Dier in nood? Jammer dan....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Tarzan

Berichten: 11167
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Dier in nood? Jammer dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:16

En als je 2 oude magere paarden op een wei hebt staan die gewoon goed te eten krijgen maar gewoon aan hun eind van hun latijn zijn komen ze opeens wel :')
Triest hoor!

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:19

Ilse_123 schreef:
MightyMike schreef:
Serieus een boete Ilse_123? Want, dat had via de dierenambulance gemoeten?



Ahh nee een boete omdat ik met 100 km/h over een 80 weg scheurde omdat de eendjes zo zielig kwaakte en zo koud waren :'). En toen stond er toevallig precies dat moment een mobiele flitspaal.


Haha, op die manier :D

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Dier in nood? Jammer dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 17:48

Met de dierenambulance Almere en Amsterdam meegereden en we reden voor alles. Ook de desbetreffende opvangen en dierenartsen handelde snel en goed.

Dierenambulances in kleinere plekken zijn vaak minder goed georganiseerd en dan ligt het heel erg aan wie je te pakken krijgt. Ben in mijn eigen omgeving vaker met vogels gewoon direct naar de vogelopvang gegaan, kundige man die het met passie doet. Is vaak ook sneller dan via de ambulance

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Dier in nood? Jammer dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 19:24

Ik mis heel erg de verantwoordelijkheid van de eigenaar zelf.

Het is heel makkelijk om je dieren ergens afgelegen neer te zetten zonder toezicht en te denken van de ander lost het wel op.

Als ik de eigenaar was dan zou ik er voor zorgen dat mijn telefoon nummer bekend is bij de politie en dieren ambulance zodat mij kunnen bellen wanneer er iets aan de hand is. Een boer met een tractor heeft een koe sneller uit de sloot dan de brandweer en de boer zelf weet ook het beste wat je wel of niet moet doen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Dier in nood? Jammer dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:28

\Ik heb hier wel eens bordjes in de wei gezien : Schaap op de rug bel 061234567 .

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Dier in nood? Jammer dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:38

Precies. Dat is helemaal super

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:56

Paar jaar geleden had een vriend van mijn zoon een duif gevangen die gewond was. De dierenbescherming zei dat ze hem zijn nek om moesten draaien. daar kwamen ze niet voor. Dat verhaal heeft uiteindelijk de krant gehaald. Die duif heeft hier 2 weken gewoond en is toen helemaal opgeknapt en onder toeziend oog van journalist + fotograaf is het beestje weer vrij gelaten. Ook dat kwam in de krant.

Een paar maanden geleden liep hier voor de deur een kat te mauwen. Duidelijk de weg kwijt. Die heeft de hele nacht voor een aantal huizen zitten huilen. De volgende dag konden we de kat vangen. De dierenambulance gebeld. Nee, ze kwamen niet. We moesten maar een paar foto's maken, en dat op facebook zetten en de poes weer loslaten. Mocht de kat er de volgende dag nog zitten wilden ze wel komen. Wij wonen 3 straten van een dierenarts af en hebben de kat meegenomen en daar de chip laten controleren. Ik kreeg het adres van de eigenaar die vlakbij woonde. En de kat weer thuis afgeleverd. Die kat liep heel veel buiten en is waarschijnlijk met iemand meegelopen en was toen verdwaald. Mensen blij dat ik de moeite had genomen om de eigenaar te achterhalen.

tegenwoordig komt de dierenambulance niet meer voor elke dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 21:11

Ik verplaats dit topic van Nieuws en maatschappij naar Beestenboel, daar past het beter. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 21:11

Het is gewoon heel afhankelijk van welke regio je zit. Bij mijn ouders komen ze echt niet voor een duif of meerkoet. Hier is soms merendeel van de meldingen een gewonde duif. Daar rijden we ook gewoon voor. Helaas zijn we niet altijd bereikbaar. Vind maar genoeg vrijwilligers voor overdag doordeweeks en de nachten. Gelukkig heeft iedereen daar wel begrip voor als je het uitlegt. Leuk vinden we het zelf ook niet.

