Kat eet plotseling niet meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Century
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Kat eet plotseling niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-19 21:15

Normaal (gisteren nog!) staat hij 's ochtends op me te wachten, ongedurig en miauwend. Vanochtend moest ik hem van de bank plukken. Langzaam sjokte hij naar de bijkeuken. Geen gedans om me heen als ik zijn voer af meet. Een toegeworpen brokje wordt alleen beroken. De brokken laat hij staan. Een klein beetje tonijn wil hij nog wel, en na twee kattenbakbezoeken sjokt hij terug naar de kamer. De hele dag ligt hij te slapen. Geaaid worden wil hij niet echt, spinnen doet hij niet.

De dierenarts kan niets vinden. Alleen een wat vergrote blaas, maar geen reactie erop. Hij wil ook niet de hele dag door naar de bak of iets, hij zit alleen maar op de bank. Hij wil ook het speciale voer van de dierenarts niet. Geen tonijn meer. De brokken krijgen geen eens een blik.

Hij heeft diabetes, wat het allemaal nog lastiger maakt. Zijn glucose zat bij de dierenarts aan de hoge kant (zal ook stress-gerelateerd zijn). De dierenarts heeft hem pijnstiller gegeven, en prikken om zijn stofwisseling te ondersteunen. Ik mag hem pasta geven dat zijn eetlust moet opwekken en voedingstoffen bevat.

Zoals het er nu uitziet wordt het terug naar de dierenarts morgen. Maar misschien zijn er ook bokkers die iets herkennen in dit ziektebeeld. We hebben nog geen idee wat er mis met hem is en wat hem ook maar kan helpen is meegenomen.


Anoniem

Re: Kat eet plotseling niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:18

Misschien andere kleinere brokjes proberen?

Onze kat at ineens ook niets meer zag er heel slecht uit en gewoon zielig. Andere brokken (kleiner, voor senior) en meteen knapte ie weer op.

Goof
Berichten: 28755
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:20

Die van mij had het jaren geleden ook, ik heb er toen ook een topic over geopend. Diverse onderzoeken gehad, vermoeden van ontstoken pancreas, maar uiteindelijk niets kunnen vinden. Dier was gezond, maar at niet. Hij is opgenomen geweest in de kliniek (op zijn kaartje stond dat hij een cliƫnt was met anorexia...) en ik heb hem gevoerd via een sonde. Het heeft best een tijdje geduurd en toen begon hij van de ene op de andere dag ineens weer te eten.
Ga morgen inderdaad maar terug en begin maar met dwangvoeren. Katten kunnen niet zonder eten ivm leververvetting. Ook hiervan was sprake bij mijn kat, de prognoses zijn dan niet positief, maar die van mij is er bovenop gekomen en is nog steeds gezond.
Succes en beterschap!

Heb je trouwens naast die eetlustopwekkende pasta ook medicatie tegen misselijkheid??
Laatst bijgewerkt door Goof op 22-12-19 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Letizia
Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:21

Hij krijgt (normaal) wel insuline? Of is hij pas gediagnosticeerd?
Voor dat ik wist dat die van mij diabetes had, at hij ook slecht, eenmaal gestart met insuline kwam z'n eetlust gelijk weer terug.
Test je hem thuis zelf? Dat is wel een aanrader, dan pas weet je echt waar je aan toe bent qua waardes.

chazzie
Berichten: 428
Geregistreerd: 14-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:22

Waarom je kat niet eet, weet ik niet, ik ben geen dierenarts natuurlijk.
Maar heeft je dierenarts geen Periactin tabletjes meegegeven?
Deze wekken de eetlust op.
Nadat mijn kat was geopereerd (nierstenen) wou ze ook niet eten en kreeg ze deze erbij, na een half uur stond ze te springen om eten...

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:25

Als ze verder niks kunnen vinden. Vraag dierenarts om een tabletje diazepam te geven
Mijn vorige kat stopte ook plotseling met eten 2x bij dierenarts geweest en ze konden echt niks vinden . Dierenarts zei probeer dit maar thuis diazepam gegeven en binnen een kwartier at ze haar hele bakje leeg en bleef nog zeuren om eten . En daarna was er niks meer aan de hand heel vreemd

SensaHorses
Berichten: 708
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Kat eet plotseling niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:29

Hoe is het gebit? Misschien pijn, dat hij daarom niet kan/wil eten?
Hopelijk knapt hij snel op!

horsiegek
Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Kat eet plotseling niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:39

Heeft je kat koorts?
Het kan pancreatitis zijn, maar hij kan het ook hebben aan zijn nieren bijvoorbeeld. Op dit moment kunnen er veel redenen zijn waarom je kat zo sloom is en niet wilt eten.
Zelf zou ik morgen een uitgebreid bloedonderzoek laten doen bij de dierenarts :). Veel beterschap.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Century
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-19 22:05

Bedankt voor de reacties! Injecties die hij heeft gehad zijn biodyl en dexamedium.

