Opzoek naar kwalitatieve kattenvoeding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
blokje
Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 10:28

Wij voeren onze kat s avonds altijd kvv. En overdag staat er altijd een bakje voer (die vul is smorgens en is meestal net niet leeg s avonds).
Daar gaan de betere dierenwinkel brokken in. Geen top kwaliteit maar ook geen slecht voer. (Officieel bestaat in Europese landen heen slecht voer.) Maar ik kijk naar zo min mogelijk vul middel, graan en maïs etc. En zo veel mogelijk vlees. Maar geen standaard merk brokken meneer wil afgewisseld worden. Dus zoek elke keer in de (dieren) winkel waar ik ben naar het beste voer wat ze verkopen. Ik heb geen vaste dierenwinkel waar ik heen ga.

<3 <3 <3 <3


Needje
Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 10:30

IMANDRA schreef:
Commerciele brokken verhogen de leeftijd van de kat in vergelijking met (de voeding van) een wilde kat. Ik weet niet of specifiek graanvoer de leeftijd verhoogd, maar het laat wel zien dat commercieel voer veel beter gebalanceerd en uitgemeten is op de kat en dus de gezondheid bevordert.



nou, laten we alle wilde katten in de natuur ook maar brokjes gaan voeren dan! *\o/*

Yipee
Berichten: 1860
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 10:34

Needje schreef:
IMANDRA schreef:
Commerciele brokken verhogen de leeftijd van de kat in vergelijking met (de voeding van) een wilde kat. Ik weet niet of specifiek graanvoer de leeftijd verhoogd, maar het laat wel zien dat commercieel voer veel beter gebalanceerd en uitgemeten is op de kat en dus de gezondheid bevordert.



nou, laten we alle wilde katten in de natuur ook maar brokjes gaan voeren dan! *\o/*


Zouden ze het wel beter op doen ja. Katten in de natuur worden ook absoluut niet oud, zeker niet zo oud als onze huiskatten. Nou zijn daarvoor natuurlijk meerdere factoren dan voeding maar het speelt zeker ook een grote rol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 10:34

Niet alles gelezen, maar mijn kat heeft voedselallergie, dus dat is toch van alles uitproberen. En voor elke kat weer anders.
Ik begon met Iams, toen over op Catlovers gold, toen Porta21, toen Applaws en nu voer ik Purizon. Hij kreeg overal jeuk van en opgeblazen buik met vieze scheten. Ik probeer kip en rund te vermijden, want het schijnt dat allergische katten die eiwitten moeilijker kunnen verteren. Dus Hert, eend, kalkoen, paard etc kan wel.
Kijk ook uit met kattengras. Hier zitten vaak weerhaakjes aan. Mijn kat had er laatst van gegeten en er zat een spriet vast in zn keel. Gelijk lege portemonnee aan dierenartskosten, want moest operatief verwijderd worden.
Succes met de zoektocht!

Air
Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:12

Yipee schreef:
Needje schreef:

nou, laten we alle wilde katten in de natuur ook maar brokjes gaan voeren dan! *\o/*


Zouden ze het wel beter op doen ja. Katten in de natuur worden ook absoluut niet oud, zeker niet zo oud als onze huiskatten. Nou zijn daarvoor natuurlijk meerdere factoren dan voeding maar het speelt zeker ook een grote rol.


Hoe weet je dat zo zeker? Waarom krijgen katachtigen in dierentuinen en opvangen dan niet ook gewoon brok, als dat hetgeen is waar ze nog ouder door zouden kunnen worden?
Voor huiskatten staan er dierenartsen ter beschikking waardoor huiskatten langer kunnen leven, hetzelfde als bij mensen.. en wat ook bij mensen steeds meer blijkt dat hoe meer het eten bewerkt is, hoe meer dingen er aan toegevoegd worden, hoe ongezonder.
Hoeveel ziektebeelden komen voorbij juist door de meeste brokvoeding? Ik denk als dat onderzocht wordt dat het schrikbarend veel is.


