Kat kwijt wat kan ik nog doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wisja

Berichten: 698
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Delft

Kat kwijt wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 12:59

Vorige week van maandag op dinsdag is mijn kat van het balkon ontsnapt. 1 van mijn andere katten had een gaatje gevonden en zij is er uiteindelijk ook achteraan gegaan.

Mijn ene kat is braaf teruggekomen en zat onder het balkon te wachten, maar Mini is tot nu toe nergens te bekennen.

Mini heb ik vorig jaar vanaf stal in huis genomen waar zij het eerste jaar gewoond heeft. Hierdoor is ze wat schuw en red ze zich prima buiten.
En daar zit dus ook precies het knelpunt. Ze kan niet zelf terug naar binnen en ik weet intussen niet meer wat ik nog kan doen.

Tot nu toe is ze aangemeld bij amivedi en een fb pagina voor vermiste dieren. Die berichten zijn al meer dan 60 keer gedeeld.
We hebben haar in een aantal Whatsapp groepen gemeld en gevraagd naar haar uit te kijken.
En we hebben ruim 75 posters in de hele omgeving opgehangen.

Maar tot nu toe niks. Wel wat meldingen gehad maar dat was ze helaas niet.
Ik zoek elke avond in de schemering en dan vaak laat nog een keer ( meestal tot 2 uur snachts). Maar ik weet intussen niet meer waar te zoeken.

Wij wonen hier sinds december dus ik heb voor de zekerheid nog mensen ingelicht bij mijn vorige huis ( ruim 15 km hiervandaan)

Ze is gechipt.

Zijn er nog mensen met tips en tricks hoe ik haar weer boven water krijg? Ik word intussen erg wanhopig en ben bang dat ze niet meer terug komt. :(

sporten

Berichten: 1153
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 13:02

Dierenambulance bellen en die zetten ook op hun site neer, veel mensen kijken daarop bij vinden van een dier of een melding van willen geven

Wij waren december 1 dag en een nacht een van onze honden kwijt ( was nergens meer te vinden )via via en met hulp van dierenambulance gevonden wat waren wij en de hond enorm blij

wisja

Berichten: 698
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 13:05

sporten schreef:
Dierenambulance bellen en die zetten ook op hun site neer, veel mensen kijken daarop bij vinden van een dier of een melding van willen geven

Wij waren december 1 dag en een nacht een van onze honden kwijt ( was nergens meer te vinden )via via en met hulp van dierenambulance gevonden wat waren wij en de hond enorm blij


Als het goed is zou ze als ze gevonden word via de dierenambulance via haar chip toch weer bij mij terecht moeten komen? Chip staat correct geregistreerd bij backhome en daar ook aangemeld als vermist. Maar ik ga er nog even achteraan bellen!

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 13:08

Ik heb dit ook ooit aan de hand gehad in mijn vorige huis, zaten volle bak in een verhuizing, dus stress en de kat ontsnapt. Zat op een bovenwoning, dus hij was van het balkon gesprongen, maar kon niet meer zelf terug komen. Hartje winter, net continu aan het vriezen, ellende dus...
Hik was wel gaan zoeken, wamt hij werd regelmatig gesignaleerd bij de andere flats, maar steeds als ik kwam kijken wad er geen kat te vinden.
Uiteindelijk was hij bij mijn flat aangekomen, maar inmiddels flink het padje kwijt door uitdroging en stress, dus wilde zich niet laten vangen. Ik kon toen van iemand eem vangkooi lenen, heel sterk ruikend eten in gedaan binnen 2u had ik m'n kat weer terug. Al met al is hij 2 weken weg geweest :\

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 13:10

Ah wat een nare situatie zeg.
Ik denk dat je eigenlijk alles al gedaan hebt.
Blijf veel posten want soms heb je dat toch iemand anders het weer deelt.
Sterkte, hopelijk is ze snel terug!

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Kat kwijt wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:06

Iets van een kledingstuk of dekentje met de geur van thuis buiten leggen? Dus gedragen, of waar een van de andere katten op heeft gelegen, of liever nog, Mini zelf.

Heb je ook met de buren al een praatje gemaakt? Wij zijn ooit een kat dagenlang kwijt geweest die bij iemand anders binnen bleek te zitten. Daar aangebeld na een tip van een buurman die zijn kat ook al eens op die manier kwijt was geweest. Of kan ze in een schuur of kelder zijn gekropen en per ongeluk zijn opgesloten?

