Hond moet aankomen....maar hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Hond moet aankomen....maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 19:33

Mijn hond, grote kruising 55 kilo.
Weegt te weinig maar geen idee hoe ik hem aan kan laten komen.

Hij krijgt vers vlees, meestal van Lotgering.
Bijna dubbele hoeveelheid van wat het advies is.

Dierenarts raadde aan hem aan te laten komen....mja....hoe?

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Hond moet aankomen....maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:37

Maar is hij ook daadwerkelijk te mager? En heeft de DA verschillende testjes gedaan om andere oorzaken uit te sluiten?

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Hond moet aankomen....maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:40

Hoe is zijn gebit? Is er een reden waarom hij te weinig eet?

Heb je verschillende smaken vers vlees? Anders wat extra pens geven! Dat gaat er vaak wel in.
Of op zoek naar een high energy brok. Misschien krijgt ie al zijn vlees wel niet meer weg, omdat ie gewoon vol zit?

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 19:42

Hij eet dubbele hoeveelheid, dus dat is eigenlijk omgekeerd probleem...
Maar hij is te mager.

Er zijn geen testen gedaan Kim maar advies gekregen om hem paar kilo aan te laten komen.
Is niet de eerste die dat zei, ook op hondentraining zeiden ze dat.
Laatst bijgewerkt door Rakkie123 op 28-11-19 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:43

Koolhydraten toevoegen. 200g rijst of pasta (droog gewogen, gekookt gevoerd, niet wassen na afgieten of droogkoken. Niet beetgaar maar echt gaar) per dag om mee te beginnen.

Met het dubbele van het advies ga ik er vanuit dat hij 2-2.5kg per dag eet? Want je gaat uit van zijn ideale gewicht, en daar voer je normaliter dan 2-2.5% van. Dus bij 60kg ideaalgewicht is dat 1.2-1.5kg.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 28-11-19 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:44

Driedubbele hoeveelheid misschien? Misschien is zijn stofwisseling snel? Al ontwormd?

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 19:46

Hij krijgt nu bijna 2,5/3 kilo per dag inderdaad en ik vul aan met 4 handen rijst met kruiden pd.
Wordt 2x pj ontwormd.
Laatst bijgewerkt door Rakkie123 op 28-11-19 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:46

Rakkie123 schreef:
Hij krijgt nu bijna 2,5/3 kilo per dag inderdaad en ik vul aan met 4 handjes rijst met kruiden pd.


Oei! Misschien rijst vervangen door pasta?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:50

Hoe oud is hij? Een hond in de groei is weer een heel ander verhaal dan een volwassen dier.

Onze honden eten ook vers (BARF/kvv) en mijn ervaring is dat de richtlijnen lang niet altijd kloppen voor het individu. Dus ik zou vooral voeren op het oog.

Ter aanvulling gaven wij wel eens (rauw) schapenvet, dat zet behoorlijk aan. Je kunt ook kiezen voor de vettere diersoorten.

Rijst zal niet veel waardevols toevoegen, is vooral een vulmiddel...
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 28-11-19 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hond moet aankomen....maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:52

Je kunt hem nog zo veel voeren als je wilt, maar als er mogelijk een onderliggende medische oorzaak is, dan is het dweilen met de kraan open.
Dus ik zou toch eerst het één en ander laten testen.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 19:57

Wijslander schreef:
Hoe oud is hij? Een hond in de groei is weer een heel ander verhaal dan een volwassen dier.

Onze honden eten ook vers (BARF/kvv) en mijn ervaring is dat de richtlijnen lang niet altijd kloppen voor het individu. Dus ik zou vooral voeren op het oog.

Ter aanvulling gaven wij wel eens (rauw) schapenvet, dat zet behoorlijk aan. Je kunt ook kiezen voor de vettere diersoorten.

Rijst zal niet veel waardevols toevoegen, is vooral een vulmiddel...


Hij is 2 jaar.

Cayenne, ik wil eerst kijken wat ik met tips kan en als dat niet lukt ga ik pas medische traject in.
Dat vind mijn portemenee een veel beter plan als er wat is :D

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hond moet aankomen....maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 20:04

Welk ras is het?

Je geeft bitter weinig info.

een 2 jarige berner sennen die te schraal staat vind ik een groter probleem dan een 2 jarige mechelaar.
Die laatste zijn in het algemeen veel actiever en blokken maar later uit.
Mijn wolfhond bv is tot haar 3 graatmager gebleven, tussen haar 3 en 5 stond ze net aan goed op gewicht, en nu sinds een maand of zes (ze is nu 6 geweest) is ze iets te goed op gewicht gekomen.

haar ideale gewicht is rond de 32 kilo imo, dat wil zeggen ongeveer 600-800 gram kvv.
Toen ze jonger was heb ik een tijd 1.5-2 kilo per dag gegeven, maar ze bleef op hetzelfde gewicht, ik heb ze toen terug gebracht naar 1 kilo en ook daarmee bleef ze stabiel. Conclusie= meer vlees wil niet perse zeggen dat ze dikker worden, blijkbaar doen ze niks met het "teveel".

Ik zou graag eens een foto zien, zijaanzicht en bovenaanzicht.
Als de hond verder genoeg eetlust heeft zou ik de hoeveelheid iets naar beneden brengen en aanvullen met pasta, eens per week een scheutje zalmolie en eventueel wat satin balls (google maar even voor het recept.)
In de gaten houden dat hij goed eet en dat hij actief genoeg is, en dan komen die blokjaren wel.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 20:06

Volop in de groei dus nog, dan kun je rustig uitgaan van 7% en opbouwen richting 3,5-4 kg per dag.