Wat er eigenlijk gezegd wordt door jullie is dat een kat in het wild eten eet wat niet goed voor hem is. Maar als ze zoveel zouden hebben aan graan, waarom zouden ze dan de moeite doen om in dat graanveld een muis te vangen? Waarom hebben ze dan een carnivorengebit?

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

Air
Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:17

Oh overigens de "mijn kat lust geen vlees/blikvoer" die voorbij komen: katten letten op de structuur van hun eten. Zijn ze dus opgegroeid met brok dan kennen ze alleen die structuur en is vlees of blikvoer voor hun vreemd. Dat heeft dus niet direct met niet lusten te maken maar puur met gewenning.

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

Moon_light94
Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Opzoek naar kwalitatieve kattenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:29

Ik denk wel dat katten in de natuur wat voedingsstoffen missen hoor. Ik ben sinds kort bezig met de richtinglijnen van de National Research Council over behoeften van katten, en stel dus samen op basis van de opgestelde behoeften. En je schrikt je rot wat betreft voedingsstoffen in vlees en dus ook in de kvv’s. Het valt echt wel tegen hoe goed je een compleet menu kunt maken zonder supplementen, óók als je afwisselt. Het kan wel, maar vereist wat moeite.
Daar moet ik ze dus wel gelijk in geven :)

Maar dat kan ook met een brok met meer vlees/natvoer met veel vlees/kvv met juiste premix :)

Maartje1990
Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 13:04

Luca03 schreef:
Ik sta zeker open voor natvoer en ben me daar ook vol op in aan het inlezen.
Maar voor de uren dat ik er niet ben wil ik wel brokken hebben staan.
Momenteel gaat m'n voorkeur uit naar Purizon kwa brokken. Kwa natvoer ben ik er nog niet volledig uit.
Maar ik zie dat je een probeerpakket kan bestellen van purizon brokken met cosma nature natvoeding.


Wij hebben purizon voor de hond ook ivm allergie.dr katten hebben we gekozen voot nutrivet, graanvrij en hoger percentage vlees dan de purizon en eerlijk is eerlijk ietske goedkoper.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Maartje1990
Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 13:04

Air schreef:
Oh overigens de "mijn kat lust geen vlees/blikvoer" die voorbij komen: katten letten op de structuur van hun eten. Zijn ze dus opgegroeid met brok dan kennen ze alleen die structuur en is vlees of blikvoer voor hun vreemd. Dat heeft dus niet direct met niet lusten te maken maar puur met gewenning.


Niet mee eens. Onze vorige kat at t bij vorige baas goed, bij ons niet meer.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

IMANDRA
Berichten: 9799
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 13:06

Air schreef:
Yipee schreef:
Zouden ze het wel beter op doen ja. Katten in de natuur worden ook absoluut niet oud, zeker niet zo oud als onze huiskatten. Nou zijn daarvoor natuurlijk meerdere factoren dan voeding maar het speelt zeker ook een grote rol.


Hoe weet je dat zo zeker? Waarom krijgen katachtigen in dierentuinen en opvangen dan niet ook gewoon brok, als dat hetgeen is waar ze nog ouder door zouden kunnen worden?
Voor huiskatten staan er dierenartsen ter beschikking waardoor huiskatten langer kunnen leven, hetzelfde als bij mensen.. en wat ook bij mensen steeds meer blijkt dat hoe meer het eten bewerkt is, hoe meer dingen er aan toegevoegd worden, hoe ongezonder.
Hoeveel ziektebeelden komen voorbij juist door de meeste brokvoeding? Ik denk als dat onderzocht wordt dat het schrikbarend veel is.


Wat er eigenlijk gezegd wordt door jullie is dat een kat in het wild eten eet wat niet goed voor hem is. Maar als ze zoveel zouden hebben aan graan, waarom zouden ze dan de moeite doen om in dat graanveld een muis te vangen? Waarom hebben ze dan een carnivorengebit?


Omdat ze graan niet zonder menselijke tussenkomst kunnen verteren volgens mij. En ze zullen het niet lusten want ze zijn het niet gewend. Door de combinatie van ingrediënten en de bewerking ervan kunnen ze het verteren (en dus alle goede stoffen eruit halen) én lusten ze het. Katten kunnen prima overleven op alleen jagen (en dat is het doel in het wild. Omdat ze dus een hoog proteïnegehalte nodig hebben is een carnivorengebit waarschijnlijk het meest passend evolutionair gezien). Echter is dit dus niet optimaal leven.

