Zelf kip slachten

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
xMyrnavG
Berichten: 114
Geregistreerd: 28-04-18

Zelf kip slachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-19 21:42

Geen idee of het hier goed staat.....

Hoi bokkers!

Enkele maanden geleden heb ik mijn minor afgerond en daar kwam een interessant onderwerp naar voren; zelf je kip slachten.

Ik probeer me te verdiepen in wat er moet gebeuren als je een kip wilt slachten (plannen voor de toekomst) en zie veel wetgeving en informatie omtrent het doden van de kip, pijnloos is natuurlijk het belangrijkste punt. Er staan hele uitleggen online maar ik wil graag een keer bij een “kippenslachting” zijn, op kleine schaal zodat ik ook echt kan leren hoe het zelf moet.

Nu vraag ik me af of er een bokker is die hier toevallig zelf iets vanaf weet of dat iemand een plek weet waar dit uitgelegd wordt?

Moderator opmerking pag. 3
Essie73 schreef:
Moderatoropmerking:
Wij willen jullie graag wijzen op de wettelijke regels die gelden bij het zelf slachten van pluimvee. De volgende quote is afkomstig van de NVWA :
Citaat:
Voor het doden van pluimvee buiten een slachthuis, voor eigen consumptie of ter beëindiging van het leven van het dier, gelden de eisen uit de Verordening (EG) nr. 1099/2009. Er moet een onmiddellijke dood intreden. Het afhakken van de kop van pluimvee leidt niet tot een onmiddellijke dood. Daarom moeten de dieren altijd eerst worden bedwelmd. Bijvoorbeeld door ze ernstig hersenletsel toe te brengen door een krachtige, nauwkeurige slag op de kop. Dit is toegestaan bij pluimvee tot 5 kilogram. Het handmatig breken van de nek is alleen toegestaan bij pluimvee tot 3 kilogram. Bij het doden moet het dier elke vermijdbare vorm van pijn, spanning of lijden worden bespaard. De persoon die het dier dood moet aantoonbare kennis en vaardigheden bezitten om het doden humaan en doeltreffend uit te voeren.

Dit houd voor het topic in dat het bespreken van een manier om kippen te slachten die niet voldoen aan bovenstaande vanaf nu dus niet meer zijn toegestaan.

Appie en JJ <3

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 23368
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Zelf kip slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:49

Wij hebben dit geleerd op de opleiding dierverzorging, misschien kan je daar eens informeren

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:50

Wij doen het zelf bij overschot aan hanen, maar ik neem aan dat je beroepsmatige kennis zoekt?

Wildgirl
Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:51

Je neemt een kip, een hakblok en een handbijl of scherp koksmes. Kip met de kop op het blok en pats.
Is niet lastig, wellicht alleen een emotionele drempel.
Kip ad poten ophangen, leeg laten bloeden en nog plukken zolang ze warm is, daarna in stukken hakken, ingewanden verwijderen, schoonspoelen en in de pan.

Marcella
Berichten: 36580
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Zelf kip slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:06

In plaats van plukken kan je ook voor villen gaan, maar dan heb je het lekkere velletje niet meer voor in de oven grillen. Je krijg dan meer kipfilet.

Mijn vader heeft vlijm scherpe slagers messen. Die heeft vroeger ook nog geslacht voor er een keuze gemaakt moest worden.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

tamary
Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:11

Wildgirl schreef:
Je neemt een kip, een hakblok en een handbijl of scherp koksmes. Kip met de kop op het blok en pats.
Is niet lastig, wellicht alleen een emotionele drempel.
Kip ad poten ophangen, leeg laten bloeden en nog plukken zolang ze warm is, daarna in stukken hakken, ingewanden verwijderen, schoonspoelen en in de pan.

Goed mikken en hard genoeg raken is niet zo simpel, zeker als je het niet jong leert. Andere optie is slachttrechter en mes of zware, goed scherpe schaar, rap kop er af is inderdaad doel en daarvoor is kip die stil ligt/hangt en beide handen vrij wel handig.

Kijk rond op mp, er zijn er die gratis brengen van overtollige hanen en legkippen aanbieden. Zij slachten die vervolgens voor eigen vriezer. Vraag bij zo iemand eens of je langs mag komen.

Of andere nette instructie over hoe te slachten:
https://www.youtube.com/watch?v=5_S3P0eU0lE
en wat daarna te doen :
https://www.youtube.com/watch?v=ExGRrwlhldA

Marcella schreef:
In plaats van plukken kan je ook voor villen gaan, maar dan heb je het lekkere velletje niet meer voor in de oven grillen. Je krijg dan meer kipfilet.