Ik werk 40 uur/week.. ik zou met alle liefde al die uren dierenambulance diensten draaien. Maar ja, dat levert geen loon op helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 09:26

Hier zelf een aantal jaar vrijwilliger geweest en ik denk dat 2/3e van de klachten gewoon onwetendheid is van mensen die veel roepen maar niet zoveel doen..
Klinkt heel hard maar als ik kijk hoe vaak wij "loze ritten" gehad hebben terwijl we wel echt doorvroegen, hoe vaak we uitgescholden werden omdat die hele zielige kat die al weken liep te schreeuwen wél een eigenaar bleek te hebben, en hoe vaak mensen vonden dat wij iets moesten terwijl we niemand iets verplicht zijn dan ben ik best wel blij dat ik daar niet meer mee hoef te dealen.
Het gebeurd zo vaak dat het erger lijkt dan dat het is dat de dieren gewoon wel gevangen moeten zijn omdat je anders steeds voor niks ergens staat terwijl de bus niet op water rijd en je in die tijd ook ergens had kunnen staan waar je wel iets had kunnen doen. Katten met een bandje om naar buiten zorgt ervoor dat je zeker weet dat de kat niet na een uurtje weer naar huis gaat, als je een hond eerst even bij de melder kan laten zitten dan heeft de eigenaar de tijd om te bellen en dat scheelt weer een hoop frustratie tussen eigenaar en dierenambulance en het beperkt stress voor de hond..
En verder is het gewoon een kwestie van kijken wat mensen zelf kunnen ipv meteen gaan rijden, als het echt heel druk is dan scheelt het een hoop tijd als mensen een vogel zelf bij de opvang af kunnen geven en ik vind dat ook niet raar om te vragen, bij de dierenambulance zijn het ook allemaal vrijwilligers en daar kiezen ze zelf voor natuurlijk maar zelf even iets doen voor een dier hoeft ook niet meteen een drama genoemd te worden.. Komt nog bij dat sommige gemeentes alleen betalen voor huisdieren en het voor bepaalde dierenambulances gewoon niet te doen is om steeds gratis te rijden, de afstanden zijn dan te groot en het probleem ligt bij de gemeente, zij zouden moeten zorgen dat er of een opvang in de buurt zit, of dat de ritten vergoed worden. Uiteindelijk moet je dan als dierenambulance wel zeggen sorry maar wij komen niet. Hoe naar dat ook is, het is een beslissing van de gemeente en je kan niet alles alleen opvangen financieel gezien.
Dat je bij een dier moet blijven is omdat een dier uiteindelijk vaak nog wel een stukje weg kan komen en als je alleen een ongeveer locatie hebt zie hem dan maar eens te vinden, als het dier er überhaupt nog ligt want de eerste schrik kan ook veel doen en dan kom je weer op de ritten waar je dus niets opgehaald hebt en dus ook niets vergoed krijgt.. Want voor de loze ritten krijg je gewoon niks, en als het nou 10 minuten rijden is dan kan je dat risico nog wel nemen maar als je een half uur heen en een half uur terug moet rijden dan is dat gewoon niet handig, zeker niet omdat het niet dat ene dier is, voor jou misschien wel maar voor de ambu is het de zoveelste die week of maand en dat tikt wel lekker aan uiteindelijk.

