Dier in nood? Jammer dan....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:47

Landbouwdieren mogen we inderdaad niet vervoeren. Maar schapen op de rug rijden we hier zeker wel voor met spoed. Idem wilde dieren, moet je bij 144 wezen die de jachtopziener kunnen inschakelen. Al rijden we bij bv een gewond hert wel als iemand belt. En een dode vos vlakbij een uitlaatroute, halen we wel weg.. puur omdat 144 zeker op zondag toch naar ons wijst. En het ons 20 telefoontjes scheelt.

Loslopende dieren rijden we in principe niet voor, behalve als er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan (denk aan bij of richting een drukke weg). Waarom niet altijd? Omdat anders 95% van de tijd eer wij er zijn, het dier allang verdwenen is. Honden proberen we zeker niet te vangen, dan is de kans groot dat je ze verder van huis jaagt. Wel houden we de meldingen bij om zo op afstand te volgen waar het dier zich naartoe beweegt.

Helaas werkt elke regio anders en als je via een centrale belt verbinden ze helaas ook vaak verkeerd door. Bedenk echter ook dat het allemaal vrijwilligers zijn en niet iedereen even sociaal handig is :+

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:52

Geen negatieve ervaringen hier, niet dat ik me herinner.

Wel tijdje terug (geen idee waarvoor ik belde) dat beide regio's niet te bereiken waren. Regio A was niet aanwezig, Regio B neemt voor ons waar. Regio B zei exact hetzelfde over Regio A.
Maar beiden waren dus onbereikbaar.

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Dier in nood? Jammer dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:59

Ik heb 'm gistermiddag ook zien liggen en gebeld maar kreeg hetzelfde riedeltje als jou. Daarna had ik college en kon ik helaas niet meer bellen maar vraag me af of hij dan sowieso nog wel leefde aangezien jij hem vandaag ook nog zag liggen.

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 23:01

Ik heb ook eens gebeld voor een hond die ik niet gevangen kreeg en op een drukke weg rende waar hij al een paar keer bijna onder een tractor en auto lag.
Ze vroegen of ik hem had gevangen. Ja nee daarom bel ik. Het is een drukke weg en ik krijg hem niet gevangen.
Nou dan kwamen ze niet. Alleen als ik hem ving.
Toen ben ik de hond kwijt geraakt en ik moest werken dus ben ik verder gegaan, ook omdat de hond nerveus van mij werd. Na mijn werk kwamen 2 vrouwen met 2 honden aangelopen waarvan 1 heel veel leek op de hond van die ochtend. Gevraagd en het was hem. Hij was naar hun hond toegekomen en hadden ze hem kunnen pakken. Gelukkig goed afgelopen toen.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 23:04

Wij hadden jaren terug een keer een hond gevangen die los liep op de drukke weg voor ons huis, beest werd bijna aangereden, was duidelijk de weg kwijt.
Dus ik de dierenambulance gebeld of ze hem konden ophalen want mijn eigen honden waren er niet zo blij mee.
Wilden ze niet komen en zeiden dat ik hem dan maar weer los moest laten. _-:(
Ik heb toen stad en land afgebeld en uiteindelijk de eigenaar weten te achterhalen.
Maar ik vond het echt schandalig.
Verder eigenlijk nooit zoiets meegemaakt.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Dier in nood? Jammer dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 23:08

Wat een gedoe zeg :\
Op welk stuk was het? Volgens mij zitten er op het stuk A58 Walcheren maar 1 of 2 schapen boeren, maar ja, moet je ook maar net weten...
Hoewel het mij niet zou verbazen als de schapenboeren onder elkaar wel weten wie z'n schapen in welke weiland staan en ben je hoogst waarschijnlijk dus sneller om een willekeurig schapenboer uit de omgeving te bellen. Maar het zou fijn wezen als je een instantie als de dierenbescherming belt, ze dit van je over kunnen nemen :\

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 23:10

dorothea schreef:
Wat waarschijnlijk niet gelukt is, want een schaap houdt het geen 20 minuten op z’n rug uit.

