Dier in nood? Jammer dan....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
dorothea
Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Dier in nood? Jammer dan....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-19 21:05

Wij reden vanochtend op de A58 van Vlissingen richting Bergen op Zoom als we in een aangrenzende wei een op zijn rug spartelend schaap zien liggen. Eerste reactie: Dierenambulance bellen. Reactie Dierenambulance: daarvoor moet u niet bij ons zijn, taak van de politie. Oké, bel ik de politie wel. Reactie politie: sorry, daarover gaan wij niet, taak van de dierenambulance. Oké, bel ik ze wel weer terug. Reactie Dierenambulance: sorry, we kunnen echt niets voor u doen, wij mogen niet op de snelweg komen. Snap ik, maar hij ligt niet in de berm, hij ligt in een weiland. Sorry, maar u moet echt de politie hebben. Reactie politie: sorry, echt niet onze taak. Maar wie moet ik dan hebben??? We verbinden u wel even door met Rijkswaterstaat. Reactie Rijkswaterstaat: hij ligt in een weiland? Sorry, maar dan kunnen we niets voor u doen. Ik adviseer u om de Dierenambulance even te bellen. De stoom komt inmiddels zowat uit mijn oren. Toch maar weer de Dierenambulance gebeld. Reactie Dierenambulance: heel vervelend, maar we mogen sowieso niet voor hoefdieren rijden...wáááááttt?? Er ligt een dier dood te gaan en jullie doen niets?? Nou vooruit, ik zal wel even kijken of ik iets kan regelen. Waar was het ook alweer? A58, Zeeland? Maar u zit nu bij de dierenambulance Eindhoven. Pardonnnn??? Dit zou de Dierenambulance Walcheren moeten zijn volgens internet!! Oh? Ik ga wel even contact met ze opnemen.


Ik ben dus 20 minuten bezig geweest om een dier in nood te helpen. Wat waarschijnlijk niet gelukt is, want een schaap houdt het geen 20 minuten op z’n rug uit.

En begrijp me niet verkeerd. Ik heb de Dierenambulance hoog in het vaandel staan, ik bel ze ‘regelmatig’ voor een dier in nood en ze komen altijd om te helpen. Ze draaien volledig op vrijwilligers, zetten zich voor de volle 100% in en verdienen alle lof. Maar wat me enorm gestoord heeft is dat ik van het kastje naar de muur ben gestuurd. En weer terug. En niemand eigenlijk wist wat er moest gebeuren. Waardoor het dier het zeker niet heeft gehaald.

Maar een Dierenambulance die een op opmerking plaatst dat ze niet voor hoefdieren rijden...sorry, maar dat begrijp ik echt niet. Jullie zijn er om dieren te redden. Of ze nou pootjes, hoeven, veren of schubben hebben: je kan een dier niet zomaar dood laten gaan...

En om reacties van ‘dan had je toch zelf kunnen gaan’ te voorkomen: ik heb naar mijn idee het juiste gedaan om hulp te bieden. Ik ben niet bekend in de regio, de politie en de Dierenambulance zijn dat (waarschijnlijk) wel. Vandaar.

De Dierenbescherming is op hoogte gesteld.

Ik kan er nog steeds boos om worden...
Laatst bijgewerkt door dorothea op 20-11-19 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

www.wereldasielen.nl kijk hier eens op voordat je naar het zonnige Zuiden vertrekt....zomercampagnes>vakantietips
En dan ineens is ze er niet meer: de liefste hond van de wereld. Zsa Zsa, rust zacht in de grote hondenhemel. Ik mis je...
Je spreekt vloeiend Frans en je wilt wat bijverdienen op free-lance basis? PB me voor meer info!


Anoniem

Re: Dier in nood? Jammer dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:10

Mijn vriend heeft afgelopen zomer een mama eend aangereden. We hebben haar niet kunnen vinden, maar de klap was bijna zeker dodelijk. Mama liet 12 prachtige babies achter.

Dierenambulance: nummer niet meer in gebruik
Politie; ik verbind u door naar de dierenambulance - doorverbonden; nummer niet in gebruik
Nog een keer politie- zelfde

Toen zelf maar een vogelopvang gebeld en die lieve meneer wou op zijn vrije zonder de eendjes opvangen!

