Welk ras voor licht allergische vriend?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
meggiemeg
Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Welk ras voor licht allergische vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 11:42

Hou er wel rekening mee dat de labradoodle niet de leukste vacht heeft van onderhoud, ken een aantal mensen met 1 en dat is vaak drama door de ondervacht, klitten die dan gaan vervilten, hond die weer heel kaal moet worden gemaakt. Vooral die met de fleecevacht of wolvacht heeft veel aandacht nodig om die klitten te voorkomen.
Wat ik erg jammer vind is dat iedereen die een nestje heeft van de zogenaamde F1 kruising het al een labradoodle noemt terwijl je er dan nog lang niet van kan spreken maar het prijskaartje is er al wel naar.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.


Mloes
Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-19 11:42

meggiemeg schreef:
Je mag ook wel bij ons langs komen hoor om te kijken of hij last krijgt van poedels, wij hebben er 2. Wij wonen niet zo heel erg ver uit de buurt bij jullie.
[ [url=m/jGyskO.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh dat zou ik heel graag willen! Ik pb je even!

dierenfan
Berichten: 9604
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Welk ras voor licht allergische vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 11:47

Jep, elk jaar zeker 1x naar holten. Daar huisje waar grote roedels welkom zijn (2 roedels samen en was eerst 10 honden dan). Heerlijk grore bostuin en vele kilometers bos natuurlijk.

Oeff wel balen van dat nest. Klinkt idd erg goed. Ligt er aan hoe ver je vriend uit wil proberen en wat de fokker jullie biedt.

Bedoel als je vriend gerust (tijdelijk) medicatie wil gebruiken en de fokker durft jullie een kans te geven dan zou ik er voor gaan. Lukt het niet? Gaat de pup niet dood van hoor. Gaat bij jullie vast een fantastisch thuis krijgen en als het echt echt fout gaat dan eventueel samen met fokker herplaatsen naar even fantastisch thuis. Heb jaren in asiel gewerkt, zelf vele herplaatsers gehad en honden kunnen dat prima handelen hoor. Gelukkig maar ;)

Echter bij voorbaat al weinig kans van slag dan wordt het een ander verhaal natuurlijk

meggiemeg
Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 11:52

Vond nog een mooi stukje info over de allergie:
Oorzaken: Door contact met speeksel, huidschilfers of urine
In tegenstelling tot wat vele mensen denken, zorgen de haren of de vacht van de hond niet voor allergische symptomen. Patiënten reageren namelijk meestal allergisch op de huidschilfers (schilfers van dode huidcellen), maar soms ontstaat ook een allergische reactie op speeksel en urine. Hierdoor veroorzaken zowel langharige als kortharige honden mogelijk allergiesymptomen bij de patiënt. Patiënten met allergieën hebben een overgevoelig immuunsysteem. Het lichaam reageert overmatig op onschadelijke stoffen - zoals huidschilfers van honden - en valt deze aan omdat ze deze aanzien als schadelijke indringers.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Mloes
Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-19 11:53

dierenfan schreef:
Jep, elk jaar zeker 1x naar holten. Daar huisje waar grote roedels welkom zijn (2 roedels samen en was eerst 10 honden dan). Heerlijk grore bostuin en vele kilometers bos natuurlijk.

Oeff wel balen van dat nest. Klinkt idd erg goed. Ligt er aan hoe ver je vriend uit wil proberen en wat de fokker jullie biedt.

Bedoel als je vriend gerust (tijdelijk) medicatie wil gebruiken en de fokker durft jullie een kans te geven dan zou ik er voor gaan. Lukt het niet? Gaat de pup niet dood van hoor. Gaat bij jullie vast een fantastisch thuis krijgen en als het echt echt fout gaat dan eventueel samen met fokker herplaatsen naar even fantastisch thuis. Heb jaren in asiel gewerkt, zelf vele herplaatsers gehad en honden kunnen dat prima handelen hoor. Gelukkig maar ;)

Echter bij voorbaat al weinig kans van slag dan wordt het een ander verhaal natuurlijk


Ik vind de gok wel te groot, ik kan het denk ik niet over mijn hart verkrijgen om een pup weg te doen na een paar weken/ maanden |( Voorkeur heeft een hond waar hij in ieder geval kan beginnen zonder medicatie, mocht nou blijken na een periode dat de allergie toeneemt, dan is medicatie nog een optie.

We zoeken rustig verder, keertje poedels knuffelen en kijken of hij daarop reageert. Barbet/ Waterhond/ Lagotto Romagnolo ga ik me ook over inlezen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Welk ras voor licht allergische vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:00

Ik ben ook in het ziekenhuis getest, ben allergisch aan gras,berken en bepaalde bloemsoorten.Ik zou dat toch zeker doen voor je aan een hond begint.
Het herplaatsen van zo'n dier lijkt me toch de bedoeling niet,dat vind ik wel heel luchtig gedacht,ook al is ze nog maar pup.