Ik snap de andere kant ergens ook wel want het zijn vrijwilligers en er zullen vast wel mensen tussen zitten die denken ik heb er nu geen zin in dus ik kom gewoon niet maar over het algemeen zeggen ze dat niet voor niks en zijn de regels er om een hele duidelijke reden die je wel gaat snappen als je even meedraaid.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Dier in nood? Jammer dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 09:58

Hier ook slechte ervaringen, tig keer bellen en doorverbonden worden en gewoon niet willen komen. Te horen krijgen dat het niet onder hun regio valt zulk soort dingen.
Ik snap dat het vrijwilligers zijn en niet alles verwacht kan worden maar wij hadden dus een hond gevonden.
Omdat het zolang duurde hebben we de hond maar mee naar huis genomen zodat ze hem daar op konden halen, dit was ook makkelijker kwa locatie doorgeven aangezien we de hond gevonden hebben op een afgelegen stuk zonder huizen enz dus lastig om een adres door te geven.
Twee uur na het eerste belletje waren ze er nog niet dus nog maar een keer bellen, weer 3x doorverbonden en vroegen ze of de hond niet een nachtje kon blijven.
Pas toen ik zei dat ik m wel weer aan die boom zou binden kwamen ze m ophalen.
Uiteindelijk hebben we bijna 5 uur met die hond gezeten en is ie om half 2 snachts opgehaald, dat had ook gewoon om 9 uur gekund..
Voor de vrijwilligers is het ook niet fijn om op dat tijdstip een dier op te komen halen terwijl het ook eerder kan

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Dier in nood? Jammer dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 11:37

Eens met Dees _daan. Het zou goed zijn voor verscheidene deelnemers in dit topic haar bericht eens aandachtig door te lezen.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 11:55

theadora99 schreef:
Dierenambulance hier heeft mijn hongerige ondervoede (veel te dikke), niet gecastreerde (wel dus) en ongechipte kat een aantal keer meegenomen. Alleen in het dierenasiel was er ineens wel een chip te vinden in onze ongechipte kat. En dan mochten we hem ophalen en €50 betalen omdat hij niet gechipt was en ze hem mee haden genomen. Dat hebben we 3x geweigerd en daar waren ze niet blij mee, maar kregen hem 2x gewoon mee. Laatste keer niet, gezegd dat ze hem dan mochten houden en zijn weggelopen. Toen kon het ineens alsnog. Daarnaast kwamen ze niet voor 2 kleine kittens die ineens bij ons in de tuin zaten (heel duidelijk onder de 8 weken) en toen idd ook dat wij geen kittens mochten fokken dat we moesten laten steriliseren (met 3 gecastreerde katers jaja). Dus echt vertrouwen hier hebben we niet meer :n

Hier ook. Mijn gechipte kat weggelokt bij zijn eigen huis (waar hij altijd blijft want het is hier platteland dus het erf en de akker eromheen hebben de katten genoeg aan). Ze hebben hem gelokt met natvoer, gevangen en meegenomen. Drie dagen later (!!!) werd ik gebeld dat ze m’n kat hadden “gevonden” en dat ik, als ik een x bedrag betaalde, hem weer kon ophalen. Ik had doorgevraagd en kwam erachter dat ze hem dus hadden weggelokt en gevangen. Dus ik zei sorry ik ga niet betalen voor het ontvoeren van mijn kat. Zeiden ze ja onze auto rijdt ook niet op water.
Kat nooit meer teruggekregen. Arme dier heeft nooit opgesloten gezeten bij mij en had een topleven. De dierenliefhebbers _-:(

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:13

Misty12 schreef:
Paar jaar geleden had een vriend van mijn zoon een duif gevangen die gewond was. De dierenbescherming zei dat ze hem zijn nek om moesten draaien. daar kwamen ze niet voor. Dat verhaal heeft uiteindelijk de krant gehaald. Die duif heeft hier 2 weken gewoond en is toen helemaal opgeknapt en onder toeziend oog van journalist + fotograaf is het beestje weer vrij gelaten. Ook dat kwam in de krant.


Ergens snap ik dit wel hoor. Dieren in het wild raken nu eenmaal gewond en sterven. Als de dierenambulance voor iedere gewonde duif moet uitrijden en dure producten moet gebruiken en een kooi moet vrijhouden. Ook al zegt mijn dierenhart dat ieder dier kansen moet krijgen, ergens begrijp ik het wel.

