Mierenhotel (mieren als huisdier)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 20:49

Mariska komen ze bij jou al uit de buis?

Heb ze nu een week. Zie niets helaas.
Heb vandaag een druppel honingwater in het buisje gedaan zodat ze misschien aangetrokken worden door de geur en eruit komen...
schiet nog niet echt op.

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 20:51

Hoe groot was jouw kolonie die je kocht? Ik had de 20+ gekocht, die 30+ bleek, en daar was meteen wel activiteit.

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 20:55

Ja, er lopen er steeds een stuk of twee in de arena, beetje rond te kijken en aan zaadjes te trekken..

Die van mij is ook 20+, maar zijn er niet veel meer dan 20, als het er al 20 zijn.. Maarja ga ze maar eens tellen..

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:16

Weissjee schreef:
Heb je de fruitvliegjes ook dood aangeboden?

Net eentje dood gemaakt, en verdomd, een miertje is nu druk bezig deze naar het nest te brengen! Cool!

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:56

Hier idd maar stuk of 8 werksters. En zie wat eitjes liggen.

Gothico

Berichten: 1338
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:46

Hallo, ik kom mij ook even aanmelden hier.
Ik heb ook al zo'n 4 jaar een Messor kolonie. Deze is nu al behoorlijk groot.(2 acryl, 2 gips nesten en ene cube.) Ik ben vandaag weer langs geweest. Ik heb echt weer uitbreiding nodig. Ze aten al meerdere keren uit hun verblijven. Een klein gipsnest heb ik eraf moeten halen omdat de waterplek weg gegeten was. Dit gebeurt trouwens echt niet zomaar. Maar mijn kolonie is groot en moet echt meer ruimte. Dus ik heb hun mega acrylnest(Dit is een proefnest die ik wel heb gekocht).
van de week leg ik dat nest onder mijn andere nesten en grote arena. En na een week als alles goed gaat dan mogen mijn mieren op excursie in het mega nest.

Als iemand vragen heeft mag dat ook via pb. Ik heb ook verschillende soorten gehad. Maar omdat mijn Messor kolonie zo groot wordt. Ben ik met andere gestopt en komen er even geen nieuwe bij. (toekomst misschien wel weer.)

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:55

Heb je ook foto’s ?

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 23:00

Wat leuk!! Maar kun je dit nou ook een beetje mooi inrichten?

Gothico

Berichten: 1338
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 23:06

Lukasje schreef:
Heb je ook foto’s ?


Ik zal van het weekend wat foto's maken.


ingedebruijn schreef:
Wat leuk!! Maar kun je dit nou ook een beetje mooi inrichten?


Nouja inrichten is wat lastig. Ik heb nu een tak en een paar eikeltjes in de arena, en dan een reageerbuisje met water en eentje leeg waar ze nu ook zaadjes in opslaan.(aangezien ze meer ruimte nodig hadden.)

Zelf geef ik ze ook de zaden in de arena en dan andere insecten. En hebben ze behoorlijk snel een beste bult afval/begraafplaats.

Ik_is_Ik
Berichten: 345
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Regio Flevo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 23:16

Mariska_28 schreef:
Net eentje dood gemaakt, en verdomd, een miertje is nu druk bezig deze naar het nest te brengen! Cool!

Haha leuk hè!!!
Toen mijn Messor kolonie nog zo jong was, bliefden de dames geen suikerwater of honing, alleen maar zaden, water en fruitvliegjes. Ik vind je oplossing van wattenstaafjes zo in een plankje wel heel creatief, maar blijf je dan niet bezig met steeds opnieuw vochtig houden?
Ik gebruik zelf dopjes van glazen, bijv frisdrank, flesjes, knip dan wattenschijfjes op maat en druppel daar suikerwater op. Als dat uitdroogt en hard wordt, druppel ik er weer wat water op en dan kunnen ze weer even voort.

Overigens was ik rap klaar met geklungel met pipetten voor (suiker)water, ik gebruik monoject spuitjes, ideaal!! (Apotheek heeft die wel, al kan ik ze van mijn werk meenemen)


Gothico schreef:
Lukasje schreef:
Heb je ook foto’s ?


Ik zal van het weekend wat foto's maken.



Ik ben ook benieuwd naar jouw opstelling, onze kolonies zijn even oud! Het gaan knagen als ze meer ruimte willen, herken ik wel ja, en de grote afval hopen ook :')



En mag ik eventjes heel blij zijn, ik heb vanavond in mijn Camponotus barbaricus bio-actief verblijf de eerste supermajor bovengronds zien lopen *\o/* *\o/*

Gothico

Berichten: 1338
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 23:28

Ow gefeliciteerd. De grote majors zijn zo gaaf.

