Kat krijgt paniek met poepen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
collendoorn
Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-19 07:47

Ik hoop ik hoop ik hoop dat jullie ons kunnen helpen !!

Onze kat is sinds vorige week aan her poepen door het hele huis. Hoe het ontstaan is weten we niet precies, of ze nou geschrokken is van de stofzuiger of de andere kat of doordat ze een beetje slappe poep had??... maar het probleem houdt niet op |(

Ondertussen diarree pilletjes van de dierenarts gehaald zodat we dat kunnen uitsluiten dat de paniek daardoor komt, maar het in paniek poepen blijft dus. Ze gaat dus echt in blinde paniek al poepend door het hele huis en met de diarree lag/zat het dus overal ! Op de muren op de bank enz enz....

We willen dit zo snel als het kan oplossen want er scharrelt een kereltje van 16 maanden in ons huis.

We hebben dus al diarree pilletjes bij de da gehaald.
Een extra kattenbak neergezet
1 kattenbak de deksel eraf gehaald zodat ze niet opgesloten zit.

Jullie nog ideeën ??


8nnemiek
Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 07:56

Ach wat sneu voor het diertje :(:)
Oogt ze verder niet ziek?
Mijn hond heeft eens flinke diarree gehad waarbij ze zat te janken van de pijn. De dierenarts dacht toen aan een ontsteking in de darm.
Ik kan me voorstellen dat de kat probeert weg te rennen als het poepen flink pijn doet. Ik hoop dat de diarree pilletjes helpen.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

collendoorn
Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-19 08:04

Ja het is echt super zielig om te zien, je ziet gewoon de paniek. En haar rustig krijgen lukt dan niet want ze schiet alle kanten op.
Verder oogt ze niet ziek, ze eet en drinkt gewoon en heeft ook nog haar “speelkwartiertjes” het zijn echt de poepmomenten (dan oogt ze wel ziek want dan zie je dat koppie en die oogjes)

Tancreda4
Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 08:11

Heeft ze geen pijn tijdens het poepen dat ze zo in paniek schiet?

collendoorn
Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-19 08:21

Tancreda4 schreef:
Heeft ze geen pijn tijdens het poepen dat ze zo in paniek schiet?


Dat dachten wij ook! Vandaar de pilletjes tegen diarree, de diarree is nu weg maar de paniek en misschien dus toch nog wel pijn blijft

Even toegevoegd, de pilletjes zijn tot en met morgen dus er is nog wel hoop
Laatst bijgewerkt door collendoorn op 07-10-19 08:23, in het totaal 1 keer bewerkt

scrabbel
Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 08:21

Heeft de dierenarts de anaalklieren gecontroleerd?

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

collendoorn
Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-19 08:23

quickie schreef:
Heeft de dierenarts de anaalklieren gecontroleerd?

Nee dat is een goede ! Thnx

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 08:58

Ja, ik denk ook eerder dat het poepen zelf pijn doet waarop ze paniekeert en dan probeert van de pijn weg te lopen. En mss kan de diarree op zich komen van de stress van de pijn, heeft niet zo zeer de diarree met de pijn te maken, is dat niet oorzaak maar eerder gevolg??

Don't take anything for granted

Annick75
Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 10:07

Probeer ook eens een filmpje te maken van wat er gebeurt als ze zo in paniek lijkt te raken en ze er ineens zo ziek uitziet. Wellicht kan de dierenarts daar ook nog wat wijzer van worden.

'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan ~ Pippi Langkous

Anna79
Berichten: 3377
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 10:20

Ik heb een kat gehad die na een stressvolle gebeurtenis ook zulk gedrag vertoonde. Hij perste aan 1 stuk door, ook kleine drupjes diarree door het hele huis. Zijn anus was op een gegeven moment knalrood en hij lag op de grond met zijn buik helemaal verkrampt en maar persen. De dierenarts heeft hem toen een darmontspanner gegeven en daarna was het gauw over.
Sterkte hoor, sowieso al naar en met een kleine erbij helemaal geen doen, had ik toen ook.

Anoniem

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 10:50

Onze kat heeft dit altijd als ze obstipatie heeft. Dan zit ze verstopt en doet het poepen pijn omdat het er uiteraard niet uitgaat. Dan "schrikt" ze ook de hele tijd en maakt schokkerige bewegingen en rent weg, houdt dan weer even stil om te drukken en "schrikt" dan weer. Heel sneu inderdaad.