Ik begrijp trouwens niet echt wat de dierenambulance is, hebben we niet echt in België denk ik. Wel particulieren die vrijwillig buiten hun uren dieren gaan redden. Maar wanneer het om huisdieren gaat (loslopende honden, konijnen, gewonde katten), dan is hier the place to be het dierenasiel. Al een paar keer een verloren gelopen huisdier onder mijn hoede gehad en iedere keer kon ik terecht bij het asiel.

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:20

Dierenambulance, heb er geen goed woord voor over (regio twente)
Toen ik nog op de boerderij werkte heel vaak mee in aanraking gekomen en heel vaak mee in de kling gelegen.
Een slecht belijd. Maar het grootste probleem is het personeel zelf die op de ambulance.
Vaak zijn dit vrijwilligers die zich dieren liefhebbers noemen maar eigenlijk heel weinig verstand/kennis van dieren hebben.

De oplossing is simpel, laten ze mensen die al een achtergrond in de dieren hebben (opleiding, werk ervaring) op de ambulance zetten voor een vergoeding.
Helaas is daar het geld niet..

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 18:20

dees_daan schreef:
Hier zelf een aantal jaar vrijwilliger geweest en ik denk dat 2/3e van de klachten gewoon onwetendheid is van mensen die veel roepen maar niet zoveel doen..
Klinkt heel hard maar als ik kijk hoe vaak wij "loze ritten" gehad hebben terwijl we wel echt doorvroegen, hoe vaak we uitgescholden werden omdat die hele zielige kat die al weken liep te schreeuwen wél een eigenaar bleek te hebben, en hoe vaak mensen vonden dat wij iets moesten terwijl we niemand iets verplicht zijn dan ben ik best wel blij dat ik daar niet meer mee hoef te dealen.
Het gebeurd zo vaak dat het erger lijkt dan dat het is dat de dieren gewoon wel gevangen moeten zijn omdat je anders steeds voor niks ergens staat terwijl de bus niet op water rijd en je in die tijd ook ergens had kunnen staan waar je wel iets had kunnen doen. Katten met een bandje om naar buiten zorgt ervoor dat je zeker weet dat de kat niet na een uurtje weer naar huis gaat, als je een hond eerst even bij de melder kan laten zitten dan heeft de eigenaar de tijd om te bellen en dat scheelt weer een hoop frustratie tussen eigenaar en dierenambulance en het beperkt stress voor de hond..
En verder is het gewoon een kwestie van kijken wat mensen zelf kunnen ipv meteen gaan rijden, als het echt heel druk is dan scheelt het een hoop tijd als mensen een vogel zelf bij de opvang af kunnen geven en ik vind dat ook niet raar om te vragen, bij de dierenambulance zijn het ook allemaal vrijwilligers en daar kiezen ze zelf voor natuurlijk maar zelf even iets doen voor een dier hoeft ook niet meteen een drama genoemd te worden.. Komt nog bij dat sommige gemeentes alleen betalen voor huisdieren en het voor bepaalde dierenambulances gewoon niet te doen is om steeds gratis te rijden, de afstanden zijn dan te groot en het probleem ligt bij de gemeente, zij zouden moeten zorgen dat er of een opvang in de buurt zit, of dat de ritten vergoed worden. Uiteindelijk moet je dan als dierenambulance wel zeggen sorry maar wij komen niet. Hoe naar dat ook is, het is een beslissing van de gemeente en je kan niet alles alleen opvangen financieel gezien.
Dat je bij een dier moet blijven is omdat een dier uiteindelijk vaak nog wel een stukje weg kan komen en als je alleen een ongeveer locatie hebt zie hem dan maar eens te vinden, als het dier er überhaupt nog ligt want de eerste schrik kan ook veel doen en dan kom je weer op de ritten waar je dus niets opgehaald hebt en dus ook niets vergoed krijgt.. Want voor de loze ritten krijg je gewoon niks, en als het nou 10 minuten rijden is dan kan je dat risico nog wel nemen maar als je een half uur heen en een half uur terug moet rijden dan is dat gewoon niet handig, zeker niet omdat het niet dat ene dier is, voor jou misschien wel maar voor de ambu is het de zoveelste die week of maand en dat tikt wel lekker aan uiteindelijk.

