Fietsen met je hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Jackie82
Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 22:30

Ik heb in het verleden ook wel met de honden gefietst, maar dan had ik de riem in 1 hand.

Spoiler:
Kiekeboe haha ;)


Tigress
Berichten: 8936
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: Fietsen met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 22:38

Ik fiets met m'n Corgi naast me, variërend van 2,5 tot 5,5 kilometer :D
Altijd gewoon aan de lijn, geen springer, en los wanneer mogelijk :)

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!

Renske_W
Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Fietsen met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-20 00:26

Zo wat een reacties ineens! :))

Meeste dus toch met lijn in de hand.
Hummer loopt ook wel braaf langs de fiets maar is nogal snel afgeleid. :=

Wel is hij beide keren ineens gaan zitten om te poepen. 8)7
Dat doet hij dan als we bijna thuis zijn. :o?
Voor we gaan fietsen laat ik hem altijd even uit, en plassen doet hij wel altijd van te voren, maar poepen dus niet en dan gaat hij dus ineens zitten om te poepen tijdens het fietsen... Als we bijna thuis zijn.

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

Cowboy55
Berichten: 8475
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 00:32

Mijn vriendin liet vroeger de hond uit op veldwegen los naast.....een Mini Cooper (oud model). Voordat jullie geschokt zijn: de hond in kwestie was een Whippet. Een ‘afgekeurde’ racehond. Voor zo’n hond is alles minder dan 50 km/uur niet interessant in die zin dat ie soms gewoon effe voluit wil gaan. En dat red je niet op de fiets.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 01:06

Ik heb even gauw op Google opgezocht hoe het zit met fietsen met een hond en ik las dat het voornamelijk de bedoeling is dat je hond gewoon draaft. Mijn honden zijn allebei klein, die draven tijdens het wandelen standaard. Dan heeft fietsen niet echt zin, of wel?

Tigress
Berichten: 8936
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 01:17

silverdapple schreef:
Ik heb even gauw op Google opgezocht hoe het zit met fietsen met een hond en ik las dat het voornamelijk de bedoeling is dat je hond gewoon draaft. Mijn honden zijn allebei klein, die draven tijdens het wandelen standaard. Dan heeft fietsen niet echt zin, of wel?

Jawel hoor. Jarv gaat in een snellere draf naast de fiets dan gewoon lopend. Plus af en toe eens een sprintje trekken, daar kan ik met de benenwagen niet aan tippen :D

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!

xGoldenHero
Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 04:34

Ik ben het fietsen met onze hond ook aan het opbouwen. We fietsen sinds een paar weken en doen nu stukjes van 1,5 km. Het eerste stuk afvalt en naast de fiets draven en later mag hij los over een groot weiland en dan vindt hij het leuk om ook stukjes voluit te gaan.
Ik fiets met hem aan de lijn die ik in 1 hand vast heb zodat ik gemakkelijk kan corrigeren.

Rex & Jazz

capopjekop
Berichten: 30643
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Fietsen met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 07:44

Wij fietsen ook regelmatig met onze hond. Lijn in de hand om eventueel te kunnen corrigeren.

colleen3
Berichten: 322
Geregistreerd: 09-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 08:47

Wij fietsen ook regelmatig met onze kleine hond (2,5 kg). Ze gaat 3 dagen per week mee naar het werk van m'n vriend en dan loopt ze 3,5 km naast de fiets.

Wij merken dat fietsen zeker wel een toegevoegde waarde heeft op het wandelen. Naast de fiets is ze ontzettend gefocust en draaft ze vele malen harder dan wanneer we wandelen. Daarnaast vindt ze het ook ontzettend leuk.

Lijn ligt in de hand en stukken losloopgebied loopt ze los naast de fiets. Vele jaren geleden kwam een moeder van een klasgenootje op de basisschool aan haar kind vertellen dat hun hond overleden was, de hond (labrador) zat aan een springer naast de fiets, schrok, trok het systeem kapot en belandde onder een vrachtwagen. Dit is een zeldzaam incident geweest, maar het heeft op mij toen zoveel indruk gemaakt dat ik nooit een springer heb durven gebruiken en altijd zelf de controle over de hond wil houden.

