Zelf kip slachten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Zelf kip slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:53

Hoor zoveel manieren, maar mijn doet gewoon een sneetje bij de keel en dan is het ook heel snel over.

Denk dat als die van mij geslacht gaan worden dat er 2 gevild gaan worden 1 kerst kip gaat worden. Maar weet nog niet wanneer ze geslacht gaan worden.

xMyrnavG

Berichten: 114
Geregistreerd: 28-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 10:25

Prairy schreef:
Mijn buurvrouw doet het zelf (ook met wild bijvoorbeeld), waar (in de buurt) woon je? Je mag vast wel een keer bij haar mee kijken denk ik. Ik ben daar nog te stads voor :+


Ik zit nu in Wageningen (niet echt de plek waar ze zelf kippen slachten heb ik het idee :+

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 10:26

Hier gebruiken we een slachttrechter. Kip in de trechter, dan klap op de kop en halsslagaders doorsnijden. Voor ze kunnen bijkomen zijn ze al leeggebloed, ze maken er niks van mee.
Dan dompelen in heet water en plukken. Vervolgens poten en kop eraf en ingewanden eruit. Dan een nachtje in de koelkast om te besterven (aparte koelkast hiervoor). De volgende dag versnijd ik ze.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 10:27

Shanna schreef:
Ik verplaats dit topic van Het leven zonder paarden naar Beestenboel, daar past het beter.

Ontopic;
Wat als je niet goed mept/ hakt? Een kippennek is nog behoorlijk stevig..!

Op internet staan ook veel tips met een trechter of pion..

Als je de poten in de vleugels vast houdt met de ene hand, en hem met z’n nek op een hakblok legt Dan liggen ze muisstil, 1 goeie harde klap en de kop is er direct af.

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 10:29

xMyrnavG schreef:
Prairy schreef:
Mijn buurvrouw doet het zelf (ook met wild bijvoorbeeld), waar (in de buurt) woon je? Je mag vast wel een keer bij haar mee kijken denk ik. Ik ben daar nog te stads voor :+


Ik zit nu in Wageningen (niet echt de plek waar ze zelf kippen slachten heb ik het idee :+

Das wat ver ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 10:30

Mossel schreef:
Shanna schreef:
Ik verplaats dit topic van Het leven zonder paarden naar Beestenboel, daar past het beter.

Ontopic;
Wat als je niet goed mept/ hakt? Een kippennek is nog behoorlijk stevig..!

Op internet staan ook veel tips met een trechter of pion..

Als je de poten in de vleugels vast houdt met de ene hand, en hem met z’n nek op een hakblok legt Dan liggen ze muisstil, 1 goeie harde klap en de kop is er direct af.


Maar dan moet je dus wel met zn 2en zijn?

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 10:32

Is hier niet een excursie voor? :') zou het ook wel willen leren

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 10:34

Wij draaiden eerst de nek om, wachten tot het leven er volledig uit is en dan kop eraf en ondersteboven boven een emmer hangen.

Kan het echt aanraden om die kip eerst dood te hebben voor je erin hakt want anders gaan ze spartelen en dat geeft zo'n troep :')

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 10:35

Shanna schreef:
Mossel schreef:
Als je de poten in de vleugels vast houdt met de ene hand, en hem met z’n nek op een hakblok legt Dan liggen ze muisstil, 1 goeie harde klap en de kop is er direct af.


Maar dan moet je dus wel met zn 2en zijn?

Nee je kan de vleugels en poten in 1 hand vast houden. En als je ze met de nek op het blok legt blijven ze stil liggen

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 10:40

moonsparkle schreef:
Is hier niet een excursie voor? :') zou het ook wel willen leren


Als mensen interesse hebben, ik ga volgende week een paar hanen slachten. Regio Hardenberg.

Blacky94

Berichten: 3470
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Zelf kip slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 10:52

Toen ik nog in Canada woonde gingen de kippen idd ook in een trechter. Nek wat strekken en een mes erin en ze dood laten bloeden.
Daarna een aantal keer dompelen in kokend water om ze daarna aan de poten op te hangen, ze te plukken, ingewanden eruit en dan kop en poten eraf. Daarna trokken we de laatste achtergebleven pennen eruit en werden ze nog even schoongespoeld voor ze in een zak gingen. Dacht eerst in ijswater en daarna de vriezer in :)

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:36

moonsparkle schreef:
Is hier niet een excursie voor? :') zou het ook wel willen leren


Klinkt raar maar ik zou dat ook wel willen. Ken alleen de nekbreek techniek maar ziet er nooit heel prettig uit..

Anoniem

Re: Zelf kip slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:07

Bel een pluimvereniging in de buurt. Veel fokkers hebben er wel ervaring mee. Zo heeft mijn man het ook geleerd, van de secretaris van onze lokale pluimvereniging.

Ik kan je hier helemaal beschrijven hoe je het doet, maar beter leer je het van een ervaren iemand. Niet iets om mee te klooien...

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:12

Cera_D schreef:
Mijn moeder slachtte de hanen ook altijd in de nacht, dan zijn ze toch al meer in die slaap roes en is het verzet minder. Ik ben er verder nooit bij geweest maar ik weet wel dat ze het altijd heel simpel met een bijl en een blok hout deed. Ze doet het trouwens absoluut niet regelmatig, alleen als het 'nodig' is, dus qua regelgeving of het meekijken kan ik je helaas niet helpen.


