Stoppen met fokken van dieren.

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Elisa2
Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Stoppen met fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:08

https://iview.abc.net.au/show/7-30/seri ... 901H163S00

https://horseracingkills.com/2019/10/17 ... t-exposed/

Wat betreft het stoppen van het fokken van dieren, hier werd ik toch echt letterlijk ziek van toen ik dit zag van de week.
In Australie worden er dus vreselijk veel volbloeden gefokt voor de renbaan, waarvan het grootste gedeelte niet op de baan komt maar bij de slager beland. Top racepaarden afgedankt worden nadat ze gestopt zijn met racen en bij de slager belanden terwijl er een racehorse retirment fund is waar dus niet aan gehouden word. En bovenal dat ze gruwelijk behandeld en mishandeld worden in het slachthuis.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


MarlindeRooz
Correspondent
Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:30

Elisa2 schreef:
https://iview.abc.net.au/show/7-30/seri ... 901H163S00

https://horseracingkills.com/2019/10/17 ... t-exposed/

Wat betreft het stoppen van het fokken van dieren, hier werd ik toch echt letterlijk ziek van toen ik dit zag van de week.
In Australie worden er dus vreselijk veel volbloeden gefokt voor de renbaan, waarvan het grootste gedeelte niet op de baan komt maar bij de slager beland. Top racepaarden afgedankt worden nadat ze gestopt zijn met racen en bij de slager belanden terwijl er een racehorse retirment fund is waar dus niet aan gehouden word. En bovenal dat ze gruwelijk behandeld en mishandeld worden in het slachthuis.

Ja precies dit gebeurt ook met oa kippen, varkens en koeien in Nederland. Dieren gebruiken voor mensenlijk plezier is vreselijk. :n

Laureas
Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:48

Zet windhonden en stieren maar bij in het lijstje in Spanje. ..

Laureas Stables!
AMHA/NMPRS champagne minipaarden fokker

✨ Ontdek de wereld van Amerikaanse minipaarden bij Laureas Stables! Waar "Moon" en "Shine" schitteren - ga snel naar onze website voor een dosis mini-magie! ✨

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Stoppen met fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:52

Dit wordt erg off topic, het ging over het fokken van gezelschapsdieren.
Er zijn al genoeg"we moeten allemaal veganist worden" topics.

MarlindeRooz
Correspondent
Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:55

Kuggur schreef:
Dit wordt erg off topic, het ging over het fokken van gezelschapsdieren.
Er zijn al genoeg"we moeten allemaal veganist worden" topics.

Ben niet eens veganist. ;) En dat moet ook niet... Maar paarden zijn geen gezelschapsdieren ook.

Machie
Berichten: 15953
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Stoppen met fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:02

Laten we eens beginnen emt het fokken van minder mensen dan? Onee, dat mag je natuurlijk niet zeggen...
Ik heb 4 honden, 1 buitenlandertje, 1 herplaatser (met stamboom) 1 oepsnestje kruising en 1 bewust gefokte rashond. Mij maakt het allemaal niet zo veel uit waar mijn hond vandaan komt, als het maar past bij wat ik wil. Nu ik fanatiek wil sporten met mijn honden wordt de volgende ook weer een rashond, daarmee heb ik gewoon een grotere kans dat ik krijg wat ik wil dan met een willekeurig buitenlandertje :)

Laureas
Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:11

Machie.. is nochtans ook mijn idee hoor, voor het klimaat zou het ook de beste oplossing zijn, minder mensen op dit kleine planeetje. :D

Laureas Stables!
AMHA/NMPRS champagne minipaarden fokker

✨ Ontdek de wereld van Amerikaanse minipaarden bij Laureas Stables! Waar "Moon" en "Shine" schitteren - ga snel naar onze website voor een dosis mini-magie! ✨

princequillo
Fotograaf
Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 10:39

Laureas schreef:
Machie.. is nochtans ook mijn idee hoor, voor het klimaat zou het ook de beste oplossing zijn, minder mensen op dit kleine planeetje. :D

Ik ben het er ook lichtelijk mee eens dat het idee van kinderen hebben niet zo ethisch verantwoord meer is, maar het is wel zo dat je dit eigenlijk niet kunt zeggen :o

Uiteraard betekent dit niet dat ik vind dat niemand kinderen mag hebben. Als er een kinderwens is begrijp ik dat ook volkomen. Maar er zijn zoveel kinderen die op de wereld worden gezet zonder hier bij na te denken.... Het is niet alleen dat het beter voor het milieu zou zijn, het is ook nog eens heel sneu hoeveel kinderen er in een banketstaaf situatie zitten -O-

Maar dat is weer een volledig andere discussie.

