Vechtende steenmarters

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Vechtende steenmarters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 01:33

Ik schrik me dus net letterlijk het apenzuur. Opeens een hoop herrie voor het huis op straat en ik besloot om het gordijn opzij te schuiven om te zien wat er gaande was. Tot mijn verbazing zie ik twee steenmarters al krijsend achter elkaar aan zitten. Ik wist niet dat ik hier marters had in de buurt, maar helaas wel dus. Morgen mijn kippenhok dus maar grondig nakijken of hij echt wel goed hufterproof is want dit voelt niet fijn. Wat maken die een boel lawaai zeg!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 02:13

Zolang ze met elkaar vechten hebben ze geen tijd voor kippen haha. Maar pas goed op. Want marters knagen gewoon door metalen draad / hout heen. Dus dat is niet genoeg om de kippen te beschermen. Zou het zeker afzetten met metalen panelen en stroomdraden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 03:13

Nee idd, laat ze lekker met elkaar vechten :P
Prachtige dieren, maar ze kunnen het leven van je kippen zuur maken en idd kabels en leidingen doorbijten. Ook goed in de gaten houden dat ze niet in je huis kruipen.

Hier heb ik eens 2 egels in de tuin gehad die het heel gezellig hadden samen <<) <<)
Maar wat een geluid kwam daar uit! Een kudde everzwijnen is er niets bij :=

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8274
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Vechtende steenmarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 07:00

Marters zijn echt sneaky, ik hoop inderdaad dat je hok voldoende is afgeschermd.

Cayenne,dat hadden wij hier ook een keer _O- Wat een geluid komt daar uit zeg!

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Vechtende steenmarters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 08:17

Ik moet maar even goed bekijken hoe mijn kippen het veiligst zitten. Overdag lopen ze los in een (hele grote, niet te overdekken ivm bomen en struiken) ren, maar 's avonds gaan ze in het hok en die is afgesloten. Het hok is wel van hout, een omgebouwd speelhuis voor kinderen. Ik had gedacht dat het zo wel veilig was, maar ik heb hier dan ook nooit eerder een steenmarter gezien. Misschien kan ik voor de zekerheid schrikdraad om de ren heen spannen. Ik heb de kippen nu 3 jaar, maar ik moet er niet aan denken dat ze iets overkomt door een roofdier.

Wat trouwens ook nog frappant was.. onze buitenkat rende achter de vechtende marters aan vannacht. Ik zag hem aan de andere kant van de weg lopen en hij liep achter ze aan. Deze kat verblijft normaal ook veel in de kippenren. Hij doet de kippen niks, houdt ze naar mijn idee altijd wat in de gaten. Toevallig zag ik hem deze week tot tweemaal toe vlak naast de kippenren zijn behoefte doen (poepen) terwijl hij dat eigenlijk altijd achter in het bos doet. Zou hij mijn kippen willen beschermen of iets?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Vechtende steenmarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 08:25


Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Vechtende steenmarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:16

Ik zou wel denken dat je kat de kippen zou willen beschermen ja, het is tenslotte ook zijn territorium. Katten worden vaak als dom afgeschilderd of als 'die geven er niks om' maar hier is dat niet waar hoor. Wel leuk dat je kat die intelligentie lijkt te gebruiken voor zo'n dingen, hier gebruiken ze hun intelligentie om tegen je autobanden en je been te komen pissen als je per ongeluk over hun voetje bent gereden (kat had niks, behalve blijkbaar een Vendetta :+ )

beert
Berichten: 2419
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Vechtende steenmarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:20

Het is nu najaar, dus de mannelijke dieren beginnen bronstig te worden. Die gaan op zoek naar een eigen territorium en natuurlijk naar de dames (die nog niet loops zijn, dat is iets later pas). Zeker de mannelijke pubers zullen nu flink kunnen vechten inderdaad. Maar ze tolereren vaak ook geen andere vent in hun gebied, dus je kan hooguit last krijgen van één marter. Mocht dat helpen :-)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:22

beert schreef:
Het is nu najaar, dus de mannelijke dieren beginnen bronstig te worden. Die gaan op zoek naar een eigen territorium en natuurlijk naar de dames (die nog niet loops zijn, dat is iets later pas). Zeker de mannelijke pubers zullen nu flink kunnen vechten inderdaad. Maar ze tolereren vaak ook geen andere vent in hun gebied, dus je kan hooguit last krijgen van één marter. Mocht dat helpen :-)


En de dames dan?

beert
Berichten: 2419
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:31

Cayenne schreef:
beert schreef:
Het is nu najaar, dus de mannelijke dieren beginnen bronstig te worden. Die gaan op zoek naar een eigen territorium en natuurlijk naar de dames (die nog niet loops zijn, dat is iets later pas). Zeker de mannelijke pubers zullen nu flink kunnen vechten inderdaad. Maar ze tolereren vaak ook geen andere vent in hun gebied, dus je kan hooguit last krijgen van één marter. Mocht dat helpen :-)


En de dames dan?