Ik geef mijn mieren dus water in een reageerbuis met water. Af en toe doe ik suikerwater ook in kleine buisjes. Maar ergens willen ze dit niet echt graag. Ook honing niet zo. Maar zolang ze het goed blijven doen vind ik het wel prima. Hier krijgen ze aan insecten ook wel verschillende beestjes. (Meelwormen, krekels en kleine dubia's levend. Sprinkhanen als ze net dood zijn.)(In de zomer ook wel vliegen als ik ze kan vangen.)

En in de zomer kun je ze watermeloen geven. Dit vinden ze echt super lekker.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6031
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 17:56

Hebben jullie de filmpjes gezien van antscanada? Zijn terariums en colonies zijn zooo gaaf!! <3 :D

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 20:54

Ik_is_Ik schreef:
Mariska_28 schreef:
Net eentje dood gemaakt, en verdomd, een miertje is nu druk bezig deze naar het nest te brengen! Cool!

Haha leuk hè!!!
Toen mijn Messor kolonie nog zo jong was, bliefden de dames geen suikerwater of honing, alleen maar zaden, water en fruitvliegjes. Ik vind je oplossing van wattenstaafjes zo in een plankje wel heel creatief, maar blijf je dan niet bezig met steeds opnieuw vochtig houden?
Ik gebruik zelf dopjes van glazen, bijv frisdrank, flesjes, knip dan wattenschijfjes op maat en druppel daar suikerwater op. Als dat uitdroogt en hard wordt, druppel ik er weer wat water op en dan kunnen ze weer even voort.

Overigens was ik rap klaar met geklungel met pipetten voor (suiker)water, ik gebruik monoject spuitjes, ideaal!! (Apotheek heeft die wel, al kan ik ze van mijn werk meenemen)

En mag ik eventjes heel blij zijn, ik heb vanavond in mijn Camponotus barbaricus bio-actief verblijf de eerste supermajor bovengronds zien lopen *\o/* *\o/*

Gaaf, vind die bio-actief bakken erg mooi, maar dan moeten er eerst slangen dood gaan voor ik daar ruimte voor heb :D. Wattenstaafjes drogen sneller dan ik hoopte, maar heb al een andere oplossing bedacht, die moet alleen even wachten tot maandag..
Vandaag waren ze erg rustig, wel twee dode vliegen van de arena de buis in gesleept, maar dat lijkt nu een soort opslag te worden haha. Schijnbaar hebben ze van alles genoeg in het nest.. Maar kan niet wachtten totdat er wat meer actie is (jaja ik weet het Jenny, ik mag niet klagen haha).

En ook ik ben heel erg benieuwd naar jouw kolonie gothico!

Gothico

Berichten: 1338
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 12:34

Mieren houden is echt een kwestie van geduld. Maar voorzie van genoeg water, zaadjes en hoe raar dit klinkt, vlees.

Bij deze een paar foto's. Dit is zover het er nu bij staat.
Als het grote nest eraan kan en eraan vast zit gaan de drie meest rechtste nesten eraf. Deze zijn van gips en ze knagen er aardig aan. (Is mij donderdag vertelt dat het ook komt omdat er zo veel mieren in zitten.)

Afbeelding
De witte plaat eronder is het mega nest.

Afbeelding
Hier een mooi overzicht. De mieren zitten zelfs als nest in die ronde mini arena's.

Afbeelding
Hier even laten zien. Het papier is tegen beschadigen. En het iets donkerder maken. De helft van het papier gaat er uiteindelijk wel af. Maar dit is voor nu het beste.

In de arena zit hier op de foto nog best veel afval in. Dit is van een week tijd.

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 20:28

Gaaf hoor! Hoe oud is deze kolonie? Nog een bio-actief bak overwogen? En zitten ze al in het nieuwe nest nu?

Ik heb nu het water in micronic buizen in de arena. Dit zijn kleine buisjes waar zo'n 1,2 ml water in kan. Daar heb ik dan een beetje water in en een watje.
En de mieren vonden schijnbaar de opening van de nestbuis te groot, die zijn ze dicht aan het bouwen geweest de afgelopen nachten.
En zoek het miertje haha..
Afbeelding

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2638
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 20:48

Mijn vriend houdt ook mieren, en ik doe stiekum heel erg mee.
wij hebben tot nu toe alleen maar kolonies van zelf gevangen mieren.
Ons huidige bestand bestaat uit een stuk of 10 dit jaar gestartte Lasius Niger, 1 Lasius Niger van vorig jaar, 2 Lasius Flavus en 1 Formica Fusca.
we hadden een heel mooi beginnend kolonietje Camponotus Ligniperda, waarvan we de koningin bij puur toeval vingen in Duitsland, maar die is helaas net enkele weken overleden |(

De meeste mieren zitten op dit moment in een buisje in een chinees bakje in een donkere kast. Erg praktisch, maar visueel niet zo aantrekkelijk :+

Afbeelding
Een deel van de Nigers


Afbeelding
Een kolonie van dit jaar

Zodra de tijd en ruimte het toelaten krijgen ze mooiere nesten en buitenwerelden.

