Hond sloopt ineens, wat mis ik?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Goof
Berichten: 28607
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Hond sloopt ineens, wat mis ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-19 15:46

Mijn hond is ' ineens' begonnen met slopen in huis. Verveling zou je denken, maar hij doet echt veel en er is ook niets veranderd in de afgelopen periode. Voorheen ging het wel goed. Hij sloopt ook enkel onbelangrijke spullen, hij zou bijvoorbeeld nooit mijn bril, oplader, kussens van de bank oid pakken.
Wie wil er even meedenken en kijken of ik iets over het hoofd zie?

Het betreft een labrador van 3,5 jaar. Hij is nu ruim een jaar bij mij en woonde voorheen buiten in een kennel. Bij mij woont hij dus binnen. We hebben nog een hondje, deze gaat doordeweeks met mijn man mee naar kantoor, behalve op donderdag. Ze zijn in de avonden, in het weekend en op donderdag dus samen thuis.
Op ma/di/wo en vrij is hij alleen.

De week ziet er als volgt uit:
Ma: hond is alleen thuis. Ik heb een vrij korte dag en ga in de middag met hem op pad
Di: hond is in de ochtend alleen, daarna is hij bij de uitlaat (1)
Wo: ik ben vrij, ik ben de hele ochtend op pad met de hond, in de middag slaapt hij en in de avond heb ik training met de hond
Do: hond is in de ochtend alleen, vanaf ong. 12.30 is mijn man thuis bij hem
Vrij: hond is in de ochtend alleen, daarna is hij bij de uitlaat (1)
Zat: in de ochtend heb ik training met de hond, daarna gaan we naar het park of een losloopveldje zodat hij even kan uitrazen en spelen.
Zon: we gaan iedere zondag naar het bos of strand om en paar uur te lopen en spelen, pakken een terrasje etc. Hond komt moe thuis, dat is de reden dat hij maandag ook lekker thuis is zodat hij wat rust kan pakken.

-Iedere ochtend verstop ik de helft van zijn voer in de snuffelmat, de andere helft verstop ik in de woonkamer zodat hij lekker kan snuffelen en zoeken. Er ligt een kauwbotje voor hem klaar ergens in de kamer en een kong met smeerkaas. Genoeg te doen dus.
-(1) De uitlaat haalt hem tussen de middag op en neemt hem mee naar huis om te spelen met de andere honden. Daarna gaat ze met de honden een uur wandelen en brengt ze hem thuis. Hij krijgt wat te kauwen en gaat tukken.
-Ik spreek iedere week minimaal 1x af met een andere labrador, dat is zijn vriend, zodat hij helemaal los kan gaan. Hij is daarna helemaal voldaan en kapot.

Ik zou denken dat hij genoeg aangeboden krijgt. Thuis doen we nog opdrachtjes, knuffelen, spelen, spelletjes, trucjes. Hij wordt niet overprikkeld, ik ben juist van mening dat hij de uren in de ochtend prima zijn rust kan pakken. Hij is dus van mening van niet (sinds kort dus...).
Wat mis ik?


joyce83
Berichten: 5178
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 15:49

Heb je de mogelijkheid om een camera te installeren zodat je kan zien wanneer het gebeurd?

those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear

Wiwabalia
Berichten: 4688
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 15:50

Poe, wat een verhaal.

Hoe oud is de hond? Wij hebben een Franse bull herplaatser van 8 maanden en die sloopt ook, maar dit blijft nog beperkt bij de post die door de deur komt of zijn eigen speelgoed. Is het een optie om de hond in de gang te doen met een lekker kussen zolang je niet thuis bent en een speeltje en een botje?

Zeker omdat hij niet lang thuis zit?

Wiwabalia & Piroska <3

dierenfan
Berichten: 9562
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hond sloopt ineens, wat mis ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 16:27

Bang van vuurwerk of knallen oid? Bij ons namelijk vollop jagers en vuurwerk inmiddels

Vanillia
Berichten: 7655
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Hond sloopt ineens, wat mis ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 16:38

Wat sloopt hij?