Ik kwam deze overigens nog tegen over brok en tandplak:
Citaat:
Increasing the surface area and volume and changing the shape of the kibble was associated with a reduction in plaque accumulation, and coating the kibble with a plaque-reducing nutrient further reduced plaque accumulation.


Over dierentuinen; het zou me adhv dit stukje van burgers zoo dus niet verbazen als ook katachtigen brokken krijgen aangevuld met vlees vanwege instinct etc. Zeker weet ik het natuurlijk niet, ik kon geen vermelding vinden van specifiek roofdieren.
Edit: en dieren in de dierentuin hebben ook gewoon dierenartsen tot hun beschikking :))

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

Freggle_Edge
Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 16:08

In dierentuinen is het stuk voedselverrijking ook van groot belang. Dus lekker spelen en bezig zijn met hun voeding om verveling tegen te gaan. Brokken werkt hier niet echt aan mee.
Wel wordt hun voeding veel completer gemaakt als dat ze zelf voor hun eten zouden moeten zorgen. Dat moet ook wel, anders worden ze niet zo oud. Dieren letten niet zo goed op de schijf van vijf. :Y)

Wat betreft brokken, er is zeker een groot verschil in kwaliteit in brokken.
Waar ik zelf zeer kritisch in ben is dat er geen synthetische conserveringsmiddelen inzitten. Dit brengt niets positiefs aan de voeding, behalve dat het langer houdbaar is. Maar tegenwoordig kan dit ook prima met natuurlijke antioxidanten. Daar heb je geen chemie voor nodig.
De ouderwetse en tevens vaak grote merken van de multinationals gaan hier over het algemeen niet in mee, Is voor hun ook niet nodig want hun marketing doet zijn werk en de zakken vliegen toch volop over de toonbank. Dus waarom zouden ze het aanpassen? Daarom vallen die multinationals voor mij sowieso af. Er is zoveel meer bekend over goede voeding dan 25 jaar geleden. Zonde om geen gebruik te maken van die wetenschap.

Niqui
Berichten: 2157
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 16:13

Wat ik me trouwens afvraag: is er ooit onderzoek gedaan is naar de (gemiddeld) behaalde leeftijd bij katten die altijd op supermarktvoer hebben gestaan? is die daadwerkelijk lager dan bij katten die 'beter' voer hebben gehad? En zijn katten die op beter voer staan ook gezonder?

Edit: dit is bijvoorbeeld interessant:
Citaat:
A study done on the Effect of Nutritional Interventions on Longevity of Senior Cats determined that cats given antioxidants, vitamin E, beta-Carotene, dried chicory root and a blend of n-3 and n-6 fatty acids added significantly to the lifespan of the cats than those cats fed a controlled diet.
Ik lees hier niets over dierlijke eiwitten of koolhydraten..
Laatst bijgewerkt door Niqui op 09-11-19 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 16:20

1 van mijn poezels eet graag de graantjes mee van de kippen en verkiest
een stukje droog brood boven americain natuur :=

Soms zijn ze toch raar, die katten :+

Needje
Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Opzoek naar kwalitatieve kattenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 16:36

Ach ik eet ook liever een snoepje dan m’n gezonde maaltijd.

Air
Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 16:38

Geloof dat ook niemand hier zegt dat je de natuur exact moet nabootsen dus niet hoeft op te letten of het compleet is, maar dat is ook niets iets waar je je zorgen over hoeft te maken op het moment dat compleet je voer kiest.

Ook voor brokken zou er genoeg te verzinnen zijn voor voedselverrijking, maar uit bet stukje tekst wat Imandra aanhaalt: "en van alleen maar brokken voeren kunnen problemen in het verteringstelsel ontstaan."
Filmpjes van Beekse Bergen bijv. laten zien dat de katachtigen vlees krijgen.

