Kattenvoer, grote brokken

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Tatjanaa
Berichten: 2981
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Kattenvoer, grote brokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-20 11:46

Hoi!

Sinds 2 weekjes hebben wij een onze 1e kat opgehaald, Joep (nu 15 week, Britse korthaar kater). Bij de fokker kregen zij Freitags best meals en Purizon fish, deze heb ik ook beide meegekregen. Wij zijn gestart met de Freitags Brokken onbeperkt neerzetten. Hij doet het er goed op.

Nu is de Freitags wat lastig te halen binnen NL en ik vind ‘m iets laag in de eiwitten. Nu heb ik het zakje Purizon geopend om te gaan mengen. Joep doet een moord voor deze brokjes, maar hij eet ze op zonder te kauwen... het is echt hap-hap-slik-weg -O- . Hij schrokt niet, eet ze stuk voor stuk op.

De Purizon (links) brok is kleiner dan de Freitags en heeft een vorm die makkelijker weg eet.
[ img ]
Welk kattenbrok heeft ongeveer dezelfde grootte als de Freitags en minimaal 40%, liefst >45%, eiwit?

Heeft iemand ervaring met Power of Nature? Hoe groot zijn deze brokjes?

Alvast bedankt :)

Ylonja
Natilie & Isadore


trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Kattenvoer, grote brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 11:52

je zou kunnen kijken naar happy cat large breed

Niets is onmogelijk, soms wel een zoektocht

_Ekenna
Berichten: 2802
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:02

Ik gebruik zelf inmiddels al ruim 2 jaar Power of Nature voor mijn katten, de Natural Cat lijn (alleen de brokken, geen natvoer), deze bestel ik bij Heimfutterservice in Duitsland. Hoog eiwit gehalte (52%) en bevat niks wat een kat niet nodig heeft. Maar deze heeft wel ongeveer dezelfde maat als de Purizon.. ben benieuwd of er een soortgelijke brok is in een grotere maat. Ik lees dus even mee!

_Ekenna
Berichten: 2802
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:12

trustHim schreef:
je zou kunnen kijken naar happy cat large breed

Happy Cat Large Breed bevat nog maar net 30% eiwit, en is in mijn ogen om o.a. die reden een slechte brok.

MonaLieske
Berichten: 1519
Geregistreerd: 01-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:15

Katten scheuren hun prooi. Ze hebben knipkiezen en kunnen dus eigenlijk niet kauwen. Zo lang Joep niet alles tegelijk naar binnen schrokt en daarna overgeeft, zou ik me niet druk maken.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:17

Royal canin heeft ook grotere brokken. Bv voor de maine coon

_Ekenna
Berichten: 2802
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:17

Een (grotere) brok, waar katten wel op kauwen, is ook beter voor de tanden (tandplak). Behalve als je de tanden zeer geregeld poetst, dan maakt ‘t niet zoveel uit.
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 25-07-20 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam
Berichten: 4072
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:17

Katten hoeven hun eten niet te kauwen inderdaad. Ik heb een oude kat zonder tanden (nouja 4 voortanden nog) gehad, die at gewoon grote brokjes zonder problemen (en uiteraard zonder kauwen :Y) ). Kon volgens de dierenarts echt geen kwaad.

_Ekenna
Berichten: 2802
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:18

beatje schreef:
Royal canin heeft ook grotere brokken. Bv voor de maine coon

Bevat ook nog maar net 30% eiwit. :Y)

_Ekenna
Berichten: 2802
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:26

Een brok die ik vergelijkbaar vind met Power of Nature qua samenstelling is de Wildcat Etosha. Ik weet alleen niet hoe groot de brokken hier van zijn..

Edit; gevonden.

[ img ]

angrywolf
Berichten: 1227
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:45


Soms is 't beater iest moeis te verleeze Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad {heilige anthonius rowwen heze}

GC naam Angrywolf 8

Nanna
Berichten: 1035
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Kattenvoer, grote brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:20

Om het schrokken tegen te gaan zou je ook kunnen kijken naar hoe je de brokjes aanbied. Wij hebben ook zo’n vreetzak en hij krijgt zijn brokjes altijd in een voerbal. Zo kan hij niet alles tegelijk weg schrokken en is hij ook wat langer bezig met zijn eten.

kiwiwitje
Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kattenvoer, grote brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:49

Wild freedom heeft ook wat grotere brokken. verkrijgbaar bij zooplus.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Moon_light94
Berichten: 3425
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:59

Wat Angrywolf zegt: Purizon XL brokken :)

Hele nette brok qua ingrediënten en een grote brok!