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:17

Ik zou toch eerst echt goed uit zoeken of het mogelijk is een diertje een paar week in huis te hebben om proef te draaien.
Mijn ouders hebben een kennel en hebben laatst een pupje terug gekregen..
Een van de kinderen bleek toch te erg allergisch te zijn..
Ookal hebben opa en oma een hond, andere familieleden waar ze vaak ook waren.. daar nooit problemen mee gehad en nu zelf een paar weken een hondje in huis en het ging echt niet... dus met ergens even een paar uurtjes knuffelen redt je het niet om uit te proberen hoor..
Zo ontzettend sneu..
Het ging om kortharige honden met weinig haar.. Maar ze verliezen allemaal haar en hebben allemaal huidschilfers..

Idee om eerst ook een allergie test te doen om te zien waar hij op reageert?

dierenfan
Berichten: 9604
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 15:47

beatje schreef:
Ik ben ook in het ziekenhuis getest, ben allergisch aan gras,berken en bepaalde bloemsoorten.Ik zou dat toch zeker doen voor je aan een hond begint.
Het herplaatsen van zo'n dier lijkt me toch de bedoeling niet,dat vind ik wel heel luchtig gedacht,ook al is ze nog maar pup.


Herplaatsing zal nooit de bedoeling zijn bij aanschaf verwacht ik zo tenzij aanschaf als hond in opleiding voor iets die na opleiding aan het werk gaat bij een ander.

Denk ook zeker niet luchtig over herplaatsing, in principe blijft hier alles tot het overlijd. Echter er zal bijv maar geen klik zijn tussen mij en een dier dat ik neem. Dan beter herplaatsing naar een veel betere situatie dan "de tijd uitzitten"

Er zijn zat fantastische hondenbazen die absoluut niet op een pup zitten te wachten. Ik fok niet, maar zou ik fokken en iemand die allergisch is wil het toch proberen met grote kans dat het slaagd dan zou ik dat zo beginnen als ze verder een super thuis kunnen bieden. De pup zal een goede start krijgen en hopelijk een fantastisch leven daar, maar dat is sowieso altijd afwachten. Er zijn namelijk miljoenen redenen waarom een dier op korte of langere termijn toch herplaatst moet worden. Er zit altijd een risico aan. Wij zijn/waren (1 overleden onlangs) de 5de eigenaren van de husky's. Durf te beweren dat ze bij elke herplaatsing er op vooruit gegaan zijn qua leefomstandigheden. Tuurlijk erg vervelend dat het zo moest lopen maar uiteindelijk hebben ze door alle herplaatsingen wel veel fijner leven gehad

Mloes
Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-19 16:08

Nee, als wij een hond nemen dan hoop ik ook dat hij/ zij tot het overlijden bij ons mag blijven. Dat is zeker wel de insteek. Dus te luchtig overheen stappen dat mijn vriend allergisch is, past niet bij deze insteek. Daarbij zie ik een dier (en zeker een hond) echt als onderdeel van ons gezin dus afscheid nemen zou ikzelf ook heel moeilijk vinden |( Liever voorkomen dus!
En zeker eens hoor dat er best situaties zijn waarbij herplaatsing beter is voor het dier. Op zich staan wij ook zeker open voor een herplaatser maar dan wel met een heel goed verhaal, goede reden, etc.

Mloes
Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Welk ras voor licht allergische vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-19 09:30

Even update, we kennen viavia iemand met poedel dus gaan daar wellicht binnenkort heen om te testen, ennnnn woensdag aanstaande gaat mijn vriend een Spaanse Waterhond bekijken! Van een fokker uit Friesland, kennel de Amaragua. Kan er niet heel veel over vinden, maar dat wat ik vond lijkt positief (hier mensen bekend met deze kennel?). Hij heeft 3 jonge honden (van maart 2019) die te koop zijn, heb wat filmpjes ontvangen en me ingelezen en lijkt me echt een ontzettend leuk ras :D Dus woensdagmiddag gaat hij testen, dan hele dag z'n handen niet meer wassen en kijken hoe het gaat. Spannend :D

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Welk ras voor licht allergische vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 09:34

Je mag bij ons komen maar dat is bij Rotterdam.
Google eens op
Basenji
Soft coated Wheaton terrier
Spaanse- of Portugese waterhonden
Poedel, is hier al genoemd
Er zijn veel leuke honden die minder reactie geven. En ga inderdaad bij fokkers langs.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 09:35