Goof
Berichten: 28607
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-19 18:07

joyce83 schreef:
Heb je de mogelijkheid om een camera te installeren zodat je kan zien wanneer het gebeurd?


Ja, absoluut. Ik heb een camera liggen en ben dit van plan.


Wiwabalia schreef:
Poe, wat een verhaal.

Hoe oud is de hond? Wij hebben een Franse bull herplaatser van 8 maanden en die sloopt ook, maar dit blijft nog beperkt bij de post die door de deur komt of zijn eigen speelgoed. Is het een optie om de hond in de gang te doen met een lekker kussen zolang je niet thuis bent en een speeltje en een botje?

Zeker omdat hij niet lang thuis zit?


Leeftijd staat in de OP.
Ja hij kan zeker in de gang, hij vindt dit een rustig en fijn plekje. Maar ik gun hem juist dat hij lekker binnen is en op de bank kan tukken. Ik wil hem liever niet opsluiten.


dierenfan schreef:
Bang van vuurwerk of knallen oid? Bij ons namelijk vollop jagers en vuurwerk inmiddels


Er zijn hier nog geen knallen en daarnaast is hij niet bang voor vuurwerk.

Vanillia schreef:
Wat sloopt hij?


Hele goede vraag.
Hij sloopt NIET mijn huis, dus geen plinten, deuren, bank, kussens, meubels oid. Hij pakt 'spulletjes' en sloopt die, bijvoorbeeld plastic bakjes, een verfroller, veger en blik etc. Hij heeft gisteren een waxinelichtje op gegeten :')
Voorheen wilde hij nog wel eens kruiden of blikken/potten groente pakken, maar dat snap ik want dat is eetbaar en het blijft een labrador.
Hij kan niet meer bij ons eten en pakt nu dus 'spulletjes'. Belangrijke dingen pakt hij niet. Hij pakt geen planten, meubels, spullen van ons zoals opladers of boeken ofzo. Hij pakt ook de post niet.

joyce83
Berichten: 5178
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Hond sloopt ineens, wat mis ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 18:27

Hier hetzelfde probleem trouwens. Maar dan vooral kussens slopen. Net weer, half uurtje alleen (nou ja samen met andere hond). kijk op de camera en ik zie weer vlokken liggen, half uur nadat ik weg was weer kussen gesloopt.

Deze week heeft deze hond gewoon normaal gewandeld, dinsdag les gehad, gisteren detectie, ze was ook echt moe. Ook bij een week niks doen sloopt ze. Heb sinds deze week een adaptilverstuiver hangen met de hoop dat dat misschien iets zou doen.

Ook een tijd geprobeerd uit de bench te laten, rek tussen kamer en keuken en honden gescheiden omdat samen toen even geen optie was. zag op de beelden dat ze geen rust nam, bleef lopen en kijken. Ging toen de plinten slopen... bench weer neer gezet en was rust. (in de bench sloopt ze soms wel de fleecedekens).

Voordeel van camera is wel dat je kan zien of het een bepaald moment is en wat hij de hele tijd doet als hij alleen is.

those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear

Goof
Berichten: 28607
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hond sloopt ineens, wat mis ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-19 20:11

Ik ben nu inderdaad ook van plan een rek te plaatsen tussen woonkamer en keuken, alles wat hij pakt pakt hij uit de keuken namelijk. Hij pakt niks in de woonkamer.
Ik ben blij dat hij geen dekentjes en kussens enzo sloopt, dat is helemaal een puinhoop dan.

blondies
Berichten: 682
Geregistreerd: 21-03-09

Re: Hond sloopt ineens, wat mis ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 20:35

Het enige wat ik me kan bedenken is dat hij een TE drukke agenda heeft... Je zegt wel dat hij niet overprikkeld is maar het is veel en weinig vaste routine in zijn dagen eigenlijk (wel per week).

