Wat voor kippen hok en waar kipjes kopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Wat voor kippen hok en waar kipjes kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 13:10

De kogel is door de kerk, we willen kippen!

We hebben ons goed ingelezen en na ruim 1 jaar twijfelen hebben we besloten het toch te doen.

We willen graag 3 of 4 kriel Barnevelders.

We hebben in onze tuin een strook van 5 meter bij 1 meter gereserveerd voor de kipjes. In de zomer, als het grasveld het toe laat, zullen ze regelmatig de gehele tuin krijgen (21 x 5) maar in de winter kan dit niet ivm grasmat die dat echt niet leuk gaat vinden.

Hierop komt een hok en het stuk zal verder worden afgerasterd met gaas.

In de nacht zullen de kipjes in het hok zit ivm roofdieren aangezien we aan de rand van de polder wonen.

Maar nu de vragen;

Waar ga ik onze toekomstige kipjes vandaan halen?
Wat is beter voor de "kudde" (how noem je dat bij kippen?) 3 of 4 kipjes? (er komt geen haan bij)
En zal ik kiezen voor een hok met of zonder ren waar ze s'nacht in gaan?

Al je verder nog tips, advies hebt, graag!

_Nicky

Berichten: 5130
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:16

Leuk, kippen zijn echt leuke dieren!

Wij halen meestal onze dieren van Marktplaats, er zijn vaak veel hobbyfokkers met leuke en gezonde dieren.
Ik zou zelf kiezen voor een ren die aan de bovenkant ook dicht is, als je de mogelijkheid hebt tegen eventuele roofvogels of katten. Houd wel rekening dat je geen gras meer over hebt met kippen, ze ploegen alles om. Bij ons komen de kippen vaak in koppeltjes, dan blijven ze ook meestal samen lopen.

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Wat voor kippen hok en waar kipjes kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:18

Een kudde kippen heet een toom :)

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 13:21

_Nicky schreef:
Leuk, kippen zijn echt leuke dieren!

Wij halen meestal onze dieren van Marktplaats, er zijn vaak veel hobbyfokkers met leuke en gezonde dieren.
Ik zou zelf kiezen voor een ren die aan de bovenkant ook dicht is, als je de mogelijkheid hebt tegen eventuele roofvogels of katten. Houd wel rekening dat je geen gras meer over hebt met kippen, ze ploegen alles om. Bij ons komen de kippen vaak in koppeltjes, dan blijven ze ook meestal samen lopen.


Daarom mogen ze ook alleen in de zomer af en toe eruit. En anders blijven ze gewoon in hun ren, 5 x 1 is toch best redelijk voor 3 of 4 kipjes?

En de ren wordt inderdaad dicht aan de bovenkant, lopen ook veel katten enzo hier...
Maar wil ze voor de nachten toch gewoon in een veilig(er) hok hebben.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat voor kippen hok en waar kipjes kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:33

5x1 is niet heel ruim voor 4 kippen. Ik heb 2x3m buitenren en 2m2 binnenhok, maar voor onze vier kipjes vind ik dat toch al wat krap, dus ze lopen hier elke dag overdag in de wei. In de ren gaan ze zich hier vrij snel vervelen, en dan gaan ze herrie maken :+ Maar als je zorgt dat je in de ren wat struikgewas maakt, en regelmatig een hoop bladeren erin gooit met een hand meelwormpjes zodat ze wat schuilplekjes en zandbad-plekjes en scharrelplekjes hebben dan moet het wel te doen zijn.

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:35

Ik las laatst een topic over bloedluis, misschien handig nog even te lezen.

Annienke

Berichten: 586
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Re: Wat voor kippen hok en waar kipjes kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:39


tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat voor kippen hok en waar kipjes kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:49

Ren liefst overdekken zowel voor roofdieren als nattigheid (niet fijn, maar ook stank en wormen/parasieten krijgen meer kans). Geef ze takken om op te zitten en voeg regelmatig materiaal toe om te scharrelen en mest te helpen afbreken zodat ze hun eigen mest composteren. Geen stank/ziektes en ze blijven bezig. 1kg/1 kip per m2 kan, maar ze moeten genoeg te doen hebben (scharrelen) en genoeg voedsel als insecten (kip is omnivoor) zodat ze niet aan elkaar beginnen.
Advies qua aantal is minimaal 3, daarboven maakt aantal niet uit.
Graaf dat stukje uit, leg er grote tegels en rand ervan rechtop zodat je een "bak" krijgt waar de ratten niet in kunnen (want die ga je krijgen) en ze een fijne scharrel bodem hebben die vervangen kan worden. Kippen op klein(er) oppervlak is funest voor je bodem anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:57

Ik zou het stuk iig uitbreiden naar minimaal 2x6 meter en dan 3 kippen nemen. En je uitloop ook zeker overdekken, anders krijg je alsnog een modderbende in de herfst/winter.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Wat voor kippen hok en waar kipjes kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 20:47

Iemand nog een idee voor een kleiner ras kriel kippen? Willen graag kippen die makkelijke tam te maken zijn, niet teveel broeds worden en niet te veel vliegen, en tegens regelmatig een eitje leggen.

Ik ga van het weekend eens kijken of we het stukje misschien kunnen vergroten!

zorro

Berichten: 8761
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:27

Ik heb Wyandotte krieltjes, zijn erg gemakkelijke kippen, mak, lief en gezellig. De mijne komen van mijn buurman, maar ik denk dat je gewoon op marktplaats terecht kunt.

Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:28

Crista schreef:
Iemand nog een idee voor een kleiner ras kriel kippen? Willen graag kippen die makkelijke tam te maken zijn, niet teveel broeds worden en niet te veel vliegen, en tegens regelmatig een eitje leggen.