Wij zijn meerdere keren naar de dierenarts gegaan voor een klysma maar dat heeft haar zo'n trauma bezorgd dat we dat niet meer doen. Momenteel wordt ze onderzocht op schildklierproblemen.

antje_vip
Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 10:53

Lijkt mij ook dat ze pijn heeft. Ik zou toch maar weer even naar de DA gaan als ik jou was.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

chimello
Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 12:20

Denk dat er toch wel iets meer achter zit dan stress. Zou eens bloed laten prikken en een DA de kat laten onderzoeken.

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

speedfiets_2
Badass Cowgirl
Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 12:25

Zit er niet iets dwars waar alleen het vloeibare langs kan? Een speeltje of iets wat opgegeten is?

Be happy eat a snackkie

collendoorn
Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-19 13:31

Bedankt voor jullie berichtjes allemaal! Helaas word het steeds erger, we bedachten ineens of ze wel plaste op de bak, maar net is ze dus op mijn schoot gekropen en heeft me helemaal ondergepiest, zo onwijs zielig ;(

[ img ]

Ik rende met haar naar de bak maar daar kon ik haar niet meer rustig krijgen en laten plassen.

Wat ze doet in de paniek is echt rennen door het hele huis alsof ze alles verbouwd.
Laatst bijgewerkt door collendoorn op 07-10-19 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111
Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:33

Ik zou vanmiddag/vanavond met haar naar de DA gaan, ook al zijn de pilletjes nog niet op. Zo sneu dit (voor kat maar ook voor jou).

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Sting
Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:38

Loopt ze door het hele huis als er niemand thuis is? Anders scheelt het misschien als ze in een wat kleinere ruimte is waar ze zich wel veilig voelt én snel naar de bak kan. Een andere korrel in de kattenbak zou misschien ook schelen, als ze dat niet fijn vind zitten momenteel.

speedfiets_2
Badass Cowgirl
Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:49

Ik denk dat je even een echo/foto moet laten schieten. Er is duidelijk iets mis met de kat

Be happy eat a snackkie

chimello
Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:59

Mijn kat liet alles gaan toen ze epilepsie begon te krijgen. Kan iets neurologisch zijn.
Wil je niet bang maken maar ga echt even langs de DA. Mijn kat heeft epilepsie maar die is helemaal onder controlle met haar medicatie.

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

collendoorn
Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-19 14:03

Gelukkig was er nog een (duur)spoed plekje! Maar vanmiddag 17:15 kunnen we heen.
Hopelijk vinden ze een oorzaak, want dit is en super zielig en heel erg smerig en onhandig :\

NinaCharlie
Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 14:12

Ik ben benieuwd of de dierenarts hier iets mee kan. Sterkte en succes straks!!

Anna79
Berichten: 3377
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 14:30

Resistance schreef:
Onze kat heeft dit altijd als ze obstipatie heeft. Dan zit ze verstopt en doet het poepen pijn omdat het er uiteraard niet uitgaat. Dan "schrikt" ze ook de hele tijd en maakt schokkerige bewegingen en rent weg, houdt dan weer even stil om te drukken en "schrikt" dan weer. Heel sneu inderdaad.

Wij zijn meerdere keren naar de dierenarts gegaan voor een klysma maar dat heeft haar zo'n trauma bezorgd dat we dat niet meer doen. Momenteel wordt ze onderzocht op schildklierproblemen.


Hier ook een kat gehad die de laatste jaren last had van verstopping. Je kan lactulose geven of macrogol, dat helpt goed. Klysma vinden ze inderdaad niet grappig.

Fijn dat je vanmiddag nog terecht kunt ts, hopelijk wordt snel duidelijk wat er aan de hand is.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 14:38

Dit is wel heel extreem, al meer dan veertig jaar katten en van alles meegemaakt maar zo aprt gelukkig nog nooit. Denk dat ze toch ergens heel veel pijn heeft.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

KM_Ris
Berichten: 2943
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Limburg

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 14:53

Wat apart, ik hoop dat er straks duidelijk wordt wat er aan de hand is.
In ieder geval heel goed dat je naar de dierenarts gaat! Succes


Sicayes
Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 15:03

Ach wat sneu, arm beestje. Ook dat het nu met de urine is lijkt heel vreemd. Is de kat al oud?
Toen onze hond oud werd, werd ze ook dement en ging op een gegeven moment ook lopend poepen/plassen door het huis. Was zo ontzettend sneu...

Blij dat je terecht kan straks, ben heel benieuwd wat het is. Succes!

Jouw Western fotograaf binnen en buiten de showring
Volg mij op instagram: Yessica de Reus Fotografie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amber_anne, Lukasje, xoranlover, Zoolgangster en 149 bezoekers