Wat te doen met deze ontsnapper...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 08:07

Wij hebben meerdere regen gecastreerd en geen een had verschil in vacht of gedrag of belaagd worden. Ook niet qua spieren. Echt exact dezelfde hond maar zonder (sier) ballen.

2 uit het nest zijn al gecastreerd. Ook omdat ze niet willen fokken

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:54

Het is niet ontkracht, maar juist bevestigd dat honden na castratie flink kunnen veranderen in gedrag. Een reu die al wat bevestiging nodig heeft, kan heel angstig worden. Een dominante teef gaat alleen maar dominanter worden. Zijn geloof ik laatst 3 onafhankelijke onderzoeken naar gedaan en kwamen allemaal op hetzelfde resultaat uit.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:03

Kabayo schreef:
Je weet dat dit tegenwoordig een beetje ontkracht is? Honden veranderen helemaal niet van castreren . Wellicht enkel in de vacht, maar dit kan je managen met voer. Of jij moet toevallig 1 of 2 mee gemaakt hebben. Dat ze niet veranderen kunnen heel veel hondeneigenaren, dierenartsen en hondenschool instructeurs/lessers met mij delen... Ik denk zeker dat hij er een stabieler en rustiger leven van krijgt omdat hij ook met een intacte (oude) teef woont

Dat is nieuws voor mij en ook moeilijk te geloven. Ik zou graag je onderbouwing zien door een link naar de wetenschappelijke onderzoeken waar dit uit blijkt.

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 10:51

Gdg ik praat met mensen en eigen ervaring :)

Maar goed. Maakt verder ook niet veel uit. Topic gaat ook niet over castratie verder :P
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 24-10-19 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:58

Die vachtverandering, was dat maar simpel te managen met voer. := Ik ben er al 6 jaar mee bezig en het is echt een ramp. Het hele jaar door verharen, een enorme onderwol die gaat vervilten waar je bij staat. Geen normale ruiperiode meer en zo goed als geen verschil in zomer en wintervacht. Door die dikke onderwol ook snel smetplekken en hotspots waardoor ze half kaal geschoren of geknipt moet worden. En dan heb ik het niet over het karakter wat niet in positieve zin veranderd is. Dat had niks met volwassen worden te maken, want ze was al ruim volwassen voordat ze gecastreerd werd.

Ik heb een intacte reu, juist omdat het voor een reu gezonder is om intact te blijven. En omdat het een hele stabiele volwassen hond is, die geen last heeft van loopse teven. Tijd samen gewoond met een intacte teef, eerst de oude die ik nog heb, daarna een jongere die nog steeds intact is. Als je hem eerst wilt laten uitgroeien is 1 / 1,5 jaar nog te jong, dan zijn ze nog niet uitgegroeid en nog niet volwassen.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 12:14

Ik denk dat ieder z'n eigen ervaringen heeft en redenen om wel of niet te castreren.
Ik heb zelf alleen maar gecastreerde reuen gehad en heb ik nog steeds.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik alleenaar voordelen er van gehad heb, ik heb drie Husky's gehad, en daar heb ik geen vacht problemen mee gehad, zaten echt prachtig in hun vacht.
Mijn Rottweilers hadden en hebben ook mooie glanzende vachten maar dat haar kan weinig mis aan.
In mijn groepen van de uitlaat is 95 procent gecastreerd, een enkele intacte reu doet het prima in de groepen maar de meeste leveren helaas problemen op, het zijn natuurlijk geen eigen roedels dus de intacte reuen hebben heel vaak het idee dat ze zich weer moeten bewijzen, rangorde bepalen en vaak ook erg vervelend naar de dames.
Overigens is castreren niet verplicht hoor om met me mee te gaan maar zich een beetje gedragen wel haha.
Maar goed, fijn dat fizzy niet echt meer lijkt te slopen.
Let wel op het loslaten, vaak zie je dat als ze volwassen worden ze toch de kuierlatten nemen, wees daar op voorbereid.
Ze zijn gewoon erg zelfstandig en vinden dat ze ook prima zonder baas erop uit kunnen.
Mijn Husky's konden bij volwassen leeftijd altijd kwartiertje los en dan vonden ze wel dat ze best op verkenning uit mochten, kon dat altijd wel aan ze zien en klikte ze aan de lijn voor ze hun interesse voor mij en de omgeving om mij heen kwijt raakte.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 13:29

Ik denk dat je een beetje geluk moet hebben,hier allemaal langhaar of halflanghaar vachten.Sommige gecastreerd en andere zijn weer volle reu.Qua vachten ondervinden wij geen problemen en ik heb ook nog nooit gedragsveranderingen ten nadele opgemerkt.