Mijn vader heeft vlijm scherpe slagers messen. Die heeft vroeger ook nog geslacht voor er een keuze gemaakt moest worden.

Oude soepkip/haan is beter in soep/stoofschotel ipv gebraden kip.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Marcella
Berichten: 36580
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:15

Daarom is villen dan misschien handiger dan plukken. ;)

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:18

Wij villen alle kippen, is sneller dan plukken..

Ik weet niet waar je vandaan komt ts, maar ik heb toevallig nog wat hanen over

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Zelf kip slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:47

Als je wilt plukken moet je ze overgieten cq dompelen in kokend water.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Cera_D
Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:51

Mijn moeder slachtte de hanen ook altijd in de nacht, dan zijn ze toch al meer in die slaap roes en is het verzet minder. Ik ben er verder nooit bij geweest maar ik weet wel dat ze het altijd heel simpel met een bijl en een blok hout deed. Ze doet het trouwens absoluut niet regelmatig, alleen als het 'nodig' is, dus qua regelgeving of het meekijken kan ik je helaas niet helpen.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:56

pillow schreef:
Als je wilt plukken moet je ze overgieten cq dompelen in kokend water.

Nee joh niet nodig als je ze direct na het slachten plukt

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:59

Voor de particulier die thuis een kip slacht is toch geen regelgeving? Wie zou dat controleren.
Ik hang ze eerst op en als het leven er uit is hang ik ze aan de poten en snij de kop er af. Veel minder bloederig en gespartel dan wanneer je ze kop afhakt. En geen risico dat je mis slaat

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:00

Mossel schreef:
pillow schreef:
Als je wilt plukken moet je ze overgieten cq dompelen in kokend water.

Nee joh niet nodig als je ze direct na het slachten plukt

Dat heb ik ook wel gedaan, maar na overgieten wil het veel beter.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 05:08

pillow schreef:
Voor de particulier die thuis een kip slacht is toch geen regelgeving? Wie zou dat controleren.
Ik hang ze eerst op en als het leven er uit is hang ik ze aan de poten en snij de kop er af. Veel minder bloederig en gespartel dan wanneer je ze kop afhakt. En geen risico dat je mis slaat


Ophangen als zijnde een strop rond de nek en laten stikken? Want dat vind ik nu niet diervriendelijk eerlijk gezegd. In de wetgeving staat dat het dier snel en pijnvrij moet geslacht worden.

Moest je in de buurt van Hasselt wonen mag je hier komen meekijken.

Suzanne F.
Berichten: 48949
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 05:29

pillow schreef:
Voor de particulier die thuis een kip slacht is toch geen regelgeving? Wie zou dat controleren.
Ik hang ze eerst op en als het leven er uit is hang ik ze aan de poten en snij de kop er af. Veel minder bloederig en gespartel dan wanneer je ze kop afhakt. En geen risico dat je mis slaat


Dus jij hangt ze eerst op tot ze stikken en dan overgiet je ze met kokend water?
Klinkt toch wat minder diervriendelijk dan meteen de kop eraf eigenlijk.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Liebeskind
Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 05:48

Wildgirl schreef:
Je neemt een kip, een hakblok en een handbijl of scherp koksmes. Kip met de kop op het blok en pats.
Is niet lastig, wellicht alleen een emotionele drempel.
Kip ad poten ophangen, leeg laten bloeden en nog plukken zolang ze warm is, daarna in stukken hakken, ingewanden verwijderen, schoonspoelen en in de pan.


Ik zou eerst de ingewanden verwijderen en daarna beginnen te hakken. En de kip even in heet water voor het plukken.

Kijk even op YouTube voor goede filmpjes to.
Ik zou nooit een kip slachten door de kop eraf te hakken. Maar iedereen zijn/haar methode natuurlijk.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Liebeskind
Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 05:50

Suzanne F. schreef:
pillow schreef:
Voor de particulier die thuis een kip slacht is toch geen regelgeving? Wie zou dat controleren.
Ik hang ze eerst op en als het leven er uit is hang ik ze aan de poten en snij de kop er af. Veel minder bloederig en gespartel dan wanneer je ze kop afhakt. En geen risico dat je mis slaat


Dus jij hangt ze eerst op tot ze stikken en dan overgiet je ze met kokend water?
Klinkt toch wat minder diervriendelijk dan meteen de kop eraf eigenlijk.