Minder optimistisch, maar houd ook de sloten of grachten in de gaten als die er zijn, en de berm van een grote weg...

Radeloos word je ervan! Veel succes gewenst, hopelijk is ze snel weer veilig en gezond thuis!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:08

Deze website vond ik heel behulpzaam, staan goeie tips op:
http://www.katvermist.com/
Een paar goeie tips bijvoorbeeld:
- Zeggen dat je kat medicijnen gebruikt maar zeg niet welke (mocht iemand hebben besloten dat de kat bij hem/haar op de bank het wel leuk zal gaan hebben dan zal dit er hopelijk voor zorgen dat ze toch contact opnemen)
- Een binnenkat die ontsnapt gedraagt zich anders dan een buitenkat die kwijt is
- Een bange kat die verstopt zit in een schuurtje zal zich niet laten zien als iemand even naar binnen kijkt. Die moet je echt een tijdje open laten staan om er zeker van te zijn dat de kat heeft kunnen ontsnappen.
Succes!

wisja

Berichten: 698
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 14:20

JorineV schreef:
Iets van een kledingstuk of dekentje met de geur van thuis buiten leggen? Dus gedragen, of waar een van de andere katten op heeft gelegen, of liever nog, Mini zelf.

Heb je ook met de buren al een praatje gemaakt? Wij zijn ooit een kat dagenlang kwijt geweest die bij iemand anders binnen bleek te zitten. Daar aangebeld na een tip van een buurman die zijn kat ook al eens op die manier kwijt was geweest. Of kan ze in een schuur of kelder zijn gekropen en per ongeluk zijn opgesloten?

Minder optimistisch, maar houd ook de sloten of grachten in de gaten als die er zijn, en de berm van een grote weg...

Radeloos word je ervan! Veel succes gewenst, hopelijk is ze snel weer veilig en gezond thuis!


Ik heb al kattengrind voor en achter verspreid voor geur indd.

Opgesloten gaat hier niet heel makkelijk. Alle schuurtjes zitten binnen in een soort gang en de deur daarvan is erg zwaar en valt direct dicht. De kans dat ze met iemand mee glipt is nihil, omdat ze erg schuw is naar mensen. Binnen gaat het goed met mensen die ze kent, maar buiten zal ze niet zomaar met iemand mee lopen.
Daarom acht ik de kans ook klein dat ze bij iemand binnen zit. Maar we hebben posters op alle brievenbussen gehangen ( meerdere trappenhuizen met dan een stuk of 10 brievenbussen beneden).

En ja bijna alle buren weten ervan. We hebben vooral wat mensen die veel buiten zitten beneden die kijken allemaal naar haar uit.

Ik vermoed alleen dat ze niet meer in de buurt zit en dat maakt het lastig. Haar eerste jaar op stal heeft ze goed geleerdt voor zichzelf te zorgen dus ik vermoed dat ze wel een stukje op pad is.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Kat kwijt wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:02

Hoi ts, hoe gaat het, al enig spoor van je kat?

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Kat kwijt wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:08

Maakt de kat die wel is teruggekomen ook geluid, in de zin dat ze de kwijtgeraakte kat zoekt? Anders zou je daarmee misschien nog in een reismandje kunnen rondgaan... Maar dan moeten ze wel dikke maatjes zijn, anders boeit het haar wellicht te weinig om tevoorschijn te komen.
Kan ze terug naar stal zijn gelopen, mocht ze de weg toevallig vinden?

wisja

Berichten: 698
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Delft

Re: Kat kwijt wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 14:19

Helaas is ze nog steeds niet terecht. Ik heb wel wat telefoontjes gehad dankzij de posters, maar helaas waren dat steeds andere katten.

In theorie zou ze terug kunnen zijn gegaan naar stal of mijn vorige huis. Maar dat is zeker 15 km hier vandaan en alleen maar grote weg ed. Maar al zou ze daar opduiken weten ze Zo wel op stal als bij mijn oude huis dat ze kwijt is.

