Welke ras voor mijn zusje?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 11:50

Ik denk meteen aan Jack Russel als ik het lees.

cursebreaker

Berichten: 11438
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 19:08

Ik denk dat een Westie (West Highland White Terrier) wel een heel geschikte keus is voor je zusje.
Zijn zulke leuke hondjes! Kunnen wel eigenwijs zijn (maar een beetje karakter moet kunnen toch hihi) maar ze zijn ook heel goed in dingen aanleren :)

Volgens mij voldoet die wel aan eigenlijk alle eisen. Het is geen echt heel kortharig hondje, maar de vacht is wel heel makkelijk te onderhouden. Dit ras kent ook wel wat ziektes, dus ook hier is wel van belang naar een echt goede fokker op zoek te gaan (maar dat geldt eigenlijk voor elk ras wel waar je voor zou kijken)

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 19:54

Ook de raad voor jack russels die ik voorbij zie komen, kijk goed naar de lijnen waar ze uit komen.

Je hebt vreselijk leuke en lieve en werkbare lijnen maar je hebt ook veel eigenwijze donders die ook hard tegen hun baas in gaan....en dan bedoel ik ook erg hard.

Doe je huiswerk goed en ga op zoek naar de krenten in de pap.

StellaMay

Berichten: 520
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 20:40

Rakkie123 schreef:
Ook de raad voor jack russels die ik voorbij zie komen, kijk goed naar de lijnen waar ze uit komen.

Je hebt vreselijk leuke en lieve en werkbare lijnen maar je hebt ook veel eigenwijze donders die ook hard tegen hun baas in gaan....en dan bedoel ik ook erg hard.

Doe je huiswerk goed en ga op zoek naar de krenten in de pap.


Nou! Dat zeker! Er loopt er hier eentje in de wijk, als je die van dichtbij heb meegemaakt wil je daarna nóóit meer een Jack Russel.
En haar vorige hondje had exact hetzelfde karakter. Die hoor je al 3 straten verder en hapt en bijt.
Mijn reutje was nog maar 10 weken toen hij door haar Russel werd aangevallen, ik heb nog geen leuke Russel mogen meemaken.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 20:43

Mini Australian Cattle dog! Absoluut!!!

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 20:44

Dimple schreef:
Mini Australian Cattle dog! Absoluut!!!

Wtf mini Australian cattle dog?????? Wie heeft dat nu weer bedacht {:)-:(

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 20:51

Vooral de combi mini en cattle :')

Maargoed ik heb een mini australian labradoodle dus ik mag wellicht niks zeggen :o

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 20:54

FleurVP schreef:
Vooral de combi mini en cattle :')

Maargoed ik heb een mini australian labradoodle dus ik mag wellicht niks zeggen :o

Dat dus. Australian cattle dogs zijn zalige honden. Ze hebben voor mij een speciaal plekje in mijn hart, maar in deze casus zou ik het ras echt nooit aanbevelen. En dan al zeker niet een kruising om het klein te maken....

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke ras voor mijn zusje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 21:01

Wil je zusje een hondje enkel voor wandelen en knuffelen of ook er wat mee trainen/hulp in huis inzet? 2e is een minimum gewicht van 15kg toch wel nodig ivm kunnen inzetten gewicht bij bv deur openenen of was uit de machine halen. Trainbaarheid is zeker aan te raden, al is het maar om iets met de hond te kunnen doen ondanks lichamelijke beperkingen.
Iets als een border collie is dus niet meteen af te raden, ze hebben een flink stuk mentaal werk nodig en niet enkel beweging. Kunstjes aanleren voor de lol en commando's die haar helpen zal zo'n hond net zo goed genoeg werk bieden en je zusje wat te doen geven als iets als bezoek teveel is.

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 21:11

Hoe ziet een mini cattle er dan uit ? :+

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Welke ras voor mijn zusje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 21:17

Vastgotaspets= je herders in miniformaat. Mijn stalhoudsters heeft er een bende, doet er álles mee (de ene net wat werkbaarder in zijn eigen terrein dan de andere natuurlijk).

En anders zou ik richting Border terrier denken... Je zusje hield van terriertypes, niet te lomp groot, intelligent en voor zo ver ik ze ken prima leuk op te voeden. Én een makkelijk vachtje. Ben nog nooit een vervelende tegen gekomen (hoewel ik vind dat ik ze te weinig tegen kom :P)

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Welke ras voor mijn zusje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 21:22

Ik denk dat ze een mini American Shepherd bedoelt :=

higgins

Berichten: 1137
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 21:29

StellaMay schreef:
Rakkie123 schreef:
Ook de raad voor jack russels die ik voorbij zie komen, kijk goed naar de lijnen waar ze uit komen.