Er is niets mis met fokken zolang het verantwoord is en niet alleen omdat jonge diertjes zo schattig zijn of je er wellicht een tientje voor kunt vangen. Zo voel ik mij overigens ook over kruisingen. Zolang er goed over nagedacht is kan ik me er compleet in vinden, maar de Amerikaanse trend om alles met een Fries te kruisen omdat Friezen zo mooi zijn vind ik dan persoonlijk weer niks :o?

Ik heb dan ook de voorkeur om dieren uit het asiel te halen of bijvoorbeeld, wanneer ik ooit weer een paard aanschaf, voor een volbloed te gaan die een nieuwe carrière zoekt. Maaar.... Men moet ook niet vergeten dat veel mensen dit gewoon niet kunnen. Er gaat vaak niet alleen veel geld in zitten, maar ook tijd en moeite, en je moet ook echt wel de kennis en het vermogen hebben (vind ik) om een dier te adopteren :=

LadyUrsy
Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 11:07

Goede discussie! Ben het met veel mensen eens ;-) . Even een "ik" momentje. Wij hebben een boerenfox teefje en een golden van een boer. De boerenfox is zo snel het kon gesteriliseerd. Om problemen te voorkomen tijdens haar loopsheid (golden is een reu), maar zeker om te zorgen dat wij zelf ook niet in de verleiding kwamen om een "leuk nestje" te fokken.

Ik ben er dus voor om alleen te fokken als je weet dat er interesse is in je fokprodukten EN als de fokprodukten (wat een naar woord) een grote kans hebben op een leuke en gezonde toekomst. Of er dan een stamboom bij de hond, kat of paard zit, dat doet er voor mij niet toe. Ik denk dat de rassenfokkerij erg gericht is op verbeteren van één, max twee kenmerken. Dan kom je er na een aantal jaren achter dat er andere belangrijke kenmerken verwaarloosd zijn (maar die "betaalden" niet op de show of bij potentiële kopers).

Maar hoe dit te reguleren, geen idee. Waarom zou de stem van een rasfokker die de perfecte kop op zijn dier wil fokken harder moeten tellen dan de stem van een hobby fokker die twee leuke diertjes kruist met een mooi resultaat?! Geeft het feit dat je lid bent van een rasvereniging en bezig bent om een perfect dier te creëren (jakkes) je meer rechten dan iemand die zijn eigen verstand gebruikt om te helpen iets leuks op de wereld te zetten.

Voor mij blijft het eerste een beetje staan, neem zelf de verantwoordelijk voor wat er door jou toedoen op de wereld wordt gezet.

kiwiwitje
Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Stoppen met fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 11:52

In de rasfok is het idee vaak uiterlijk verbeteren maar gezondheid is vaak een ding. Niet alleen in het erkennen van gezondheidsproblemen maar het fokbeleid wat dan gevoerd word. Met als gevolg een te kleine genenpoel en dus neer erfelijke aandoeningen en meer ziektes binnen t ras.

Ik bots met veel fokkers van mijn ras. Omdat ik uiterlijk niet op 1 zet maar gezondheid, karakter en inteelt percentage belangrijker vind.
Zo heb ik een teef ingezet die volgens de standaard op uiterlijk wat minpuntjes heeft, maar er is van een nest van 6 pups maar 1 geweest die naar haar trok. De rest is allemaal een verbetering qua uiterlijk. Maar wel met een heel laag inteeltpercentage en uitgebreid geteste ouderdieren(meer dan rasvereniging vraagt/eist)

En zo zet ik nu een reu in, die komende week zijn eerste nest verwacht. Volgens de standaard niet helemaal naar wens, maar niets wat ik aan zijn lijnen kan koppelen dus hij mag nu 1 a 2 teven dekken en als de uitkomst bevalt mag ie vaker en anders niet.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Kabayo
Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 12:16

Ik vind het stoppen met fokken van mensen een beter idee

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Stoppen met fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 15:32

Oh, ik was me er niet van bewust dat er met mensen gefokt wordt.