Er wordt door Imandra gedaan alsof het alleen goed is als je voer geeft wat talloze wetenschappelijke onderzoeken heeft ondergaan, en je compleet belachelijk bent als je voert nav. simpele logica. Dus carnivoor = zo hoog mogelijk vleesgehalte.
Ik zie ook niet in waarom iets eerst door de mensen volledig bewerkt moet worden door de mens, daar zitten ook al risico's aan vast, zowel bij mensen als bij dieren. Royal Canin heeft ook jarenlang BHA gebruikt bijvoorbeeld, dus geloof ik er niet in dat ze oprecht het beste willen.

Imo is het erg naïef om te denken dat een producent niet alleen onderzoeken uitvoert die zo positief mogelijk voor ze zijn. Ga gerust je gang als je daar zo in gelooft, maar maak andere mensen niet belachelijk als ze overtuigd zijn van wat anders.

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

Air
Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 16:49

Niqui schreef:
Wat ik me trouwens afvraag: is er ooit onderzoek gedaan is naar de (gemiddeld) behaalde leeftijd bij katten die altijd op supermarktvoer hebben gestaan? is die daadwerkelijk lager dan bij katten die 'beter' voer hebben gehad? En zijn katten die op beter voer staan ook gezonder?


Er zijn katten die op supermarktvoer ook heel oud worden, maar netzoals bij mensen zijn er ook rokers die heel oud worden. Dus sowieso is het lastig om alleen op basis van leeftijd te kijken of voer wel of niet gezond is.
Maar als ik kijk naar wat voor gezondheidsproblemen er voorbij komen in een dierenartsenpraktijk, denk ik dat het voor een groor deel te wijtten valt aan het voer.

Neem alleen al het feit dat katten niet meer gaan drinken op het moment dat ze alleen droge voeding krijgen. Dit zorgt voor blaas- en nierproblemen: naast dat er in veel supermarktvoer/lage kwaliteit voeding ook veel zout bijv. zit toegevoegd. Lijkt mij ook niet bijdragen. Doordat de PH van voer uit balans is ontstaan er ook problemen. Naast de blaas en nierproblemen komen huidproblemen ook erg vaak voor.
Genoeg redenen om er stil bij te staan wat je in je kat stopt.

En daarom vind ik het belangrijk om naar de ontlasting te kijken. Wordt er veel gepoept en stinkt het dan gaat er dus veel weer uit wat geen dienst doet, maar wel door het hele verteringsstelsel heen moet gaan en dus een belasting vormt.

Ik vond het bij honden altijd erg duidelijk als ik onze Duitse Herder aan het uitlaten was, kleine hondjes die dezelfde grootte hopen legden als haar :+ Soms met bijzondere kleurtjes.

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

amigamia
Berichten: 830
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 17:00

Ik voer purizon. Weinig tot geen graan. Ik voer de purizon voor gecastreerde en gesteriliseerde katten. Hebben ze bij zooplus. Alleen in de smaak vis.
Die van mij vinden het heerlijk en doen het er goed op.

Spirit , I love you.

B + 9 winstpunten .

kiwiwitje
Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Opzoek naar kwalitatieve kattenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 17:04

Wij voeren verschillende soorten naast de KVV.

Wild Freedom, applaws, nutrivet en nu bijv riverwood

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

IMANDRA
Berichten: 9799
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 17:44

Air schreef:
Geloof dat ook niemand hier zegt dat je de natuur exact moet nabootsen dus niet hoeft op te letten of het compleet is, maar dat is ook niets iets waar je je zorgen over hoeft te maken op het moment dat compleet je voer kiest.

Ook voor brokken zou er genoeg te verzinnen zijn voor voedselverrijking, maar uit bet stukje tekst wat Imandra aanhaalt: "en van alleen maar brokken voeren kunnen problemen in het verteringstelsel ontstaan."
Filmpjes van Beekse Bergen bijv. laten zien dat de katachtigen vlees krijgen.

Je kan katachtigen zoals leeuwen en tijgers niet zomaar vergelijken met een huiskat. Orijen bijv. zegt op de site dat bijv. katten voor 97% hetzelfde DNA hebben als de 'Near Eastern wildcat' (de wilde kat die het meest op onze huiskat lijkt qua DNA). Dat is vergelijkbaar met mensen vs. orangutans of chimpansees. Die vergelijking zegt imo genoeg over de gelijkwaardigheid van de huiskat vs wilde kat.

