Hond (niet de mijne) voor mijn neus aangereden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Hond (niet de mijne) voor mijn neus aangereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 02:46

Ik hoop dat er nog iemand wakker is, want ik heb vanavond een vreselijk incident meegemaakt en kan er niet van slapen. Dus ik wil het graag even van me afschrijven.

Vanavond liep ik rond 22.45 het laatste rondje met mijn Zelda (kruising Witte Kees x Bordercollie van ca. 12 kg). Normaal gesproken loop ik nooit rond 11 uur met haar, want er wonen 1 straat verderop een echtpaar met 2 Australian Shepherds die de pik op haar hebben, en deze AS's lopen altijd los. Ik heb vorig jaar een bijtincident met dit duo meegemaakt, waarbij ik de ene hond van mijn hond af het moeten schoppen terwijl de baas de andere greep. Na dat incident is de BOA bij hen aan de deur geweest en heeft ze verzocht om de honden aan de lijn uit te laten. Ik ben ze daarna nog een keer tegen gekomen (gelukkig zag ik ze op tijd) maar weer liepen hun honden los. Ik kon toen op tijd een andere kant op terwijl zij hun honden moesten grijpen en snel aanlijnen, want die hadden ons ook gezien. Mijn hondje vindt dit duo niet zo leuk maar gedraagt zich verder netjes. Dus geen geblaf, geen getrek oid, gewoon staartje laag oortjes laag en naast mij lopen.

Normaal gesproken loop ik dus niet rond 11 uur, want dan lopen de mensen met de AS's ook hun laatste rondje. Ik let altijd heel goed op of ik ze zie want dan kan ik ingrijpen. Maar vanavond ging dat even mis. Goed mis. Ik was bij mijn zusje op visite geweest, was moe, en toen ik thuis kwam wilde ik zo vanuit de auto even langs de brievenbus lopen met Zelda om wat kerstkaarten weg te brengen, laatste rondje doen en dan slapen. Ik had niet op de tijd gelet of aan de twee AS'ers gedacht.

We liepen parallel langs het spoor, ik op de stoep aan de ene kant met Zelda op een maximaal een metertje van me af. In het donker hou ik haar altijd kort, want ze rijden s'avonds erg hard langs het spoor en ik ben als de dood dat ze van de stoep afstapt de straat op en dat een auto haar dan raakt. Aan de andere kant van de straat is een stoep, dan een perkje/brede heg en dan de parkeerplaats van het station. Hier en daar zitten er openingen in die brede heg, van de parking naar de stoep.

Ineens zie ik tussen de geparkeerde auto's aan de overkant twee knipperende LED-halsbanden verschijnen. HET herkenningsteken waar ik die twee honden normaliter van veraf mee zie aankomen. Maar nu waren ze verscholen tussen de auto's en zitten ze echt precies naast ons. Alleen de straat en de stoep scheiden ons van het duo, de baasjes lopen er een meter of 10 achter. Ik zag ze, Zelda zag ze, maar ze zagen ons ook... De baasjes begonnen meteen te roepen naar de honden dat ze moesten komen, maar het was al te laat. Beide honden waren al intens gefocust op mijn hondje, oren erop, koppen hoog etc. Ik denk dat het prooiagressie of mogelijk ganging-up is, want er wordt niet gewaarschuwd of geblaft, als ze mijn hond zien willen ze er meteen opduiken met zijn tweeën. Er is niks speels aan, ze gaan meteen op standje KILL.

Dus in een splitsecond zien de twee AS'ers ons, en wij hen. Ik denk OHSHIT hier gaan we, mijn hond ziet ze en klimt half tussen mijn benen en half in de heg van de kerk want die weet ook hoe laat het is. Ik besluit in die mentale seconde dat ik mijn hond ga grijpen, ophijsen aan de riem, wat dan ook, en die honden fysiek maar moet tegenhouden, dan bijten ze mij maar... De beide honden duiken ondertussen op ons af, zo van de parkeerplaats af, de stoep op en de straat op.