@Marije: als hij ook geen tonijn eet, zullen andere brokjes niet helpen denk ik. Daarnaast moet hij dit voer ivm zijn diabetes.

@Goof: hij heeft twee injecties gehad, en ik heb dus pasta en speciaal voer mee gekregen. Daarnaast nog metacam, mag ik vanavond mee beginnen. Hij moest snel weer gaan eten, anders moet ik terug. Hoe dwangvoer ik hem, gewoon zijn mond open, spul erin en dichthouden?

@Letizia: Hij is een aantal maanden geleden gediagnosticeerd. We hebben wat gestoeid met de waarden (hoeveel voer, hoeveel insuline), ook omdat ik glucosamine bij ben gaan voeren voor zijn artrose. Maar het leek nu goed en stabiel. Ik kan hem zelf thuis meten, dat hebben we toen veelvuldig gedaan.

@Chazzie: Nee, ik heb geen tabletjes gekregen.

@Genja: ik kan het altijd opperen, bedankt voor het delen van je ervaring.

@SensaHorses: Hij is recent nog geweest voor een reiniging. Ik kon wel een klein ontstekinkje zien, waar hij zijn tandvlees had geraakt met zijn eigen tand. Maar ik zou dan verwachten dat hij wel tonijn zou willen, en niet zo'n algehele malaise zou tonen.

@Horsiegek: Hij heeft geen koorts. Bloedonderzoek lijkt me inderdaad de volgende stap.

Enjoy_
Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Re: Kat eet plotseling niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:26

Wanneer heeft hij die injecties gekregen?
Dex icm metacam bij een kat die al niet eet? Ik dacht altijd of het 1 of het ander? Maar mss is dat niet met alle cortico medicijnen.
Geen kwijlen, braken, nog ontlasting gehad?

Hevonen
Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kat eet plotseling niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:32

Klinkt niet goed. Hij had weliswaar geen koorts, maar had hij geen ondertemperatuur?

Katten laten niet snel zien dat ze ziek zijn. Hoop dat het gauw beter gaat.

Sterkte!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

leanneXXnona
Berichten: 937
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: uithuizen

Re: Kat eet plotseling niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 23:21

Hebben ze bloed afgenomen?
Mijn kat had 2 maand geleden dezelfde symptomen.. bleek bloedarmoede te hebben.

Nona && dora mn lievies

Letizia
Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Kat eet plotseling niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 23:28

Ik meet zelf mijn kat bijna dagelijks, maar hij is een enorme schommelkont.
Ik kan je adviseren om het minstens 1x per week te blijven meten, best kans dat hij al weer een poos hoog zit en zich daarom beroerd voelt.
Ik weet niet of je aangemeld bent bij het katten diabetes forum? Daar kan je enorm veel advies vandaan halen :)

Century
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-19 23:30

@Enjoy_: Hij heeft de injecties vanmiddag gekregen. Ik mocht vanavond met de Metacam beginnen. Geen kwijlen, braken. Ontlasting was vanochtend laatste keer.

@Hevonen: Zijn temperatuur was 38,5, volgens mij is dat acceptabel.

@Leanne: We hebben alleen bloed afgenomen voor het meten van zijn suikerspiegel. Bloedonderzoek is denk ik volgende stap, hopelijk gelijk morgen.

@Letizia: Laatste keer meten was 8 december (en vandaag dan), dat is nog best recent lijkt me?

Letizia
Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Kat eet plotseling niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 23:34

Ja, zeker, is zijn insuline is nu aangepast? Dan zou ik het zeker 1 week lang dagelijks doen (risico op een hypo).

Century
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Kat eet plotseling niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-19 23:39

Sinds begin december zitten we stabiel qua hoeveelheid insuline en voer. Dus er zou niets veranderd moeten zijn. Zeker niet van gisteren op vandaag. Vandaag heeft hij wel minder gekregen maar dat is dus omdat hij niets eet.

Nef1985
Berichten: 270
Geregistreerd: 13-07-11

Re: Kat eet plotseling niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 00:03

Beste TS,
Wat ontzettend K.... dat hij niet wil eten.
Heb zo geen idee wat het kan zijn. Maar wat ik wel eens gehoord heb als katten niet willen eten. Om dan wat natvoer op zijn voorpootjes te smeren. Meestal likken ze dit er dan vanzelf af en zo krijg je er misschien langzaamaan weer wat voer in en hopelijk wil hij dan uiteindelijk weer zelf eten ...