Toen was ik ook echt ziedend!

[ img ]

Mloui
Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Dier in nood? Jammer dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:17

Tja, ondanks dat ik echt blij ben dat ze er zijn en de vrijwilligers erg waardeer, hebben ze ‘mij’ (de dieren waarvoor ik belde) nog nooit geholpen. Inderdaad van het kastje naar de muur sturen/ “dat is niet ons gebied” (maar ook niet van de collega’s naar wie ik vervolgens moest bellen” tot “u was de enige die gebeld heeft, als er echt een dode hond lag waren we veel vaker gebeld”... ik stop tegenwoordig zelf als het maar een beetje veilig kan.

Chester (Special D x Houston) Z2+11, B+3

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:20

Ik heb een soortgelijke situatie meegemaakt, een schaap op z'n rug in een weiland. Eerst de politie gebeld, die zei dat ik de dierenambulance moest bellen. Toen de dierenambulance gebeld maar die kwamen niet voor hoefdieren, ik moest de politie bellen. Dus toen weer de politie gebeld en duidelijk uitgelegd dat de dierenambulance niet kwam, toen zijn ze gelukkig wel gekomen.

belle_boef
Berichten: 10727
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:21

Hier zijn ze al 2 keer langs geweest voor een kat. 1e heeft getinte overleefd en de 2e was al dood. Die laatste wilde ze in eerste instantie niet op komen halen. Was voor de gemeente die krijgen geld per dood dier. Gemeente is in het weekend niet bereikbaar en vanaf maandag zou er een hittegolf komen. Zelf naar de milieudienst brengen ging mij niet lukken.
Ze wilde echter wel komen om te kijken of hij gechipt was. Uiteindelijk hebben ze hem wel meegenomen toen ik zei dat ik hem anders langs de weg zou leggen want dan kon hij opeens wel opgehaald worden. Soms moet je wat druk uitoefenen.

Later had ik een kitten gevangen die rondzwierf echter was die alweer ontsnapt toen ze onderweg waren.
Hier zijn ze wel behulpzaam en meedenkend

BigOne
Berichten: 38181
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:21

Daarom heb ik dus altijd een oude jas en rubberlaarzen in de auto en een uitschuifbaar laddertje voor de sloten. Wanneer je op instanties moet wachten dan is het schaap al in kebab oid veranderd .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:23

Bijzonder hoe dat kan verschillen. Ik heb zelf eens op de middelbare school gebeld voor een duif denk ik dat het was, en binnen 15 minuten stonden ze er met twee man sterk. Is dat zo veranderd laatste jaren?

zonnebloem18
Berichten: 24831
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:24

Het lastige is dat hier 3 dingen meespelen.
1 is dat een dierenambulance niet zonder begeleiding van Rijkswaterstaat mag stoppen op de snelweg.
2 is dat je eigenlijk niet zonder toestemming van de boer een weiland mag betreden.
3 de dierenambulance mag niet rijden op hoefdieren. Daar hebben we geen vergunningen voor. Echter is er hier geen sprake van meenemen van het dier dus technisch gezien zou dat geen bezwaar moeten zijn.

Wat wij doen is dat we proberen contact te krijgen met de boer en als dat niet lukt dan kijken we of er op een andere manier bij het weiland te komen is waardoor we niet hoeven te stoppen langs de snelweg.

Toch is het een moeilijke kwestie en met de regelgeving die van bovenaf wordt opgelegd wordt het niet makkelijker. Toch zorgt de dierenliefhebber in ons er voor dat we wel iets proberen te doen.

Van 20 minuten op de rug gaat een schaap nog niet dood, maar hoe sneller een schaap weer op zijn poten staat hoe sneller hij weer normaal is.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Cowgirl
Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:29

Het is zo jammer dat dierenambulances vaak nog zelfstandige organisaties zijn met hun eigen beleid ipv 1 overkoepelende organisatie met dezelfde regels(dit is wel de toekomst maar zal nog wel ff duren)

Ik heb het 7 jaar gedaan en een schaap op de rug was bij ons altijd spoed.
En als we er niet konden komen was het even aanbellen bij de dicht bijzijnde boerderij.
Waar wij niet voor reden waren loslopende kippen/hanen (tenzij gewond).
Moeten stoppen op de snelweg was altijd in overleg met rijkswaterstaat of politie. Idem met iets op het spoor, altijd NS bellen voor toestemming. Die leggen dan het treinverkeer even stil of je krijgt een mannetje mee.

