kat verdronken in het zwembad van de buren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 00:04

Citaat:
maar het maakt me zo kwaad dat er geen zeil op het zwembad lag.

Bijzonder. Je laat je kat rondlopen op andermans terrein en dan heb je commentaar op de manier waarop buren hun zwembad wensen te houden? Zelf doe ik er in de zomer ook geen zeil overheen en ik zou daar ook zeker niet over peinzen voor andermans katten die ongewenst door mijn tuin lopen.

Zorg er bij een volgende kat voor dat hij niet uit jouw tuin kan ontsnappen door bijvoorbeeld een ren te plaatsen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 00:07

Pistasche schreef:
Wat vervelend voor je dat dit is gebeurd. Het is logisch dat het even een hele gemengde gevoelens oproept, je weet dat het een ongeluk is maar je had het het liefst willen voorkomen. Als je buren hadden geweten dat dit zou kunnen gebeuren kan ik me voorstellen dat ze dit niet zo hadden gedaan.

Wellicht helpt het om even met de buren te gaan praten, niet om elkaar iets te verwijten maar gewoon om even je gevoelens te delen? Waarschijnlijk vinden de buren het net zo vervelend en geeft dat voor jezelf een blijk van begrip vanuit hun kant.

Ik heb een opzetzwembad en daar ligt vanaf april t/m september geen zeil over. Ik kies bewust voor het zeilloze zwembad in mijn tuin wegens het prettigere uitzicht en gemak. Dus ook met de wetenschap dat katten daar in zouden kunnen verdrinken zou ik geen aanpassing doen. Dat is aan de buren die hun kat bij moeten houden. Ik vraag niet om die stinkerds die in mijn tuin komen schijten tenslotte.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 00:19

Hafje81 schreef:
Ik heb inderdaad gedoeld op hun "intelligentie", met een reden. Ik ben zelf preventieadviseur, help bedrijven om ongevallen te voorkomen en doe onderzoek naar de oorzaken van ongevallen. Mijn buurman is dat ook, hij is zelfs nog een graadje hoger omdat hij onderzoek doet naar ongevallen in grote chemische bedrijven en inspecties doet op hoe men ongevallen wilt voorkomen. Daarmee dat ik er moeite mee heb om niet kwaad te zijn dat dit simpel voorkomen had kunnen worden met een zeil. Nee, het geeft geen volledige risicoloos gegeven (door zeil zakken, langs het zeil glippen), maar de kans is al een stuk kleiner.

Hij hoeft op zijn terrein toch geen boodschap aan andermans huisdieren te hebben? Een zwembad zonder zeil ziet er nu eenmaal uitnodigender uit in de zomertuin, ook 's avonds/'s nachts met sfeervolle solarverlichting.
En nu was 't toevallig een zwembad maar mensen hebben ook vijvers en die zijn per definitie uberhaupt nooit afgedekt.
De sneer over de intelligentie van je buurman zou je ook op jezelf kunnen toepassen. Jij had tenslotte kunnen voorkomen dat je kat ging zwerven dmv het plaatsen van een ren op eigen terrein.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 07:27

GDG schreef:
loulou schreef:
Wat sneu, heel veel sterkte.
Misschien een tip. Wij hebben petsafe op het hekwerk. Hierdoor blijven onze katten altijd op eigen terrein.

Ik overweeg dit ook, fijn om te lezen dat het bij jullie goed werkt. Hoe hebben jullie dit precies gemaakt? En dan doel ik op de hoogte van de omheining en waar je de draad hebt gedaan (ondergronds, op de grond of aan het hek op een bepaalde hoogte) bijvoorbeeld.



Ons terrein is helemaal omheind en de draad zit bevestigd op het hekwerk. We hebben het voor de katten vrij ruim afgesteld, als ze op zo'n 1,5 meter van het hek komen krijgen stroom (eerst piep, dan tril, dan stroom) Je kan deze ruimte kleiner of groter instellen.
Bij de poorten hebben we het onder de grond liggen.

