Kitten epilepsie/schedelafwijking, inslapen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Kitten epilepsie/schedelafwijking, inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 18:52

Hoi bokkers,

Nog geen 5 maanden geleden opende ik dit topic: [BB] Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?
Over onze zoektocht naar asielkittens.
We waren al snel geslaagd, en hoe!
Afbeelding

Phoebe (de grijs/witte) kwam uit een asiel, en we zagen direct dat ze scheel was toen we gingen kijken. Maar ach elk beestje, perfect of imperfect, verdiend een liefdevol thuis. Volgens het asiel was ze ook gewoon gezond, dus besloten wij haar mee te nemen. Als 3-4 maanden oude kitten viel ons nog niet zoveel op.

Toen ze richting de 5 maanden ging zagen we dat ze in haar ontwikkeling achter bleef op de rooie, Fenno. Ze sprong niet tot zelden, en als ze het deed schatte ze vaak dingen verkeerd in. Op een gegeven ogenblik begon ze ook veel zwaarder te worden dan Fenno, en maakte ze geluid van ongemak als ze van bed/bank afsprong. Dit zijn de enige dingen waar ze op of af springt, terwijl haar maatje Fenno regelmatig op tafel te vinden is, via krabpalen in de kast gaat en meer.

Gelukkig kwam rond 6 maanden het moment dat we hen (verplicht vanuit het asiel) lieten steriliseren. Toen ook gevraagd adhv beeldmateriaal wat die kreuntjes nou zouden zijn. Er zijn toen foto's gemaakt van haar achterpootjes en voorpootjes, waarop niks te zien was. Wat wel opviel is haar overvolle buik, met name haar darmen waren veel te vol. Waar dit vandaan kwam was onduidelijk. We hebben vanaf dit moment geprobeerd om ze apart te voeren zodat we Phoebe gedoseerd konden laten afvallen. Ook gaf de dierenarts hier aan dat Phoebe waarschijnlijk uit een inteelt nestje komt.

Tot we de kerst bereikten. Ze waren net weer helemaal hersteld van hun sterilisatie. We hadden ze net hun natvoer gegeven (kerstmaal, normaal kregen ze dit niet ivm afvallen) en ineens viel Phoebe naast het bakje op haar zij, begon ongecontroleerd te bewegen en was even 10 sec van de aarde. Daarna was ze heel bang, kroop over de grond en kwijlde uit haar bekje. Wij googlen en kwamen op een brainfreeze uit, omdat het eten uit onze koelkast kwam.

We hebben het in de gaten gehouden en we zagen haar al lopend in de gang tot onze grote verbazing weer een aanval krijgen. Zelfde verhaal als met het eten. Nu kwam epilepsie in ons op, en we besloten een afspraak te maken bij de dierenarts. In de tussentijd verergerde het rap en nu heeft ze per etmaal in ieder geval 2 aanvallen als wij thuis zijn. Vaak eentje snachts, als ze gewoon ligt te slapen. Dit is echter zo heftig dat ik er zelf wakker van wordt..

Vandaag zijn we bij de dierenarts geweest (overigens de dierenarts waar het asiel mee samenwerkt). Deze gaf aan dat zij direct zag dat ze een misvormd schedeltje heeft (plat). Ook reageerde ze erg heftig op hoge tonen en harde klappen. Haar scheelheid zou wegkomen uit het feit dat haar schedeltje zo plat is, dat haar oogjes daardoor naar binnen gaan staan omdat er geen neusbrug of iets tussen zit.
Haar conclusie was de epileptische aanvallen getriggerd zouden worden door de vergrootte druk op haar schedeltje, net zoals Chihuahua's dat bijvoorbeeld kunnen hebben... Daarnaast gaf zij ook aan dat het heel aannemelijk is dat door de schedel, Phoebe dagelijks met pijn loopt net zoals dat bij platneuzige rashonden vaak het geval is. Het woord inslapen viel dan ook snel ;(

Het is voor mij erg onwerkelijk dat wij zo ons best hebben gedaan via een gerenommeerd dierenasiel een kat te halen, want dan zijn ze meestal gezond of je weet wat er mankeert, maar dat wij nu alsnog onze allerliefste en leukste kitten hoogstwaarschijnlijk moeten laten gaan.. :\

Ik ben kapot van verdriet, het is zo'n lief diertje. Ze doet niets liever dan bij je liggen en lekker kroelen. Maar als zij inderdaad dagelijks pijn heeft wordt de beslissing erg lastig. We hebben nu medicatie mee, 3 pilletjes per dag geven. Punt is alleen dat dit puur voor de epilepsie zou kunnen werken, niet voor de andere dingen. Verder gaf zij aan een MRI te kunnen doen, maar dat de vorm van haar schedeltje eigenlijk al aangeeft wat daaruit gaat komen. En dat het dan veel te kostbaar is voor slechts een bevestiging (800-900€).

