Wanneer is naar jouw mening een dier "op".

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
luuntje
Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Wanneer is naar jouw mening een dier "op".

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 10:06

Ik vind trouwens dat dierenartsen soms te lang willen proberen.

Heb je al de moeilijke afspraak gemaakt om je bejaarde en demente omvallende kat te laten inslapen.
Sta je bij de dierenarts en krijg je de vraag, goh zou je wel laten inslapen?

Ik en mijn man kennen onze dieren het beste. Zien ze elke dag.
Dus wij maken de beslissing.

Oude kater kreeg op zijn 15e nog een antibiotica kuur vanwege niet fit zijn.
Maar op zijn 16e was het gewoon klaar.

[o]


elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 10:26

Ik vind het onnodig dieren langer te laten lijden omdat je nog geen afscheid wil nemen.
Als je het geld er voor hebt om een paard op pensioen op de wei te houden en hij heeft geen pijntjes of vervelende chronische klachten dan is dat okee natuurlijk. Bij huisdieren is mijn grens wel dat ze niet onzindelijk mogen worden en ook niet teveel toeters en bellen wat betreft dwangvoederen. Korte periode bij tijdelijke ziekte is niet erg, maar het moet geen dagelijkse kost worden.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 10:28

luuntje schreef:
Ik vind trouwens dat dierenartsen soms te lang willen proberen.

Dan kan ie de portemonnee van de dierenarts nog wat langer spekken.

Vind het ook een bijzondere ontwikkeling. Zelf heb ik altijd met veeartsen te maken gehad en die zijn juist makkelijker wat betreft de mogelijkheid bieden er een punt achter zetten bij een rij/sportpaard als ze niet meer voor dat doel gebruikt kunnen worden.

fannetje
Berichten: 3547
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 10:31

Xyris schreef:
Thanks voor de reacties.

Ibbel, ik begrijp je insteek, maar mijn verstand zegt dat het fout zit bij mij en niet bij mijn kat, dat ik me gewoon vroegtijdig enorm druk maak simpelweg omdat mijn eerste ervaring met de dood een nogal traumatische was destijds.

Als ik mezelf afvraag 'kan ik die keuze maken' dan is het antwoord voor mij altijd 'ja, dat kan ik, geen probleem, als het duidelijk is dat het klaar is dan kan ik zonder problemen die knoop doorhakken'. Het is iets dat mij zelfs te makkelijk af gaat voor mijn gevoel. Sinds dat eerste incident (wat een client was waarbij ik me heel verantwoordelijk voelde voor zijn dood) heb ik er gedurende 14 jaar niet meer druk hoeven te maken om de dood, tot 2 jaar en 1 jaar terug, beide opa's zijn in die tijd overleden.
Op het moment dat het mij duidelijk was dat het zo niet langer kon (en mijn opas door bleven vechten om te leven) heb ik zelf afstand genomen (deels omdat sowieso mijn 1e opa dit ook zo wilde) en ik kon niks anders wensen dan dat het snel afgelopen zou zijn omdat er toch geen redden meer aan was.

Dus kan ik die keuze maken: Ja, absoluut. Ik kan kennelijk ook zien wanneer de tijd daar is en wanneer leven lijden wordt. Ik ben in die zin ook echt niet egoïstisch.

Waar ik bang voor ben is dat ik er een soort van blind voor ga zijn, juist omdat ik er zo bovenop zit. En ik wil gewoon van dat knagende gevoel af en er mee om kunnen gaan zoals ik dat deed bij mijn opa's. Maar er is niemand met wie ik kan sparren, mijn kat is afstandelijk naar vreemden en laat zich niet echt zien. Bij de dierenarts loopt ze rond alsof ze een jaar oud is ipv 14 + artrose.
Het is ook echt niet eerlijk dat ik een dier zou laten inslapen omdat ik niet om zou kunnen gaan met een dier dat ouder wordt. Naar mijn mening zou ik (en anderen die dit probleem hebben) gewoon helemaal geen dieren mogen houden want de kans dat dit soort mensen vanuit hun eigen emoties systematisch dieren vroeg/onnodig laten inslapen is gewoon heel groot en niet eerlijk. Ik wil daar ook niet toe behoren.

Maargoed, we dwalen zo wel erg veel af. Lang verhaal kort; Ik heb een probleem vanwege mijn ervaringen (en het gebrek eraan) uit het verleden en het feit dat ik alleen ben hierin. Iets wat normaal geen probleem is maar op dit moment even wel. Iets waar ik mee om moet leren gaan, maar niet ten koste van mijn kat en ik ben gewoon bang dat ik daardoor de plank mis ga slaan, maar ik heb nu zo'n vermoeden dat ik het antwoord hier ook niet ga vinden en dat het een kwestie van ervaring is.