.

Als schapenhouder kan ik je zeggen dat dat onzin is, schapen houden het véél langer uit op hun rug, zelfs dagenlang.

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 23:18

Letizia schreef:
Wat een gedoe zeg :
Op welk stuk was het? Volgens mij zitten er op het stuk A58 Walcheren maar 1 of 2 schapen boeren, maar ja, moet je ook maar net weten...
Hoewel het mij niet zou verbazen als de schapenboeren onder elkaar wel weten wie z'n schapen in welke weiland staan en ben je hoogst waarschijnlijk dus sneller om een willekeurig schapenboer uit de omgeving te bellen. Maar het zou fijn wezen als je een instantie als de dierenbescherming belt, ze dit van je over kunnen nemen :


Ik dacht net na de vlaketunnel (vanuit Vlissingen gezien).
Bij Kruiningen.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 23:23

Niet vervelend bedoeld, maar je kunt de auto toch op de vluchtstrook zetten en zelf dat schaap weer op haar poten zetten?

Neemt niet weg dat ik het ook raar vind dat een dierenambulance hier niet voor rijdt.

Edit, ik zie dat de dierenambulance niet mag rijden voor hoefdieren.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 23:30

yvje86 schreef:
Letizia schreef:
Wat een gedoe zeg :
Op welk stuk was het? Volgens mij zitten er op het stuk A58 Walcheren maar 1 of 2 schapen boeren, maar ja, moet je ook maar net weten...
Hoewel het mij niet zou verbazen als de schapenboeren onder elkaar wel weten wie z'n schapen in welke weiland staan en ben je hoogst waarschijnlijk dus sneller om een willekeurig schapenboer uit de omgeving te bellen. Maar het zou fijn wezen als je een instantie als de dierenbescherming belt, ze dit van je over kunnen nemen :


Ik dacht net na de vlaketunnel (vanuit Vlissingen gezien).
Bij Kruiningen.

Ooh, ik dacht dat het over Walcheren ging, verkeerd begrepen :o

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Dier in nood? Jammer dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 23:35

Maar wellicht hebben ts en ik het niet over hetzelfde schaap. Dat kan natuurlijk.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 23:39

Ik heb op een dierenambulance gereden en daar waren ze ook zo laks. Zo hoefde ik niet uit te rijden voor vogels of eenden en toen er gebeld werd voor een schaap in de sloot ( midden winter in de sneeuw en ijs ) vonden ze ook dat het niet "onze" taak was. Ik ( en moeder en zusje) reden overal heen. Schaap hebben we ook halfdood vastgevroren aan het ijs gevonden en na wat bellen kwam de boer haar halen en ging ze in de stal.

We hadden ook eens een paar eenden en kippen opgevangen. Vroeg de "baas" waarom we zover reden om ze naar de opvang te brengen, of we geen kip lusten.

Vond het geweldig om te doen maar het team was vreselijk laks.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34624
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 23:51

Ik had ze van het voorjaar ook nodig, parkietje gevangen. Maar niet te pakken te krijgen. Toen maar de dichts bij zijnde dierenwinkel gebeld en het diertje daar gebracht.

Dat ze niet rijden voor een schaap vind ik echt belachelijk.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 00:02

Tiepfoudt schreef:
Niet vervelend bedoeld, maar je kunt de auto toch op de vluchtstrook zetten en zelf dat schaap weer op haar poten zetten?

Neemt niet weg dat ik het ook raar vind dat een dierenambulance hier niet voor rijdt.

Edit, ik zie dat de dierenambulance niet mag rijden voor hoefdieren.


Als je dat doet heeft Rijkswaterstaat je sneller weggesleept dan dat jij dat schaap weer overeind hebt. De vluchtstrook is voor absolute nood. Het is geen veilige plek om je auto neer te zetten.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 00:16

Jennyj01 schreef:
Als je dat doet heeft Rijkswaterstaat je sneller weggesleept dan dat jij dat schaap weer overeind hebt. De vluchtstrook is voor absolute nood. Het is geen veilige plek om je auto neer te zetten.


