Kitten of volwassen kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
WinSel
Berichten: 20568
Geregistreerd: 28-09-04

Kitten of volwassen kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-20 19:50

Hallo,

Allereerst een gelukkig nieuwjaar gewenst **\O/**

Ik heb vanaf 1 februari mijn eigen huisje en ben een echte katten mens. Daarom wil ik graag 1 of 2 katten.

Het is een huisje met tuin dus de kat(ten) kunnen eventueel naar buiten.

Nu twijfel ik of ik een volwassen kat neem of een kitten.
Ik heb geen ervaring met kittens en werk fulltime.


Iemand tips?

Groetjes Nienke

Als je het kunt dromen, kun je het beleven ✈️


Goof
Berichten: 28743
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kitten of volwassen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 19:53

Ik zou lekker 2 volwassen katten een nieuw huisje bieden. Kijk of er een leuk duo in het asiel zit. Ze gaan vast heel blij worden bij je.

Storm
Berichten: 20827
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Kitten of volwassen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 19:55

Als je alleen gaat wonen dus zonder kinderen, kijk dan zeker naar de katten die wat lastiger geplaatst kunnen worden. Zo had ik mijn eerste kat ook. Hij was in het begin best bang, maar ik heb een wereldkat gehad aan hem. Hij zat al heel lang in het asiel omdat hij zo bang was, kon niet met kinderen en honden maar ik heb geen dag spijt gehad.

Is het al lente?

Jessix
Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 19:56

Het is allebei leuk! Ik krijg een heel goed gevoel van asielkatten of herplaatsers. Echt fijn om een dier een thuis te kunnen geven. Maar ik heb twee jaar geleden voor het eerst in 20 jaar weer een keer kittens genomen en dat was ook wel weer heel erg leuk. Maar als er ooit een volgende komt dan denk ik wel weer herplaatsers.

WinSel
Berichten: 20568
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-20 19:57

Ik ga er idd alleen wonen.

Heb een mailtje naar het asiel gestuurd, nu wachten op antwoord :)

Als je het kunt dromen, kun je het beleven ✈️

maralyn
Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 20:05

Ik zou ook voor een herplaatser gaan.
Zelf ook een gehad.

Diertje was met zes weken gedumpt bij de opvang omdat het "vreemd" uitzag.
Vierkante kop, vierkante bouw, scheel als een vis, en n opgekrulde staart.
Vier jaar heeft hij in de opvang gezeten.

Veel geduld mee gehad en na twee maanden kwam hij zelfs bij me.
Helaas na zeven maanden plots overleden door hartfalen.

Heb hem toch de beste halfjaar van zijn leven gegeven (zelfs door de opvang gezegd.)

Verdriet gehad, maar zou het zo weer doen.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Eefke85
Berichten: 1323
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 20:09

Zelf ben ik voor 2 kittens gegaan omdat de poes van mensen die ik kende ineens zwanger bleek en 5 kittens kreeg. Hier ook geen ervaring met kittens en ze moesten daar weg toen ze 6 weken waren.
Scheelt dat ze al wel brokjes aten, ik heb ze ook nog een hele poos kittenmelk erbij gegeven en de kattenbak kenden ze ook al zonder deksel.
Ik wilde er bewust 2, zodat ze nog gezelschap aan elkaar hebben als ik een dag weg ben.

Zodia (Rhodium x Gribaldi) 8-5-2004
Linda (onbekend) geboortedatum onbekend (1998?)
Iris (dochter van Linda) 6-5-2002
Mazzeltov (zoon van Linda) 4-5-2012 - 02-08-2022
viewtopic.php?f=217&t=1681562
Linda een jaar ITP!

lauraax
Berichten: 387
Geregistreerd: 21-07-08
Woonplaats: Twente, Netherlands

Re: Kitten of volwassen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 20:21

Wij zijn eerst gaan kijken naar twee katten in het asiel, maar daar was voor ons geen match. Wij wilden graag 2 poezen die goed samen konden en niet bang waren en dol op knuffelen.

Ik heb toen de asiels in de buurt in de gaten gehouden en toen liepen we tegen een geweldig nestje kittens aan.
Ook wij werken beide full time, hadden we het wel zo gepland dat we allebei ongeveer 1,5 week thuis waren toen ze kwamen.

En alvast veel plezier met de zoektocht en hopelijk vind je een geweldige maatjes!