Ik snap de andere kant ergens ook wel want het zijn vrijwilligers en er zullen vast wel mensen tussen zitten die denken ik heb er nu geen zin in dus ik kom gewoon niet maar over het algemeen zeggen ze dat niet voor niks en zijn de regels er om een hele duidelijke reden die je wel gaat snappen als je even meedraaid.


Oh..ben je ook gestopt.

Mee eens hoor, je schrijft precies hetzelfde wat ik ook heb meegemaakt.
En als je dan niet komt zijn ze boos en uiten ze vervolgens hun frustraties op FB waar dan nog een hele achterban is (die nog nooit een dierenambulance hebben gezien en) die nog ff mee gaan doen. En die vooral weten hoe het moet maar zich niet bedenken 'goh laat ik ook eens 2 middagjes helpen'.
Een collega is er voor zijn huis op een vervelende manier op aangesproken en ook via FB werden er collega's heel vervelend benaderd. En dan druk ik dit nog zacht uit. De eerste stopte ook per direct met de nachtdiensten, die durfde niet meer.

Dit en nog wat heeft er bijna voor gezorgd dat de ambu waar ik werkte de ondergang nabij was. Terwijl we de jaren ervoor 1 van de betere van Nederland waren.

Aan een kant ben ik ook blij dat ik er niet meer mee hoef te dealen maar aan de andere kant mis ik het ook wel weer. We hadden altijd een leuke club en er waren toch echt wel goede mensen die graag mee werkte en begrip hadden voor onze situatie.

Ikke89

Berichten: 556
Geregistreerd: 24-10-10
Woonplaats: Landgraaf

Re: Dier in nood? Jammer dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 18:34

Ik heb ook al een aantal keer de dierenambulance gebeld.
1x voor een zwaan die verstrikt zat in een stuk plastic, en daardoor echt moeite had met zwemmen. Kwamen ze niet voor, want ze konden geen zwaan vangen.
1x voor een loslopende hond. Die hond had al 45minuten mensen achterna gelopen in het bos en liep ondertussen mij ook al een dik half uur achterna. Ik kon niet in zijn buurt komen, want mijn reuen vonden hem niet zo aardig. Kwamen ze niet voor, pas als ik hem gevangen had. Voor hetzelfde geld was die hond ergens onder een auto in gerend.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Dier in nood? Jammer dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 18:45

Als ik iets zie met schapen of ander vee die een probleem hebben dan ga ik naar de dichtstbijzijnde boerderij. Vaak zijn ze daar ook van en dan komt er altijd iemand helpen.

Zertab

Berichten: 12215
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Dier in nood? Jammer dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 18:49

Hier ook geen goede ervaring met de dierenambulance. Duif kwam bij ons, was ziek. Dierenambulance kwam niet, aldus mijn moeder. Ik ze nog eens gebeld en best wel boos geworden, toen kwamen ze wel, maar eigenlijk zijn ze daar niet voor. Waarvoor wel dan? :+

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 18:52

@Dees_daan en Cowgirl: Ik vind jullie reacties heel fijn ook al is de inhoud natuurlijk minder leuk. Het is denk ik heel goed om de beide kanten te bekijken, omdat ook waar mensen het van alle kanten goed bedoelen, er soms juist door onwetendheid toch veel frustratie kan zijn. Natuurlijk zijn er bij de dierenambulance ook mensen die het niet altijd netjes aanpakken, net als dat er niet altijd even sympathieke bellers zijn. Maar jullie reacties laten ook zien wat er nog meer "achter de schermen" komt kijken, en dat dingen niet altijd even simpel zijn, ook al wil je sommige dingen wel graag.

