Opzoek naar kwalitatieve kattenvoeding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Opzoek naar kwalitatieve kattenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-19 16:18

Drinkfontein komt er inderdaad ook, maar m'n moeder is al niet gelukkig met het feit dat er natvoer komt want dat stinkt :+

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:19

Mijn katten doen het erg goed op Prins brokken. Maar het is natuurlijk erg kat-afhankelijk!

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:21

Luca03 schreef:
Drinkfontein komt er inderdaad ook, maar m'n moeder is al niet gelukkig met het feit dat er natvoer komt want dat stinkt :+


Groot gelijk, dat is een grote reden waarom wij geen natvoer hebben :))

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:22

IMANDRA schreef:
Luca03 schreef:
Drinkfontein komt er inderdaad ook, maar m'n moeder is al niet gelukkig met het feit dat er natvoer komt want dat stinkt :+


Groot gelijk, dat is een grote reden waarom wij geen natvoer hebben :))


Ik voer 1 keer per dag natvoer van Cosma Nature, maar dit vind ik geen overheersende lucht hebben.

Niqui

Berichten: 2169
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:22

Luca03 schreef:
Drinkfontein komt er inderdaad ook, maar m'n moeder is al niet gelukkig met het feit dat er natvoer komt want dat stinkt :+
Dat van dat stinken kan ik me voorstellen. Ik geef het natvoer daarom 's avonds in de garage. Als je het in huis doet, stinkt het hele huis ernaar :(

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:27

IMANDRA schreef:
Vers vlees zou ik niet doen, zeker als het niet de voorverpakte door-een-dierenmerk-geproduceerde variant is. Het is niet voor niks dat er zo veel onderzoek zit in welke verhoudingen van voedingsstoffen nodig zijn in dierenvoeding. Ga je zelf aanklooien zonder goede begeleiding, dan loop je al snel het risico dat je huisdier tekorten op gaat bouwen. Daarbij ga je inderdaad ook problemen krijgen met mogelijke bacteriën erin.


Je inlezen en dingen uitzoeken is met alles qua voer aan te raden. Dus ook met vers.
Zolang je voldoende varieert is er geen probleem wb tekorten.
En die bacteriën zijn een mooie bangmaker zo te lezen. Ik maak me er niet druk om. Ik denk dat die fastfood brokken die de meeste katten krijgen meer gezondheidsproblemen geven als vers. Alleen al te merken aan de ontlasting. :r



Oh, en vers vlees stinkt niet. :D

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:29

Needje schreef:
Oh, en vers vlees stinkt niet. :D


Je hebt gelijk. Het natvoer uit een blikje ruikt aanzienlijk sterker dan de half opgegeten muis die ik dagelijks op het tapijt vind. Die ruikt totaal niet zelfs.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:32

Ik ga mee met alle natvoer adviezen. En dat hoeft dan niet het gehele dieet te zijn, maar ik zou streven naar minstens 50% van het dieet natvoer. Katten drinken gewoon heel weinig, zelfs met fonteintje. Katten zijn dieren die hun vocht uit vlees halen (bevat gemiddeld 60-70% vocht). Brok bevat maar 10% vocht, en ze drinken dat er gewoon niet bij.

Goede brokken; Power of Nature, Celtic Connection, Nutrivet Inne Cat, Porta 21 sensible. Of evt Purizon of Orijen/Acana.

Mocht je gaan kiezen voor 50% natvoer, let er dan wel op dat je een compleet natvoer voert. Dingen als Almo Nature (m.u.v de complete variant) en Cosma Nature zijn aanvullend voer. Goede natvoeren: Animonda Carny, MAC, Granatapet, Wild Freedom, Almo Nature complete.

Meeste hiervan is te krijgen bij zooplus :)

Spotje2
Berichten: 81
Geregistreerd: 22-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:34

De brokken van hills zijn ook goede brokken. Maar er zijn veel goede brokken.
Met alleen vlees krijg je wel veel sneller tandproblemen.. merk je niet op korte termijn maar dit kan later wel vervelend zijn.
Maar ook wat Simone zegt klopt.
Ik denk niet dat enkel brok goed is maar zeker ook niet enkel vlees

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:38

Needje schreef:
IMANDRA schreef:
Vers vlees zou ik niet doen, zeker als het niet de voorverpakte door-een-dierenmerk-geproduceerde variant is. Het is niet voor niks dat er zo veel onderzoek zit in welke verhoudingen van voedingsstoffen nodig zijn in dierenvoeding. Ga je zelf aanklooien zonder goede begeleiding, dan loop je al snel het risico dat je huisdier tekorten op gaat bouwen. Daarbij ga je inderdaad ook problemen krijgen met mogelijke bacteriën erin.