Wij hebben een groot terrein (2hectare) dus hebben bij een robotgrasmaaier bedrijf de draad gehaald. Dan kan je de draad gewoon uit 1 stuk rondleggen en is ook goedkoper dan dat je het via petsafe koopt.

Je kan de draad het beste op minimaal 50 cm boven de grond bevestigen is onze ervaring. wij hebben het op een stuk ook lager, omdat het daar handig uit kwam met het hekwerk. Maar daar moet ik constant alert zijn met de bosmaaier dat ik er niet tegenaan kom. En het is een keer doorgeknaagd, door en marter ofzo. Ik zou het dus niet te laag vast maken.

Artimes

Berichten: 494
Geregistreerd: 21-02-15

Re: kat verdronken in het zwembad van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 08:34

Heel veel sterkte TS.
Kan mij voorstellen dat je emoties alle kanten opgaan, hopelijk kun je het snel een plekje geven.

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:45

Voor de/(het) spuit elf(-tal) dat de discussie nog eens dunnetjes over wil doen. Wilde dieren kunnen ook in het zwembad raken.
Veiligheidsmaatregelen neem je niet alleen voor jezelf.
You don't live alone on this planet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:51

senna21 schreef:
Voor de/(het) spuit elf(-tal) dat de discussie nog eens dunnetjes over wil doen. Wilde dieren kunnen ook in het zwembad raken.
Veiligheidsmaatregelen neem je niet alleen voor jezelf.
You don't live alone on this planet.

Een dingetje wat bepaalde katteneigenaren wat beter in hun oren moeten knopen, idd :).

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: kat verdronken in het zwembad van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:12

Wij hebben een loungebank waar blijkbaar ook een zwarte kat onder het zeil was gekropen, helemaal onder de zwarte vieze haren, echt zo goor. Hou die beesten gewoon bij jezelf, ik wil daar geen last van hebben. Ben er super allergisch voor.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 14:04

senna21 schreef:
Voor de/(het) spuit elf(-tal) dat de discussie nog eens dunnetjes over wil doen. Wilde dieren kunnen ook in het zwembad raken.
Veiligheidsmaatregelen neem je niet alleen voor jezelf.
You don't live alone on this planet.

Gezien de laatste nieuwsberichten worden tuin/weidevogels juist bedreigd door loslopende katten.

En again: wilde dieren zouden ook kunnen verdrinken in vijvers, sloten, vennen etc.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 14:26

loulou schreef:
Ons terrein is helemaal omheind en de draad zit bevestigd op het hekwerk. We hebben het voor de katten vrij ruim afgesteld, als ze op zo'n 1,5 meter van het hek komen krijgen stroom (eerst piep, dan tril, dan stroom) Je kan deze ruimte kleiner of groter instellen.
Bij de poorten hebben we het onder de grond liggen.

Wij hebben een groot terrein (2hectare) dus hebben bij een robotgrasmaaier bedrijf de draad gehaald. Dan kan je de draad gewoon uit 1 stuk rondleggen en is ook goedkoper dan dat je het via petsafe koopt.

Je kan de draad het beste op minimaal 50 cm boven de grond bevestigen is onze ervaring. wij hebben het op een stuk ook lager, omdat het daar handig uit kwam met het hekwerk. Maar daar moet ik constant alert zijn met de bosmaaier dat ik er niet tegenaan kom. En het is een keer doorgeknaagd, door en marter ofzo. Ik zou het dus niet te laag vast maken.

Bedankt! Ik zat ook te denken aan ruim afstellen en van de grond af hangen, maar goed om ook rekening te houden met bosmaaien en marters }:0 . Bedankt voor de tip van zo'n grasmaaibedrijf, had ik zelf niet aan gedacht!

En hoe hoog is je hekwerk? Of is dat een open hekwerk zonder gaas? Ik wilde een groot stuk van het erf afzetten met gaas van 1.20m en daar de draad bij. Dan kunnen ze jammergenoeg niet in de wei rommelen/muizen vangen maar jij lijkt een open hekwerk te hebben... misschien dat ik het dan toch ook rondom ga doen :)* .