Air schreef:
Er wordt door Imandra gedaan alsof het alleen goed is als je voer geeft wat talloze wetenschappelijke onderzoeken heeft ondergaan, en je compleet belachelijk bent als je voert nav. simpele logica. Dus carnivoor = zo hoog mogelijk vleesgehalte.

Zo zwart-wit zeg ik het niet. Ik zeg alleen dat je er veel, veel, veel beter op kan vertrouwen dat je dier alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgt als je een voer geeft door een voedselproducent die ook daadwerkelijk baseert op onderzoek en zelf onderzoek doet. Of dat nu natvoer of droogvoer is maakt niet uit (de grote merken hebben volgens mij allemaal natvoer en droogvoer). Ga je puur en alleen op 'simpele logica' af, loop je een groot risico dat je dier niet alle voedingsstoffen krijgt (zeker als je vers vlees voert).
Voor mij persoonlijk gaat de volgorde van welk voer het beste is dan zo:
Droog en/of natvoer van een groot merk met veel onderzoek (beste) > Merken als Orijen die zelf geen onderzoek uitvoeren > KVV/Barf merken > zelf vlees bereiden voor je dier (slechtste)
Goed wetenschappelijk ondersteund voer heeft dus een dierlijk proteinegehalte (en bijv. taurine) (want daar draait het om bij katten, niet per se om 'vlees') wat goed afgestemd is op de huiskat. Voeren van KVV/vers vlees heeft geen enkel voordeel wat betreft de behoeften van de kat.

Air schreef:
Ik zie ook niet in waarom iets eerst door de mensen volledig bewerkt moet worden door de mens, daar zitten ook al risico's aan vast, zowel bij mensen als bij dieren. Royal Canin heeft ook jarenlang BHA gebruikt bijvoorbeeld, dus geloof ik er niet in dat ze oprecht het beste willen.

Overal zitten risico's aan vast. De risico's van vers vlees zullen veel hoger en veelvoorkomende zijn dan die van bewerkte ingrediënten in brokken of voorverpakt vlees :=. Bijv. RC vs. Orijen zou ik niet durven vergelijken qua risico's, daar heb ik zo snel geen bronnen/kennis voor. Enige wat ik wel weet is dat je erop kan vertrouwen dat bijv. RC veel beter is afgesteld op je kat in vergelijking met Orijen omdat RC dit daadwerkelijk zelf onderzoekt (en baseert op onafhankelijk [bijv. universitair] onderzoek).
En het feit dat ze toch hun producten veranderen nav wetenschap (BHA specifiek kan ik niet op reageren want dat weet ik niet) is toch juist goed? Als een ingredient bewezen slecht is en ze dus dit product eruit faseren?

Air schreef:
Imo is het erg naïef om te denken dat een producent niet alleen onderzoeken uitvoert die zo positief mogelijk voor ze zijn. Ga gerust je gang als je daar zo in gelooft, maar maak andere mensen niet belachelijk als ze overtuigd zijn van wat anders.

Leg even uit. Waarom zou een producent onderzoeken uitvoeren die vervolgens uitwijzen dat het voer gevaarlijk is voor de gezondheid van een dier en vervolgens dit maar negeren? Ook vanuit winstoogmerk is dit als bedrijf wel het slechtste wat je kan doen: ook vanuit dit perspectief is het dan beter om je product te (blijven) innoveren. Sterker nog, als er echt een causale relatie zou zijn tussen gezondheidsrisico's en (een type) voer dan zou zo'n bedrijf aansprakelijk gesteld worden en zitten ze nog in diepere sh*t. Hoe beter/kwalitatiever het voer, hoe meer tevreden consumenten zijn (want hun dier doet het er beter op), hoe meer een commercieel bedrijf verkoopt. Bedrijven als RC/Hills/Eukanuba richten zich op kwalitatief wetenschappelijk ondersteund goed voer (rasspecifiek/probleemspecifiek) hebben en adverteren daarmee. Bedrijven als Orijen richten zich op 'zo natuurlijk voer' en de hoeveelheid vlees hierin, en adverteren daarmee.