Bij 1 van onze werkhonden hebben wij wel eens een chip geplaatst om medische reden, kijken of dat hielp,als dat zo was zouden wij die laten castreren.Maar het hielp niet en hij werd heel tam.Dus daar ben ik wel blij dat we hem volle reu konden laten.
Castreren bij een teef heeft medische voordelen ,bij een reu blijft het medisch gezien 50/50.
De hele anti hype snap ik ook niet en is in mijn ogen vooral een mode verschijnsel.

PrincesjJarig

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 13:34

Wij hebben onze hond eerst chemisch gecastreerd, wegens niet eten en problemen met concentratie. Dit was al op 7 maanden, uiteraard in overleg met onze dierenarts. Na 5 maanden merkte ik duidelijk dat hij weer minder concentratie kreeg en hebben we hem dus definitief gecastreerd. Hij is verder niet veranderd, absoluut niet dik en geen andere nadelen kunnen vinden.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 13:41

hou voor ogen, karakter en genen zit niet in de ballen, je kan ze er wel af halen maar dat neemt de genen en karakter niet weg. Wat anders is als er bepaalde opvoedkundige/trainingsfouten zijn gemaakt doordat de genen en het karakter verkeerd zijn begrepen/ingeschat dan kunnen bv hormonen wel in de weg staan en dan heeft castereren wel zin.

verhaaltjes over groei remmingen en spierremmingen zijn onzin, spieren train en onderhhoud je door ze te gebruiken.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 17:49

speurneusc schreef:
hou voor ogen, karakter en genen zit niet in de ballen, je kan ze er wel af halen maar dat neemt de genen en karakter niet weg. Wat anders is als er bepaalde opvoedkundige/trainingsfouten zijn gemaakt doordat de genen en het karakter verkeerd zijn begrepen/ingeschat dan kunnen bv hormonen wel in de weg staan en dan heeft castereren wel zin.

verhaaltjes over groei remmingen en spierremmingen zijn onzin, spieren train en onderhhoud je door ze te gebruiken.

Dat lijkt me geen juiste stelling. Bij een hengst of ruin zie je toch ook heel veel verschil. Bij een kater, wel of niet gecastreerd ook, en zelfs bij konijnen.
Spieropbouw met testosteron is gewoon heel anders. Als je de testosteron weghaalt, neemt die spieropbouw vanzelf af.

En kijk eens naar het verschil tussen een ruin die op 1 jaar of op 6 jaar gecastreerd is. Ik zie heel wat verschil in het uitgroeien.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 18:50

Heel bijzonder hoe mensen de werking van een hormoon compleet kunnen negeren :? . Die werking die uitvoerig, maar dan ook echt uitvóerig onderzocht is. En daar tegenover wordt dan geen onderbouwing gesteld, nee, een gevoel/idee wat enkel gebaseerd is op een zeer beperkte waarneming.

Groeiremming door castratie bijvoorbeeld, die opmerking is echt nergens op gebaseerd. Het is juist dat bij vroegcastratie er lánger doorgegroeid wordt omdat dan de groeiplaten van de lange beenderen láter sluiten.

Maar goed, wat ik zeggen wil: als je wil castreren moet je dat gewoon doen, niemand die je tegenhoudt, maar ga geen onzin rondstrooien om het te verdedigen. Gewoon zeggen dat je het wil omdat je het makkelijker vindt bijvoorbeeld, prima. En als je vraagt wat de beste leeftijd is? Ná het uitgroeien/volwassen worden, dus met een jaar of drie. Doe je het eerder ook prima, maar dan is hij dus nog niet uitgegroeid tot een volwassen reu.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 18:54

Tja als ik heel eerlijk ben: ik wist niet dat het tegenwoordig zo bekeken werd. Mijn asielhond was al gecastreerd toen we hem in huis haalde en de hond ervoor was een teefje. Denk trouwens ook dat het in België nog gangbaarder is dan in Nederland. Dus bij deze; ik heb me duidelijk vergist toen ik zei dat het de regel was.

Maar ik ben nog steeds van mening dat het feit dat de hond een ontsnapper is, meegenomen moet worden in de overweging, naast alle gezondheidsimplicaties die hierboven beschreven zijn. Deze keer zonder een uitspraak te doen over wat de TS 'hoort' te doen.

Ik ben zelf nogal fel tegen onverantwoord fokken en oeps nestjes, dus dat kleurt uiteraard mijn reacties (soms wat te sterk).