Edit: maar het is idd zo dat katten op zich niet kauwen. Dus als het zo goed gaat is er niet direct een issue :)

ellepel
Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:02

oh ik lees graag even mee.
ik heb het idee dat mijn katten dat als die wel kauwen op hun brokken langer vol zitten.?
vind ze dan relaxter
nu geef ik wel de brokken van Feringa, die zijn wel flink groot.
maar is 30% eiwit.


royal canin heeft de protein exigent,die zit op 40% dacht ik.
ik heb wel true instinct gegeven,die zit ook op 40% eiwit.

ben nu aan het kijken naar het merk wildcat etosha.
maar het is wel veel kleine brokjes helaas

maralyn
Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Kattenvoer, grote brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:27

Ik volg even mee, omdat ik merk dat mijn katten het fantastisch doen op animonda, maar wegens bederfelijkheid niet onpeberkt durf aan te bieden.

Ook ik ben op zoek naar een grote brok met veel (dierlijk) eiwit percentage, zonder plantaardige eiwitten.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

angrywolf
Berichten: 1227
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 17:14

In de grote purizon brokken zit 42% eiwit en is ook redelijk betaalbaar.

Mijn brits korthaar dame is een lastige eter maar deze brokken {ondanks dat ze behoorlijk groot zijn} gaan er met smaak in.
En dan loopt er nog een main-coon kruising maar dat is een vuilnisvat zonder bodem, Die vreet zowat alles :')

Soms is 't beater iest moeis te verleeze Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad {heilige anthonius rowwen heze}

GC naam Angrywolf 8

maralyn
Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 17:24

angrywolf schreef:
In de grote purizon brokken zit 42% eiwit en is ook redelijk betaalbaar.

Mijn brits korthaar dame is een lastige eter maar deze brokken {ondanks dat ze behoorlijk groot zijn} gaan er met smaak in.
En dan loopt er nog een main-coon kruising maar dat is een vuilnisvat zonder bodem, Die vreet zowat alles :')


Heb je een linkje van het merk ergens op een site?

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

angrywolf
Berichten: 1227
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 17:35

@maralyn Ik bestel het via zooplus, Helaas krijg ik de directe link niet geplaatst de site van zooplus laat dat niet toe :o?

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... rizonadult


kat>droogvoer>voordelige kwaltijdsmerken>purizon.

Hij staat onderaan de lijst met adult brokken.





Even de waardes gekopieerd van de site:


Analytische bestandsdelen
Samenstelling:
25% vers kippenvlees, 21% kippeneiwit (gedroogd, 18% kip), 12% vis (gedroogd), aardappelzetmeel, erwten (gedroogd), 5% vers kalkoenvlees, 4% vet van gevogelte, 2% lever van pluimvee (gehydroliseerd), biergist (gedroogd, bron van mannaan oligosacchariden en bèta-glucanen), 1 % ei (gedroogd), lijnzaad, visolie (100% zalmolie), appelpulp (gedroogd), guarpitmeel, cichorei-inuline (bron van fructo-oligosacchariden), wortel (gedroogd), kaliumchloride, cranberry (gedroogd), 0,12 % kippenkraakbeen (gehydroliseerd, bron van chondroïtine), pastinaak (gedroogd), rode bieten (gedroogd), 0,09% schaaldieren (gehydroliseerd, bron van glucosamine), bosbessen (gedroogd), aalbessen (gedroogd), rozenbottel (gedroogd), kruiden (gedroogd: kamille, brandnetel, venkel, bramenbladeren), olijfextract.

Toevoegingsstoffen per kg:
Nutritionele toevoegingsmiddelen:

Vitamine A 15.000 IE, vitamine D3 1.500 IE, vitamine E 150 IE, vitamine C 55 mg, niacine 130 mg, calcium-D-pantothenaat 43 mg, vitamine B1 12 mg, vitamine B2 (riboflavine) 22 mg, vitamine B6 (pyridoxine hydrochloride) 12 mg, vitamine B12 100 mcg, biotine 1.000 mcg, foliumzuur 2,8 mg, cholinechloride 2.000 mg, zink (zinkoxide) 150 mg, ijzer (ijzer(II)-sulfaat-monohydraat) 200 mg, koper (koper(II)-sulfaat-pentahydraat) 15 mg, selenium, (natriumseleniet) 0,05 mg, jodium (calciumjodaat, watervrij) 2,5 mg, taurine 1.400 mg , L-carnitine 200 mg.