Ik snap echt niet dat jij liever vertrouwd op je gevoel in plaats van door (onafhankelijk én eigen) onderzoek bewezen samengesteld voer? Ik snap ook niet dat je zegt 'wetenschappelijk onderzoek verandert toch de hele tijd dus waarom daarop baseren'. Wat denk je dan van alle innovatie die nu is (ook buiten de voerindustrie)? Binnen techniek, medische wereld, natuurkunde? Daar wordt onderzoek ook steeds aangescherpt en verbeterd?
Ja, (wetenschappelijk) onderzoek verandert en wordt steeds beter en accurater. Maar het gebeurt maar zelden dan modern onderzoek helemaal wordt afgeschreven. Meestal is het een 'maar bij [deze soort] is het net iets anders' of 'we dachten dat X zo werkte maar het werkt net iets anders maar wel met grotendeels dezelfde uitkomst'.

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

Air
Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 18:07

Heb je wel eens naar het gebit gekeken van een oerang oetan? :D En heb je wel eens het gebit vergeleken van een kat en een leeuw? Eerste stap van het spijsverteringsstelsel.

Waar haal je dingen vandaan als 'je loopt een groot risico dat je dier niet alle voedingsstoffen krijg, zeker bij vers vlees'. Die fabrikanten van KVV bijvoorbeeld, die gooien volgens jou dus zomaar wat in de gehaktmolen en persen het samen en verkopen het zo? Nogal zwart-wit.
Even later maak je onderscheid tussen verpakt vlees en vers vlees.. huh? Wat versta jij onder verpakt vlees? Wat is volgens jou het verschil?
De risico's zullen veel hoger zijn: waarom? Hoe weet je dat, zonder dat te hebben onderzocht of te hebben vergeleken?

Dat was dus juist niet het geval met BHA, dat werd gebruikt ondanks dat bekend was dat een kankeronderzoek gezien werd als waarschijnlijk kankerverwekkend. Ik kan overigens niet vinden of het inmiddels er niet meer inzit of dat ze het nog wel gebruiken, ik dacht van niet. Maar ze gebruikten het dus terwijl dat bekend was.

Je blijft maar zeggen dat we afgaan op gevoel, also we verder geen verstand hebben of ander onderzoek hebben gedaan. Veel plezier er verder mee :)

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

IMANDRA
Berichten: 9799
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 19:57

Air schreef:
Heb je wel eens naar het gebit gekeken van een oerang oetan? :D En heb je wel eens het gebit vergeleken van een kat en een leeuw? Eerste stap van het spijsverteringsstelsel.

Ik hoop toch dat je snapt dat er toch heel wat meer speelt in het spijsverteringsstelsel, de voedingsopname en de behoefte aan voedingsstoffen dan alleen het gebit.

Air schreef:
Waar haal je dingen vandaan als 'je loopt een groot risico dat je dier niet alle voedingsstoffen krijg, zeker bij vers vlees'. Die fabrikanten van KVV bijvoorbeeld, die gooien volgens jou dus zomaar wat in de gehaktmolen en persen het samen en verkopen het zo? Nogal zwart-wit.
Even later maak je onderscheid tussen verpakt vlees en vers vlees.. huh? Wat versta jij onder verpakt vlees? Wat is volgens jou het verschil?
De risico's zullen veel hoger zijn: waarom? Hoe weet je dat, zonder dat te hebben onderzocht of te hebben vergeleken?