En dan BAFFF een doffe dreun. Een hoog gejank dat meer iets wegheeft van een schreew. Een LEDhalsband vliegt door de lucht en landt in de goot. Een auto kwam met zeker 50 km per uur aanrijden en heeft een van de twee honden geraakt. De vrouw begint te gillen "NAAM HOND IS AANGEREDEN!!! NAAM HOND IS AANGEREDEN!!!" De AS'er die is aangereden rent er vandoor, ik zie zo snel niet waarheen. De andere hond loopt een beetje verdwaasd rond. De man schreeuwt ook iets. De auto reed voor zover ik gezien heb door. Misschien is hij verderop gestopt.

Mijn eerste gedachte was "die hond is dood" maar mijn tweede gedachte is "Straks komt die andere hond mijn hond alsnog grijpen!". Ondertussen zat Zelda te trillen tussen mijn benen. Ik heb haar gegrepen, opgetild en ben zo snel ik kon naar huis gelopen, half in paniek. Zelda zat te schudden in mijn armen. Ik heb tijdens het lopen om me heen gekeken of ik een van de twee AS'sen zag, mijn hondje stevig vastgehouden en heb alleen maar kunnen denken Ohjee ohjee ohjee die hond is dood ohjee ohjee wat een klap.

Eenmaal thuis kreeg ik de bibberaties, ik stond te shaken. Ik heb meteen mijn moeder gebeld en een potje gehuild. Want die doffe dreun, hond onder de auto, dat is mijn nachtmerrie. Ik weet niet hoe het met de hond is afgelopen, maar als die auto er niet tussen gezeten had dan hadden ze met zijn tweeën mijn hondje gegrepen. Op een bepaalde manier is het eigen schuld, want ze moeten hun hond aanlijnen en de BOA is zelfs daarvoor bij ze langs geweest...

Ik hoop dat de hond nog leeft, of in ieder geval niet te veel geleden heeft als hij dood is. Ik kan er niet van slapen, toch een vaag soort schuldgevoel maar ook angst voor de alternatieve afloop. Want die twee honden hebben ECHT de pik op mijn hondje, en die eigenwijze eigenaar vond dat dat niet zo was want "zijn honden konden met alle andere honden goed overweg". Ja behalve met de mijne dus!

Bedankt voor het lezen. Mijn vader vindt dat ik morgen melding moet maken bij de BOA en evt. bij de politie, aangezien ik dit na het eerste bijtincident (zelfde idee, uit het niets doken deze twee loslopende honden op mijn aangelijnde hondje, in de bebouwde kom) ook gemeld heb en daar vervolgstappen van kwamen. Ik vind dat bijna een soort "dubbele straf", hun hond is mogelijk dood of iig flink in de vernieling (die doffe dreun, tegen de kop van de hond...) en dan krijgen ze ook weer de BOA aan de deur. Maar ik moet er niet aan denken wat er gebeurd was als die auto er niet tussen gezeten had.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 18-12-19 16:55, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: Topictitel aangepast op verzoek

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Hond (niet de mijne Halleluja) aangereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 03:02

Jeetje wat ontzettend heftig. Weet je inmiddels hoe het met de hond gaat? Sterkte :(:)

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: Hond (niet de mijne Halleluja) voor mijn neus aangereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 03:05

Nee, ik heb geen idee. Ik weet waar de mensen wonen (ik loop er nooit aan hun kant van de straat langs, want als ze de schuurdeur opendoen en ik precies voor hun oprit loop ben ik de banketstaaf, dan hangt er meteen een hond in mijn hond) maar ik ben er niet langs gegaan. Dat ben ik eerlijk gezegd ook niet van plan. Misschien ga ik zo nog wel even op de plek van de aanrijding kijken of er bloed ligt, want ik maak me echt zorgen om hun hond. Die hond kan er ook niks aan doen dat de eigenaar hem niet aanlijnt.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 03:06