Mijn andere kat meenemen in een reismandje zou wel kunnen. Maar ik heb tot nu toe geen idee waar ze zit. En ik vind het te stressvol voor hem om hem elke avond in een mandje te stoppen en de halve stad door te gaan.. als ik echt weet waar ze zich ongeveer verstopt is dat nog wel een optie.

zazaza
Berichten: 738
Geregistreerd: 03-05-06

Re: Kat kwijt wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:37

Geen tips, alleen een hart onder de riem. Ik weet hoe naar dit is, hou hoop. Wij hadden er een die een half Jaar later opdook 10 km verderop. Ze werd op marktplaats aangeboden (gratis) door mensen waarbij ze in de schuur was gaan zitten. Ze had duidelijk gezworven, was vies en hongerig maar wel gezond.

miereneter

Berichten: 2532
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Kat kwijt wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:47

Wat vreselijk als je dier kwijt is. Bij onze binnenkat die van het balkon was afgesprongen, hielpen deze tips:
- een binnenkat is buiten heel bang en verstopt zich heel goed. Meestal binnen 150 meter van het huis. Dus ook heel goed binnen die straal zoeken. Buren vragen om schuurtjes e.d. extra goed te onderzoeken, de kat verstopt zich echt heel goed.
- ga zoeken in het donker / schemering met een zaklamp en roep je kat zachtjes. Blijf rondhangen. Als ze zich laat zien of je schijnt toevalling in haar verstop-plek, dan zie de oogjes reflecteren in het licht van de lamp.
- zet haar gebruikte kattenbak buiten, die kan ze van ver ruiken.

Bij ons bleek ze in een soort hol onder het pand te liggen, heel ver naar achteren. Met de zaklamp zagen we haar oogjes oplichten. (Ik ben nog nooit zo opgelucht geweest, dus ik leef met je mee.)

Hoop dat je haar vindt!

wisja

Berichten: 698
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Delft

Re: Kat kwijt wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 22:50

Ik hoop maar dat het bij mij geen half jaar gaat duren!

Bedankt voor alle tips miereneter. Ik zoek inderdaad elke avond in de schemering en later nog een keer in het donker. Maar ik vermoed toch dat zij een stuk verder gegaan is. Ze is natuurlijk ook niet een echte binnenkat. Hier kwam ze niet buiten, maar ze heeft het eerste jaar op een stal gewoond buiten en bij mijn vorige huis liep ze ook buiten. Daar was ze ook regelmatig 2 of 3 dagen weg maar kwam wel altijd weer thuis..

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Kat kwijt wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 23:00

Bij de dierenartsen in de buurt de flyer ophangen en het chip nummer vermelden. Als de kat dan aangeboden wordt herkennen ze hem misschien.

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 23:00

Ik heb geen tips, maar ik hoop dat je snel jouw kat terug vind.
Die van mij was pas ook een pas dagen zoek, man wat kun je je dan wanhopig voelen.

SvS88

Berichten: 320
Geregistreerd: 28-03-19

Re: Kat kwijt wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 17:13

Hoe is het nu ts? Hebben jullie hem al gevonden?

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Re: Kat kwijt wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 17:20

Plank tegen het balkon?

wisja

Berichten: 698
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 19:38

Nee ze is helaas nog steeds niet terecht. Wel weer wat reacties gehad op de posters maar waren allemaal andere katten.

Een plank tegen het balkon gaat niet. Mijn hele balkon is dichtgemaakt met gaas en ik heb meerdere katten en wil niet dat de rest erachter aan gaat.

Morgen gaat er wel een kattenluik in de voordeur. Is wel aan de andere kant van het balkon, maar als ze toch in de buurt is/komt kan ze wel de andere naar binnen volgen.

Ben er wel nog steeds verschrikkelijk van ondersteboven. Die onwetendheid is echt zo naar.

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Kat kwijt wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:22

De kat van mijn moeder was bij ons logeren tijdens haar vakantie. Deze is naar buiten geglipt en onvindbaar. Na 2 weken had ik de hoop opgegeven. 3 weken na het verdwijnen was het
's nacht bloed heet en hadden we de balkondeur open gezet. Word ik wakker van het luid gemauw van mn moeders kat. Is gewoon weer naar binnen gelopen.

Ik hoop dat jouw kat ook weer terug komt. Ik denk dat ze graag binnen komen zoals ze naar buiten zijn gegaan.

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: Kat kwijt wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:37

Je kan de kat ook aanmelden op Waar is onze Angel? Cats. Die geven goede tips. Aanmelden kan op www.wioa.nl

Ook is het online delen in veel facebookgroepen, op Nextdoor en in buurtapps iets wat kan helpen.

Breng dierenartsen in het hele gebied tussen woning/stal/oude woning op de hoogte. Zodra er dan iemand met een nieuwe kat bij hun komt zijn ze extra alert op chip check.

Zet de chip op vermist.