Ik heb zelf een werkhond (jacht) die heel hoog in energie zit maar ik ga hem niet extra veel uitdagen, spelletjes, snuffelmatten, speeldata etc... Hij heeft zijn training (normaal 2x per week, nu geblesseerd) en elke dag 2x15min en 1xuurtje wandelen. Tussendoor is hij gezellig in en rondom huis bij ons of in zijn kennel. Hij koppelt de kennel echt aan rust. Gaat meteen in zijn nachthokje of op pallet in zonnetje liggen (heb ook een camera). Als ik hem los in huis laat alleen is hij veel onrustiger (gelukkig nooit een sloper geweest).

Niet dat ik vind dat je een kennel moet aanschaffen haha. Sommigen vinden het fijn, anderen niet.. Maar wil alleen zeggen dat honden ook moeten leren om ook als ze NIET helemaal K.O. zijn, toch hun rust te pakken. Ik denk dat hij zich gewoon geen raad weet met zijn wiebelkontje hihi.

Wel een moeilijk probleem hoor omdat het gebeurd als je er niet bent...
Het is ook maar een gedachte hé ;) aan TLC heeft hij in ieder geval geen gebrek :D

essie_blue
Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: Hond sloopt ineens, wat mis ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 20:43

Gaat hij niet op zoek naar eten? Ook omdat hij wel gewend is dat je een deel verstopt. :) lastig, ik probeer met je mee te denken!

Goof
Berichten: 28607
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-19 21:01

essie_blue schreef:
Gaat hij niet op zoek naar eten? Ook omdat hij wel gewend is dat je een deel verstopt. :) lastig, ik probeer met je mee te denken!


Mmm dat is niet gek gedacht, maar dat doe ik al lang. Waarom nu ineens zoeken en waarom dan slopen?

Blondies; hij is absoluut niet te druk en overprikkeld. Hij heeft heel veel tijd om rust te pakken en zijn dagen zijn juist gestructureerd.
Ma, di, do en vrij ochtend alleen thuis, daarna komt of de uitlaat of mijn man. Wo, za, zo ochtend op pad en daarna rust.

blondies
Berichten: 682
Geregistreerd: 21-03-09

Re: Hond sloopt ineens, wat mis ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 21:38

Ow dat is ook wel een goede ja...
Denken dat je overal eten verstopt hebt. Alleen heeft een labrador een hele goede neus dus hij zou beter moeten weten haha. Maar zeker de moeite waard om het zoekspelletje een tijdje te laten.

Doet hij bij de uitlaat iets slopen of is hij daar te druk bezig?

Goof
Berichten: 28607
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hond sloopt ineens, wat mis ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-19 21:48

Nee, daar is hij met de andere honden bezig.

Overigens heeft hij ook veel speelgoed in verschillende vormen, van verschillende materialen en zowel met als zonder piepertjes. Die sloopt hij ook niet.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 21:53

Mijn herplaatser sloopte ook opeens, het was een teefje en er werd gedacht aan ontsteking in de baarmoeder.
Achteraf was het ws misselijkheid en heb ik een periode 3x daags haar te eten gegeven, zodat ze altijd wat in haar maag had.
Kortgeleden ben ik weer teruggegaan naar 2x omdat ik het idee had dat ze nu altijd beetje honger had.
Ze is nu weer helemaal happy.

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 21:56

Last van z'n gebit was het eerste dat in me opkwam, maar dan is het meestal kauwen om het kauwen. Verklaart wel waarom het dan nu begint en niet eerder denk ik, als er verder niks veranderd is. Maar wellicht is dit te ver gezocht, dat kan hoor.

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

Tieme
Berichten: 4921
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 22:12

Verlatingsangst? OmDat andere hond weg gaan en hij alleen achterblijft?

Dromen Denken Durven Doen en Doorzetten

Goof
Berichten: 28607
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hond sloopt ineens, wat mis ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-19 22:19

Kan me dat eigenlijk niet voorstellen. Ze hangen totaal niet aan elkaar, kijken niet naar elkaar om. Hij is de 1e 2,5 jaar van zijn leven alleen geweest.
En als het wel zo is, waarom dan ineens na ruim een jaar?

Telpeva
Berichten: 14597
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 22:22

Van de spullen die je opnoemt die kapot gaan valt mij op dat het spullen zijn die mogelijk (deels?) van plastic kunnen zijn, en de dingen die je noemt die hij juist niet pakt zijn van andere materialen, zoals hout, textiel en metaal. Oke, behalve je opladers :o Misschien iets in de richting van pica? Het (willen) opeten van een niet eetbaar materiaal?