Nu werk in als vrijwilliger in een asiel met een aangesloten ambulance. Andere regio dus werken ook weer anders. Zo halen zij wel hanen en kippen op.

Daarnaast werkt 144 ook niet altijd goed en kreeg ik ook vaak mensen aan de lijn die een andere regio moesten hebben maar verkeerd doorverbonden waren. Dat is dus slecht van de centralisten die gewoon niet weten (of willen kijken) welke ambu in welke regio werkt.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

claud1
Berichten: 1056
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:30

heb vaak genoeg "schaapjes"geholpen om op de juiste wijze omhoog te krijgen,
ga niet eens de boer zoeken - die zijn allang blij dat iemand de moeite neemt.

bovendien lopen de schapen vaak niet eens bij de desbetreffende eigenaar maar elders.

Nee nog nooit problemen hierdoor gekregen - doe het zelf zonder politie of Dierenambulance.

(maar langs een snelweg is andere koek) neemt niet weg dat het wel frustrerend is als je niet
geholpen wordt

dorothea
Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-19 21:30

zonnebloem18 schreef:
Het lastige is dat hier 3 dingen meespelen.
1 is dat een dierenambulance niet zonder begeleiding van Rijkswaterstaat mag stoppen op de snelweg.
2 is dat je eigenlijk niet zonder toestemming van de boer een weiland mag betreden.
3 de dierenambulance mag niet rijden op hoefdieren. Daar hebben we geen vergunningen voor. Echter is er hier geen sprake van meenemen van het dier dus technisch gezien zou dat geen bezwaar moeten zijn.

Wat wij doen is dat we proberen contact te krijgen met de boer en als dat niet lukt dan kijken we of er op een andere manier bij het weiland te komen is waardoor we niet hoeven te stoppen langs de snelweg.

Toch is het een moeilijke kwestie en met de regelgeving die van bovenaf wordt opgelegd wordt het niet makkelijker. Toch zorgt de dierenliefhebber in ons er voor dat we wel iets proberen te doen.

Van 20 minuten op de rug gaat een schaap nog niet dood, maar hoe sneller een schaap weer op zijn poten staat hoe sneller hij weer normaal is.


Zoals aangegeven lag het dier niet op de snelweg maar in een aangrenzend weiland. Lijkt mij dat ze er niet via de snelweg opgekomen zijn dus er moet toch een andere route zijn?

www.wereldasielen.nl kijk hier eens op voordat je naar het zonnige Zuiden vertrekt....zomercampagnes>vakantietips
En dan ineens is ze er niet meer: de liefste hond van de wereld. Zsa Zsa, rust zacht in de grote hondenhemel. Ik mis je...
Je spreekt vloeiend Frans en je wilt wat bijverdienen op free-lance basis? PB me voor meer info!

Chiave
Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:31

Ik was ooit onderweg naar mijn toenmalige vriend toen ik al rijdend door de polder zag hoe een koe in de wetering lag te spartelen. Die kwam er duidelijk niet uit. Ik was echter nog niet zo bekend in het gebied toentertijd en besloot mijn vriend te bellen. Die belde op zijn beurt de dierenambulance, werd hij uitgekafferd, want: "Hoe denk je dat wij die koe eruit halen?!?!" Belt hij vervolgens de politie... Geloven ze 'm niet. :') Ik weer teruggereden, nog een keer zelf gebeld en toen kwam er godzijdank dan een boer aan. Probeer je met je goeie gedrag een keer te helpen...