Als je hard genoeg rent niet }>

Maar je hebt gelijk, waarschijnlijk ligt er binnen een week een boete op de deurmat. Ik vind het gewoon zo onlogisch allemaal. Wat is er nu werkelijk zo gevaarlijk aan een auto op de vluchtstrook? En dat dier is in absolute nood, maar door alle bureaucratische onzin hier in dit land moet je haar maar hulpeloos achterlaten. Om vervolgens van het kastje naar de muur gestuurd te worden, voor iets dat je zelf in 10 minuten had kunnen oplossen.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Dier in nood? Jammer dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 00:17

Je moet ook weer 'n keer met je auto terug de snelweg op :=

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Re: Dier in nood? Jammer dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 00:22

Ja... dat kan toch? Gas geven, goed kijken, richting aangeven en invoegen wanneer het kan. Zo moeilijk is dat niet? Zul je ook moeten als je een lekke band hebt vervangen.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Dier in nood? Jammer dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 00:28

Tuurlijk kan dat, maar liever niet, het is onveilig, zeker als het druk is op de weg.
Wat trouwens niet altijd gezegd is in Zeeland :+
En straks rijden we allemaal 100 :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 00:29

Het is wonderlijk soms inderdaad, de Dierenambulance. Wij hadden een keer een gewonde haas in het land. Gebeld, maar ze hadden geen auto beschikbaar, of we hem konden brengen. Beest gevangen en naar hen toe gebracht, gingen ze eerst een uur bezig met een formulier invullen (moesten we bij blijven). Ja, na dat uur was de haas al dood....
Als het beest nota bene op je locatie ís, doe dan ook wat! Wij gaan in het vervolg wel naar onze eigen DA.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 00:41

Hier zijn mijn ervaringen wel goed behalve dat ze soms onzinnig dingen weigeren.
Een jong vogeltje met dichtzittende oogjes haalden ze niet op want hij was niet gewond.
Zo sneu, meermaals diertjes gehad die kansloos waren als ik ze niet had meegenomen.
Nu bel ik direct de dierenopvang en ik weet waar een van de ambulancevrijwilligsters woont.
Als het een kwestie is van in een hok zetten met voer en water en duimen dat ze de nacht redden doe ik dat zelf wel.

En ik heb ook gehad dat ze niet wilden komen mits het beessie de nacht zou redden.
Toen ben ik zelf de hele nacht het vogeltje gaan voeren en zijn probleem bleek vliegeneitjes op zijn oogleden, daarom was hij dus blind.
Volgende dag hebben ze hem opgehaald en vogeltje was heeel boos en ging het redden.
Die had ik dus dood moeten laten gaan eigenlijk, maar dat kon ik echt niet.
Toen dus de deal voeren en bel morgen terug als hij nog leeft.

Een keer heb ik heel bruut een egeltje geraakt met mijn scooter.
Beestje was verlamd en een pootje was niet ok maar het was 12 uur s’nachts.
Ik heb het beestje gevoerd en metacam gegeven voor de pijn en de zwelling op zijn ruggenmerg.
Verder weggezet en met rust gelaten, meer kon ik niet doen.
Beestje was hartstikke wappie haha maar hij kon volgende dag wel weer aardig goed lopen.
Hij bleek een gunstig gebroken pootje te hebben bleek bij de opvang.

Een keer heb ik zelf een dier laten inslapen.
Een reiger met een afstervende vleugel, de botten waren zichtbaar.
Die heb ik gevangen, wat de dierenambulance door oa het verkeer nog niet gelukt was en direct doorgereden naar de dichtsbijzijnde dierenarts.
Zij heeft superlief kosteloos de reiger in laten slapen, dat verwachtte ik niet maar wel lief!
Dierenambulance heb ik gebeld dat ik hem had gevangen en dat hij ingeslapen was.
Ze waren blij dat ik het zo snel geregeld had en dat ik het arme ding snel van de pijn verlost had.
Dat werd onwijs gewaardeerd, ze hadden de reiger gezien en hij was echt niet te redden.