Mocht je het idee hebben dat ze ergens binnen zit is flyeren zeer belangrijk. Deze mensen moeten dan ieder moment geconfronteerd worden met het feit dat jij de kat mist.

Mocht je met een beloning willen werken zet dan geen bedrag op de flyer/in berichten. Alleen dat er een beloning uitgeloofd is voor de gouden tip.
De beloning kan dan een bos bloemen of een reep chocolade zijn.

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:46

miereneter schreef:
Wat vreselijk als je dier kwijt is. Bij onze binnenkat die van het balkon was afgesprongen, hielpen deze tips:
- een binnenkat is buiten heel bang en verstopt zich heel goed. Meestal binnen 150 meter van het huis. Dus ook heel goed binnen die straal zoeken. Buren vragen om schuurtjes e.d. extra goed te onderzoeken, de kat verstopt zich echt heel goed.
- ga zoeken in het donker / schemering met een zaklamp en roep je kat zachtjes. Blijf rondhangen. Als ze zich laat zien of je schijnt toevalling in haar verstop-plek, dan zie de oogjes reflecteren in het licht van de lamp.
- zet haar gebruikte kattenbak buiten, die kan ze van ver ruiken.

Bij ons bleek ze in een soort hol onder het pand te liggen, heel ver naar achteren. Met de zaklamp zagen we haar oogjes oplichten. (Ik ben nog nooit zo opgelucht geweest, dus ik leef met je mee.)

Hoop dat je haar vindt!


Dit zijn goede tips! Door 's avonds laat en 's nachts te zoeken heb ik mijn zeer schuwe kat uiteindelijk ook teruggevonden :j Ik hoorde hem steeds zachtjes mauwen, maar het duurde echt heel lang voordat hij te voorschijn durfde te komen. Ik vond hem uiteindelijk onder een auto vlak bij mijn huis terug.

Heel veel sterkte :(:)

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Re: Kat kwijt wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 23:21

Mijn kat is wel eens naar beneden gevallen (3 hoog). Ik ben toen midden in de nacht het balkon op gegaan en heb gerammeld met de bakjes waar ze wel eens nat voer uit krijgt. Toen kwam er beneden uit de tuinen ineens een keihars gebrul. Zo hard dat mijn benedenbuurman er wakker van werd dus ik ben via zijn tuin de schutting over geklommen om mn kat daar op te pikken (5 uur snachts). Heb jij wellicht ook zo’n geluidje waar je kat standaard op reageert? Ik snap dat je echt dood en dood ongerust bent.

floorsil

Berichten: 2642
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Kat kwijt wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:51

Je verteld dat je meerdere katten hebt?
Ik heb eens een kat gevangen die ontsnapt was door te lokken met zijn vriendje. Vriendje in een mandje en die ging mouwen. Het scheelde dat we wel een beetje wisten waar die in de bosjes zat. Misschien dat nog een idee

wisja

Berichten: 698
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Delft

Re: Kat kwijt wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 15:24

Domino_2006: dankjewel die site kende ik nog niet daar heb ik haar nu ook aangemeld.
De chip staat inderdaad al via back home op vermist. En alle dierenartsen in de omgeving hebben een flyer ontvangen.

Dromenlies: ja ze reageert normaal wel op de bakjes waar ze vlees uit krijgen en op snoepjes. Maar helaas daarop nog geen resultaat.

Floorsil: ja ik heb meerdere katten. Maar ik heb echt geen idee waar ze zit. Ze is intussen ook al bijna een maand weg. En 1 van mijn andere katten dan in een mand stoppen en de hele stad doorgaan is helaas geen optie. Of nouja in theorie kan het natuurlijk, maar dat vind ik te stressvol. Als ik eventueel een locatie heb dan is dat natuurlijk wel een optie.

Ik krijg ook nog steeds veel reacties op de flyers. Ik vind het heel fijn dat mensen toch hun ogen open houden en even een telefoontje of berichtje sturen als ze haar denken te zien. Helaas tot nu toe wel steeds andere katten geweest.
1 straat hier achter woont een kat die erg op haar lijkt dus daar word ik vaak over gebeld. En ondanks dat ik intussen weet dat als ik uit die straat gebeld wordt dat ze het niet is, blijft het wel steeds een domper.

Maar ik probeer toch hoop te houden. Zie vaak op Facebook ed nog dat katten soms na 2 maanden ineens weer voor de deur staan..

En ik heb nu een kattenluik dus ze kan er in. En de rest loopt veel buiten dus als ze in de buurt loopt volgt ze hun hopelijk.