Je inlezen en dingen uitzoeken is met alles qua voer aan te raden. Dus ook met vers.
Zolang je voldoende varieert is er geen probleem wb tekorten.
En die bacteriën zijn een mooie bangmaker zo te lezen. Ik maak me er niet druk om. Ik denk dat die fastfood brokken die de meeste katten krijgen meer gezondheidsproblemen geven als vers. Alleen al te merken aan de ontlasting. :r

Oh, en vers vlees stinkt niet. :D


Ik principe ben ik het zeker met je eens, maar ik snap de waarschuwing wel wat betreft juiste verhoudingen. De grap is wel dat dit bij brokken en natvoeding ook niet altijd juist is.
Vers vlees zou ik alleen doen als je je er ook in wil verdiepen (zoals je zelf ook al zegt).
Voldoende varieren lost naar mijn mening echter niet alle problemen op. De complete merken kvv voegen niet voor niets een premix toe, anders is het bijna niet te doen om het menu compleet te krijgen.

Neemt niet weg dat vers vlees een mooie optie is (doe ik zelf ook, maar dan helemaal zelf samengesteld), maar ik kan me voorstellen dat dat voor TS even een stapje te ver is.
Maar ik snap je advies wel hoor, ikzelf ben zo blij met de overstap, gaat zoveel beter met de katjes :D

Niqui

Berichten: 2169
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:41

Er is een artikel van de Consumentenbond waarin staat: "Als het aan de kat lag, dan kocht ze slachtafval'" : https://www.consumentenbond.nl/test/voe ... kattenvoer. De test zelf staat er helaas niet meer bij, maar hierin stelden ze dat een aantal merken goedkoop supermarkt natvoer prima zijn.
Laatst bijgewerkt door Niqui op 08-11-19 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:41

Nog los van het type voer kan ik voor het overgeven aanraden om de brokken in een slowfeeder te doen. Dat voorkomt schrokken, ze gaan beter kauwen en ze hebben een extra lange bezigheid. Werkte voor mijn kat erg goed. Ze is er overigens (gelukkig) niet van afgevallen.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:50

Spotje2 schreef:
Met alleen vlees krijg je wel veel sneller tandproblemen.. merk je niet op korte termijn maar dit kan later wel vervelend zijn.


Juist niet dus. Koolhydraten/zetmeel zorgen voor aanslag op tanden.
En daarbij doen brokjes ook niet "poetsen".

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:54

Needje schreef:
IMANDRA schreef:
Vers vlees zou ik niet doen, zeker als het niet de voorverpakte door-een-dierenmerk-geproduceerde variant is. Het is niet voor niks dat er zo veel onderzoek zit in welke verhoudingen van voedingsstoffen nodig zijn in dierenvoeding. Ga je zelf aanklooien zonder goede begeleiding, dan loop je al snel het risico dat je huisdier tekorten op gaat bouwen. Daarbij ga je inderdaad ook problemen krijgen met mogelijke bacteriën erin.


Je inlezen en dingen uitzoeken is met alles qua voer aan te raden. Dus ook met vers.
Zolang je voldoende varieert is er geen probleem wb tekorten.
En die bacteriën zijn een mooie bangmaker zo te lezen. Ik maak me er niet druk om. Ik denk dat die fastfood brokken die de meeste katten krijgen meer gezondheidsproblemen geven als vers. Alleen al te merken aan de ontlasting. :r



Oh, en vers vlees stinkt niet. :D


Niet als je een gevestigd merk hebt zoals bijv. Royal Canin. Dat is gebaseerd op ontelbare onderzoeken en kan je er dus van op aan dat je huisdier geen tekorten oploopt. Mijn kat heeft prima ontlasting van zn RC brokjes ;).

En je moet wel echt kennis van zaken hebben wil je zelf gaan variëren met vers vlees (zonder voorverpakte zakjes). Ik geloof echt niet dat de gemiddelde eigenaar dit kan. Gaat écht veel werk en research in zitten. Niet voor niks dat de meeste dierenartsen dit ook gewoon afraden.

Wel interessant: lees het kopje 'What should I feed my pet?'.

