dat niet kan aan de lijn.
Het lijkt mij helemaal niet zo relaxed als de hond aan je middel vast zit?


Wat is er zo leuk aan paardrijden? :D
Canicross is net als paardrijden, teamwork. Je bent een team samen met je hond. Geeft instructies door middel van je stem (tempo en richting). De hond draagt een speciaal trektuig en is middels een elastische lijn aan je heupgordel verbonden. Een goede gordel zit om je heupen en niet om je middel, waardoor de trekkracht van een hond absoluut niet onprettig is. Zeker als je hond ondersteunt kan je dan hele leuke snelheden maken. Buiten dat is het fijn dat je hond vast zit, want ze mogen tenslotte niet overal los. En daarbij is de belasting voor de hond beter (indien je samenwerkt en elkaar niet in de weg zit) om op die manier te bewegen. Wanneer ze loslopen maken ze toch vaak krappe wendingen enzo wat niet bevordelijk is voor de gewrichten. Daarbij komt ook dat ze tijdens het Canicross of bikejoring een ‘taak’ hebben en zeker mijn kruising kan daardoor veel beter omgaan met prikkels die hem normaliter zouden prikkelen om bijvoorbeeld uit te vallen, ze zijn aan het ‘werk’ en zijn mentaal daardoor ook op een andere manier bezig.

mrs_ed

Berichten: 451
Geregistreerd: 31-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 21:26

Nikass: thanks, hij is ook superzoet. Een puber af en toe, maar als ie in een goede bui is... dan loopt ie de borders en herders er uit met z’n 6kg *D supergrappig!

@sammyoo, als je dat leuk vind, is puppyculture misschien ook wat voor je. Is opgezet voor pups, maar kan ook goed toegepast worden op oudere honden. Ik heb het met Charlie gedaan vanaf 8wk toen ie bij ons kwam en ben er echt van overtuigd dat hij niet zo enorm gehoorzaam was geweest als we dat niet hadden gedaan!

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 21:33

Hoopers *\o/* *\o/*









Behendigheid


Spoiler:
Sorry, heb even geen beter filmpje


Flyball



En natuurlijk het allerbelangrijkste

Afbeelding

Nikass

Berichten: 16695
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 21:38

Maaik schreef:
Nikass schreef:
Wat een geweldig stel Sunshine! Hele leuke foto <3
En mrs-ed wat zit Charlie daar zoet :)

Ik heb een vraagje, het is niet vervelend bedoeld, maar wat is precies de fun van canicross?
Ik een wel eens een stukje met mijn hond en dan loopt ie gewoon los of waar dat niet kan aan de lijn.
Het lijkt mij helemaal niet zo relaxed als de hond aan je middel vast zit?


Wat is er zo leuk aan paardrijden? :D
Canicross is net als paardrijden, teamwork. Je bent een team samen met je hond. Geeft instructies door middel van je stem (tempo en richting). De hond draagt een speciaal trektuig en is middels een elastische lijn aan je heupgordel verbonden. Een goede gordel zit om je heupen en niet om je middel, waardoor de trekkracht van een hond absoluut niet onprettig is. Zeker als je hond ondersteunt kan je dan hele leuke snelheden maken. Buiten dat is het fijn dat je hond vast zit, want ze mogen tenslotte niet overal los. En daarbij is de belasting voor de hond beter (indien je samenwerkt en elkaar niet in de weg zit) om op die manier te bewegen. Wanneer ze loslopen maken ze toch vaak krappe wendingen enzo wat niet bevordelijk is voor de gewrichten. Daarbij komt ook dat ze tijdens het Canicross of bikejoring een ‘taak’ hebben en zeker mijn kruising kan daardoor veel beter omgaan met prikkels die hem normaliter zouden prikkelen om bijvoorbeeld uit te vallen, ze zijn aan het ‘werk’ en zijn mentaal daardoor ook op een andere manier bezig.


Ah dat laatste van een taak hebben snap ik!
En natuurlijk begrijp ik hoe leuk het is om met je hond iets samen te doen maar ik vroeg me alleen af wat die heupgordel aan meerwaarde heeft boven gewoon aan de lijn.
Ik ben niet zo'n hardloper maar een wel eens een stukje en merk dat mijn reu het heel erg leuk vindt en altijd voorop loopt. En dan denk ik vaak dat hij canicross vast geweldig zou vinden.
Met mijn teefje zou het niet werken die wil achter me lopen :)

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 08:45

Nikass schreef:
Maaik schreef:


Wat is er zo leuk aan paardrijden? :D
Canicross is net als paardrijden, teamwork. Je bent een team samen met je hond. Geeft instructies door middel van je stem (tempo en richting). De hond draagt een speciaal trektuig en is middels een elastische lijn aan je heupgordel verbonden. Een goede gordel zit om je heupen en niet om je middel, waardoor de trekkracht van een hond absoluut niet onprettig is. Zeker als je hond ondersteunt kan je dan hele leuke snelheden maken. Buiten dat is het fijn dat je hond vast zit, want ze mogen tenslotte niet overal los. En daarbij is de belasting voor de hond beter (indien je samenwerkt en elkaar niet in de weg zit) om op die manier te bewegen. Wanneer ze loslopen maken ze toch vaak krappe wendingen enzo wat niet bevordelijk is voor de gewrichten. Daarbij komt ook dat ze tijdens het Canicross of bikejoring een ‘taak’ hebben en zeker mijn kruising kan daardoor veel beter omgaan met prikkels die hem normaliter zouden prikkelen om bijvoorbeeld uit te vallen, ze zijn aan het ‘werk’ en zijn mentaal daardoor ook op een andere manier bezig.