M. 21-07-2017. <3

Veriye
Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Dier in nood? Jammer dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:46

Heb de dierenambulance een keer gebeld toen ik een ras konijn in een park zag. Duidelijk in shock, want zelfs van de honden was het niet bang.
Ik snel naar huis gelopen, en gebeld (was voor de smartphone tijd dus eerst nummer opzoeken). Zeiden ze, dat ze alleen komen als ik het konijn gevangen heb! Dus j, ik met een kattenkrat weer terug gelopen en dikke handschoenen aan en handdoek mee en konijn gevangen, weer gebeld dat ik het gevangen heb. 3 uur later kwamen ze aan, konijn bekeken, was zo ziek dat ze het moeten laten inslapen en dan mocht ik mij nog laten zeggen dat als ik geen geld voor de dierenarts heb dan geen dieren moest houden -:(-

BelgenGek
Berichten: 2223
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Re: Dier in nood? Jammer dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:48

144 bellen de volgende keer!

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:49

Wij belden ooit voor een aangereden (dode) kat. Eerste dierenambulance: niet onze regio, moet je die regio hebben.
Tweede: niet onze regio, moet je die hebben.
Derde: niet onze regio, moet je die hebben.
Vierde: oh ja, eigenlijk niet onze regio, maar we komen wel.
Waren ze er, vroegen ze nog een paar keer of het echt niet onze kat was die gewoon dood was gegaan en die we aan de weg hadden gelegd, want sommige mensen deden dat om makkelijk van hun dode dieren af te komen. Pardon?
Ik snap de vraag en lichte achterdocht, maar kom op.

Wat mooi zou zijn is een centraal belpunt waar je de locatie aan door kan geven en dat zij je dan kunnen doorverbinden met degene die die regio bedient.

Oy with the poodles, already

ellepel
Berichten: 47317
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:50

goh, nou de dierenambulance hier ben ik dik tevreden over.
heb ze zelf wel eens gebeld,kwamen ze super snel een jonge vogel halen.
andere mensen die ik ken hebben wel gebeld en snel geholpen...
dus dikke prima hier.

maar als ze niet mogen komen voor een schaap, dan is dat toch zo.
dan kunnen zijn er niks aan doen dat dat niet mag
ik zet ze trouwens zelf weer omhoog

Angeliquee18
Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:51

Oooh zo herkenbaar!
Hier eens een kat gehad in huis die klem zat in een kiepraam.
Beestje gilde het uit van de pijn, kreeg hem er zelf niet uit.
Dierenambulance gebeld, stond echt zolang in de wacht! 144 het zelfde verhaal,
Uiteindelijk 112 gebeld, die kwamen vrij snel, ( hele brandweerteam ) :+

Als liefde het enigste word,
waar je je aan vast kunt houden ♡

Blog Wolter&Angelique
https://www.facebook.com/WolterAngelique-1997556280328153/

zonnebloem18
Berichten: 24831
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:58

Citaat:
Zoals aangegeven lag het dier niet op de snelweg maar in een aangrenzend weiland. Lijkt mij dat ze er niet via de snelweg opgekomen zijn dus er moet toch een andere route zijn?

Dat snap ik daarom geef ik ook aan dat wij altijd proberen te kijken hoe we er op een andere manier bij kunnen komen.

Ik weet natuurlijk niet hoe het werkt in andere regio's maar er zijn gemeentes die hebben vastgelegd dat dode dieren alleen door de gemeente opgehaald mogen worden. Dat is geen kwestie van niet willen maar niet mogen. De dierenambulances in die regio's krijgen dan geen vergoeding voor die rit.

Van de 5 gemeentes waar wij in rijden krijgen we van een aantal gemeentes wel een ruime vergoeding en van anderen niet. Daar worden overleden wilde dieren dus door de gemeente opgehaald en niet door ons.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

mysa
Berichten: 10444
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Dier in nood? Jammer dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:05

Hier maar 1x gebeld, mijn zoon, 's avonds laat. Omdat hij een ziek egeltje langs de kant van de weg had gevonden. Daar zijn ze toen wel op af gegaan.

theadora99
Berichten: 3628
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:06