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Goof
Berichten: 28607
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hond sloopt ineens, wat mis ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-19 22:40

Mmm, maar hij eet het ook weer niet op. Hij maakt het kapot. En blikken en potten zijn ook ander materiaal. En een waxinelichtje ook.

ZoZenn
Berichten: 3160
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 22:43

Als ik dit lees, zie ik meteen een hele hoop dingen. Er zit geen eenduidige structuur in zijn dagen, elke dag gaat weer anders. Soms de uitlaat, soms alleen thuis, soms dit, soms dat. Dan ook nog de snuffelmat en de kong (mentale inspanning) en ik lees 'hond is moe' of ' hond is kapot'. 'Moe' hoeft niet altijd positief te zijn. Ik lees hier weinig ontspanningsmogelijkheden, alleen zijn is niet per se ontspanning en kan ook bij honden die goed alleen thuis kunnen zijn spanning opleveren. Als je dat meeneemt, dan krijgt deze hond volgens je verhaal nauwelijks echt rust.

Ik word al druk bij het lezen van deze info. Allereerst zou ik hier iets aan doen, om zijn leven voorspelbaarder, regelmatiger en daardoor rustiger te maken. Alleen omdat hij soms alleen is en fysiek zijn rust kan pakken betekent niet dat hij dat doet of mentaal kan. Ik zou overprikkeling niet zomaar aan de kant schuiven. En, overprikkeling is voor elke hond anders. Waar de ene hond veel variatie aan kan, kan de ander bijna 0 variatie aan.

2x trainen, losloopveld, park, uitlaat, spel met vriendje en dat allemaal in 1 week. Ter vergelijking: met mijn ene hond zou dit prima kunnen, mijn andere hond zou knettergek worden. Stress bouwt op. Misschien kon hij dit eerst wel aan, maar nu niet meer.
Laatst bijgewerkt door ZoZenn op 15-11-19 22:49, in het totaal 2 keer bewerkt

"It takes three flints to make a fire." – Louisa May Alcott

Paloedie
Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 22:48

Ik lees even mee, onze lab van 1,5 sloopt afgelopen 2 weken ook opeens weer. Vooral papier en plastic. Op een rustige dag, maar ook op een drukke dag.

Op zoek naar heerlijke handgebreide sokken van kwalitatief goede sokkenwol, voor jezelf of voor een ander?
https://www.facebook.com/handgebreidesokkenvanFloor/

Goof
Berichten: 28607
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-19 22:55

Zozenn, ik begrijp je punt. Je geeft al aan dat iedere hond anders is. Deze hond doet in principe 1 activiteit per dag. Als ik dat niet doe gaat hij zich vervelen, hij is actief en graag op pad. Alle wandelingen in park en bos zijn puur ontspannen, geen inspanning. Met 'moe' of 'kapot' bedoel ik fysiek en mentaal voldaan en tevreden. Hij ligt 's avonds bij me op de bank te tukken, ook een ontspanmoment. Verder is het bij ons thuis rustig; geen kinderen, geen overige prikkels.

Maar ik neem je opmerking mee en zal er eens verder over nadenken.

ZoZenn
Berichten: 3160
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 23:08

Goof schreef:
Zozenn, ik begrijp je punt. Je geeft al aan dat iedere hond anders is. Deze hond doet in principe 1 activiteit per dag. Als ik dat niet doe gaat hij zich vervelen, hij is actief en graag op pad. Alle wandelingen in park en bos zijn puur ontspannen, geen inspanning. Met 'moe' of 'kapot' bedoel ik fysiek en mentaal voldaan en tevreden. Hij ligt 's avonds bij me op de bank te tukken, ook een ontspanmoment. Verder is het bij ons thuis rustig; geen kinderen, geen overige prikkels.


Hond doet 1 activiteit per dag, dus 7 activiteiten per week. Dat is veel! Echt veel! Is wandelen in het park of bos wel ontspannend? Stel, je bent een hond. Je ziet fietsers, wandelaars, andere honden, je ruikt zóveel geuren. Ontspanning of inspanning?