Nee. Maar omdat ze zich niet baseren op onderzoek en wetenschap zullen ze niet de ideale verhoudingen aanhouden en zich blijven verbeteren. Zoals al eerder gezegd bestaat er in Nederland geen commercieel 'slecht voer' door de eisen die gesteld worden en de labels waar een voer aan moet voldoen. Aan 'minder goed' voer zal je kat op basisniveau genoeg hebben en dus kunnen 'overleven', maar een optimale verhouding zal het niet hebben en er kunnen alsnog risico's aan vast zitten (zie [voer met] vers vlees en de botten/bacterien die hiermee gemoeid zijn). Bedrijven die continu onderzoeken wat die verhouding is, wat veilig is, wat dieren nodig hebben en hoe ze reageren op het desbetreffende voer, is in die zin dus veel beter en veiliger zijn én beter afgestemd op de behoeften van je kat. Het verschil zit 'm dus in het voldoen aan de minimum eisen die Nederland stelt vs. de optimale inname van de kat.
De risico's zijn onderzocht, en die links heb ik al gedeeld. Maar blijkbaar vond je het niet nodig om mijn links te lezen dus ik snap dat je het weer vraagt ;).
Verschil tussen vers vlees en verpakt vlees daarbij bedoel ik:
- commercieel (dus te koop in de winkel) vers vlees speciaal in verhouding voor katten (bijv BARF of KVV merken) = verpakt vlees
- niet commercieel (dus zelf gemaakt/zelf balancerend) vers vlees = vers vlees.
Maar het kan zijn dat ik de termen af en toe door elkaar haal dus voel je vrij om te vragen wat ik in een specifieke paragraaf bedoel. Volgens mij heb ik eerder 'verpakt vlees' ook genoemd waarmee ik dan weer commercieel natvoer (RC/Hills/Eukanuba) bedoelde haha. Verwarrend zo :))

Air schreef:
Dat was dus juist niet het geval met BHA, dat werd gebruikt ondanks dat bekend was dat een kankeronderzoek gezien werd als waarschijnlijk kankerverwekkend. Ik kan overigens niet vinden of het inmiddels er niet meer inzit of dat ze het nog wel gebruiken, ik dacht van niet. Maar ze gebruikten het dus terwijl dat bekend was.

Was het causaal bewezen? Ik kan namelijk geen betrouwbare bron vinden die aangeeft dat het op zichzelf gezondheidsklachten kan veroorzaken, enkel wanneer gecombineerd met Vitamine C. Hoe lang hebben ze het blijkbaar nog gebruikt? Ik vraag dit omdat er vaak dit soort spookverhalen rondgaan (aspartaam, e-nummers) die niet op feiten gebaseerd zijn.

Air schreef:
Je blijft maar zeggen dat we afgaan op gevoel, also we verder geen verstand hebben of ander onderzoek hebben gedaan. Veel plezier er verder mee :)

Maar je hébt er ook geen inhoudelijk verstand van. Net zo min als ik (alle informatie die ik hier post haal ik ook gewoon uit onderzoeken en andere betrouwbare bronnen). Ik vertrouw op die onderzoeken, maar jij beweert dat 'gezond verstand' zo veel beter is dan onderzoek van mensen die er voor gestudeerd hebben, er wél verstand van hebben en bovendien al talloze onderzoeken al hebben uitgevoerd. Waarom? Waarom is jouw kennis zo veel meer waard dan die van onderzoekers, dierenartsen en experts?

Begrijp me niet verkeerd, kritisch zijn is goed en je hoeft ook niet alles meteen aan te nemen als er iets gezegd wordt. Pak de informatie die ik hier heb gepost en ga zelf op onderzoek uit: op google.scholar.com kan je veel abstracts van onderzoeken lezen en een deel van de onderzoeken zijn ook helemaal te lezen. Lees blogs die onderzoeken refereren (want de onderzoeken zelf zijn heel ingewikkeld om te lezen en ik kan er ook alleen uitkomen omdat ik opgeleid ben als wetenschapper en dus -tot op zekere hoogte want ik ben geen medicus- begrijpen). Dit soort blogs (zie ook hiervoor een paar links die ik tot nu toe heb gedeeld) leggen alles uit in begrijpbare paragrafen en als je er dieper in wilt duiken linken ze naar de gerefereerde onderzoeken.

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

Needje
Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Opzoek naar kwalitatieve kattenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 21:17

Je doet net of iedereen maar klakkeloos wat doet.
Ik heb ook gewoon een hoop gelezen en onderzocht. En ik maak naar aanleiding daarvan een andere keuze als jij.
Dat maakt mijn keuze niet verkeerd omdat jij andere dingen leest en gelooft.
Vind je manier van discussiëren ook redelijk irritant worden.
Ik hoop dat TS een goed voer vindt.
En dat andere mensen die dit topic lezen iig gestimuleerd worden om zelf op onderzoek uit te gaan.