Dat komende water voelen ze niet meer en maakt het plukken veel makkelijker. Als ik veel kippen moest slachten op regelmatige basis, zou ik een plukker kopen.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

xMyrnavG
Berichten: 114
Geregistreerd: 28-04-18

Re: Zelf kip slachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-19 06:44

Bedankt voor alle antwoorden :)

Wat me opvalt is dat iedereen kop eraf hakken zegt, en dit was ook mijn eerste ingeving, maar op de overheid website staat dat dit niet pijnloos is en dat ze daarom eerst bedwelmend moeten raken door of een klap tegen het hoofd (maar hoe weet je hoe hard/zacht/welke hoek etc) of via andere middelen.

@Polly; dankjewel, daar ga ik zeker naar kijken!

@Tamary; ja ik las ook overal dat het onderschat word, en het doden voor eten vind ik niet zielig, maar ik zou het wel vervelend vinden als het beest moet lijden doordat ik dacht dat “ik het wel kon” ik ga even marktplaats uitpluizen (plukken) om te kijken of ik wat kan vinden, dankjewel!

@Cera_D; oh interessant van het ‘s avonds slachten!

@DeMolenHoek; bedankt! Jammergenoeg is Hasselt een heel eind vanaf hier

Dank voor de reacties :)

Appie en JJ <3

ellepel
Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 07:00

ik ben vroeger er wel bij geweest bij een oud boertje die het deed.
die hing ze op en brak ze de nek. daarna ging pas de kop er af.
denk dat dat dan bedoeld word?
die kippen gilden trouwens het hardst omdat ze opgepakt werden, dat waren ze niet gewend.
dat breken van de nek was zo klaar

MoonWencke
Berichten: 5443
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 07:05

Misschien zou je kunnen kijken of er een poelier bij je in de buurt zit en vragen of je daar eens mee mag kijken? Ik ken er eentje in de buurt van Eindhoven, maar die is er net mee opgehouden.

.

julius_juut
Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 07:07

Ik kapte ook altijd de kop er af, nu heb ik een schietmaskertje voor gevogelte. Inderdaad vooral omdat onthoofding niet als snel genoeg verlies van bewustzijn wordt gezien. M'n vader en oom hingen op, maar dat was zeker niet in één haal klaar, dus daar begin ik niet aan.

Daarvoor zette ik de kip/kalkoen tussen m'n knieën op de grond, kop en nek op een plankje, scherpe bijl voorzichtig net onder de kop laten rusten zodat kop niet meer weggetrokken kan worden, en dan met een zware hamer in één klap op de bijl de vogel onthoofden. Dan heb je geen risico op verkeerd mikken of een dier die de kop net wegtrekt.


Zelf vil ik in principe altijd, tenzij ik toevallig weet dat ie een dier in de oven wil (voor kerst eigenlijk alleen) omdat ik plukken ***werk vind. Vel er af, aan de nek ophangen, buikspieren en vlies voorzichtig doorsnijden zodat je de ingewanden niet raakt, en dan met je hand er in en over de maag en het hart heen. Dan trek je in één haal alles er uit zonder restjes mest/zuur op het vlees te morsen.

Dan de achterblijvende stukjes en beetjes (longen en andere zooi die in de borst/buikholte blijven plakken) er uit krabben, uitspoelen, en klaar. :)

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 07:10

Proberen om een kleine slagerij te bellen? Die doen het volgens de wetgeving en zo diervriendelijk mogelijk ;)
Al zal het niet makkelijk zijn om er binnen te komen. Doe je het voor pws of puur voor jezelf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:16

Ik verplaats dit topic van Het leven zonder paarden naar Beestenboel, daar past het beter.

Ontopic;
Wat als je niet goed mept/ hakt? Een kippennek is nog behoorlijk stevig..!

Op internet staan ook veel tips met een trechter of pion..

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Zelf kip slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:24

Mijn buurvrouw doet het zelf (ook met wild bijvoorbeeld), waar (in de buurt) woon je? Je mag vast wel een keer bij haar mee kijken denk ik. Ik ben daar nog te stads voor :+

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:50

Suzanne F. schreef:
pillow schreef:
Voor de particulier die thuis een kip slacht is toch geen regelgeving? Wie zou dat controleren.
Ik hang ze eerst op en als het leven er uit is hang ik ze aan de poten en snij de kop er af. Veel minder bloederig en gespartel dan wanneer je ze kop afhakt. En geen risico dat je mis slaat


Dus jij hangt ze eerst op tot ze stikken en dan overgiet je ze met kokend water?
Klinkt toch wat minder diervriendelijk dan meteen de kop eraf eigenlijk.

Ik hang ze op en trek even aan, zijn ze heel snel dood. En je denkt toch niet dat ik ze levend met kokend water overgiet. Er wordt echt niet geleden.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fro, MiSzNiTa en 39 bezoekers