Urona447
Berichten: 2790
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 09:20

Het eerste stukje fiets ik altijd met 2 honden aan de lijn en daarna gaan ze allebei lekker los. Ik heb een stuk waar ik altijd even vol gas fiets en dat stuk vinden ze geweldig.

bcd94
Berichten: 700
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 09:43

Hier lopen ze ook naast de fiets, meestal 3x per week waarvan 1x 10km en de andere 2x een wat korter rondje zo n 5 a 6 km.

Ze vinden het heerlijk! Ik fiets met 2 honden tegelijk en ik hou de riem in mn hand. Ik fiets vaak naar een plek waar ze los kunnen.

Hier galopperen ze ook gewoon met fietsen trouwens hoor, als ze los zijn lopen ze gewoon lekker hoe ze willen lopen maar ook aan de lijn galopperen ze wel is een stuk.

Def
Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Fietsen met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:01

Hier draven ze ook alleen naast de fiets, maar met de oudste hond wissel ik wel
Af in tempo. Die vindt het dan lekker om
Even wat harder in draf te gaan en dan weer een continue basis tempo.
Ik heb een elektrische fiets en kan dus zien hoe hard ik ga.
Grappige is dat als ik rond de 11 km per uur fiets, de hond weer helemaal op adem komt na een stuk wat harder. 11 km per uur is haar fijnste tempo voor lange afstanden blijkbaar.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Seven
Berichten: 21188
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:19

Hier ook rustig begonnen met onze jonge hond met fietsen.
Ik train ze kwa conditie en duurbespiering aan de fiets.
Ik wisseldag met kalm draven naar de max draven of te wel zo hard draven als de hond kan zonder in Galop te gaan.

Ik fiets met de riem in de hand want ik wil kunnen schakelen en wil niet dat de hond trekt wat ze aan een springer of ander hulp middel wel veel sneller doen.

Dit jaar wil ik voor het uv examen met onze mechelse herder dus we trainen daar naar toe naast d'r normale knpv training.

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

Anna79
Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:33

colleen3 schreef:
Wij fietsen ook regelmatig met onze kleine hond (2,5 kg). Ze gaat 3 dagen per week mee naar het werk van m'n vriend en dan loopt ze 3,5 km naast de fiets.

Wij merken dat fietsen zeker wel een toegevoegde waarde heeft op het wandelen. Naast de fiets is ze ontzettend gefocust en draaft ze vele malen harder dan wanneer we wandelen. Daarnaast vindt ze het ook ontzettend leuk.

Lijn ligt in de hand en stukken losloopgebied loopt ze los naast de fiets. Vele jaren geleden kwam een moeder van een klasgenootje op de basisschool aan haar kind vertellen dat hun hond overleden was, de hond (labrador) zat aan een springer naast de fiets, schrok, trok het systeem kapot en belandde onder een vrachtwagen. Dit is een zeldzaam incident geweest, maar het heeft op mij toen zoveel indruk gemaakt dat ik nooit een springer heb durven gebruiken en altijd zelf de controle over de hond wil houden.



Met alleen de lijn in de hand denk je dat dit incident te voorkomen was geweest? Ik denk dat dit met alleen een lijn wellicht nog erger was afgelopen omdat de fietser waarschijnlijk ten val was gekomen. Vreselijk ongeluk trouwens.

Ik denk dat het heel veel uitmaakt waar je fietst. Fiets je in het verkeer, zou ik maximale zekerheid willen en zowel een fietsstang als lijm gebruiken. Fiets je in de natuur dan kan mits de hond braaf is alleen een lijn voldoende zijn.

mvdende
Berichten: 5683
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:42

Anna79 schreef:
colleen3 schreef:
Wij fietsen ook regelmatig met onze kleine hond (2,5 kg). Ze gaat 3 dagen per week mee naar het werk van m'n vriend en dan loopt ze 3,5 km naast de fiets.

Wij merken dat fietsen zeker wel een toegevoegde waarde heeft op het wandelen. Naast de fiets is ze ontzettend gefocust en draaft ze vele malen harder dan wanneer we wandelen. Daarnaast vindt ze het ook ontzettend leuk.

Lijn ligt in de hand en stukken losloopgebied loopt ze los naast de fiets. Vele jaren geleden kwam een moeder van een klasgenootje op de basisschool aan haar kind vertellen dat hun hond overleden was, de hond (labrador) zat aan een springer naast de fiets, schrok, trok het systeem kapot en belandde onder een vrachtwagen. Dit is een zeldzaam incident geweest, maar het heeft op mij toen zoveel indruk gemaakt dat ik nooit een springer heb durven gebruiken en altijd zelf de controle over de hond wil houden.