Wat misschien dan een hulp kan zijn is om iemand die je vertrouwd, dit aan te geven. Zodat je een objectief iemand hebt, die als de tijd daar is jou aan je mouw trekt. Kan gewoon een buurvrouw oid zijn, die de kat wel af en toe ziet, maar er gevoelsmatig niet zo dicht op zit.
Toen ik nog in de DA-praktijk werkte zeiden we altijd tegen de cliënten, wat las dit het huisdier van je buurvrouw zou zijn, wat zou jij dan adviseren. Dit is vaak wel een eyeopener, waardoor de beslissing soms makkelijker is.

Maar wat jij nu omschrijft, klinkt als een vrolijk katje met wat beperking af en toe.
Mocht ze nou stoppen met jagen en haar dolle buien, door haar beperkingen, dan weet je genoeg lijkt me. Als ze gewoon wat rustiger wordt, wat meer slaapt, maar nog wel haar vrolijke buien heeft, lijkt me prima. Ze wordt tenslotte ook een dagje ouder. Maar ze moet wel haar ding kunnen doen,kan dat niet meer door de pijn, is het klaar.

KimD
Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 10:34

elnienjo schreef:
luuntje schreef:
Ik vind trouwens dat dierenartsen soms te lang willen proberen.

Dan kan ie de portemonnee van de dierenarts nog wat langer spekken.

Vind het ook een bijzondere ontwikkeling. Zelf heb ik altijd met veeartsen te maken gehad en die zijn juist makkelijker wat betreft de mogelijkheid bieden er een punt achter zetten bij een rij/sportpaard als ze niet meer voor dat doel gebruikt kunnen worden.


Dat is echt onzin. Dan zit je gewoon niet bij de juiste dierenarts! :n

Gelukkig is onze dierenarts niet zo.

Wij hebben vier katten, drie broers en een vondeling poesje. Ik heb nu al met hem afgesproken dat als er nog twee broers zouden overblijven en één van hen moet worden ingeslapen de ander ook ingeslapen wordt. Ze zijn letterlijk hun hele leven samen en doen alles samen, de overblijver zou sterven van verdriet.

Daar had hij alle begrip voor.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 10:34

Voor mij wanneer een dier chronisch pijn heeft of geen plezier meer heeft in het leven.

jeetje77
Berichten: 3450
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Wanneer is naar jouw mening een dier "op".

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 12:25

Ik heb vd lente mijn konijn laten inslapen. En jaar daarvoor had ze al een operatie gehad omdat er wat kiesjes in haar wang groeide. Ze moest toen 2 weken pijnmedicatie 2x daags. En ze vond optillen en menselijk contact gewoon zo niet leuk. Ik heb toen met haar afgesproken dat we dat niet weer zouden doen. Afgelopen lente was het dus weer zover met kiesjes. Hoe moeilijk ook, maar ik heb me gehouden aan onze afgespraak. Al vind ik het nog steeds lastig.

tessyke
Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 12:49

Ik wil graag denken dat ik op de juiste moment de juiste beslissing ga maken maar ik weet ook dat je op zo'n moment overloopt van de emoties en dan is rationeel denken al een hele opgave. :\
Ik laat (hopelijk) mijn dieren gaan als de levenskwaliteit zwaar achteruit is gegaan en/of als er pijn is waar niets meer aan gedaan kan worden.

Onlangs heb ik nog een beslissing gemaakt dat 2 kanten op kon.
Mijn doof en blind hondje van 15j. had een erg groot gezwel op 1 van zijn balletjes.
De DA gaf me 2 opties:
- Of ik liet hem opereren met de kans dat hij de verdoving niet zou overleven
- Of ik liet er niets aan doen en dan zou het gezwel uiteindelijk binnen het jaar scheuren onder het gewicht en zou mijn hond in recordtempo doodbloeden. (het horrorscenario in mijn hoofd zal ik jullie besparen).

Ik heb hem laten opereren omdat ik mijn hond het gunde om op de tafel zonder pijn te sterven als hij niet meer wakker zou worden.
Gelukkig voor mij is alles goed gegaan en nu laat ik hem pas gaan als hij aangeeft dat het goed is geweest.
Ik hoop natuurlijk dat hij gewoon zachtjes in zijn slaap gaat als de tijd komt maar dat hebben we helaas niet in de hand. :\

Inspiratieloos....