Century
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Kat eet plotseling niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-19 11:29

Bedankt allemaal voor jullie medeleven! Gizmo is gisteravond weer gaan eten. Ik merk aan hem dat hij er nog zeker niet is, hij voelt zich nog niet helemaal goed en is nog erg rustig, maar hij komt weer voor aandacht, spint weer, en eet dus weer. Vannacht heeft hij alles wat er nog stond opgegeten, en vanochtend heeft hij zijn bakje voor de helft leeggegeten. Ook heb ik hem net zien drinken en is hij op de kattenbak geweest.
Dus een grote stap vooruit. Straks meet ik zijn glucose om te kijken hoe dat ervoor staat, want ik vond hem toch wel eng hoog gisteren.

Nef1985
Berichten: 270
Geregistreerd: 13-07-11

Re: Kat eet plotseling niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:56

@century wat fijn om te horen!!
Het is altijd zo verschrikkelijk om je dier zo ziek te zien.. Hopelijk is zijn glucose ook goed/beter en dan snel weer de oude.

Century
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Kat eet plotseling niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-19 14:10

Hij zit nog steeds best wel hoog in zijn glucose. Ik begin te vermoeden dat er toch wel een verband zit tussen dat en hoe hij zich voelt. 's Avonds zit hij altijd punten lager namelijk, en toen ging hij ook eten.

Letizia
Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Kat eet plotseling niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 14:31

Welke insuline gebruik je? Caninsuline heeft het laagste punt 4 uur na injecteren, daaena gaan ze weer stijgen.
ProZinc na 6 uur het laagste punt, dus werkt langer.

Je theorie zou goed kunnen, ws voelt hij zich gewoon niet lekker wanneer hij hoog zit. Wat is zijn waarde op het laagste punt? Want als die mooi is, kan je niet meer insuline gaan spuiten, dan gaat hij in een hypo schieten.

Century
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Kat eet plotseling niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-19 20:29

Even kijken, hij zit normaal 's ochtends (4 uur na prikken, hij krijgt Caninsulin), tussen de 7-9. 's Avonds zit hij rond de 5. Dus hij daalt uit zichzelf al een stuk.
Nu bij de dierenarts bleek hij op 15 te zitten, en net iets minder mat ik vanochtend ook. Hij heeft nu een paar keer een halve dosis gehad. Vanavond heb ik hem toch maar zijn normale dosis gegeven, hij zit zo hoog... ik verwacht dat hij nog wel weer gaat eten in de avond, omdat hij dan automatisch lager zit. Hij heeft zonet ook een kwart bakje gegeten.

huricane
Berichten: 788
Geregistreerd: 05-01-09

Re: Kat eet plotseling niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 20:47

Ik heb ook een kat die caninsulin krijgt. Ik meet nu ook zelf thuis.
Bij de dierenarts zijn de waarde vaak hoger, dit ivm stress van het reismandje en bij de dierenarts zijn.

Century
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-19 21:33

Klopt, maar ook thuis zat hij dus rond de 15. Ik vind dat best wel hoog.

heidiLOVER
Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: Kat eet plotseling niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 21:55

Is 5 niet net even te laag? Mijn dierenarts zei dat onze kat tussen de 7 en 10 moet zitten. Toen ze helemaal niets kreeg zat ze rond de 24. Zij heeft meerdere malen een hypo gehad helaas, ze is erg oud en eet de ene keer goed en de andere keer niet, dus nu meten wij ook braaf elke dag, maar het is niet dat ze zich niet lekker voelt. Dat is nu bij jou dan wat lastig.

Als haar suiker te laag is eet (en drinkt!) ze echt heel veel. Als ze heel hoog zitten zou je dat ook kunnen merken aan heel veel drinken en zijn ze idd wel slomer, maar vaak niet zo ziek dat ze niets eten. De ene kat is de andere natuurlijk niet dus als hij echt boven de 15 zit kan dat wel eens kloppen en ik vertel dit natuurlijk uit mijn ervaring en wat ik hier gehoord heb. :)

Hoop dat je kat zich goed blijft voelen nu en lekker eet!

Pamba: B+11 - L1+12 - L2+10 - M1+7 eindstand.

Fotoshoots Trouwfotografie & newbornfotografie: Robin Polderman Fotografie | Insta: @robinpoldermanfotografie]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hoogendroog, IASCrawler, Mnoonn, xSwanHeart en 140 bezoekers