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:02

GDG schreef:
loulou schreef:
Ons terrein is helemaal omheind en de draad zit bevestigd op het hekwerk. We hebben het voor de katten vrij ruim afgesteld, als ze op zo'n 1,5 meter van het hek komen krijgen stroom (eerst piep, dan tril, dan stroom) Je kan deze ruimte kleiner of groter instellen.
Bij de poorten hebben we het onder de grond liggen.

Wij hebben een groot terrein (2hectare) dus hebben bij een robotgrasmaaier bedrijf de draad gehaald. Dan kan je de draad gewoon uit 1 stuk rondleggen en is ook goedkoper dan dat je het via petsafe koopt.

Je kan de draad het beste op minimaal 50 cm boven de grond bevestigen is onze ervaring. wij hebben het op een stuk ook lager, omdat het daar handig uit kwam met het hekwerk. Maar daar moet ik constant alert zijn met de bosmaaier dat ik er niet tegenaan kom. En het is een keer doorgeknaagd, door en marter ofzo. Ik zou het dus niet te laag vast maken.

Bedankt! Ik zat ook te denken aan ruim afstellen en van de grond af hangen, maar goed om ook rekening te houden met bosmaaien en marters }:0 . Bedankt voor de tip van zo'n grasmaaibedrijf, had ik zelf niet aan gedacht!

En hoe hoog is je hekwerk? Of is dat een open hekwerk zonder gaas? Ik wilde een groot stuk van het erf afzetten met gaas van 1.20m en daar de draad bij. Dan kunnen ze jammergenoeg niet in de wei rommelen/muizen vangen maar jij lijkt een open hekwerk te hebben... misschien dat ik het dan toch ook rondom ga doen :)* .


bij ons is de hele wei omheind met staaf mat hekwerk, dat is dus wel een duidelijk hekwerk. Maar aan de voorkan hebben we spijlen hekwerk en ook de poorten zijn van spijlen. Maar wel voor de katten duidelijk herkenbare omheining.

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 16:24

Ik heb hier toch wel wat uit geleerd.. Hoe hard dat sommige mensen hier kunnen reageren.
Het was voor mij het afschrijven en verwerken van emoties en het zoeken naar ermee om te gaan. Ik heb mijn buren niet scheef bekeken en dat zal ik ook niet doen. Mijn kat, mijn verantwoordelijkheid. Ik hoopte om op een objectief medium troost te vinden. Bewust op dit forum omdat niemand mij of mijn buren kent. Er waren fijne reacties waarvoor heel veel dank, deze deden deugd. Andere reacties.. tja.. bedankt om mij nog slechter te doen voelen. Ik heb weken dit topic niet kunnen bekijken en met wat ik nu gelezen heb, terecht. Precies dat ik een dierenmishandelaar ben die niet het beste voor heeft met zijn dieren. ik weet dat het anders is en hou me daar aan vast. Hopelijk dat jullie wat minder zuur zijn in het echte leven.

Reageer wat je wilt, ik bekijk dit topic toch niet meer. Ben het serieus beu met al de negativiteit en de opmerkingen van de mensen die denken alle wijsheid in pacht te hebben

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:38

Bijzondere reactie hierboven.
Je hebt erg veel steun gehad in dit topic en besluit na 3 weken nog even heel zurig na te trappen :?
Niemand zegt hier dat je een dierenmishandelaar bent. Dat maak je er helemaal zelf van.
Je gaf je buren overigens wel degelijk de schuld.

Hopelijk gaat het inmiddels beter met je :)

Anoniem

Re: kat verdronken in het zwembad van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:53

@Hafje


Rottig dat het zo voeld voor jou nu. Bokt kan idd hard zijn. Bedenk dat niet iedereen dezelfde mening kan hebben en het niet naar bedoeld is naar jou toe maar juist om ook de andere kant v 't verhaal te leren kennen zodat je het beter zou kunnen verwerken allemaal.

Het glas is niet halfleeg maar halfvol :knuffel:

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:58

Hafje81 schreef:
Ik hoopte om op een objectief medium troost te vinden.