Met alleen de lijn in de hand denk je dat dit incident te voorkomen was geweest? Ik denk dat dit met alleen een lijn wellicht nog erger was afgelopen omdat de fietser waarschijnlijk ten val was gekomen. Vreselijk ongeluk trouwens.

Ik denk dat het heel veel uitmaakt waar je fietst. Fiets je in het verkeer, zou ik maximale zekerheid willen en zowel een fietsstang als lijm gebruiken. Fiets je in de natuur dan kan mits de hond braaf is alleen een lijn voldoende zijn.



Ik speel het nog meer op safe. Langs een drukke weg gaat Skip achter in de fietskar.

Daarnaast probeer ik niet bij drukke wegen te fietsen.

colleen3
Berichten: 322
Geregistreerd: 09-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:04

Anna79 schreef:
colleen3 schreef:
Wij fietsen ook regelmatig met onze kleine hond (2,5 kg). Ze gaat 3 dagen per week mee naar het werk van m'n vriend en dan loopt ze 3,5 km naast de fiets.

Wij merken dat fietsen zeker wel een toegevoegde waarde heeft op het wandelen. Naast de fiets is ze ontzettend gefocust en draaft ze vele malen harder dan wanneer we wandelen. Daarnaast vindt ze het ook ontzettend leuk.

Lijn ligt in de hand en stukken losloopgebied loopt ze los naast de fiets. Vele jaren geleden kwam een moeder van een klasgenootje op de basisschool aan haar kind vertellen dat hun hond overleden was, de hond (labrador) zat aan een springer naast de fiets, schrok, trok het systeem kapot en belandde onder een vrachtwagen. Dit is een zeldzaam incident geweest, maar het heeft op mij toen zoveel indruk gemaakt dat ik nooit een springer heb durven gebruiken en altijd zelf de controle over de hond wil houden.



Met alleen de lijn in de hand denk je dat dit incident te voorkomen was geweest? Ik denk dat dit met alleen een lijn wellicht nog erger was afgelopen omdat de fietser waarschijnlijk ten val was gekomen. Vreselijk ongeluk trouwens.

Ik denk dat het heel veel uitmaakt waar je fietst. Fiets je in het verkeer, zou ik maximale zekerheid willen en zowel een fietsstang als lijm gebruiken. Fiets je in de natuur dan kan mits de hond braaf is alleen een lijn voldoende zijn.


Voorkomen niet, maar het geeft mij een veiliger gevoel dat ik zelf kan corrigeren (voor zover dat in een panieksituatie nog mogelijk is, gelukkig heb ik dat voorheen nooit meegemaakt met mijn grote hond en nu maar 2,5 kg hond aan de lijn). Maar beide methodes zullen in panieksituaties niet veilig zijn. Ik heb alleen het idee dat zo'n springer meer een vals gevoel van veiligheid geeft omdat de hond "vast" zit. Ik fiets zelf alleen op fietspaden die niet direct aan de weg gelegen zijn, daar is in deze omgeving gelukkig genoeg mogelijkheid toe.

In het geval met de springer was de fietser overigens helaas ook lelijk ten val gekomen door de plotselinge ruk aan de fiets en is de fiets nog een aantal meters mee getrokken voordat de hond los brak. Vreselijk ongeluk dat op iedereen in het dorp veel indruk heeft gemaakt.

Anna79
Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Fietsen met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:22

Klinkt inderdaad vreselijk |(

KarmaChansy
Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Fietsen met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:43

Ik vind het sowieso goed als je fiets je hond de commando's links, rechts en ho aan te leren. De mijne luisteren daar redelijk naar. Ze zitten alleen aan een stang als ze moeten trekken (dus ze lopen dan voor de fiets) maar als ik ze gewoon naast de fiets wil dan heb ik ze los in de hand, vind ik persoonlijk fijner

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Melyoramel
Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:57

Renske_W schreef:
Wel is hij beide keren ineens gaan zitten om te poepen. 8)7
Dat doet hij dan als we bijna thuis zijn. :o?
Voor we gaan fietsen laat ik hem altijd even uit, en plassen doet hij wel altijd van te voren, maar poepen dus niet en dan gaat hij dus ineens zitten om te poepen tijdens het fietsen... Als we bijna thuis zijn.