Het ergste aan dit verhaal vind ik dat wij vandaag direct het asiel hebben gebeld om ze op de hoogte te stellen. Want in het contract staat dat dat moet met euthanasie. Toen gaven zij aan dat ze als kitten al aanvallen had gehad... Dit is ons nooit verteld :\ het is destijds afgedaan als vergiftiging. Maar dan vraag ik mij af, een asiel met bakken aan ervaring ziet neem ik aan dat die schedel niet klopt, ziet dat ze scheel is, weet van de inteelt en doet epileptische aanvallen dan af als vergiftiging? Wat vinden jullie hiervan?

Ik wil graag mijn verhaal doen, en horen wat jullie er van vinden en wat jullie zouden doen in mijn schoenen (wel/niet inslapen). Sorry voor de warrigheid en lengte van het verhaal. Ik hoop dat jullie ons niet veroordelen dat wij bijv schedel afwijking niet hebben gezien, want het zijn onze eerste katten... Verder ben ik ook benieuwd naar ervaringen met zulk soort afwijkingen/katten.

Liefs,
Lieke en Phoebe

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kitten epilepsie, inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:54

Het eerste wat ik dacht bij epilepsie in combinatie met scheel kijken is idd verhoogde hersendruk.
Ik denk dat daar weinig aan te doen valt helaas :\ Daar kan een asiel natuurlijk ook niets aan doen. Het is wel ontzettend rot!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:56

He bah wat vreselijk! Zou denk ik niet gaan zoeken naar de “schuld”. Asiel heeft geen winstoogmerk dus die doen dit niet om ze kwijt te raken. Zou hooguit een andere kitten voor erbij “terug willen” wanneer deze ingeslapen zou moeten worden.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Kitten epilepsie/schedelafwijking, inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 18:57

Maar heeft een asiel geen meldplicht? Ik zoek zeker geen schuldige, maar ik heb er nu zoveel verdriet van en als ik wist dat dit het risico was had ik er wel 2 keer over nagedacht om haar mee te nemen...

Nyaleti

Berichten: 6141
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:57

Pfoe lijkt me heel naar om zo'n aanval te zien.. lekker banketstaaf van het asiel, daar kun je echt werk van maken vind ik.
Persoonlijk, ik zou haar in laten slapen. Pijn door een te klein schedel, de gedachte alleen al geeft mij hoofdpijn. Epilepsie wordt alleen maar erger in de loop van de jaren, dat wil je zo'n beestje niet aandoen. :(:)

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:58

Wat ontzettend lastig zeg. Ik moet eerlijk zeggen dat ik op de foto's niks raars zie. Nu kan het afgeplatte schedeltje natuurlijk in het echt veel duidelijker zijn.
Ik zou vragen of het asiel iets voor je kan betekenen. Gewoon de vraag daar neerleggen en afwachten wat ze gaan zeggen.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 18:59

Het is heel naar, je kan echt niks doen en ze is helemaal stijf... Daarna is ze ook zo van slag, echt sneu..

Ik vind het ergens wel fijn om te lezen dat jullie ook zouden kiezen voor inslapen, dat geeft mij in ieder geval een rustiger gevoel.

Ik zal eens kijken of ik een foto kan maken waarop het duidelijker is.

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:01

Wat was hun reactie op jouw ''melding'' dat ze nu het advies heeft om ingeslapen te worden?

Uiteraard hadden ze dit gewoon netjes moeten melden. Dan had je haar alleen waarschijnlijk niet genomen. En dat vind ik wel weer begrijpelijk.
Maar wij hebben iets soortgelijks met een kat hier. Alleen hier ontkent t asiel alles.