Ik kan er morgen wel een kaartje in de bus doen misschien. Dat ik hoop dat het allemaal goed afloopt. Maar als hun hond dood is is dat ook een beetje cru.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Hond (niet de mijne Halleluja) voor mijn neus aangereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 03:07

Ja snap je helemaal. Dom ook dat die mensen ze ook niet aanlijnen maar idd de hond vraagt er niet om. Hoop dat je er toch achter komt hoe het met de hond gaat, zo kan je het misschien een beter plekje geven.

xGoldenHero

Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 03:12

Dat is echt schrikken. En ik snap dat je snel naar huis bent gegaan, je weet niet wat die andere hond nog kon doen!

Ik zou morgen gewoon aanbellen bij ze en vragen naar hoe het met de hond is.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 03:17

Ik heb een mega groot hart voor alle dieren, en ik hoop echt dat het allemaal met een sisser afloopt, maar ik ben er bang voor...

Ik kwam ze afgelopen najaar een keer tegen, toen zagen we elkaar van veraf aankomen en konden ze hun honden aanlijnen maar de honden waren al flink gefocust op de mijne. Op een ongezonde manier. Die vrouw was toen zelf niet al te vriendelijk, dus ik heb niet echt zin om er aan de bel te gaan. De man is wel aardig, toen Zelda nog een pup was en ze nog maar 1 AS hadden heb ik wel eens met hem gebabbeld. Maar toen was die hond ook al best gefocust op Zelda, op een control-freak manier. De tweede hond is een pup van die eerste, het zijn volgens mij beiden teefjes. Voor zover ik weet heeft mijn hond nooit aanleiding gegeven voor de focus van deze twee, tenzij ze de onzekerheid van mijn hond als reden voor prooiagressie zien. Doet er ook allemaal niet echt toe, ik hoop dat ze vanaf nu hun honden wel aanlijnen. Want een LED halsband maakt je hond wel zichtbaar, maar als die ineens de straat op schiet voor een auto dan kan die auto het niet af remmen, ledhalsband of geen ledhalsband. En een hond die al eerder gebeten heeft hoort niet los. Maar sneu is het wel.

Ik durf eigenlijk niet te gaan kijken of er bloed ligt.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Hond (niet de mijne Halleluja) voor mijn neus aangereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 03:27

Weet je hoe die mensen heetten? Zo ja fb checken misschien of er iets op staat.

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 03:32

Ik zou gewoon even langs gaan. Zeg dat je enorm bent geschrokken en hoopt dat het goed is afgelopen

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: Hond (niet de mijne Halleluja) voor mijn neus aangereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 03:58

Ik ben er toch nog even langs gelopen (zonder hond) en er lag niks. Ik hoop dat dat een goed teken is. Ik ga nu toch maar echt proberen te slapen want ik heb puddingbenen, haha.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8290
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Hond (niet de mijne Halleluja) voor mijn neus aangereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 04:12

Pfoe wat een nacht! Heel begrijpelijk dat je bent geschrokken hoor, ik heb het zelf ook een keer op een zelfde manier meegemaakt en het zit nog goed in mijn geheugen gegrift :n
Heel veel sterkte TS, een kaartje of een briefje in de bus of even langs morgen klinkt als een goed idee. Gewoon even voor je zelf voornamelijk.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 04:27

Ach wat schrikken. Ik zou alsnog melding maken. Die mensen weigeren ze aan te lijnen en zijn blijkbaar een gevaar voor hun eigen honden als ze zo slecht luisteren. Arme dieren kennen ook geen verkeersregels. Dus als baas neem je je verantwoording ze aan te lijnen. En bovendien bezorgen ze jou veel stress en overlast

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Hond (niet de mijne Halleluja) voor mijn neus aangereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 05:39