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 18:58

GDG schreef:
Heel bijzonder hoe mensen de werking van een hormoon compleet kunnen negeren :? . Die werking die uitvoerig, maar dan ook echt uitvóerig onderzocht is. En daar tegenover wordt dan geen onderbouwing gesteld, nee, een gevoel/idee wat enkel gebaseerd is op een zeer beperkte waarneming.

Groeiremming door castratie bijvoorbeeld, die opmerking is echt nergens op gebaseerd. Het is juist dat bij vroegcastratie er lánger doorgegroeid wordt omdat dan de groeiplaten van de lange beenderen láter sluiten.

Maar goed, wat ik zeggen wil: als je wil castreren moet je dat gewoon doen, niemand die je tegenhoudt, maar ga geen onzin rondstrooien om het te verdedigen. Gewoon zeggen dat je het wil omdat je het makkelijker vindt bijvoorbeeld, prima. En als je vraagt wat de beste leeftijd is? Ná het uitgroeien/volwassen worden, dus met een jaar of drie. Doe je het eerder ook prima, maar dan is hij dus nog niet uitgegroeid tot een volwassen reu.

Ik weet niet of je mij bedoeld met je laatste alinea. Maar ik strooi geen onzin en ik verdedig helemaal niks :+ Ik vertel alleen mijn ervaringen en ik merk dus 0.0 % verschil met meerdere honden die wij geholpen hebben. En het is aan ieder vrij wat je er mee doet ;)

Ik zou het verder waarderen om het castreren even te laten voor wat het is , of anders een eigen topic te openen er over. Ik begon inderdaad zelf over de leeftijd (niet over de rest of het verantwoord is of dat de hond veranderd ja of nee). Maar laten we het hier even bij laten :)

Vandaag weer gefietst. De rest van de middag tot nu slaapt hij lekker :D
Hij is nu al 3 nachten op rij rustig. Heel fijn
Lekker blij (eerste paar meter haha)
Afbeelding
Welte!
Afbeelding
Afbeelding

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 19:24

Super!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 19:40

Kabayo schreef:
Ik weet niet of je mij bedoeld met je laatste alinea.
Nee, dat was meer de eerste alinea.

Maar ontzettend fijn dat Fizzy het nu zo goed doet en het zo fijn lijkt te vinden, ik hoop echt dat jullie vanaf hier weer lekker kunnen genieten doordat je steeds meer uit weet te vogelen waar hij het goed op doet. Dat is toch altijd weer een zoektocht bij een nieuwe hond, zeker zo met het opgroeien en de verschillende fases die ze doorlopen.
Bijzonder ook hoe het doorwerkt hè, het even fietsen (en misschien minder lopen?) tot de rust in de nacht?

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 17:23

Het gaat top met lieve visstick :P
Geen sloperij meer !

Vandaag een herfstshoot gehad Afbeelding

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 17:46

Wauw wat een mooie foto! Fijn dat het goed gaat! Doe je nu wat speciaals met hem wat hem rustiger maakt dan? Of iig dat hij niet sloopt? :o

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 17:48

Yenni schreef:
Wauw wat een mooie foto! Fijn dat het goed gaat! Doe je nu wat speciaals met hem wat hem rustiger maakt dan? Of iig dat hij niet sloopt? :o

Dankje!

Ik fiets nu met hem. Ook zit ik gewoon veel beter in mijn vel en had ik besloten het hele slopen (en er aan ergeren) los te laten. En sinds toen is ie gestopt :+

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 18:01

Stom he dat hij dat dan toch voelt op een of andere manier.. Maar heel fijn voor je. Geniet lekker van je knappe man

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 19:36

Wat fijn om te lezen dat t zo veel beter gaat met jou en met pup!

Schuur_

Berichten: 4881
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 19:56

Stom is dat eh. Hier een hond die uit het 'niets' angstaanvallen krijgt. Maarja, zit ook even niet helemaal lekker en dat slaat meteen door op hem

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:41

Fijn dat het beter gaat, Fizzy klinkt als een gevoelige hond die jou enorm spiegelt.

Misschien een idee om in de toekomst met hem te gaan steppen oid? Canicross kon niet vanwege je longen toch? Weet niet hoe zwaar steppen op de longen is, maar wellicht leuk om zo samen lekker aan het werk te gaan

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:09

Wat fijn dat het goed gaat! En die foto <3 Heel mooi!

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 20:50

Steppen kan ik inderdaad gaan proberen :)

Dankjewel allemaal. Hij is zo leuk <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SensaHorses
Berichten: 708
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 11:19

Wauw prachtige foto's! <3
Wat super dat het nu zo goed gaat! +:)+