En bedenk je dit eens: een bordercollie wil de hele dag werken. Al. Tijd. Doe je dit niet: dan is er verveling. Betekent dit dat je constant activiteiten moet aanbieden? Nee. Deze hond moet je tegen zichzelf beschermen en zich leren ontspannen ook wanneer hij niet mentaal of fysiek moe is. Leren 'omgaan met verveling' . Voor sommige honden is 'ontspanning' ook iets dat aangeleerd moet worden.

Waarom denk je dat 'moe' en een tukkende hond ontspanning is? Honden hebben ook tijd nodig om de wereld te verwerken, zeker met zoveel activiteiten in een week, en dat kunnen ze niet als ze moe zijn of slapen of activiteiten doen. (Ook 'gewoon' wandelen is een activiteit).

Ik heb een collie uit werklijn, die kan en wil de hele dag wel werken, maar als ik hem constant moe zou maken zou hij compleet overprikkeld raken.

Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar ik hoop wel dat je er over na gaat denken. Je kunt het altijd proberen. Wat heb je te verliezen?

"It takes three flints to make a fire." – Louisa May Alcott

Goof
Berichten: 28607
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hond sloopt ineens, wat mis ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-19 23:14

Ik geef exact aan dat ik erover na ga denken in het bericht boven je ;)
Ik zou wel graag van je horen wat jij vindt dat deze hond dan wel nodig heeft en hoe ik ontspanning aanbied of aanleer, want dat mis ik in je post.

ZoZenn
Berichten: 3160
Geregistreerd: 05-09-07

Re: Hond sloopt ineens, wat mis ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 23:34

Mooi :).

Daar kan ik moeilijk in adviseren zonder de hond te kennen, dat is hond en situatie afhankelijk. Mijn beide honden hebben er veel baat bij als ik op mijn vrije dag een 'poep en plas' rondje doe van ong 10 minuten en verder alleen wat met ze op de bank zit zonder dat er mensen langskomen of er andere dingen gebeuren. Verder zorg ik dat ze genoeg slaap krijgen (ong 13-18 uur per dag) en dat ze per hond niet te veel activiteiten doen. (De ene 6 per week en de andere 4, afhankelijk van de intensiteit van de activiteiten). Zie ik de ene overprikkeld worden (chagrijnig naar alles) , dan pak ik hem in huis aan de riem, leg een dekentje over hem heen en zorg er zo voor dat hij rust neemt. Zie ik de ander overprikkeld raken (veel drentelen, niet stil kunnen zitten) dan zet ik hem een paar uur in de bench, waardoor hij zijn rust neemt. Vervolgens kijk ik naar de dagen om erachter te komen waarom ze overprikkeld zijn geraakt.

Tips voor het aanleren van niks doen zonder moe te zijn, kunnen zijn:
- gebruik je bench als je hond zich daar veilig en rustig in voelt.
- ga zelf rustig zitten niks doen en zorg dat je hond bij je blijft, bv door hem aan de riem te doen
- zorg voor dagen waarop je niks doet, niks hoeft en je hond ook niks doet/hoeft
- manage je activiteiten, wat kan hij nu daadwerkelijk wel en niet aan? Meer energie kan ook zorgen voor meer rust
- Kijk tijdens/na activiteiten naar je hond. Wat voor effect heeft het gehad?
- Geef je hond niet altijd wat te doen als je weg gaat, zo maak je er een 'actie' van en kan je onbedoeld meer spanning creëren omdat honden energie nodig hebben om met het alleen zijn om te gaan
- voer je hond soms ook in zijn bak, eten mag ook gewoon eten zijn en hoeft niet altijd een uitdaging te vormen. Lekker uit je bak eten kan ook rustgevend zijn.

Dit zijn wat algemene tips die ik kan geven, gecombineerd met dingen die ik lees. Kijk vooral zelf naar je hond, jij kent hem het beste.

"It takes three flints to make a fire." – Louisa May Alcott


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, TanteFlavie en 29 bezoekers