Ik ga van het weekend eens kijken of we het stukje misschien kunnen vergroten!

Kleiner weet ik niet maar een krielzijdehoen heeft alles wat jij wilt.

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Re: Wat voor kippen hok en waar kipjes kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:29

Wyandottekriel hebben wij ook gehad in het begin als eerste kipjes, en ik heb ook gehoord dat je altijd een ongelijk aantal kippen moet hebben, dus 3 of 5 maar geen 4 kippen nemen

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat voor kippen hok en waar kipjes kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:39

Ik begon met 6, geen probleem, meer bijzetten is beter om 2-3 tegelijk te doen en liefst die elkaar al kennen. Maar starten met 3 of 4 van 3 of 4 verschillende plekken kan ook, mits je ze op dezelfde dag haalt zodat ze bij voorkeur samen reizen en allemaal een onbekend plekje terecht komen.

Lukasje
Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:45

Mmm, vind 5m2 ook maar krapjes voor 4 kippen >;) . Sowieso zou ik een hok op poten verkiezen zodat de kipjes ook de ruimte daaronder kunnen benutten, dan verlies je dat toch niet. En eerder 3 kippen nemen?

Andere rassen: cochin kriel, zijdehoen of wyandottes ?

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:25

janderegelaa schreef:
Kleiner weet ik niet maar een krielzijdehoen heeft alles wat jij wilt.

Zijdehoenders zijn alleen wel om de haverklap broeds... Weet niet hoe zwaar je daar aan tilt, ts?

kleinere rassen zou je kunnen denken aan Serama (oorspronkelijk ontstaan als schootkipje dus tam zijn is daar zowat aangeboren), Chabo, Sebright... wij hebben hier Modern Engels vechtkrieltjes (die niet vechten, zoals je door de naam mogelijk wel zou kunnen vermoeden), zijdehoenders, chabo's en wyandottes maar van alles zijn de vechtkrieltjes het meest tam. Ik heb een aantal zelfs kunnen leren om op commando op mijn arm te vliegen. Maar dat ras moet je wel van houden, want qua uiterlijk zijn ze een beetje 'apart' :=

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat voor kippen hok en waar kipjes kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 07:57

Nog een ander idee: ex-legkippen redden. Dat is enórm mooi om te doen. Die kippen zijn gewend om met heel veel hutje mutje op elkaar te zitten, dus zullen heel blij zijn met die extra ruimte. Het zijn kippen die heel snel tam zijn. En het is prachtig om ze te zien veranderen van een hoopje ellende naar een prachtige kip, en om te zien hoe ze leren scharrelen en hun eerste zandbad nemen enz <3
Ze zijn makkelijk, vliegen niet snel, worden niet broeds en leggen nog zeker twee jaar lang eieren nadat ze door de rui heen zijn.
Afbeelding
Tammere kipjes heb ik nooit gehad.
Isa Brown is dit ras.

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:31


beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Wat voor kippen hok en waar kipjes kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:46

Chabo's zijn mooie kleine krielen evenals de serama's.Ik heb zelf gewone zijdehoenders en de kriel lopen,bij mij zijn ze om een of andere reden zelden broeds.Heb er 20.
Persoonlijk vind ik 5m2 ook wel erg klein,dan zou ik of twee kipjes nemen of je hok iets groter.

Lukasje
Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Wat voor kippen hok en waar kipjes kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:31

Wat 8nnemiek zegt, kan ik enkel beamen :j . Ik heb zelf ook 2 ex-batterij hennen gehad en die waren echt zo tam <3 . Ze hebben nog jaren eieren gegeven. Echt toffe beestjes!

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 16:13

8nnemiek schreef:
Nog een ander idee: ex-legkippen redden. Dat is enórm mooi om te doen. Die kippen zijn gewend om met heel veel hutje mutje op elkaar te zitten, dus zullen heel blij zijn met die extra ruimte. Het zijn kippen die heel snel tam zijn. En het is prachtig om ze te zien veranderen van een hoopje ellende naar een prachtige kip, en om te zien hoe ze leren scharrelen en hun eerste zandbad nemen enz <3
Ze zijn makkelijk, vliegen niet snel, worden niet broeds en leggen nog zeker twee jaar lang eieren nadat ze door de rui heen zijn.
[ [url=m/gJa1MX.jpg]Afbeelding[/url] ]
Tammere kipjes heb ik nooit gehad.
Isa Brown is dit ras.


En waar heb je die vandaan gehaald als ik vragen mag?

_Nicky

Berichten: 5130
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 16:16

Bij de Stichting Red een Legkip kan je ze adopteren!

Ik heb het zelf ook gedaan, was heel leuk om ze te zien opknappen.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat voor kippen hok en waar kipjes kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 16:35

Ik heb ze bij Red een kip in België gehaald. Daar vragen ze €2,50 tot €5 per kip. Ze hebben redelijk veel locaties.
De stichting in Nederland is iets duurder per kip, en iets strenger volgens mij, maar daar worden de kippen wel beter nagekeken op oa verwondingen enzo.

Lukasje
Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Wat voor kippen hok en waar kipjes kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 17:05


x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 18:27

Wij hebben Serama kipjes, echt ontzettend leuk. Klein, sociaal, maken geen herrie, ploegen niet alles om. Eentje leeft praktisch bij ons in huis, die vindt aandacht veel te leuk. Zijn ook bijzonder makkelijk in onderhoud, we hebben echt nooit problemen met ze zoals luis, ziek zijn, infecties erc. En mooi formaat! :j

Edit: ze zitten bij ons ‘s nachts op stok in een schuurtje waar ook een kleine ren bij zit, van denk ik 1,5x1,5 meter. Overdag lopen ze altijd los buiten (grote tuin van 1,5 hectare dus we zijn ze wel eens kwijt :') )