Goed caviavoer in grootverpakking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 19:49

Mijn cavias krijgen elke dag vitamine c pil en hele bak groente.

Maar omdat ik 1 teddy heb die Kaal word als die te veel eiwit in zijn voer heeft pas ik daar liever mee op

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 19:57

Paardenvoer zit eerder aan de lage dan aan de hoge kant met eiwit. Maar gezien de range waar officieel caviavoer zich in bevind qua ruw eiwit, levert dat geen probleem op. Condition en Natures best, ik voer dus inderdaad paardenvoer als ik geen science selective voer, zitten beide op 13% ruw eiwit. De 2 voeren die melody7 laat zien zitten allebei op 15% eiwit. Metazoa caviakorrel zit zelfs op 21%, havens op 17.5%.

Het calciumgehalte is ook iets dat in de gaten gehouden moet worden. Eigenlijk is dit bij Natures best te hoog voor het risico op blaasproblemen. Ook bevat het relatief weinig fosfor. Dat laatste is overigens relatief gemakkelijk op te lossen door wat tarwezemelen bij te mengen (200g tarwezemelen per kg natures best. Daarmee ga je naar 1.05% Ca en 0.54% P). Maar eerlijk gezegd begin ik daar niet aan, ik voer gewoon veel groenten, dan plassen ze het gemakkelijker uit. Overigens is dit zowel bij havens caviakorrel als bij metazoa caviakorrel ook niet op orde.

Het probleem bij deze voersoorten is dat luzerne de basis is, daar zit nu eenmaal veel calcium in en weinig fosfor.

beert
Berichten: 2419
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:04

Ik hoor veel fokkers positief over Kasper als je grootverpakking wilt kopen.

Een tip voor de meelezers die wel voor Science selective gaan. Ik bestel het zelf in 2x10 kilo uit Engeland. In Nederland is een zak van 10 kilo ongeveer 40 euro. Als ze uit Engeland komen, betaal je 50 euro voor 2 zakken van 10 kilo (incl verzending).

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:06

Mizora schreef:
Paardenvoer zit eerder aan de lage dan aan de hoge kant met eiwit. Maar gezien de range waar officieel caviavoer zich in bevind qua ruw eiwit, levert dat geen probleem op. Condition en Natures best, ik voer dus inderdaad paardenvoer als ik geen science selective voer, zitten beide op 13% ruw eiwit. De 2 voeren die melody7 laat zien zitten allebei op 15% eiwit. Metazoa caviakorrel zit zelfs op 21%, havens op 17.5%.

Het calciumgehalte is ook iets dat in de gaten gehouden moet worden. Eigenlijk is dit bij Natures best te hoog voor het risico op blaasproblemen. Ook bevat het relatief weinig fosfor. Dat laatste is overigens relatief gemakkelijk op te lossen door wat tarwezemelen bij te mengen (200g tarwezemelen per kg natures best. Daarmee ga je naar 1.05% Ca en 0.54% P). Maar eerlijk gezegd begin ik daar niet aan, ik voer gewoon veel groenten, dan plassen ze het gemakkelijker uit. Overigens is dit zowel bij havens caviakorrel als bij metazoa caviakorrel ook niet op orde.

Het probleem bij deze voersoorten is dat luzerne de basis is, daar zit nu eenmaal veel calcium in en weinig fosfor.


Ik voer nu namelijk cavia / konijnen voer dit omdat mijn cavia's echt veel groente krijgen en elke dag vitamine c pillen
Maar merk dat ze dit voer niet echt lekker vinden.

Afbeelding

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Goed caviavoer in grootverpakking

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:25


Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:27

Ter overweging: Sinds een jaar of 7 geef ik volwassen caafs alleen veel hooi, groente en dagelijks een tablet vitamine c. Ik had regelmatig cavia’s met blaasontstekingen of blaasgruis (met goed voor zoals science selective of gerty), maar sinds ik gestopt ben met hardvoer geven komt dat niet meer voor en ze worden gewoon een jaar of 6/7 zonder noemenswaardige problemen.
Dieren in de groei krijgen overigens wel wat hardvoer, maar vooral niet te veel.

BelgenGek

Berichten: 2232
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:30

Ik heb jaren tot volle tevredenheid Union gevoerd,
Doordat ik het na de verhuizing niet kon krijgen en caviakoreel v Kasper wel, ben ik dat gaan voeren.

Union vond ik voor de fok en showdieren beter, Kasper is onderhoudsvoer dat hier nu volstaat voor de laatste paar 'knuffels'

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 21:04

melody7 schreef:
Ik geef Enjoy kruidenkorrel cavia van shop.beestenplein.nl. (https://shop.beestenplein.nl/nl/droogvo ... OY101.html)Ik ben daar heel tevreden over. Het heeft 3000 mg/kilo vitamine C en een laag calcium gehalte waardoor het ook heel geschikt is voor cavia's die extra gevoelig zijn voor blaasproblemen. Een zak van 20 kilo kost €35. Ze heeft ook een eenvoudigere korrel van €19,95 per 20 kilo, maar daar weet ik het fijne niet van. (https://shop.beestenplein.nl/nl/droogvo ... /1001.html)

Beestenplein hoort bij de cavia opvang Caviaplein, dus je sponsort de opvang er ook mee :D Van het verkochte voer (de korrels, een aantal kruidenmixen en Timothy hooi) houdt ze ook een potje bij waarvan eens in de zoveel tijd een opvang of rusthuis gesteund wordt.

Ik zou wel echt voor pellets gaan, geen gemengd voer. Dan gaan ze vissen waardoor je uiteindelijk niet meer weet wie wat eet en dat kan tekorten veroorzaken.


Klinkt goed! Het voer ziet er op het oog ook lekker uit. Samenstellingen kijken ook prima. Maar eens uitproberen!