Het zou mooi zijn als er een overkoepelend orgaan komt, om zo ook de willekeur van gemeentes en hun beleid te kunnen tackelen. Ik snap dat er veel frustatie onstaat bij bellers als er bij de ene gemeente van alles wordt ondersteund, terwijl een andere gemeente de dierenambulance juist heel erg beperkt.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 18:53

Maar ikke89, als jij niet in de buurt kan komen, hoe moeten de vrijwilligers van de dierenambulance dat dan doen? Als ze daar al tijd voor hebben. Wij rijden in een relatief klein gebied in de zomerperiode zeker 500km per dag, als we naar alle loslopende honden toe moeten hebben we niet genoeg uren in een dag.

Voor de zwaan geldt dat een beetje hetzelfde, zwanen zijn ontzettend snel en handig. Die vang je niet zomaar. Daarin vragen we wel eens assistentie van de brandweer, maar ook dat is niet in alle gevallen mogelijk. Heel banketstaaf gezegd moet je dan wachten tot een zwaan nog zwakker wordt voor je iets kan doen.

Zertab, veel stichtingen of particuliere ambulance rijden alleen op huisdieren, daar kunnen ze geld voor vragen. Een wild dier kost een dierenambulance in de meeste gevallen alleen maar geld omdat ze daar geen vergoedingen voor krijgen. Om de boel financieel draaiend te houden moeten ze dan soms besluiten niet meer uit te rijden voor wilde dieren.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 18:54

Waar ik me eerder over verbaas in jou bericht is dat je zelf niets doet.. Je ziet dat schaap, aan de kant van de snelweg, maar aan de andere kant van dat weiland is vaak ook gewoon een weg.
In theorie zou je dus daar heen kunnen gaan en hup schaapje op zijn pootjes helpen.

Dierenabulanse helpt voornamelijk ´wilde´ dieren en huisdieren, over het algemeen zijn ze niet voor boerderij dieren.

Stel het was een paard, wie had je dan gebeld?

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 19:04

Alle respect voor de dierenambulance. Heb meerdere keren gebeld ook gewoon voor overleg hoe een situatie aan te pakken, en een paar keer zijn ze ook gekomen. 1 x met spoed, omdat we een gewonde zeldzame vogel hadden opgevangen die of de nacht alleen zou doorbrengen, of met mij 2 uur mee het ov in moest... :')

Maar 1 x echt een probleem met bereikbaarheid gehad, en dat was niet (alleen) de schuld van dierenambu. Gewonde das, was bij zijn strot gegrepen. Dierenambu verwees door naar gemeente. Gemeente verwees naar dierenambu. Dierenambu verwees naar andere dierenambu. Dierenambu verwees naar politie. Politie verwees naar boswachter. Bij de boswachter kreeg ik een voicemail met weer een volgend nr dat ik kon bellen, maar toen was ik er klaas mee. Dit dier was zwaargewond, ging het 100% niet redden, en ik ben niet voor onnodig lang leiden. Dus met steekschep terug om hem dan maar een genadeklap in de nek te geven, maar das was inmiddels zelf gelukkig al overleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 19:52

Cowgirl schreef:
Oh..ben je ook gestopt.

Mee eens hoor, je schrijft precies hetzelfde wat ik ook heb meegemaakt.
En als je dan niet komt zijn ze boos en uiten ze vervolgens hun frustraties op FB waar dan nog een hele achterban is (die nog nooit een dierenambulance hebben gezien en) die nog ff mee gaan doen. En die vooral weten hoe het moet maar zich niet bedenken 'goh laat ik ook eens 2 middagjes helpen'.
Een collega is er voor zijn huis op een vervelende manier op aangesproken en ook via FB werden er collega's heel vervelend benaderd. En dan druk ik dit nog zacht uit. De eerste stopte ook per direct met de nachtdiensten, die durfde niet meer.