LadyMadonna
Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Stoppen met fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 15:57

Hier op de biblebelt wel hoor :=

Machie
Berichten: 15953
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 18:16

Kuggur schreef:
Oh, ik was me er niet van bewust dat er met mensen gefokt wordt.


Het is net wat je definitie van fokken is denk ik :)

MarlindeRooz
Correspondent
Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 18:26

Kuggur schreef:
Oh, ik was me er niet van bewust dat er met mensen gefokt wordt.

Mensen zijn ook dieren en die planten zicht vrij willekeurig voort ook. Niemand die denkt... Goh Klaas heeft flaporen en ik ook, dus beter doe ik het met Gert want die heeft ook nog eens een beter bouw. :=

neetoch
Berichten: 1030
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 20:25

MarlindeRooz schreef:
Kuggur schreef:
Oh, ik was me er niet van bewust dat er met mensen gefokt wordt.

Mensen zijn ook dieren en die planten zicht vrij willekeurig voort ook. Niemand die denkt... Goh Klaas heeft flaporen en ik ook, dus beter doe ik het met Gert want die heeft ook nog eens een beter bouw. :=



_O-
Kan dat geen nieuwe wet worden MarlindeRooz? Want over waarheid als een koe gesproken zeg.

tamary
Berichten: 29054
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 20:42

MarlindeRooz schreef:
Kuggur schreef:
Oh, ik was me er niet van bewust dat er met mensen gefokt wordt.

Mensen zijn ook dieren en die planten zicht vrij willekeurig voort ook. Niemand die denkt... Goh Klaas heeft flaporen en ik ook, dus beter doe ik het met Gert want die heeft ook nog eens een beter bouw. :=

Geschikte spermadonor en geschikte vader voor het daadwerkelijk opvoeden kan wel eens verschillen. Zat diersoorten (incl. mensen) die vreemd gaan om beste combi genen en overlevingskansen te krijgen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

LadyMadonna
Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Stoppen met fokken van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 20:49

Hadden we het hier gister nog over... elke boerenlul mag een kind krijgen, maar als je geen kinderen kunt krijgen en wilt adopteren moet je eerst door een complete keuring....

Wiwabalia
Berichten: 4688
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:27

miga schreef:
Veel verschillende meningen ,interessant om te lezen .

Om als dierenliefhebber de buitenlandse hondjes als rommel af te schrijven vind ik nogal vreemd.
Ongeacht waar een dier vandaan komt en of hij bedoeld was of niet , elk dier heeft zijn eigen karakter en kan zeker net zo lief en trouw zijn als het dure hondje vd fokker.

Ikzelf heb 3 hondjes uit het buitenland en zou zeker bij een volgens huisdier er weer voor kiezen, zo ook voor mijn 3 zwerfkatjes en afgekeurde draver.
Ik snap dat als je er de sport mee in wilt dat je dan voor meer zekerheid wilt gaan.
Vraag me wel altijd af of de ruiter zelf wel goed gefokt is daarvoor :+


Wij hebben ook herplaatser en alhoewel ik ze niet wil missen, heb ik al medische kosten gehad waar je U tegen zegt en komen er vaak toch (gedrags-) problemen naar boven die je met een pup minder tegen zal komen..

Wiwabalia & Piroska <3


Tigress
Berichten: 8920
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 17:27

[ img ]
Dit is waar ik mij 100% in kan vinden :j

Ik heb momenteel een goedgekeurde dekreu, en hoop ooit zelf ook met het ras te fokken om gezonde, werkwillige honden met voldoende drive te fokken :)

Ik ben voor verantwoorde fok, en verantwoorde herplaatsers. Want, net zoals met fokkers, geldt ook voor de stichtingen dat je je ogen goed moet open houden.

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Fientj, KDS en 43 bezoekers