Overigens groeien honden op vlees trager uit (is een goed iets). Onze hond bleef ook erg slank tot hij in de hoogte uitgegroeid was, maar daarna is hij mooi uitgezwaard.
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 28-11-19 20:11, in het totaal 3 keer bewerkt

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 20:08

Een paar handjes, zijn dat rauwe handjes (maar daarna gekookt) of is dat al gekookt?

Een flinke soeplepel vol gekookte rijst is slechts 50g rauwe rijst. 50g rauwe rijst is ongeveer gelijk aan 50g brok of 100g kvv.

Rijst is geen vulmiddel maar een koolhydraatbron. Honden kunnen super koolhydraten verteren, maar ze kunnen niet zo goed dikke celwanden kapot maken. Net als wij mensen overigens, de meeste groenten en granen kunnen wij rauw ook niet verteren, terwijl gekookt of gebakken goed gaat.

Eigenlijk zou ik deze hond op royal canin 4800 zetten. De ultieme energiebrok. Honden die met 1.5kg kvv nog vel over been waren, kwamen met vaak slechts 500g van deze brok op gewicht.
Of in ieder geval ernaast voeren.

Magere honden die veel kvv krijgen hebben veelal gewoon een stapel koolhydraten nodig. Zelfs al past dat niet zo in het natuurlijke plaatje.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 20:14

Mizora schreef:
Eigenlijk zou ik deze hond op royal canin 4800 zetten. De ultieme energiebrok. Honden die met 1.5kg kvv nog vel over been waren, kwamen met vaak slechts 500g van deze brok op gewicht.
Of in ieder geval ernaast voeren.

Magere honden die veel kvv krijgen hebben veelal gewoon een stapel koolhydraten nodig. Zelfs al past dat niet zo in het natuurlijke plaatje.

Mee eens.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 20:15

Het is een kruising Leonberger met ???

55 kilo, volop in de groei....mag hopen van niet :D
Zal de komende jaren nog wat uitzwaren.

Als je bovenop kijkt heeft hij duidelijke taille, je voelt zijn ribben maar ze steken niet uit, je voelt de heupbotten bovenop maar ze steken niet uit.

Foto´s zie je niet zoveel aan met al dat haar.....als je niet aait denk je dat ze een dikkerdje is.

Mizora, de rijst is voorgedroogd, als het is uitgezet, is het verdubbeld.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van brok....gebruik het alleen in de vakantie....maar ze kreeg daar enorme jeuk van....

Maar ik ga eens met koolhydraten aan de gang, dank je!

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 20:17

Dan zou ik de rijst eens wegen. Hoeveel voer je nu echt?

Hoe moet ik me voorgedroogd voorstellen? Is dat een honden product? Heb je een linkje?

Edit: welk merk brokken heb je geprobeerd?

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hond moet aankomen....maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 20:21

Als de ribben en heupbotten niet uitsteken en het energie-level is goed, dan zou ik me geen zorgen maken hoor, die dijt wel uit binnen een jaartje of twee.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 20:29


Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Hond moet aankomen....maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 10:25

Het is een reu begrijp ik?
Ga er maar vanuit dat hij pas met een jaar of 4 a 5 volledig is uitgezwaard.

Daarnaast kan je de ene hond voeren wat je wilt en ze blijven schraal, terwijl de andere al aankomt van alleen kijken naar voer.. (net zoals bij mensen :D )

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 10:36

Ja, alleen nu start het uitzwaren, is al bezig, de groei is er wel uit verder.
Die piek is het eerste jaar, anderhalf jaar.
Vanaf anderhalf kun je ze ook volledig gaan belasten....

Maar voor wijsheden als de een krijg je nooit dik, is dit nog niet het stadium...... :+
Neemt mijn dierenarts ook geen genoegen mee {:)-:(

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 11:22

Volle reu? Of geholpen?
Volle reuen willen nogal eens dunnetjes blijven ivm de hormonen. Castratie en de meesten groeien in gewicht. Maar dat moet je ook maar willen natuurlijk.

Mijn reu is nu 5 en nu pas begint hij boven de 7kg te komen (middenslag keeshond). Kreeg hem nooit op gewicht, hoeveel ik er ook in propte. Loopse teven helpen ook niet echt, zegmaar :o

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 18:39

Volle....

Maar voor ik in de speculaties ga, ga ik eerst eens serieus proberen hem wat aan te laten komen.
Dat lijkt mij de beste volgorde.

Dus ik ga eens beginnen met rijst en pasta 200 gram pd.
Als dat na een maand geen serieuse verandering geeft ga ik pas verder denken.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Hond moet aankomen....maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 18:47

Ik zou kijken wat hij doet op normale hoeveelheid vlees. Dus rond de 1,5 - 2 kg. En daarbij brok gaan voeren. Werd al eerder genoemd maar indd royal canin 4800. Is echt een goede brok. Succes met hem

dierenfan
Berichten: 9614
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hond moet aankomen....maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 11:26

Absoluut geen pasta bij voeren!!! Onze inmiddels overleden herder heeft daardoor een maagkanteling gehad namelijk. De pasta was 1 klont geworden in zijn maag. Gelukkig heeft hij dat wel overleefd.

Wel zou ik een brok toevoegen. Die royal canin schijnt goed te zijn. Persoonlijk meer ervaring met cavom compleet (is geperst) of greenheart de summerstyle of de extreme