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-19 21:19

Aangezien mijn topic een beetje ontploft is door discussies tussen mensen heb ik nog niet de kans gehad alles door te lezen.
Ik lees maandag alles door en haal er de (voor mij) nuttige informatie uit en beantwoord dan eventuele vragen.

De kwesties van de discussies zijn ongetwijfeld zeer interessant maar beantwoorden de vraag van mijn topic niet specifiek dus bij deze wil ik ook vragen om een eigen discussietopic te openen en dit niet in mijn topic te doen. Ik zie de bomen door het bos niet meer.

Everything will be alright.

Moon_light94
Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 21:21

Luca03 schreef:
Aangezien mijn topic een beetje ontploft is door discussies tussen mensen heb ik nog niet de kans gehad alles door te lezen.
Ik lees maandag alles door en haal er de (voor mij) nuttige informatie uit en beantwoord dan eventuele vragen.

De kwesties van de discussies zijn ongetwijfeld zeer interessant maar beantwoorden de vraag van mijn topic niet specifiek dus bij deze wil ik ook vragen om een eigen discussietopic te openen en dit niet in mijn topic te doen. Ik zie de bomen door het bos niet meer.


Heb je gelijk in TS, excuses. Succes met de zoektocht; ik zag dat Purizon je aansprak. Gewoon eens een proefzakje bestellen :j

En, voor beter overzicht kan ik indd de genoemde site catmoneo.nl aanraden :)

Freggle_Edge
Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 21:31

Imandra, ik denk dat jij een iets te romantisch beeld hebt van wetenschappelijke onderzoeken. Je weet dat Becel in wetenschappelijk onderzoek zelfs van margarine een mooi product weet te maken?
Wetenschappelijke onderzoeken worden namelijk altijd betaald door grote bedrijven.
Dit is precies de reden waarom er nooit wetenschappelijk onderzoek naar bijvoorbeeld aspartaam is gedaan. Of neem suiker, iedereen weet dat het troep is voor je lijf en nog verslavender als alcohol. Maar zolang er geld mee verdient wordt, blijft dit een hoofdzaak in bijna alles wat je in de supermarkt koopt.
Nee, je gaat aan een beetje suiker en aspartaam niet dood. Dat is een feit. Maar dat het niets brengt voor je lijf en je lichaam onnodig hard moet werken om die zodiac te breken, dat is toch geen nieuws.

Denk trouwens nu ook niet dat royal canin werkelijk nog steeds allerlei onderzoeken doet. Dat kan ook niet, want dan krijgen ze de dierenactivisten op hun nek. Eukanuba is de laatste die nog gebruikmaakte van proefdieren in deze branche en dat is een aardige doodsteek voor ze geweest toen die beelden naar buiten kwamen.
Momenteel draaien ze gewoon op wetenschap van jaren geleden. De ontwikkelingen staan dus aardig stil. Op af en toe een extra rasspecifiek voer lanceren na. En dit wordt gewoon achter een bureau stoel bedacht hoor, Niet meer en niet minder. Sterker nog, om goedkoper te produceren hebben ze jaren geleden de productie voor een zeer groot gedeelte in Polen ondergebracht. Dat de klachten hiermee flink toenamen is bijzaak. Zolang het maar verkoopt. Ik kon serieus aan de buitenkant van de verpakking voelen en horen of het voer in Polen of Frankrijk was gemaakt. Die in Polen waren zeker in het begin zo vet van buiten dat de brokken niet eens meer normaal rammelde in de verpakking. Daarbij waren er in die tijd enorm veel klachten over honden met diarree. En nee, naar die klachten is geen wetenschappelijk onderzoek gedaan. 3x raden waarom niet. ;)

Zoveel merken die werken met de kennis van nu, dat ik nooit zou kiezen voor een merk die in de jaren 80/90 is blijven hangen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: daiswees, Floemii, IASCrawler, Mitchall, nienke555, xSannee en 111 bezoekers