Het kan zijn dat door het vele bewegen (eerst wandelen en daarna draven naast de fiets) de darmen activeert waardoor hij ineens nodig moet.
Probeer anders eerst met de fiets in hand samen met de hond de eerste 100 meter te lopen tot hij een plasje heeft gedaan en dan te gaan fietsen, dus niet een hele wandeling van te voren maken :)

Leuk om dit topic te lezen! Met mijn sheltie mix ben ik het ook eens gaan opbouwen, zo'n 2-3 keer in de week kleine stukjes.
In het begin vond hij het hartstikke leuk, iets nieuws om te doen! Maar na anderhalve maand vond hij het niks meer aan. Ging lopen treuzelen, sjokken, en liep ook niet meer enthousiast met de fiets mee. Geprobeerd een nieuwe route te doen, toch weer kortere stukjes e.d., maar nee, hij vond het denk ik te saai :')

Mariska_28
Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 12:01

Ik heb de honden voor de fiets.
Als we over de weg moeten hou ik ze natuurlijk even naast mij, maar in het bos mogen ze er zo voor rennen. Los kunnen ze helaas niet, dan gaan ze jagen.. En op deze manier kan ik wel veilig twee handen aan het stuur houden.

Urona447
Berichten: 2790
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Fietsen met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 14:39

Ik had ze nog nooit voor de fiets gezien, ziet er goed uit! Hoe doe je dat met remmen en tegemoet komende honden?

Natasja71
Berichten: 207
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 14:55

Vóór de fiets is het bikejöring, wat ook met een step gedaan kan worden. Dan heb je eigenlijk een ontheffing nodig omdat het in NL verboden is om een hond als trekdier te gebruiken. Op website van vereniging van canicross vind je daar meer info over.

Met vorige hond fietsten we veel omdat hij niet los kon, wel met een springer aan tuigje en riem aan halsband als hij gekke ideeën kreeg. Ze krijgen er wel véél conditie van dus ze zijn minder makkelijk moe te krijgen... daarom deden we ook nog speuren met hem, dan sliep hij lekker..
Inderdaad nooit als het buiten boven de 20°c was, voel maar eens met je blote voet aan de stenen/asfalt in de zomer en je weet waarom

Veel plezier met je hond! Samen dingen doen is altijd leuk

Alles van waarde is weerloos-Lucebert

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Re: Fietsen met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 13:09

Ik heb de hond(en) met fietsen wel altijd rechts van mij (lijn in mijn rechterhand) . Zit fiets dus tussen het verkeer en de hond. Veiliger voor de hond en mocht ze een keer opzij springen dan trekt ze mij riching trotoir ipv richting verkeer.
Met wandelen aan de lijn lopen ze altijd links.


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 13:23

Cowboy55 schreef:
Mijn vriendin liet vroeger de hond uit op veldwegen los naast.....een Mini Cooper (oud model). Voordat jullie geschokt zijn: de hond in kwestie was een Whippet. Een ‘afgekeurde’ racehond. Voor zo’n hond is alles minder dan 50 km/uur niet interessant in die zin dat ie soms gewoon effe voluit wil gaan. En dat red je niet op de fiets.


In het échte buitengebied zie je dit nog wel eens. En veel jachthonden zie ik ook wel zo - op conditie en tempo - getraind worden nog (niet vaak in NL overigens, wel verder naar het zuiden, maar ook in de USA en UK nog wel). Niks mis mee, als het veilig kan. En je uiteraard niet de hond aan je auto vastmaakt, maar hem gewoon los laat meegaan.

Zelf fiets ik niet meer met de hond: mijn rechterschouder is aan gort en dat vind ik heel onveilig met een hond ernaast. Met de vorige hond deed ik het veel. Rondje van een km of 6/7 rondom het dorp in een drafje. Was hij zijn energie kwijt en ik niet bekaf. Gewoon riem in de hand en gaan. Samen joggen heb ik met die hond ook wel even gedaan, maar hij vond mijn tempo stom en ging dan vaak al zelf naar huis, dus daar ben ik mee gestopt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Madelon, Amber_anne, DDD3, friezenfan2, Googlebot, Pellelilly, SassyMoon, savieralover, xYaartje en 97 bezoekers