Antioxidanten:
Tocoferolextracten uit plantaardige oliën



Analytische bestandsdelen
ruw eiwit 42.0 %
ruw vet 20.0 %
ruwe vezel 1.9 %
ruwe as 8.4 %
calcium 1.4 %
fosfor 1.1 %
omega-3-vetzuren 1.0 %
omega-6-vetzuren 4.0 %

Soms is 't beater iest moeis te verleeze Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad {heilige anthonius rowwen heze}

GC naam Angrywolf 8

_Ekenna
Berichten: 2802
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 18:27

Het nadeel van de Purizon vind ik persoonlijk het hoge gehalte DL-methionine. Dit is een stuk hoger dan in andere brokken.. DL-methionine kan leiden tot overgeven en diarree. Andere bijwerkingen zijn bloedverzuring en botontkalking, bloedarmoede, nierfalen en blaasstenen.

DL-methionine wordt gebruikt om de urine minder te laten stinken en om de pH-waarde van de urine naar beneden te brengen (dus zuurder); voorkomen van blaasgruis, maar vergroot de kans op nierstenen als de pH-waarde te ver zakt. Bij gebruik van dit voer wordt aangeraden om geregeld de pH-waarde van de urine te meten..
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 25-07-20 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

angrywolf
Berichten: 1227
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 18:35

_Ekenna schreef:
Het nadeel van de Purizon vind ik persoonlijk het hoge gehalte DL-methionine. Dit is een stuk hoger dan in andere brokken.. DL-methionine kan leiden tot overgeven en diarree. Andere bijwerkingen zijn bloedverzuring en botontkalking, bloedarmoede, nierfalen en blaasstenen.



Klopt! Maar zover ik kan zien is dat DL-methionine juist bij die Large Adult Kip & Vis er uit gehaald {zie mijn vorige post, Dat is de samenstelling van Purizon Large Adult Kip & Vis}
Daar zie ik het er niet tussen staan, Of hebben ze het een andere naam gegeven?

Soms is 't beater iest moeis te verleeze Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad {heilige anthonius rowwen heze}

GC naam Angrywolf 8

_Ekenna
Berichten: 2802
Geregistreerd: 25-06-12

Re: Kattenvoer, grote brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 18:54


Moon_light94
Berichten: 3425
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 18:56

_Ekenna schreef:
De Nederlandse site zet niet alle ingrediënten er op, dat is vaker het geval helaas.

Op de UK site staat wel alles er op;
https://www.zooplus.co.uk/shop/cats/dry ... cat/407549
“DL-methionine 4,000mg”


oliebol hee! Ik was ook blij verrast dat ie eruit was bij de XL. Wat jammer :(
Nou voer ik het niet meer, maar toch.
Edit: hoewel ik het trouwens toen ook niet op mijn zak zag staan. Dus dat is wel gek dan eigenlijk.

Edit 2: wanneer ik zelf op de uk site zoek naar large breed purizon staat het er niet bij. Zit er echt niet in volgens mij :)

dierenfan
Berichten: 9561
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 19:02

_Ekenna schreef:
Een (grotere) brok, waar katten wel op kauwen, is ook beter voor de tanden (tandplak). Behalve als je de tanden zeer geregeld poetst, dan maakt ‘t niet zoveel uit.


Klrine brokjes die ze zo door slikken veroorzaakt minder tandplak dan brokjes waar ze op kauwen. Ga wat tandplak betreft beter vers vlees voeren of door slik brokjes.
Bijt maar op een liga koek of slik zonder bijten door wat plakt het meest? Of eet een koek of eet vlees wat houd je gebit schoon? ;)

angrywolf
Berichten: 1227
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 19:04

Heel erg bedankt Ekenna! oliebol nu kan ik zelf dus ook weer op zoek naar ander voer, Iemand nog ideeën? :')

Soms is 't beater iest moeis te verleeze Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad {heilige anthonius rowwen heze}

GC naam Angrywolf 8


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Tribunals en 38 bezoekers