Ah dat laatste van een taak hebben snap ik!
En natuurlijk begrijp ik hoe leuk het is om met je hond iets samen te doen maar ik vroeg me alleen af wat die heupgordel aan meerwaarde heeft boven gewoon aan de lijn.
Ik ben niet zo'n hardloper maar een wel eens een stukje en merk dat mijn reu het heel erg leuk vindt en altijd voorop loopt. En dan denk ik vaak dat hij canicross vast geweldig zou vinden.
Met mijn teefje zou het niet werken die wil achter me lopen :)


Ik doe (nog) niet aan canicross, maar regelmatig wel een soort van canitrail. Wandelen met hond. Mijn hond doet altijd enorm trekken, dan is het erg fijn om die krachten je te laten helpen ipv tegenwerken.

Want uren een trekkende hond aan je armen is echt niet fijn, terwijl als hij aan je heupen trekt, het lekker mee werkt, zeker heuvel op.

Nikass

Berichten: 16695
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 16:30

Hmm ja dat vind ik niet zo'n argument. Je kunt het aan de lijn trekken ook afleren. Ik heb nooit uren een trekkende hond aan de lijn.
Maar mijn hond wil wel eens een flinke ruk geven als hij een kat ziet bijvoorbeeld. Lijkt me niet fijn als hij dan aan zo'n heupgordel zit?

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Wat doen jullie allemaal met je (actieve) hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 16:39

Ik doe ook heel af en toe canicross maar Jinn weet heel goes t verschil tussen tuig + riem/elastiek en gewone riem...

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-20 12:46

Wij hebben woensdag onze tweede speurles gehad. Mila vond het geweldig, zat helemaal te piepen toen ze doorhad dat we dát spelletje weer gingen doen! Instructeur was wederom onder de indruk van haar talent wat natuurlijk leuk is om te horen :D !
Ik daarentegen moet nog veel leren qua signalen herkennen e.d. :+

De volgende keer gaan we waarschijnlijk detectie doen omdat ik dat ook makkelijk thuis met haar kan doen.

Oshaa
Berichten: 1045
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:30

Sammyoo schreef:
Het is een online training van absolute dogs https://www.facebook.com/pg/absolutedog ... e_internal. Ik kwam steeds de advertentie op fb tegen en uiteindelijk ben ik gezwicht. Het is superleuk, we hebben onwijs veel lol!! Iedere dag een nieuw leuk spelletje, met als doel de band met je hond te verbeteren.
Nu is die band tussen ons wel goed, alleen zodra we buiten zijn besta ik niet meer voor Manipi. En dat gaat ondertussen echt al beter!


Even een schopje hier om te vragen wat je ervaring er mee is nu je het (denk ik?) hebt afgerond?

Hier ook een super actieve hond, maar ook eentje die graag zijn neus achterna loopt ;). Kwam het net voor de zoveelste keer tegen op FB en ben eigenlijk wel geïnteresseerd, zeker nu de hondenschool ook dicht is...

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:52

Oshaa schreef:
Sammyoo schreef:
Het is een online training van absolute dogs https://www.facebook.com/pg/absolutedog ... e_internal. Ik kwam steeds de advertentie op fb tegen en uiteindelijk ben ik gezwicht. Het is superleuk, we hebben onwijs veel lol!! Iedere dag een nieuw leuk spelletje, met als doel de band met je hond te verbeteren.
Nu is die band tussen ons wel goed, alleen zodra we buiten zijn besta ik niet meer voor Manipi. En dat gaat ondertussen echt al beter!


Even een schopje hier om te vragen wat je ervaring er mee is nu je het (denk ik?) hebt afgerond?

Hier ook een super actieve hond, maar ook eentje die graag zijn neus achterna loopt ;). Kwam het net voor de zoveelste keer tegen op FB en ben eigenlijk wel geïnteresseerd, zeker nu de hondenschool ook dicht is...


Ik ben ook wel benieuwd naar je ervaringen! Hier een geweldig leuke Spaanse Waterhond, buiten is hij ZO enthousiast dat je bijna geen contact met 'm krijgt. Snoepjes, stukjes worst, kaas, het maakt niet uit. Alle geuren zijn veel interessanter.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Wat doen jullie allemaal met je (actieve) hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 11:24

Die trainingen zijn stuk voor stuk allemaal hartstikke leerzaam en leuk! Zelfs voor ervaren trainers, gedragstherapeuten en dergelijke zijn het echt leuke en interessante trainingen om te doen. :D

Anoniem

Re: Wat doen jullie allemaal met je (actieve) hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 11:29

zwemmen, waterhonden-jachttraining
hier een redelijk rechte vaart met fietspad er naast waarbij de hond zwemt en ik fiets (moet wel goed onder appel staan anders gaat het wel achter de eenden aan)

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Wat doen jullie allemaal met je (actieve) hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 14:27

Ik ga vanmiddag voor het eerst een detectie les doen! Ik ben heel benieuwd! Het mantrailing vindt Mila in elk geval geweldig, nu dit eens proberen. Is ook leuk om thuis te doen als het slecht weer is.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Wat doen jullie allemaal met je (actieve) hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 21:55

Nou, vanmiddag dus detectie gedaan. Was erg leuk en leerzaam! Mila is een gedreven leerling! Nu moet het baasje aan de slag met huiswerk en geurboxen voor thuis.