Pfoe, heftig zeg. Hopelijk gaat het goed met de hond. Wel raar dat ze de honden niet aanlijnen, juist ook om dit soort dingen te voorkomen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hond (niet de mijne Halleluja) voor mijn neus aangereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 05:53

De aangereden hond is er vandoor gerend, dus die leeft dus mogelijk nog. Ik zou morgen ook even aanbellen en zeggen dat je erg geschrokken bent en je afvraagt hoe het met de hond is.
Een melding zou ik zeker maken. Dit is niet alleen voor de honden gevaarlijk, maar ook voor de automobilisten of fietsers die gebruik maken van de weg.

Heftig hoor!

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Hond (niet de mijne Halleluja) voor mijn neus aangereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 06:42

Ik heb ook eens een hond aangereden, die ineens de weg overstak. Nou had ik een Toyota Corolla en aan de voorkant was een gedeelte van de bumper zeg maar plastic. Ik stopte natuurlijk gelijk en die hond rende ook heel hard weg. Toen mijn auto gecheckt, en de voorkant van mijn bumper was best wel stuk, maar zag verder geen bloed oid. Toen ook bij die mensen aangebeld om te vragen of de hond OK was, en om aan te geven dat mijn auto schade had van hun hond. Kreeg te horen dat alles goed was met de hond maar dat ‘ie in een hoekje zat te trillen... verder vonden zij vooral dat het mijn schuld was en gingen ze mijn bumper miet vergoeden! Ze zouden de veearts rekening wel gaan verhalen op mij.

Nooit weer wat van gehoord, maar diezelfde hond liep een week later nog steeds vrolijk over de weg...

Lang verhaal, maar het kan dus idd wel dat het meevalt! Sommige auto’s hebben een “lichtgewicht” constructie aan de voorkant en dat zal de klap wel verzachten denk ik?

Zou de eigenaren wel aangeven, misschien lijnen ze dan in het vervolg hun hond wel aan :)

Amber_anne

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 06:43

Jeetje ts wat een verhaal. Hopelijk heb je nog een beetje geslapen

Ik zou ook melding maken. Dit kan absoluut niet nog een keer gebeuren. Wat als ze je volgende keer pakken, dan is je eigen hond de dupe.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Hond (niet de mijne Halleluja) voor mijn neus aangereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 06:59

Niet uit medelijden niet melden, want dat vergeef je jezelf nooit als deze honden jouw hond wel een keer te pakken krijgen.

Dus melding maken bij de BOA met het hele verhaal. Deze mensen zijn niet alleen een gevaar voor jou maar ook voor anderen. Voor hetzelfde geldt had die automobilist aan het stuur gerukt en ergens tegenop gebotst en was ook die flink gewond geraakt.

Voor jou wens ik veel sterkte. Ik heb helaas ook een hond ooit aangereden zien worden en deze overleed ter plekke. Geen prettig beeld. Zoek eventueel hulp daarbij om die beelden enigszins kwijt te raken. Heel veel sterkte.

MliesJarig
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 07:43

Amandavd schreef:
Niet uit medelijden niet melden, want dat vergeef je jezelf nooit als deze honden jouw hond wel een keer te pakken krijgen.

Dus melding maken bij de BOA met het hele verhaal. Deze mensen zijn niet alleen een gevaar voor jou maar ook voor anderen. Voor hetzelfde geldt had die automobilist aan het stuur gerukt en ergens tegenop gebotst en was ook die flink gewond geraakt.

Voor jou wens ik veel sterkte. Ik heb helaas ook een hond ooit aangereden zien worden en deze overleed ter plekke. Geen prettig beeld. Zoek eventueel hulp daarbij om die beelden enigszins kwijt te raken. Heel veel sterkte.


Hier sluit ik me bij aan.
Heel verdrietig voor de hond, maar de baasjes zijn in dit geval toch echt onverantwoordelijk bezig.