Mloes schreef:
Even update, we kennen viavia iemand met poedel dus gaan daar wellicht binnenkort heen om te testen, ennnnn woensdag aanstaande gaat mijn vriend een Spaanse Waterhond bekijken! Van een fokker uit Friesland, kennel de Amaragua. Kan er niet heel veel over vinden, maar dat wat ik vond lijkt positief (hier mensen bekend met deze kennel?). Hij heeft 3 jonge honden (van maart 2019) die te koop zijn, heb wat filmpjes ontvangen en me ingelezen en lijkt me echt een ontzettend leuk ras :D Dus woensdagmiddag gaat hij testen, dan hele dag z'n handen niet meer wassen en kijken hoe het gaat. Spannend :D

Leuk! Succes

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 09:41

Ik zou eerst een allergietest doen om te weten waar hij precies allergisch voor is. Pas dan kun je gericht op zoek naar de geschikte hond. Anders wordt het een hap snap verhaal.

Edit: typefout
Laatst bijgewerkt door Boras op 18-11-19 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Mloes
Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-19 09:41

rien10 schreef:
Je mag bij ons komen maar dat is bij Rotterdam.
Google eens op
Basenji
Soft coated Wheaton terrier
Spaanse- of Portugese waterhonden
Poedel, is hier al genoemd
Er zijn veel leuke honden die minder reactie geven. En ga inderdaad bij fokkers langs.


Ja ik ken het lijstje 'hypoallergene' rassen, heb ze inmiddels allemaal bekeken. De hond moet qua karakter ook wel bij ons passen (en ook wat we er mee willen doen zeg maar), en de Spaanse Waterhond lijkt ons echt een superleuk ras! Vrolijk, actief, maar ook rustig in huis, vriendelijk richting andere mensen/ kinderen, slaat wel aan bij geluid maar niet extreem waaks. Dus we gaan het woensdag meemaken, fingers crossed :Y)

Mloes
Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-19 09:44

Boras schreef:
Ik zou eerst een allergietest doen om te weten waar hij precies allergisch voor is. Pas dan kun je gericht op zoek naar de geschikte hond. Anders wordt het een hap snap verhaal.

Edit: typefout


Hm ja ik snap je opmerking, maar aan de andere kant merkt hij gelijk en goed hoe hij op dieren reageert. Meest logische lijkt ook toch allergie voor haren, aangezien hij in een ruimte kan zijn met een kat/ konijn, en zonder het dier aan te raken krijgt hij allergieklachten (nu zijn katten en konijnen het allerergste dus die komen er niet in haha!). Maar we gaan het zien woensdag, als dit 'm niet wordt inderdaad allergietesten en misschien dan toch afscheid nemen van het idee dat we een hond hebben :(:)

Joy_Mennings
Berichten: 2282
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Welk ras voor licht allergische vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 09:46

Wij hebben een Shih-tzu en golden doodle (F1xkoningspoedel) en een vriend van mijn broertje die hevig allergisch is, reageert hier niet op. Nadeel is wel dat ze allebei geschoren moeten worden.

Poedels zijn ook erg leuk vind ik!

Bumper & Ollie ~ Hulphonden
Facebook Instagram


Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 10:00

Mloes schreef:
Boras schreef:
Ik zou eerst een allergietest doen om te weten waar hij precies allergisch voor is. Pas dan kun je gericht op zoek naar de geschikte hond. Anders wordt het een hap snap verhaal.

Edit: typefout


Hm ja ik snap je opmerking, maar aan de andere kant merkt hij gelijk en goed hoe hij op dieren reageert. Meest logische lijkt ook toch allergie voor haren, aangezien hij in een ruimte kan zijn met een kat/ konijn, en zonder het dier aan te raken krijgt hij allergieklachten (nu zijn katten en konijnen het allerergste dus die komen er niet in haha!). Maar we gaan het zien woensdag, als dit 'm niet wordt inderdaad allergietesten en misschien dan toch afscheid nemen van het idee dat we een hond hebben :(:)


Die volgorde is niet verstandig. Maar ik denk dat je dat zelf ergens ook wel weet.

Mloes
Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-19 09:12

Boras schreef:
Die volgorde is niet verstandig. Maar ik denk dat je dat zelf ergens ook wel weet.


We gaan het meemaken :) Gaan niet over één nacht ijs hoor. Als hij morgen niet reageert op de hond wil ik proberen of we een afspraak kunnen maken dat we het een aantal weken proberen (prima ook dat - als we de hond toch terug moeten brengen - daar een percentage van het aankoopbedrag tegenover staat). Wie weet kunnen we zoiets afspreken.
Ben vooral heel nieuwsgierig hoe het morgen gaat, ben er zelf helaas niet bij dus vriend moet maar veel foto's en filmpjes maken :D

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:39

Mloes schreef:
Boras schreef:
Die volgorde is niet verstandig. Maar ik denk dat je dat zelf ergens ook wel weet.