@Needje: Dat doen brokjes wél. Wij hebben een hond met tandproblemen en alhoewel deze dusdanig erg zijn dat ze speciaal dental brok moet hebben, is het wel zo dat de kauwende beweging van brokken de tanden schuurt en dus tandsteen op deze manier kan verwijderen. Ja, te veel zetmeel/khd kan voor tandplak zorgen, maar het kauwen op (bij voorkeur grotere) brokken verwijdert wel degelijk tandsteen.

Graanvrij voer (ik zag het net in je OP staan TS) heeft geen gezondheidsvoordelen voor katten tov voer met granen. Graanvrij voer is over het algemeen van kleinere merken dus er zit ook minder research en kennis achter. Niet aan te raden dus.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Opzoek naar kwalitatieve kattenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:56

Welk brok is groot genoeg dat de kat daar z'n hele tand in zet? Alles ligt al uit elkaar voor het enig tandsteen raakt.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:59

IMANDRA schreef:
Graanvrij voer (ik zag het net in je OP staan TS) heeft geen gezondheidsvoordelen voor katten tov voer met granen. Graanvrij voer is over het algemeen van kleinere merken dus er zit ook minder research en kennis achter. Niet aan te raden dus.


Wij liggen duidelijk niet op 1 lijn. haha

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 17:00

Needje schreef:
Welk brok is groot genoeg dat de kat daar z'n hele tand in zet? Alles ligt al uit elkaar voor het enig tandsteen raakt.


Dit. Enige wat nog enigszins helpt is (rauw, nooit gekookt!) bot of grote stukken vlees. Maar wat het beste helpt is gewoon tandenpoetsen. :j
Laatst bijgewerkt door Moon_light94 op 08-11-19 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 17:01

picobello schreef:
Mijn katten doen het erg goed op Prins brokken. Maar het is natuurlijk erg kat-afhankelijk!


Hier ook Prins brokjes. 100% natuurlijk en ze hebben een glanzende vacht, geen klitten (Maine coon), super ontlasting.

JHRox

Berichten: 86
Geregistreerd: 15-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 17:03

Ik gaf ook altijd Whiskas, Felix etc. Maar laatste jaren overgegaan op Royal Canin, een wereld van verschil. Vacht ziet er heel goed uit, glanzend en zacht. Poes is er lekker stevig van geworden en eet de brokjes goed. Nooit wisselende ontlasting, zowel niet heel dun als heel hard, maar ook niet veel of weinig ontlasting. Is echt het geld waard.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 17:05

Needje schreef:
IMANDRA schreef:
Graanvrij voer (ik zag het net in je OP staan TS) heeft geen gezondheidsvoordelen voor katten tov voer met granen. Graanvrij voer is over het algemeen van kleinere merken dus er zit ook minder research en kennis achter. Niet aan te raden dus.


Wij liggen duidelijk niet op 1 lijn. haha


Dit is anders gewoon wetenschappelijk onderzocht door veterinaire professionals/wetenschappers ;).

Over de brokken: dat is natuurlijk heel erg afhankelijk van de brok. Ik ben idd ook kleine brokjes tegengekomen qua kattenbrok en deze schuren niet of in veel mindere maten tegen de tanden. Je hebt ook grotere maat brokjes (die van mijn kat zijn vrij groot) dus die schuren meer. Wil je dat de brokken echt een schoonmakende functie hebben zal je al snel voor (ongewoon) grote brok of zelfs dental brok moeten gaan (die zijn groot én bevatten minder bestanddelen die tandplak veroorzaken), maar in principe schuurt elke brok in meer of mindere mate. Ligt ook aan je dier: het ene dier ontwikkelt snel tandplak en ben je dus gebaat bij grotere (of zelfs speciale dental) brok of nat-vlees, en het andere ontwikkelt het weer heel langzaam en kan je prima kleine brokjes voeren.

Droog en nat voer heeft beiden zijn voor- en nadelen. Zo lang je het van een groter en bekender merk pakt die ook daadwerkelijk mensen in dienst heeft met kennis van zaken en aan onderzoek doet zal je echt wel goed zitten qua voedingswaarden, of het nu droog of natvoer is. Het is alleen wel aangeraden om weg te blijven van graanvrij voer en/of vers vlees wat niet gebalanceerd/voorverpakt is door een bedrijf met verstand van dierenvoeding.