Dubbel dus, ene keer kan ik ze schieten andere keer top.
Nu doe ik zelf rustig wat of breng ik ze zelf weg naar de dierenambulance of opvang.
Scheelt hen weer geld voor een rit.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 00:42

Letizia schreef:
Tuurlijk kan dat, maar liever niet, het is onveilig, zeker als het druk is op de weg.
Wat trouwens niet altijd gezegd is in Zeeland :+
En straks rijden we allemaal 100 :')


Kunnen we straks massaal op de kop liggende schaapjes naast de snelweg gaan redden <<)

Zonder gekheid, ik begrijp dat je op zo'n moment doorrijdt en denkt dat je het beste de dierenambulance kunt bellen. Maar ik vind het gewoon van de zotte. Een dier moeten we laten creperen omdat het "gevaarlijk" is om de vluchtstrook te gebruiken. Terwijl je het net zo (on)veilig kunt maken als je zelf wil.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 00:49

Ik woon in buitengebied en heb ook regelmatig de dierenambulance aan de telefoon. Laatst onderweg naar mn werk een net aangereden eend beduusd midden op de weg, gestopt, eend opgepakt en in de kant gezet en ambu gebeld onderweg naar mn werk. Ze kwamen niet want ik had erbij moeten blijven...
Dus het huis opgezocht waar eend lag, die mensen gebeld en die hadden me toevallig eend zien verplaatsen. Wilden wel helpen dus ik ambulance weer gebeld en daarheen gestuurd. Maar gutgut dat kan ook sneller.

Is ook maar net wie je aan de lijn krijgt denk ik, heb ook goede ervaringen met ze.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 00:50

Het is ook heel dubbel hoor, we hebben ook wel situaties gehad dat de politie ons begeleide maar wij wel achteraan moesten rijden want wij waren veel zichtbaarder dan de politie.
Toch is het echt af te raden om op de vluchtstrook te stoppen tenzij je pech heb.

Het is zonde dat elke particulier een dierenambulance kan beginnen, er zitten echt bijzondere mensen bij. En daardoor krijg je vaak ook veel negatieve verhalen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Dier in nood? Jammer dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 01:28

Ik heb gelukkig enkel goede ervaringen.

1x een myxamatose konijn op de weg zien zitten. Had gelukkig een boodschappenkratje in mijn auto dus konijn daar in geschoven en al rijdend op weg naar de da desbetreffende da gebeld om het dier daar in te laten slapen. Ik wou dat ik de handigheid had om het dier ter plekke uit zijn lijden te verlossen maar dat heb ik helaas niet in me. Ik kon gelukkig direct terecht, het autoritje was vast stressvol maar beter dan nog enkele dagen creperen. Ze hebben hem heel netjes en respectvol op hun kosten ingeslapen. Ze moesten wel een beetje grinniken dat er een kans was dat ik nog vaker langs zou moeten komen, omdat deze ziekte meestal een plaag is dus als je dan elke dag langs die plek komt... Dan vind je er misschien nog wel 10. Dat is gelukkig niet gebeurd.

Ook wel eens iets raars langs de weg zien zitten. Kon het niet plaatsten en zeg tegen vriendlief dat hij moet stoppen. Was het een jonge uil! Die we zo op konden pakken! Beestje midden in de nacht over gedragen aan iemand van de dierenambulance oid die alles had om voor hem te zorgen, was geen probleem, hoop dat hij het gered heeft.

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 01:37

Tiepfoudt schreef:
Niet vervelend bedoeld, maar je kunt de auto toch op de vluchtstrook zetten en zelf dat schaap weer op haar poten zetten?

Omdat tussen de meeste snelwegen en weiland een diepe/brede sloot ligt?
En als je het opmerkt en afremt ri vluchtstrook je zo 1 km verder bent.

Hier stopt de dierenambulance er 1 december mee, dan hebben we niks te bellen helaas.