Je hebt vreselijk leuke en lieve en werkbare lijnen maar je hebt ook veel eigenwijze donders die ook hard tegen hun baas in gaan....en dan bedoel ik ook erg hard.

Doe je huiswerk goed en ga op zoek naar de krenten in de pap.


Nou! Dat zeker! Er loopt er hier eentje in de wijk, als je die van dichtbij heb meegemaakt wil je daarna nóóit meer een Jack Russel.
En haar vorige hondje had exact hetzelfde karakter. Die hoor je al 3 straten verder en hapt en bijt.
Mijn reutje was nog maar 10 weken toen hij door haar Russel werd aangevallen, ik heb nog geen leuke Russel mogen meemaken.


Is dat een echte Jack Russell of een Hussell
De echte Jack kan best wel wat feller zijn, maar ik ken er geen 1 die dit gedrag vertoont. Verre van.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Welke ras voor mijn zusje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 21:49


StellaMay

Berichten: 520
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 22:58

Citaat:
Is dat een echte Jack Russell of een Hussell
De echte Jack kan best wel wat feller zijn, maar ik ken er geen 1 die dit gedrag vertoont. Verre van.


Nee, het is een echte, maar echt een venijnig ***beest. Ik kwam vorig jaar een teckel tegen, waarvan zijn hele neus was doorgescheurd, Russel was er gewoon opgesprongen en had getrokken.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Welke ras voor mijn zusje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 00:26

iedere niet opgevoede hond kan potentieel gevaarlijk zijn,dan maakt het ras niet uit.Als mensen verschillende op een rij bijtende honden hebben dan zegt het meer over hoe de mensen met honden omgaan als het ras.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 02:29

Cayenne schreef:
Nee volgens mij bedoelt ze echt mini australian cattle dog.
Even googled en verrek :') Wie heeft dit bedacht?
https://i.pinimg.com/originals/48/6a/33 ... cdf860.jpg

Dit lijkt mij gewoon een puppy te zijn...

En TS, waarom zou je je zusje gewoon niet zelf mee laten zoeken naar een ras? Zou me persoonlijk veel fijner lijken.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 09:51

beatje schreef:
iedere niet opgevoede hond kan potentieel gevaarlijk zijn,dan maakt het ras niet uit.Als mensen verschillende op een rij bijtende honden hebben dan zegt het meer over hoe de mensen met honden omgaan als het ras.


Dat is deels waar, maar niet helemaal.
Er zijn te veel doorgefokte honden waar ook de goede trainers slecht mee uit de voeten kunnen.

Maar wil je zulke honden in een familiesituatie of in een gezelschapssituatie plaatsen heb je al snel een groot probleem.

Waar is de hond voor bedoeld, daar moet je naar kijken, heb je zin in zo´n pittige hond, of wil je een hond die gemakkelijk meegaat in zijn situatie.
De meeste mensen hebben liever de laatste categorie.

Een werklijn maak je niet gelukkig in een gezinssituatie, zonder flink wat werk wat er verzet moet worden.
Je moet kijken naar het karakter, de aanleg en naar je eigen wensen, waar wordt jij vrolijk van.

Net als je sommige mensen niet bij elkaar in een huis moet zetten vanwege onverenigbare karakters moet je ook naar honden kijken en naar wat hun behoeftes zijn.
Sommige honden, sommige rassen zijn gewoon in de grote lijn geschikt voor bepaald iets.

Er zijn altijd uitzonderingen maar daar kom je vaak pas in een later stadium achter, dan zou je dus voor een oudere hond moeten gaan waar het al bekend voor is.

higgins

Berichten: 1137
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 11:18

StellaMay schreef:
Citaat:
Is dat een echte Jack Russell of een Hussell
De echte Jack kan best wel wat feller zijn, maar ik ken er geen 1 die dit gedrag vertoont. Verre van.


Nee, het is een echte, maar echt een venijnig ***beest. Ik kwam vorig jaar een teckel tegen, waarvan zijn hele neus was doorgescheurd, Russel was er gewoon opgesprongen en had getrokken.


Wauw, bijzonder
Dan kan deze dame blijkbaar niet met het type hond overweg

Anoniem

Re: Welke ras voor mijn zusje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 12:01

Iedereen weer bedankt voor de reacties. Hond zal niet als hulphond gaan dienen.

Reden dat ik/wij een ras voor haar kies, is dat ze zelf hier geen overzicht in heeft en het is een verrassing. Dat heeft ze wel verdiend na de afgelopen jaren. Plus de behandelingen/operaties die nog te wachten staan. Daarom staan mijn ouders ook als back up.