Heb je nog kunnen slapen?

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 07:44

Vreselijk zeg!

die mensen zijn gewaarschuwd...en toch weer die honden los. Terwijl ze weten dat ze grijpen..
Inderdaad een groot gevaar voor alle weggebruikers
Zeker melding maken.
Ik snap zulke mensen niet.

Sterkte

Anoniem

Re: Hond (niet de mijne Halleluja) voor mijn neus aangereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 08:47

Het is idd heel heftig!

Maar ik denk dat het gewoon enorme karma is voor ze. Hadden ze maar moeten aanlijnen, wat hun dus ook al is gemeld. In die eerste situatie had ik die honden trouwens wel echt een rot schop gegeven. Ik ben sowieso van mening dat wanneer een hond niet bewezen los kan, dat ze aangelijnd moeten zijn. Gelukkig doen veel mensen dat, maar ik ben als fietser eens aangevallen door een jonge hond, die dus duidelijk niet los kon. Ook niet in losloopgebied

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Hond (niet de mijne Halleluja) voor mijn neus aangereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 08:58

Kan me goed voorstellen dat je je te pletter bent geschrokken. Ondanks dat deze honden niet bepaald vriendelijk zijn naar jouw hond, wil je zo’n situatie ook niet meemaken. Ik kan alleen maar hopen dat deze mensen er nu wel leren om hun honden aan te lijnen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 09:00

Denk dat ik het ook bij de Boa zou melden. Ik zou bij de mensen zelf niet langs gaan,zeker niet als ze al niet vriendelijk is. Dan krijg je dadelijk nog de schuld dat je er liep. Hopelijk heeft ze er van geleerd en houd ze haar honden nu vast.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Hond (niet de mijne Halleluja) voor mijn neus aangereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 09:27

Ow jeetje , wat heb jij een nacht achter de rug zeg!
Het kan gelukkig ook echt meevallen hoor: ik heb zelf een kat aangereden een maand of 2 geleden, en 2 weken later liep t beestje gewoon weer op straat te banjeren. Even bijkomen bij t baasje thuis en weer door. Vriendin van mij heeft hetzelfde gehad met een jack russell / boerenfoxje (op dezelfde weg ook, slingerweg buitenaf, slecht verlicht). Ook die liep een paar dagen later weer vrolijk rond daar. In beide gevallen was t een flinke klap.

Een kaartje in de bus wordt vast wel gewaardeerd. Heel sneu voor de hond wel, eigenaren moeten in dat soort gevallen toch echt verantwoordelijker zijn... Misschien leren ze er van? Hopelijk voor de hond valt het mee of heeft hij in elk geval niet te veel geleden.

Wennii

Berichten: 2310
Geregistreerd: 29-04-09

Re: Hond (niet de mijne Halleluja) voor mijn neus aangereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 09:38

Oh lijkt me vreselijk om mee te maken ts! Hoop dat je nog een beetje geslapen hebt!
Ik heb ooit eens een (wild) konijn aangereden die ineens de weg op schoot en daar ben ik al echt een week van slag van geweest dus dit lijkt me helemaal heftig!
En eerlijk gezegd zou ik ook melding maken bij de BOA en even een kaartje in de bus doen. Kan me voorstellen dat je geen zin hebt om aan te gaan bellen :) zou ik ook niet hebben...

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hond (niet de mijne Halleluja) voor mijn neus aangereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 09:46

Het is heel naar om te zeggen maar laat dit een hele goede les zijn voor die eigenaren. Natuurlijk is het erg dat de hond de dupe er van is, zeker omdat de baasjes al een waarschuwing hebben gehad, wellicht dat deze boodschap wel bij ze aankomt. Jij hoeft je nergens verantwoordelijk over te voelen of schuldig.
Het beeld en het geluid zal je nog wel even bij blijven, maar ook dat wordt weer minder.