Gothico

Berichten: 1338
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:13

Mariska_28 schreef:
Gaaf hoor! Hoe oud is deze kolonie? Nog een bio-actief bak overwogen? En zitten ze al in het nieuwe nest nu?


De kolonie is nu rond 4 jaar oud.

Ik heb een kolonie gehad in een oud aquarium met alles erop en eraan. Dit werd veel werk om het schoon te houden. Vooral toen de kolonie groeide. Deze kolonie is na een tijdje helaas verloren gegaan. Ik denk toch een ruimte tekort. Was een 60L aquarium.

Ik ga denk ik het grote nieuwe nest donderdag aankoppelen. Ik ga foto's maken.

@Laurora: Ik heb ook Lasius Niger nesten gehad vanaf alleen een gevangen koningin. Maar ik kwam niet verder dan een jaar voordat ze dood gingen. Daar zit een belangrijk punt, eenmaal daar voorbij gaat het wel goed en makkelijker. Dit probleem heb ik ook met mijn eerste Camponotus nest gehad.

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2638
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 14:42

@gothico
Dat is inderdaad een dingetje, dat eerste jaar is lastig.
Twee van onze nesten zijn dit voorjaar verloren gegaan door verdrinking door het weer opwarmen van het nest na de winterslaap.
daarom hebben we er nu ook zoveel, iets met kansenspreiding (en om volgend jaar startvolken te hebben voor een parasitaire soort)
we duimen dat we volgend jaar een paar goede sterke kolonies overhouden :)

Gothico

Berichten: 1338
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:39

Gisteravond het grote nest aangekoppeld. Ze zijn nog steeds aan het onderzoeken en hebben wat zaadjes erheen gebracht. Nu afwachten hoe ze het gaan doen. Hopelijk gaan ze deze grote ruimte niet als afvalplek gebruiken.

onpaard

Berichten: 2961
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 15:54

Dit is de outworld van mijn zoon, hij is een paar maanden geleden weer opnieuw begonnen met mieren houden.

Afbeelding

Afbeelding

Gothico

Berichten: 1338
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:06

onpaard schreef:
Dit is de outworld van mijn zoon, hij is een paar maanden geleden weer opnieuw begonnen met mieren houden.


Enig idee wat voor een mieren hij heeft?


Ik heb een kleine update over het grote nest. De mieren wandelen en onderzoeken het nest nog steeds.
Maar ze zijn er gedeeltelijk in getrokken. Ook hebben ze afval in ene kamer gewerkt. Hopelijk ruimen ze die nog weer op naar de buitenwereld.

onpaard

Berichten: 2961
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:30

Mijn zoon heeft de Messor barbarus.


Afbeelding
Rechts onder zit de koningin en links boven liggen de eieren.

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:14

Ik baal als een stekker....

3 week geleden een kolonie Messor Barbarus aangeschaft incl alle benodigdheden. Ik was bekend dat geduld moest hebben en stress niet goed voor ze is.

Dus netjes in een donkere buis gelaten. 1x per week voer aangeboden in arena maar daar kwamen ze niet op af. En die ene keer per week spiekte ik ook kort in de buis on te kijken of alles oke was....

Eergister kwamen kort twee mieren kijken in de arena, ik helemaal happy. Dag erna liep de koningin in de arena ik nog meer happy O:) direct even in buis gekeken zag dat wat zaden onkiemd waren en wat beetje schimmelvorming. Info gevraagd wat te doen hiermee. Maar voordat ik ook maar iets kon doen..
Vanmorgen.... koningin dood.... Y;(
direct nagevraagd hoe nu verder maar ik begrijp dat je er niets bij mag zetten. Dus nu afwachten wat die enkele mieren doen en tzt opnieuw beginnen... _-:(

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:16

onpaard schreef:
Mijn zoon heeft de Messor barbarus.


[ [url=m/DXTu4D.jpg]Afbeelding[/url] ]
Rechts onder zit de koningin en links boven liggen de eieren.


Is hij ook opgestart vanuit een reageerbuis? Hier wilt het niet zo lukken, zie bericht hierboven.

onpaard

Berichten: 2961
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:18

Ja, daar hebben ze best lang ingezeten met een buisje naar een voerplek. Hier hebben we ook wel eens een dode koningin gehad, ook binnen een maand ofzo. Aan de andere mieren heb je dan niks meer. Je moet helaas weer opnieuw beginnen.


Afbeelding

Zo is hij begonnen. Met karton om de buis.
Laatst bijgewerkt door onpaard op 21-10-20 20:24, in het totaal 2 keer bewerkt