Dit en nog wat heeft er bijna voor gezorgd dat de ambu waar ik werkte de ondergang nabij was. Terwijl we de jaren ervoor 1 van de betere van Nederland waren.

Aan een kant ben ik ook blij dat ik er niet meer mee hoef te dealen maar aan de andere kant mis ik het ook wel weer. We hadden altijd een leuke club en er waren toch echt wel goede mensen die graag mee werkte en begrip hadden voor onze situatie.


Ja een tijdje al, om meerdere redenen maar die negativeit heeft wel meegespeeld.
Hier ook vaak negatieve reacties op Facebook inderdaad maar ook collega's die bedreigd werden terwijl de mensen tegenover ze stonden, zelf meerdere keren flinke discussies gehad en vaak de frustratie omdat mensen gewoon niet luisteren als je uitlegt waarom je iets wel of niet doet/gedaan hebt.
Ik heb de Facebook-pagina een tijd beheert en ik heb toen ook met opzet nooit namen gebruikt en tegen de rest gezegd dat ik liever niet had dat ze zelf reageerden om idd het lastig vallen via Facebook te voorkomen.. Best triest eigenlijk dat het zo ver moet gaan allemaal.
Ik heb er ook zeker een leuke tijd gehad met ook goede collega's en leuke mensen waar je gewoon even wat drinken kreeg als je met 30 graden onderweg was en we hebben ook zeker wel situaties meegemaakt waar we nu nog om kunnen lachen maar ik mis het niet echt..

Serenity, als het de gemeentes verplicht word om voor alle dieren hulp te hebben dan is er al een heel groot probleem opgelost inderdaad. Ze zijn het wel voor de huisdieren verplicht maar voor de in het wild levende dieren niet.. Het klopt ook dat je zegt dat dat voor beide partijen frustrerend is, wij hadden altijd de mazzel dat de gemeentes hier wel een vergoeding gaven en hadden het met de 2 grootste gemeentes ook zo geregeld dat wijkbeheer de dode dieren tijdens kantoortijden ophaalde en de huisdieren bij ons bracht, en dat wij alles buiten kantoortijden ophaalden en dan dus in principe ook betaald werden voor een dode meeuw. Nou hing het er voor mij wel vanaf waar hij dan lag want het teruggeven aan de natuur zoals ik eerder las vind ik ook beter dan alles maar ophalen dus als hij op een rustig landweggetje in de berm lag dan ging ik daar s'avonds ook niet meer voor weg.
Andere dode in het wild levende dieren hebben wij ook wel eens in het bos gelegd, als je kijkt naar een ree bijvoorbeeld dan moest hij of bij ons de vriezer in, of naar het stort gebracht worden, daarna moest hij weer opgehaald worden om vervolgens vernietigd te worden.. Ik leg hem dan liever ergens neer waar er nog heel veel dieren van kunnen eten en het is nog beter voor het milieu ook.
Alle problemen voorkomen kan niet want een deel ligt ook gewoon bij de eigenaren van de huisdieren die alle verantwoordelijkheid bij jou of bij de melder neerleggen waardoor er gewoon geen normaal gesprek mogelijk is maar het zou wel een boel schelen als mensen zouden weten wat er gebeurd en wat de redenen zijn denk ik.
En fouten zullen er altijd gemaakt worden want het blijft wel vrijwilligerswerk waar iedereen zich voor kan aanmelden, en vaak wordt ook zo ongeveer iedereen aangenomen omdat er te weinig mensen zijn die het willen doen. De één pakt het sneller op dan de ander maar je hebt er gewoon veel mensen tussen zitten die geen ervaring hebben en daardoor niet snel op situaties in kunnen spelen. Een aantal mensen heeft ook "iets" waardoor ze geen baan hebben maar vrijwilligerswerk doen.
Ik heb de opleidingen dierverzorging en paardenhouderij afgerond en ben opgegroeid met schapen doordat mijn oom en tante ze hadden dus mijn ervaring was best wel breed en ik was niet snel bang maar lang niet iedereen had zo'n achtergrond en als je 2 "stadsmensen" samen zet dan gaat er wel eens iets mis omdat ze het gewoon niet (kunnen) weten.
Toch doen ze wel hun best en komt een deel van die heftige reacties denk ik ook doordat mensen vaak negatief over de dierenambulance zijn, die mensen hebben dan eerder iets gehoord en bellen al met het idee dat ze toch niet komen en niks willen, en als er dan wat doorgevraagd word ontploffen ze al.
Je zag hier eerder in het topic al dat iemand dacht dat er een boete was gegeven omdat een ander zelf eendjes vervoerde, nou is dat hier wel rechtgezet omdat die vraag gesteld werd maar als mensen zoiets half vertellen en de ander vraagt niet door dan heb je alweer het verhaal dat je zelf helemaal geen vogels naar de opvang mág vervoeren want *pietofklaas* heeft daar een boete voor gekregen!
Zo gaat het vaak een beetje en dat is gewoon heel jammer want het kan ook echt wel heel leuk zijn en de mensen die het doen komen wel s'nachts hun bed uit als het moet dus die negativiteit verdienen ze gewoon 9 van de 10 keer niet.