Mijn zusje houdt zelf van iets wat pittige/eigenwijze hondjes. Haar vorige hond was een pekinees. Maar die joeg de mechels de kamer uit :+ Enorm karakterdiertje. Maar zij kon er alles mee. Maar was absoluut niet leergierig.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 14:00

Wat misschien wel leuk is (ik roep maar wat hoor) is dat ze zelf een pup kan uitzoeken bij een nest als verrassing. Al weet ik nog wel dat toen we onze pup uit gingen zoeken dat er op 2-3 pups van de 9 na maar weinig verschil zat in karakter en gedrag (gaf de fokker ook aan) en het heel lastig kiezen was. Ik was blij dat er uberhaupt nog maar een paar over waren toen wij kwamen. Er waren toen wel andere mensen die het allemaal niks vonden en wilde wachten op een volgend nest, dus misschien ligt het ook wel aan mij dat ik bijna alle honden en zeker pups leuk vind :+.

cursebreaker

Berichten: 11438
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 14:04

Je kunt inderdaad ook een ras uitzoeken, afspraak maken met een fokker en haar meenemen in de auto en onderweg gewoon zeggen: VERRASSING! we gaan een nestje bekijken/kennismaken met een fokker waar een nestje komt. En dat je zusje inderdaad zelf de pup kan uitzoeken. Dat is imo toch ook wel heel belangrijk (ik zou er zelf ook niet echt vrolijk van worden als iemand anders, of dat nu mijn man zou zijn of een ander familielid, een pup zou uitzoeken voor mij).

Ik vraag me ook serieus of je überhaupt een goede fokker kunt vinden die het oké vindt dat het toekomstige baasje er zelf niet bij is met uitzoeken van een pup.

Het is geweldig dat jullie dit willen doen, begrijp me niet verkeerd, maar ik zou je zusje er toch al veel eerder bij gaan betrekken eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 14:13

cursebreaker schreef:
Je kunt inderdaad ook een ras uitzoeken, afspraak maken met een fokker en haar meenemen in de auto en onderweg gewoon zeggen: VERRASSING! we gaan een nestje bekijken/kennismaken met een fokker waar een nestje komt. En dat je zusje inderdaad zelf de pup kan uitzoeken. Dat is imo toch ook wel heel belangrijk (ik zou er zelf ook niet echt vrolijk van worden als iemand anders, of dat nu mijn man zou zijn of een ander familielid, een pup zou uitzoeken voor mij).

Ik vraag me ook serieus of je überhaupt een goede fokker kunt vinden die het oké vindt dat het toekomstige baasje er zelf niet bij is met uitzoeken van een pup.

Het is geweldig dat jullie dit willen doen, begrijp me niet verkeerd, maar ik zou je zusje er toch al veel eerder bij gaan betrekken eigenlijk.

Mag ik vragen hoe je hier bij komt? Nergens vermeld dat ze er niet bij zal zijn met uitzoeken? :+

Wel zullen we haar erbij begeleiden. Deden mijn ouders toendertijd ook bij mij.

cursebreaker

Berichten: 11438
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 14:17

love_western schreef:
cursebreaker schreef:
Je kunt inderdaad ook een ras uitzoeken, afspraak maken met een fokker en haar meenemen in de auto en onderweg gewoon zeggen: VERRASSING! we gaan een nestje bekijken/kennismaken met een fokker waar een nestje komt. En dat je zusje inderdaad zelf de pup kan uitzoeken. Dat is imo toch ook wel heel belangrijk (ik zou er zelf ook niet echt vrolijk van worden als iemand anders, of dat nu mijn man zou zijn of een ander familielid, een pup zou uitzoeken voor mij).

Ik vraag me ook serieus of je überhaupt een goede fokker kunt vinden die het oké vindt dat het toekomstige baasje er zelf niet bij is met uitzoeken van een pup.

Het is geweldig dat jullie dit willen doen, begrijp me niet verkeerd, maar ik zou je zusje er toch al veel eerder bij gaan betrekken eigenlijk.

Mag ik vragen hoe je hier bij komt? Nergens vermeld dat ze er niet bij zal zijn met uitzoeken? :+

Wel zullen we haar erbij begeleiden. Deden mijn ouders toendertijd ook bij mij.



Sorry, dan heb ik het verkeerd begrepen.
Ik dacht dat jullie een pup wilde kopen en haar die als verrassing wilde geven.
Dan heb ik niks gezegd :)

EDIT
Ik weet niet of je al eens gekeken had naar de 'Westie'?
Die voldoet volgens mij ook wel vrij goed aan de eisen.

Lukasje
Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 21:53

Hoi TS, ik was eigenlijk nieuwsgierig of je zusje al een hond had en voor welk ras jullie gekozen hebben?