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:03

Klinkt heel cru, maar ik zou toch kiezen voor inslapen. Je hebt gewoon geen idee hoeveel het dier te lijden heeft door de misvorming van de schedel. Dieren geven dat niet altijd pijn aan, vooral niet als ze ermee geboren zijn Te hoge druk veroorzaakt misschien niet alleen epileptie maar ook pijn. Hoe ouder ze wordt hoe minder ruimte wellicht in de schedel. De epileptische aanvallen zijn ook al niet fijn voor zo'n beestje. In de natuur zou ze geen schijn van kans maken.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 19:04

Net even gemaakt, niet geheel scherp maar zij heeft dus niet boven haar neusje een hobbel zitten voor ruimte voor haar hersens.
Afbeelding

Normaal kitten:
Afbeelding

Kiwiwitje, de vrouw die we aan de lijn hadden reageerde heel begripvol en lief, zij ging er echt werk van maken en vond het zelf ook slecht dat ze dit niet gemeld hebben. Maar het was niet 'haar' groep kittens, dus dit krijgt maandag een vervolg.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 19:05

Misschien is deze duidelijker. Het wit vertekent een beetje.

Afbeelding

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:05

T is heel sneu :( Hopelijk krijg je maandag een begripvolle reactie! :)

Haar neusje lijkt gewoon helemaal recht? Als een kortsnuit hond?

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 19:07

kiwiwitje schreef:
T is heel sneu :( Hopelijk krijg je maandag een begripvolle reactie! :)

Haar neusje lijkt gewoon helemaal recht? Als een kortsnuit hond?

Ja hij is helemaal plat van voren inderdaad.
Ik ben heel benieuwd. We hebben hier nu namelijk nog een kitten zitten, alleen ik vind het zo lastig om Phoebe te vervangen ;( daar wil ik echt niet aan denken nog.. maar voor een kitten is alleen in een appartement ook niet alles denk ik.

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:09

De beslissing zou voor mij wel makkelijk zijn, hoe zwaar het ook is.

Ik zou het asiel niet te veel kwalijk nemen want het is bij de dierenarts met de sterilisatie ook niet opgevallen.

Ik wens jullie heel veel sterkte.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:11

Ik denk niet dat het asiel dit willens en wetens gedaan heeft, denk je zelf wel? Het is levende have. Het is heel rot en enorm sneu, maar jij zult als huidige eigenaar een keuze moeten maken. Ik wens je heel veel sterke. :(:)

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kitten epilepsie/schedelafwijking, inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:13

voor ons komt inslapen oid altijd tevroeg. Maar ik geval van een dier kun je vaak niet tevroeg zijn als ze iets mankeren helaas :(
Ik zou dan ook zsm de keuze maken om in te slapen. En dat je evt tot maandag wil wachten ivm asiel kan ik wel snappen.
Voor een kitten is een speelmaatje zeker leuk. Dus ik zou ook echt kijken voor een nieuwe kitten.
Maar Phoebe vervang je niet! :)

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Kitten epilepsie/schedelafwijking, inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:20

Epilepsie is heel erg rot, en moeilijk te behandelen als het zo erg is. Twee aanvallen per dag is niet te doen, en de schade zal alleen maar erger worden. Ook gaat het je leven beheersen omdat je niet weet wanneer ze aanvallen gaat krijgen, of ze toenemen. Hoe moeilijk en sneu ook...er is maar 1 goede beslissing, helaas. Sterkte.

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:22

Sneu voor de kat.
Maar wat betreft jullie verwijt.
Een dierenarts is ook geen helderziende. Kattenkoppen kunnen zulke verschillende vormen hebben.
Dat geeft lang niet altijd klachten. Kat van een vriendin heeft een soort smalle-driehoek-kop. Het ziet er raar uit, maar is kerngezond.
Wij hebben ooit een hond gehad die epilepsie ontwikkelde in zijn tweede levensjaar.
oliebol happens...
Sterkte.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 19:27

Lante schreef:
Ik denk niet dat het asiel dit willens en wetens gedaan heeft, denk je zelf wel? Het is levende have. Het is heel rot en enorm sneu, maar jij zult als huidige eigenaar een keuze moeten maken. Ik wens je heel veel sterke. :(:)

Ik denk zeker niet dat zij mij expres een kitten met een mankement hebben verkocht. Wel verwacht ik van een asiel dat zij melden als er iets met een kitten is gebeurd in de periode dat hij bij hun zit, ookal wijten ze het aan een vergiftiging. Als je iets verzwijgt bij een paard verkopen zijn de rapen gaar, waarom is dat hier niet hetzelfde?