Ik heb wel één keer een stuk taart met een kaart gekregen, speciaal naar kantoor gebracht door de eigenaar van de hond die ik op kerstavond binnen kreeg, ik weet na al die jaren nog steeds hoe die hond heette en waar hij weg kwam. Eigenaar twijfelde al langere tijd of het geen tijd voor euthanasie was en door het gesprek dat we op kantoor hadden had hij ingezien dat het "mocht".. (Ik heb niet gezegd dat het moest en hem ook niet het advies voor euthanasie gegeven.) Toen ik weer dienst had en hem belde om hem te bedanken was de hond er al niet meer maar door dat kleine gebaar van de eigenaar ben ik ze gewoon nooit vergeten.
Zo kan het dus ook en dat maakt dan gewoon heel veel goed.
Dat we wat lekkers of wat drinken kregen onderweg gebeurde wel iets vaker en ook die mensen kan ik me nog wel herinneren, of in ieder geval de ritten die daar bij hoorden. Dat mag ook wel genoemd worden want gelukkig is het niet alleen maar altijd ellende.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:50

Citaat:
Ja een tijdje al, om meerdere redenen maar die negativeit heeft wel meegespeeld.
Hier ook vaak negatieve reacties op Facebook inderdaad maar ook collega's die bedreigd werden terwijl de mensen tegenover ze stonden, zelf meerdere keren flinke discussies gehad en vaak de frustratie omdat mensen gewoon niet luisteren als je uitlegt waarom je iets wel of niet doet/gedaan hebt.
Ik heb de Facebook-pagina een tijd beheert en ik heb toen ook met opzet nooit namen gebruikt en tegen de rest gezegd dat ik liever niet had dat ze zelf reageerden om idd het lastig vallen via Facebook te voorkomen.. Best triest eigenlijk dat het zo ver moet gaan allemaal.
Ik heb er ook zeker een leuke tijd gehad met ook goede collega's en leuke mensen waar je gewoon even wat drinken kreeg als je met 30 graden onderweg was en we hebben ook zeker wel situaties meegemaakt waar we nu nog om kunnen lachen maar ik mis het niet echt..


Er zijn bij mij ook meerdere reden geweest maar echt...als ik jou zo lees is het gewoon een kopie. Ook die discussies en dreigementen 'dan maak ik hem wel af' 'ik gooi die kat wel op straat' 'ik zet de kat wel in een ander dorp neer' 'als ie doodgereden word is het jou schuld' etc etc