Wij slachten ook pas als het donker wordt en ze in de slaaproes op stok zitten; ze merken er dan eigenlijk niks van als je ze snel genoeg werkt. Bijl en blok hout. "wij" is hier een groot woord; mijn man doet het en ik vind ze weer terug in de diepvries en maak ze klaar ( anders liepen er hier nu heel veel hanen ;) ).

Wij villen ze altijd, plukken doen we niet. Dat is makkelijker, zeker als ze nog vrij jong zijn; bij een oudere haan is dat weer lastiger. Hier slachten we de hanen als ze geslachtsrijp worden en de hennen gaan lastig vallen, meestal zo rond de 6 maanden ( en dan hebben ze dus al die tijd vrij kunnen rondlopen). Hennen slachten we soms maar die zijn dan geschikt als soepkip of voor kroketten. De hanen worden ook altijd gestoofd; vlees is niet mals genoeg om te bakken/ braden ( Araucana's ).

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:36

JudithO schreef:
moonsparkle schreef:
Is hier niet een excursie voor? :') zou het ook wel willen leren


Als mensen interesse hebben, ik ga volgende week een paar hanen slachten. Regio Hardenberg.

Het is helaas een uur en drie kwartier :') maar wel heel lief dat je het aanbied

als er echt een meeting zou zijn kunnen mensen misschien ook samen rijden. Nu heb ik er nog geen ruimte voor maar ooit wil ik ook kippen gaan houden en wat meer zelfvoorzienend kunnen zijn. Nu het dus toch over kippen gaat, kun je bij kippen af en toe een haan zetten voor kuikens of hoe werkt zoiets?

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zelf kip slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:46

Waar moet je vandaan komen? Ik heb er binnenkort wat te slachten in aerdt...

Nee kippen kan je niet zomaar even voor het maken van een kuikentje bij elkaar zetten, kippen zijn niet heel vriendelijk tegen vreemde kippen.

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Zelf kip slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:30

Als je kuikens wilt van je eigen kippen moet je er inderdaad gewoon fulltime een haan bij houden.

Een andere optie is om broedeieren te kopen, maar dan zijn het dus geen kuikens van je eigen kippen. De broedeieren kun je wel onder je kip leggen als zij broeds is.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Zelf kip slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:38


thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Zelf kip slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 16:37


sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:53

truus1957 schreef:


Ben ik de enige die het bizar vind dat je een kip zijn kop niet mag afhakken volgens de regels en bij kuikens zijn de enige twee opties die je mag hebben vergassen of in de SHREDDER????
Heb je die filmpjes wel eens gezien? Wat walgelijk zeg!

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:20

Is de nek omdraaien niet de makkelijkste manier? Voelen ze denk ik ook het minst van.
Als je met het mes doet moet je wel goed mikken op de slagader denk ik.

Radiostilte
Berichten: 984
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:37

xMyrnavG schreef:
Prairy schreef:
Mijn buurvrouw doet het zelf (ook met wild bijvoorbeeld), waar (in de buurt) woon je? Je mag vast wel een keer bij haar mee kijken denk ik. Ik ben daar nog te stads voor :+


Ik zit nu in Wageningen (niet echt de plek waar ze zelf kippen slachten heb ik het idee :+



Doen ze het op de WUR niet? Vragen of je daar mee mag kijken.
Daar hebben ze ook kippen en doen daar ook experimenten mee. En soms blijven na zo experiment kippen over. Volgens mij worden die gewoon geslacht daar.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:41

Zelf pluimvee doden / slachten
Voor het doden van pluimvee buiten een slachthuis, voor eigen consumptie of ter beëindiging van het leven van het dier, gelden de eisen uit de Verordening (EG) nr. 1099/2009. Er moet een onmiddellijke dood intreden. Het afhakken van de kop van pluimvee leidt niet tot een onmiddellijke dood. Daarom moeten de dieren altijd eerst worden bedwelmd. Bijvoorbeeld door ze ernstig hersenletsel toe te brengen door een krachtige, nauwkeurige slag op de kop. Dit is toegestaan bij pluimvee tot 5 kilogram. Het handmatig breken van de nek is alleen toegestaan bij pluimvee tot 3 kilogram. Bij het doden moet het dier elke vermijdbare vorm van pijn, spanning of lijden worden bespaard. De persoon die het dier dood moet aantoonbare kennis en vaardigheden bezitten om het doden humaan en doeltreffend uit te voeren.

Als het pluimvee wordt gedood voor de productie van vlees, dan mag de houder het vlees van deze dieren niet verkopen of weggeven. Het vlees is alleen bestemd voor eigen huishoudelijke consumptie.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zelf kip slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 23:07

Uhh huh, als je een kop ergens vanaf haalt is het gewoon dood >;) raar dat een koploze kip niet als onmiddellijk dood wordt beschouwd :')

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Zelf kip slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 23:19

Bizar zeg dat er nog mensen zijn die een dier onverdoofd laten doodbloeden :=
Ik strek ze en als het leven eruit is voer ik ze op. Of portioneren voor mijzelf.
Ook bij ander gevogelte en kleine zoogdieren doe ik het op deze manier.