Dierenambulance hier heeft mijn hongerige ondervoede (veel te dikke), niet gecastreerde (wel dus) en ongechipte kat een aantal keer meegenomen. Alleen in het dierenasiel was er ineens wel een chip te vinden in onze ongechipte kat. En dan mochten we hem ophalen en €50 betalen omdat hij niet gechipt was en ze hem mee haden genomen. Dat hebben we 3x geweigerd en daar waren ze niet blij mee, maar kregen hem 2x gewoon mee. Laatste keer niet, gezegd dat ze hem dan mochten houden en zijn weggelopen. Toen kon het ineens alsnog. Daarnaast kwamen ze niet voor 2 kleine kittens die ineens bij ons in de tuin zaten (heel duidelijk onder de 8 weken) en toen idd ook dat wij geen kittens mochten fokken dat we moesten laten steriliseren (met 3 gecastreerde katers jaja). Dus echt vertrouwen hier hebben we niet meer :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:16

Ja helaas herkenbaar, paar jaar geleden ook mee gemaakt toen ik s avonds laat naar huis reed dat er hier om de hoek op een weg waar helemaal s avonds laat erg hard word gereden een kat lag, aangereden en overleden maar precies op zo'n plek dat je zegt die moet daar weg anders word er nog meerdere keren over heen gereden..
Ik ook dierenambulance gebeld, ja mevrouw op dit tijdstip rijden we niet meer voor aangereden dieren (of zoiets), u kunt de politie bellen. Ik politie bellen, inderdaad ook ja daar gaan wij niet over u moet de dierenambulance bellen. Ik laat me dan niet zomaar afwijzen en vertel dat ik die net heb gebeld maar dat die niks doen en dat die kat hier weg moet.. Nou ze zou kijken maar moest er niet vanuit gaan.
Ik heb tijdens het bellen auto's op de hoogte gebracht van de kat, ben toen naar huis geracet. Gekeken of m'n buurvrouw (vriendin ook) nog wakker was, spul gepakt om terug te gaan en dan zelf het beestje in ieder geval in de berm te leggen.
Komen we daar aan, amper 10 minuten nadat ik de politie had gesproken, was het beestje weg.
Heel fijn maar geen idee of dit nou toch de politie was of iemand anders..

Was ik ook best pissig om dat niemand iets deed..

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Dier in nood? Jammer dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:25

Wat naar dat er ook zoveel slechte ervaringen zijn. Ik kan niet meepraten, hier enkel goede ervaringen. Eergisteren zijn ze 's avonds laat nog bij me langsgeweest nadat mijn kat een houtsnip mee de schuur ingenomen had maar die op wonderlijke wijze uit de klauwen wist te komen. Wilde het beestje weer uitzetten tot ik hem nog even goed controleerde en zag dat onder zn verenpak de huid op de rug open lag. Even bellen, nog aangegeven dat diertje niet zo gewond was dat ze de nacht niet zou overleven en ik haar best ook morgenvroeg naar een geschikte opvang kon brengen, maar na overleg kozen ze er toch voor haar meteen op te halen. Ook in mijn omgeving enkel goede verhalen gehoord. Maar lees op internet juist weer meer de slechte verhalen. Dat vind ik dan ook wel weer jammer om te lezen.

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Morganlefay
Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:26

Wij bellen voor dieren paard/rund de Brandweer en geven meestal een kratje als beloning voor de diensten.
Voor de rest, uitgezonderd schapen, de dierenambulance. Voor schapen bellen we gewoon de boer.
Wat betreft paarden. Vorig jaar zomer was het bijna elke week raak. :D

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Oehlala
Berichten: 4300
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Dier in nood? Jammer dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:32

voor landbouwhuisdieren is de nvwa de aangewezen dienst, voor huisdieren de dierenbescherming en voor absolute spoed de dierenpolitie.

NZ92
Berichten: 3171
Geregistreerd: 23-06-09

Re: Dier in nood? Jammer dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:36

Oei wat naar! Ik werk bij de politie en wij zijn al eens afgegaan op een melding van een schaap op zijn rug. Was ook langs de snelweg en er was gebeld door een weggebruiker. Ook goeie ervaringen met de dierenambulance hier! laatst zijn ze nog om 23 uur avonds gekomen voor een egeltje!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JornaR, onpaard en 141 bezoekers