De mannen worden als eerste bronstig, vanaf dat moment nemen broers definitief afscheid van elkaar en zoeken hun eigen territorium. De dames worden 1 a 2 maanden later loops en worden dan pas gedekt. In de tussentijd bereiden de heren zich dus voor op het dekseizoen. In het najaar en winter worden ook vooral veel mannelijke marters doodgereden, omdat die op zoek gaan naar een eigen territorium.

De dames wachten dus even op wie daar succesvol in is :-)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:39

Hier ook zulke brutale marters }>
Lopen gezellig door de rijbak bij schemerdonker om daarna in de boomgaard ruzie te gaan maken :+

Mijn kipjes lopen overdag ook gewoon los door de tuin en het weiland en 's nachts in een afgesloten hok.
Is een groot hondenhok omgebouwd tot kippenverblijf. :P
Nog nooit problemen gehad.
Als je nachthok goed dicht is en ze de klep / plank of whatever niet openkrijgen, zit je wel safe.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Vechtende steenmarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 12:15

Vraag eens bij een trimsalon naar hondenhaar, flinke bossen in pantykousen doen en om je kippenren hangen, ook onder de motorkap van je auto.

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 17:14

Ook weer niet teveel van maken, die marters huizen daar vast al veel langer. Hier een steenmarter die haar jongen grootbrengt in onze schuur, het kippenhok zit in diezelfde schuur. Overdag gaan de kippen los naar buiten, 's nachts is het hok dicht (maar ook dat wel eens vergeten, geen problemen gehad). Zorg voor stevig gaas (niet dat slappe) en andere materialen (geen rotte stukken plank oid). Hier azen ze er niet naar (al zeker 20 jaar niet, er zullen wel al meerdere marter en kippengeneraties zijn geweest haha), genoeg natuurlijke voedselbronnen. Ook geen enkel probleem in huis, met de auto's of wat dan ook. Natuurlijk zijn er gevallen met veel overlast hoor, imo toch vaak door de beperkte ruimte die we als mens nog voor ze overlaten ;) maar als individu heb je dat natuurlijk niet altijd in de hand. Van de meeste overlastloze gevallen hoor je natuurlijk nooit iets. Zeker niet aan de gang met bleek en andere chemische meut, wat een raar idee. Gewoon je kipjes veilig zetten en gniffelen om de dramatische gevechtsgeluiden :')

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 17:18

Cayenne schreef:
beert schreef:
Het is nu najaar, dus de mannelijke dieren beginnen bronstig te worden. Die gaan op zoek naar een eigen territorium en natuurlijk naar de dames (die nog niet loops zijn, dat is iets later pas). Zeker de mannelijke pubers zullen nu flink kunnen vechten inderdaad. Maar ze tolereren vaak ook geen andere vent in hun gebied, dus je kan hooguit last krijgen van één marter. Mocht dat helpen :-)


En de dames dan?

Meestal bij dit soort dieren heeft een mannetje meerdere vrouwtjes in zijn territorium.

En dat het tot nu toe goed gaat zegt niet alles, ik heb hier nu meer overlast van ratten/muizen ivm droogte, aangezien hier eigenlijk 0 eikels gevallen zijn deze herfst is er voedseltekort. Dat gaat ook doorwerken naar roofdieren deze winter. Opletten dus.

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 22:17

Wij hebben al ruim 20 jaar steenmarters in huis (schuur en huis zitten aan/in elkaar). Behalve veel herrie en poep geeft het weinig problemen. Vind weleens een leeggegeten ei onder de motorkap.

Onze kippen lopen overdag los en zitten 's nachts in hun hok in dezelfde schuur als de marters. Aan de urine en ontlastingssporen is te zien dat de marters vaak op het hok zitten. Het is niet echt dicht, ze zouden erin kunnen. Er is in ruim 20 jaar nooit iets gebeurd.

Ik denk dat de steenmarter(s) vooral de rattenpopulatie onder controle houdt, want we hebben veel ratten en muizen in de schuur. Het is dus nuttig om ze niet weg te jagen. Al heb ik dat in het verleden op allerlei manieren geprobeerd. Chloortabletten/wc-blokjes, herrie, het helpt allemaal niet. Lekker laten zitten.