We gaan het meemaken :) Gaan niet over één nacht ijs hoor. Als hij morgen niet reageert op de hond wil ik proberen of we een afspraak kunnen maken dat we het een aantal weken proberen (prima ook dat - als we de hond toch terug moeten brengen - daar een percentage van het aankoopbedrag tegenover staat). Wie weet kunnen we zoiets afspreken.
Ben vooral heel nieuwsgierig hoe het morgen gaat, ben er zelf helaas niet bij dus vriend moet maar veel foto's en filmpjes maken :D


Ik snap dat een paar weken proberen voor jullie fijn is, maar als fokker zou ik daar niet aan mee werken. Je weet als pupkoper van de allergie en als fokker zou ik dan de voorkeur geven aan een ander thuis voor mijn pups waar de kans groter is dat ze een huis voor altijd treffen.
Een pup is niet iets wat je even een paar weken probeert en dan weer terugbrengt.
Dus eerst via een allergoloog uitzoeken waar jouw vriend precies allergisch voor is en dan op zoek naar een hond die past.





rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Welk ras voor licht allergische vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:44

Ik snap TS wel.
Mijn man is voor veel honden allergisch. En binnen een ras zelfs voor de ene individuele hond meer dan de andere. Het is echt wachten met/tot wat je in huis hebt.
Wij hebben een hond zes weken te logeren gehad. Konden we mooi het ras “testen”. Baas zocht zes weken een logeer adres. Dat was echt mazzel voor ons Toen wij zo’n zelfde pup gingen halen hebben wij met de fokker afgesproken dat de pup terug mocht bij gebleken allergie. En dat weet je echt al na 24 uur hoor.

Machie
Berichten: 16000
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:45

Ga testen bij honden die een baard hebben. Deze verharen meestal niet en houden hun huidschilfers dus zelf vast. Een Puli gaat zeer ws heel goed. Maar dat ras kent bijna niemand ;)

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:47

De keuze voor een ras is al gemaakt geloof ik.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:56

rien10 schreef:
Ik snap TS wel.
Mijn man is voor veel honden allergisch. En binnen een ras zelfs voor de ene individuele hond meer dan de andere. Het is echt wachten met/tot wat je in huis hebt.
Wij hebben een hond zes weken te logeren gehad. Konden we mooi het ras “testen”. Baas zocht zes weken een logeer adres. Dat was echt mazzel voor ons Toen wij zo’n zelfde pup gingen halen hebben wij met de fokker afgesproken dat de pup terug mocht bij gebleken allergie. En dat weet je echt al na 24 uur hoor.

Ik vind een hond te logeren hebben die terug naar zijn eigen baas gaat wel een goede oplossing.
Maar ts spreekt zich hier dik tegen in het topic.Ze wil zeker weten dat haar vriend tegen de hond kan en hond weg doen zouden ze niet doen bla bla.
En nu spreekt ze al over pup terug brengen min percentage .Een goede fokker stinkt daar niet in.
Te beroerd om verder te testen hoe allergisch vriend eigenlijk is.Vind dit toch wel weer de top van egoisme zowel tegen over vriend als toekomstige pup.
Dacht nog wel een topic te lezen van iemand die eindelijk verstandig was en niet zo maar wat deed :(

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Welk ras voor licht allergische vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 11:28

"In stinken" hoeft helemaal niet. Je kan dit gewoon openlijk bespreken. Wij hadden de afspraak met de fokker dat de pup terug mocht, als het niet ging.

Mloes
Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-19 11:50

Het zijn honden van 7 maanden oud, geen pups van 8 weken meer. En ik ken helemaal niemand met Spaanse Waterhonden, dus zou niet weten hoe ik kan organiseren dat zo'n hond een paar weken komt logeren. Daarbij, wat is het verschil met een paar weken logeren en dan weer terug naar de baas of een paar weken logeren en weer terug naar de fokker? :Y) Mocht de fokker er überhaupt voor openstaan hoor, zo niet dan moeten we ons weer beraden wat wijsheid is.

En beatje: wat je zegt over 'een goede fokker stinkt hier niet in', ik lees toch best heel regelmatig dat dit wel een gebruikelijke manier is. En top van egoïsme tegenover mijn vriend? Whut? Bedankt voor je bijdrage hier, maar deze post van je slaat gewoon als een tang op een varken :7


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annienke, DotBot, GoogleAdsense, Karmandi, xAlice, YandexBot en 117 bezoekers