Randy<3

Katyatje
Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 20:27

Ik zou zelf een volwassen kat uit het asiel halen. Dan hebben ze toch al beter zicht op het karakter. Het drukke van een kitten hoef ik niet en ik wil wel echt een knuffelkat :D

WinSel
Berichten: 20568
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-20 20:29

Bedankt voor alle reacties. Op de site van het asiel staan alleen katten die al geplaatst zijn, dus ik wacht het mailtje af


Katyatje schreef:
Ik zou zelf een volwassen kat uit het asiel halen. Dan hebben ze toch al beter zicht op het karakter. Het drukke van een kitten hoef ik niet en ik wil wel echt een knuffelkat :D


Ja dat heb ik dus ook, wil graag een knuffelkat, die gewoon lekker bij je komt liggen.


Maar adviseren jullie dan 1 of 2 katten? Het huis is niet super groot...

Als je het kunt dromen, kun je het beleven ✈️

BigOne
Berichten: 38184
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 20:32

Volwassen asieldieren altijd goed, je weet wat het karakter is en vaak hebben ze in het asiel wel door welke dieren met elkaar kunnen. Neem de tijd voor het zoeken, ga in het kattenverblijf zitten en zie maar welke kat jou uitzoekt ! Wat oudere katten kunnen prima in een kleinere woning . Via kattenluikje naar buiten is ook een mogelijkheid mits ze niet uit de tuin kunnen komen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kitten of volwassen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:03

Ik zou de tijd nemen om goed rond te kijken. Kittens kan je overal wel vinden, maar dan zou ik er 2 nemen. Hoe ze uitgroeien hangt er altijd een beetje vanaf.

Volwassen herplaatsers krijg je een historie bij, maar zegt echt niet alles.

Wij hebben nu 4jr een kat die gedumpt was en echt uithaalde, lelijk deed etc. Niemand wilde hem, maar naar ons was hij vrij lief. Eenmaal thuis haalde hij wel uit, deed rot tegen de honden etc, maar we lieten hem gaan.
Af en toe kwam hij op schoot en daarna haalde hij weer uit. Dan zette ik hem gewoon op de grond.

Hij werd steeds liever en liever. De laatste jaren kunnen we er echt alles mee en ook naar de honden is hij super. We hebben er 2jr terug een kitten bij gekregen en dat ging eerst niet, maar had ook tijd nodig.

Hij is nu ziek en ligt op de kliniek, maar mis hem vreselijk. Juist ook vanwege de band die we hebben gekregen en hoe onwijs dankbaar hij is. Hij was duidelijk geen liefde gewend en het is hartverwarmend hoe hij geniet.

Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Kitten of volwassen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:11

Tot nu toe heb ik eigenlijk altijd herplaatsers gehad, waarvan er één nu alweer meer dan 11 jaar bij ons is :) Ik vind kittens hartstikke leuk, maar met de volwassen katten die wij kregen was eigenlijk ook nooit wat mis, in tegendeel eigenlijk.
Een keer een herplaatser gehad die wat jonger was, daar ook meteen de meeste problemen mee gehad. Het was een lief dier, maar ze heeft alles onder geplast. Helaas is ze ook niet oud geworden, waarschijnlijk incomplete dwarslaesie vanwege een vermoedelijke botsing met een auto, dat hebben we nog een tijdje geprobeerd, maar uiteindelijk in laten slapen.
Met een herplaatser of een kat uit het asiel hoeft echt niet altijd wat mis te zijn... sterker nog, onze Jane (die we dus al 11 jaar hebben) is de grootste knuffelkat die ik ken :)

ElinaSK
Berichten: 2656
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:21

Wij hebben ook een volwassen kat uit het asiel omdat we gewoon te weinig ervaring en tijd voor een kitten hadden destijds. Kat is wel erg bang voor vreemden (vnl mannen), maar bij ons is het echt een super diertje, nooit spijt gehad. :)

Edit: als de woonplaats in je profiel nog klopt en je de mogelijkheid hebt om een klein stukje te reizen kan ik je het asiel waar onze kat vandaan komt van harte aanbevelen.

"You better run away while it let us. 'Cause like it or not everyday we get a little better at jealousy"

Oedi
Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Re: Kitten of volwassen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:27

Kijk ook eens op www.verhuisdieren.nl
Via die website hebben we twee fantastische katten kunnen adopteren.

WinSel
Berichten: 20568
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-20 14:27

Bedankt voor alle reacties!

Elina om welk asiel gaat het?