Verdriet en troost zijn juist subjectief, daarvoor kan je best terecht bij vrienden en familie.
Objectief houdt juist in dat iemand heel pragmatisch naar de situatie kan kijken. In dit topic heb je een mix van beiden gehad. Jammer dat je het negatieve laat primeren.
Hopelijk kan je het hele voorval snel een plek geven. :knuffel:

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: kat verdronken in het zwembad van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:04

Is het ook niet zo dat hoe jij je op dat moment voelt ook de boodschap van een ander binnen komt?
Het zijn woorden geschreven die met elke stemming anders kunnen voelen en aankomen.
Ik denk dat iedereen het wel degelijk vervelend voor je heeft gevonden dat je je kat op deze vervelende manier bent kwijt geraakt.

flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 17:46

Tja heel verdrietig maar om dit nou de buren in de schoenen te schuiven vind ik ook al wat. Dat de buurman en jij beide preventie werker zijn zegt toch ook wat over het nemen van je eigen verantwoordelijkheid?

Mijn hond bijt katten dood, net als veel andere dieren trouwens. Daarom hebben wij een stroomdraad om het hele terrein heen. Katten die dan toch op ons terrein komen (en dat gebeurt, de honden blijven wel op eigen terrein) worden dan inderdaad dood gebeten als wij er niet snel genoeg bij zijn of ze niet snel genoeg weg komen. We hebben waakhonden, met een reden. Niet onze verantwoordelijkheid als jou kat losloopt en op ons terrein komt, wel verdrietig. De aanblik van zo'n dood diertje doet ook vast wat met de buren, probeer je daar ook in in te leven.

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Re: kat verdronken in het zwembad van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 01:22

TS, bokt is soms een heel mooi medium, en soms lukt het ook niet helemaal om elkaar te begrijpen.
Men springt op verschillende aspecten van je verhaal.

Het is de toon die de muziek maakt, maar digitaal is dat nog een stuk lastiger dan irl.
Ik hoop dat het je lukt om dit nare ongeval van je kat een plekje te geven.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:24

loulou schreef:
bij ons is de hele wei omheind met staaf mat hekwerk, dat is dus wel een duidelijk hekwerk. Maar aan de voorkan hebben we spijlen hekwerk en ook de poorten zijn van spijlen. Maar wel voor de katten duidelijk herkenbare omheining.

Ah overal dus spijlen/gaas, dat hebben wij niet rond de wei. Maar even nadenken wat we daar dan mee gaan doen, nu hebben we enkel palen en draad rond de wei dus dat is voor katten niet echt een duidelijke afscheiding.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: kat verdronken in het zwembad van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:08

Ik denk dat katten zich door gaas ook niet tegen laten houden, daar klimmen ze zo overheen

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:10

Het is ook in combinatie met petsafe ;)

GDG: als er een visuele omheining is dan lukt het denk ik wel. Je kan het apparaat instellen dat het al op meters afstand werkt, dus dan krijgen ze al een paar meter voor het visuele hekwerk stroom. In het begin heb ik ze aan een lange lijn gedaan om te voorkomen dat ze van schrik vooruit rennen door het hekwerk. Als ze het een paar keer ervaren hebben dan weten ze het wel

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:21

Billy schreef:
Ik denk dat katten zich door gaas ook niet tegen laten houden, daar klimmen ze zo overheen

Het gaat er niet om of ze eroverheen kunnen maar of ze een duidelijke barrière zien in combinatie met de petsafe omheining.



loulou schreef:
Het is ook in combinatie met petsafe ;)

GDG: als er een visuele omheining is dan lukt het denk ik wel. Je kan het apparaat instellen dat het al op meters afstand werkt, dus dan krijgen ze al een paar meter voor het visuele hekwerk stroom. In het begin heb ik ze aan een lange lijn gedaan om te voorkomen dat ze van schrik vooruit rennen door het hekwerk. Als ze het een paar keer ervaren hebben dan weten ze het wel

Dat is ook wel weer waar. Het is dan wel een meer open omheining, maar alsnog duidelijk aanwezig. Het zou wel heel gaaf zijn als ik ze én de hele wei kan geven én ze veilig op eigen terrein kan houden.