Nogmaals, ik zoek geen schuldige alleen ik baal er gewoon van dat het asiel ons geen keuze heeft gegeven. Als ik een schuldige zoek dan had ik ze wel met naam en al op internet gegooid :)

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:28

Oef wat een narigheid Lieke.
Zeker omdat het zo’n jong beestje is, wil je liever geen afscheid nemen maar dat is denk ik, wel het enige wat je kunt doen.
De grootste gift die je dit poppetje kan geven, is het einde van haar pijn. Zeker omdat ze zich ook zo naar en ongemakkelijk voelt na een aanval.
Tweemaal daags vind ik ook echt heel heftig.

En dan het asiel, daar zou ik graag een gesprek mee voeren om je zorgen te uiten over hoe dit herplaatsen is gegaan.
Verder kan je er weinig mee en ik denk dat je dat ook moet willen. Niemand wil zoiets.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Kitten epilepsie/schedelafwijking, inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 19:30

Ik weet het. Morgen word ik nog gebeld met de uitslag van het bloedonderzoek, en zal dan nogmaals aan de dierenarts vragen of alles zo klopt en dan zullen we een afspraak moeten gaan maken. Ik ben in ieder geval blij dat iedereen hier er hetzelfde over denkt, ik ben namelijk echt bang om het te vroeg te doen of zonder alles overdacht te hebben.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 19:33

xx_Irisje schreef:
En dan het asiel, daar zou ik graag een gesprek mee voeren om je zorgen te uiten over hoe dit herplaatsen is gegaan.
Verder kan je er weinig mee en ik denk dat je dat ook moet willen. Niemand wil zoiets.


Overigens is dit inderdaad wat ik wil bereiken met het asiel, dat ze gewoon aangegeven als er met een kitten iets gebeurd is. Zeker in de trant van 4 epileptische aanvallen. Dat de verkeerde diagnose is gesteld kan inderdaad gebeuren.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:34

Kittens hebben soms zoveel als ze in het asiel binnenkomen... ze zien allemaal een veearts dus neem aan dat die het asiel adviseert. Dus als daar dan gezegd wordt vergiftiging moeten zij het er ook maar mee doen natuurlijk.

Ik vind het vreselijk sneu. Hebben ze enige manier om te weten of ze hoofdpijn heeft? Het klinkt iig wel erg heftig alle symptomen bij elkaar. Ik denk dat ik haar zou laten gaan dan...

Sterkte!

Mss wil het asiel tussenkomen in kosten voor een nieuw kitten, mocht je dat nog willen?

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 19:36

poes schreef:
Kittens hebben soms zoveel als ze in het asiel binnenkomen... ze zien allemaal een veearts dus neem aan dat die het asiel adviseert. Dus als daar dan gezegd wordt vergiftiging moeten zij het er ook maar mee doen natuurlijk.

Ik vind het vreselijk sneu. Hebben ze enige manier om te weten of ze hoofdpijn heeft? Het klinkt iig wel erg heftig alle symptomen bij elkaar. Ik denk dat ik haar zou laten gaan dan...

Sterkte!

Mss wil het asiel tussenkomen in kosten voor een nieuw kitten, mocht je dat nog willen?


Natuurlijk moeten zij het doen met die diagnose. Maar dat ze dus niet vertellen dat dat beestje vergiftigd zou zijn/4 aanvallen heeft vind ik gewoon jammer.

Hoofdpijn kunnen ze nooit meten. Enige wat je kan doen is de genoemde mri, maar daar kon je ook niet vanaf zien of ze pijn heeft dat zal alleen het beeld bevestigen wat je aan de buitenkant ook ziet.

Nieuw kitten moet ik nu echt nog niet aan denken maar is helaas wel noodzakelijk gezien de huisvesting van Fenno. Dus wellicht is dat een optie

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Kitten epilepsie/schedelafwijking, inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:47

Persoonlijk zou ik nooit meer twee katten samen houden, zeker niet als binnenkat. Ik zou zeggen: kijk het even aan hoe Fenno het doet.