Ik heb inmiddels ook contact met een bokker over 2 katten :)

Als je het kunt dromen, kun je het beleven ✈️

SinneJ
Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:28

WinSel schreef:
Bedankt voor alle reacties. Op de site van het asiel staan alleen katten die al geplaatst zijn, dus ik wacht het mailtje af


Katyatje schreef:
Ik zou zelf een volwassen kat uit het asiel halen. Dan hebben ze toch al beter zicht op het karakter. Het drukke van een kitten hoef ik niet en ik wil wel echt een knuffelkat :D


Ja dat heb ik dus ook, wil graag een knuffelkat, die gewoon lekker bij je komt liggen.


Maar adviseren jullie dan 1 of 2 katten? Het huis is niet super groot...



Ik zou even kijken wat ze hebben zitten. Kittens neem je best met 2, tegenwoordig plaatsen ze vaak ook niet meer alleen. Als je een volwassen kat op het oog hebt die aangeeft niet met andere katten te kunnen en het asiel is akkoord, dan kan je 1 kat nemen, maar het allerbeste is steeds een maatje te vinden. Zelfs als ze weinig interactie hebben, weten ze toch dat ze niet alleen zijn. Onze hond en kat hebben niet veel contact, maar je merkt dat ze snachts toch in elkaars buurt slapen, overdag ook vaak.

Dus ik zou proberen voor 2 te gaan, tenzij het karakter van een kat aangeeft dat ze blijer zijn alleen, die dieren verdienen natuurlijk ook een huisje. Het is echt fijn als eigenaar je niet schuldig te voelen dat je na je werk toch een keertje wat gaat drinken. Ik ken bv iemand die een enkele kitten genomen heeft en die wordt echt huilerig als ze haar schoenen nog maar aandoet. Dat is best zielig en ik denk voor de baas ook een hoop stress.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

ElinaSK
Berichten: 2656
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:32

WinSel schreef:
Bedankt voor alle reacties!

Elina om welk asiel gaat het?

Ik heb inmiddels ook contact met een bokker over 2 katten :)


Dierentehuis ter marse, is een klein stukje rijden maar ze hebben daar wel echt hart voor dieren.

"You better run away while it let us. 'Cause like it or not everyday we get a little better at jealousy"

WinSel
Berichten: 20568
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Kitten of volwassen kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-20 14:34

Daar heb ik inderdaad contact mee opgenomen :) mn vriend woont in Stadskanaal dus ik ben bekend met dit asiel :)) heb helaas nog geen reactie terug

Als je het kunt dromen, kun je het beleven ✈️

Mando
Berichten: 15684
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:34

Kattenhuisje heeft soms ook leuke herplaats katjes.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

ElinaSK
Berichten: 2656
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:37

WinSel schreef:
Daar heb ik inderdaad contact mee opgenomen :) mn vriend woont in Stadskanaal dus ik ben bekend met dit asiel :)) heb helaas nog geen reactie terug


Komt vast wel, bij mij duurde het ook even maar uiteindelijk wel gelukt. :D

"You better run away while it let us. 'Cause like it or not everyday we get a little better at jealousy"

Poekkie
Berichten: 7341
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Kitten of volwassen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:05

Hier ook 3 stuks van een zwerfkattenorganisatie, ongeveer tussen 1 en 2 jaar oud. Waren heel schuw, geen mensen gewend en heeft een maand geduurt voor ik wist welke kleur ze hadden.
Na een half jaar waren ze helemaal gewend, en supertam! Mijn echte huiskat is er een vals kreng tegen haha! Helaas wel onlangs eentje overleden aan (vermoedelijk) fip.

Paardengek in hart en nieren!

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:22

altijd gezellig, katten in huis.
ik zou er zeker 2 nemen als ik jou was. ze moeten natuurlijk bij elkaar passen, maar dat zou een asiel moeten weten welke er goed samen gaan.
als je ziet hoe mooi 2 katten kunnen spelen, samen slapen enz. zeker omdat je fulltime werkt hebben ze dan altijd gezelschap.

WinSel
Berichten: 20568
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Kitten of volwassen kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-20 21:45

Vandaag bij het asiel geweest, kennis gemaakt met wat katten maar ze houden de katten natuurlijk niet een maand vast.
Zodra ik sleutel van m'n huisje heb ga ik daar een katje uitzoeken.

Als je het kunt dromen, kun je het beleven ✈️

Marcella
Berichten: 36681
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Kitten of volwassen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:15

Zou er 2 nemen ongeacht kitten of volwassen zeker als je fulltime werkt. Kitten of volwassen kijk gewoon naar waarmee je een klik heb en echt het gevoel heb deze moet het zijn. Katten zijn slim genoeg om zelf hun baas te kiezen ook.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, SentiBot en 85 bezoekers