PS: wij hebben een jaar lang tandengepoetst en nu een jaar dental brok gegeven: de dental brok deed véél meer voor de tandplak dan het tandenpoetsen deed. Bovendien zorgt tandenpoetsen vaak voor stress bij het dier (ik heb een chille labrador, maar tandenpoetsen zou ik bij mijn kat niet moeten proberen).
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 08-11-19 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 17:06

Ik geef mijn kat momenteel Edgard en Cooper droog en soms nat als extratje, verder ben ik ook eens aan het kijken om restopet eens te proberen als testpakket, dat zijn vers vlees ingevoreren burgers. Allen graanvrij en met hoog aantal vlees/vis in.

Edgard en Cooper Is te verkrijgen hier in België bij de MaxiZoo, Restopet is online of in enkele winkels wel al fysiek ook te verkrijgen maar allesinds niet in mijn buurt.

Ik heb voorheen ook nog Orijen gegeven maar die vind ik persoonlijk nogal prijzig.


Needje schreef:
IMANDRA schreef:
Graanvrij voer (ik zag het net in je OP staan TS) heeft geen gezondheidsvoordelen voor katten tov voer met granen. Graanvrij voer is over het algemeen van kleinere merken dus er zit ook minder research en kennis achter. Niet aan te raden dus.


Wij liggen duidelijk niet op 1 lijn. haha


Orijen is nu niet voor te zeggen een kleiner merk hoor, zelfde voor Edgard en Cooper, ze maken misschien niet zo veel reclame als Whiskas en andere merken met graan maar er is heus wel onderzoek naar gedaan.

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 17:07

wij krijgen binnekort nieuw voer in het assortiment, dit voer word gemaakt in belgie dus miss daar ook gewoon verkocht?

het merk heet Grandorf, bestaat voor het grootste gedeelte uit vers vlees en dierlijke eiwitten (65%), zonder toegevoegde geur kleur of smaakstoffen en is zo gemaakt dat alles wat de kat of hond nodig heeft ook echt in het brok zit en zonder de zogenoemde vullers. hierdoor heb je een betere opname en een goede drol om het even zo te zeggen. er word gewerkt met 1 soort koolhydraten dit is of bruine rijst of zoete aardappel, Daarbij is het rijk aan omega 3 en 6 wat een goede werking op huid en vacht heeft en goed voor de hersens. verder helpt het bij het voorkomen van artrose op kleinschalig gebied.

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Re: Opzoek naar kwalitatieve kattenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 17:11

Mijne krijgen Royal Canin. Ze vinden het lekker, poepen goed en kotsen minder.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 17:20

AbleToDream schreef:
Ik geef mijn kat momenteel Edgard en Cooper droog en soms nat als extratje, verder ben ik ook eens aan het kijken om restopet eens te proberen als testpakket, dat zijn vers vlees ingevoreren burgers. Allen graanvrij en met hoog aantal vlees/vis in.

Edgard en Cooper Is te verkrijgen hier in België bij de MaxiZoo, Restopet is online of in enkele winkels wel al fysiek ook te verkrijgen maar allesinds niet in mijn buurt.

Ik heb voorheen ook nog Orijen gegeven maar die vind ik persoonlijk nogal prijzig.


Needje schreef:
Wij liggen duidelijk niet op 1 lijn. haha


Orijen is nu niet voor te zeggen een kleiner merk hoor, zelfde voor Edgard en Cooper, ze maken misschien niet zo veel reclame als Whiskas en andere merken met graan maar er is heus wel onderzoek naar gedaan.


Ik zei ook 'over het algemeen'. Blijft dat er wetenschappelijk is aangetoond dat graanvrij voer 0,0 voordelen heeft t.o.v. voer waar granen inzitten. Sterker nog, er zijn nu aanwijzingen dat graanvrij voer voor honden hartaandoeningen veroorzaakt. Dit en dit zijn goede artikelen om te lezen, en bij de eerste kan je nog verder lezen als je op de bronnen klikt, mocht je dat interessant vinden.

Granen zijn geen 'nutteloze fillers' maar bevatten essentiele vitaminen, mineralen, vetten en vezels die je kat of hond goed doen.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 17:21

Royal Canin een gevestigd merk noemen tereijl het eerste bestandsdeel rijst is, en daar dus het meeste van inzit. RC is flink overprijsd voor wat je er voor krijgt. Sowieso raar om een merk goed te vinden tereijl het aan een carnivoor gevoerd wordt en er weinig vlees in zit :+

Honden en katten zijn daarin niet te vergelijken ook.