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 13:00

tessyke schreef:
De DA gaf me 2 opties:
- Of ik liet hem opereren met de kans dat hij de verdoving niet zou overleven
- Of ik liet er niets aan doen en dan zou het gezwel uiteindelijk binnen het jaar scheuren onder het gewicht en zou mijn hond in recordtempo doodbloeden. (het horrorscenario in mijn hoofd zal ik jullie besparen).

Gaf hij niet optie 3: spuitje geven?
Daar had ik voor gekozen bij een 15 jaar oude hond.

tessyke
Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 19:58

elnienjo schreef:
tessyke schreef:
De DA gaf me 2 opties:
- Of ik liet hem opereren met de kans dat hij de verdoving niet zou overleven
- Of ik liet er niets aan doen en dan zou het gezwel uiteindelijk binnen het jaar scheuren onder het gewicht en zou mijn hond in recordtempo doodbloeden. (het horrorscenario in mijn hoofd zal ik jullie besparen).

Gaf hij niet optie 3: spuitje geven?
Daar had ik voor gekozen bij een 15 jaar oude hond.

Waarom zou je een hond die verder prima in orde is een spuitje geven?
Mijn hond ziet en hoort niets meer maar qua energie zou je denken dat hij een stuk jonger is.
Omdat zijn hartje nog zo goed is, kreeg hij groen licht voor de operatie.
Het scheelt natuurlijk wel dat mijn hondje een terriër kruising is, zelden zo'n sterk beestje gezien :wow:

Inspiratieloos....

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 20:14

Boheme schreef:
Wanneer het leven lijden word..

Dus niet meer kunnen leven zonder pijn of ongemak.


Dit vind ik heel ruim en ontzettend moeilijk. Er zijn zoveel aandoeningen die in meer of mindere mate voor ongemak zorgen. Ongemak vind ik vervelend, maar geen lijden. Wat vind jij ongemak? En wanneer weet je dat het pijn is?

Boheme
Berichten: 2104
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 22:56

flavlip schreef:
Boheme schreef:
Wanneer het leven lijden word..

Dus niet meer kunnen leven zonder pijn of ongemak.


Dit vind ik heel ruim en ontzettend moeilijk. Er zijn zoveel aandoeningen die in meer of mindere mate voor ongemak zorgen. Ongemak vind ik vervelend, maar geen lijden. Wat vind jij ongemak? En wanneer weet je dat het pijn is?



Dat bedoel ik, niet meer kunnen leven zonder pijn, zware medicijnen, geen dierwaardig leven leven. Dat ligt voor elke eigenaar anders denk ik. Maar toen onze hond kanker kreeg en wij met chemo begonnen en hij alleen maar zieker werd en niet meer de hond was die hij normaal was, hebben wij die keuze gemaakt om hem te laten gaan. Dat bedoel ik met wanneer het leven lijden word. Ja

[o]

Femek2902
Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 00:33

Pfoe ik vind dit zo'n lastige vraag.

Op dit moment heb ik een oude kater die last heeft van verlamming/uitvalverschijnselen in zijn achterhand. Ik ben al eerder met dit probleem bij de dierenarts geweest en die vertelde mij dat er eigenlijk niets aan te doen is. Het lijkt van boven uit de rug te komen en ik zou een flink aantal onderzoeken kunnen doen om een diagnose te stellen, maar de kans dat er iets aan gedaan kan worden is vrijwel nul, en aangezien het hier om een oude kat gaat die eigenlijk al in z'n reservetijd leeft raadde de dierenarts mij af om er toen wat aan te doen. Het enige wat kon helpen is prednison, maar na 20 tabletten was er geen verschil zichtbaar en ben ik ermee gestopt.

Nu is het zover dat de achteruitgang echt zichtbaar wordt en dat de kat moeite heeft om van de ene kant van de kamer naar de andere kant te komen. En logischerwijs komt inslapen wel heel dichtbij. Het dilemma zit hem alleen in dat hij geen pijn lijkt te hebben alleen ongemak vanwege de moeite die het kost om te verplaatsen. Hij bedelt om eten, aandacht en spelen en ligt regelmatig spinnend tegen mij aan te genieten van het leven. Dan is de vraag: Wanneer weegt het genieten niet meer op tegen het ongemak?


De harde grens is niet meer kunnen lopen, eten, regelmatig pijn of naar de kattenbak kunnen gaan. Maar zitten we nu niet rond die grens te bungelen? Wil ik echt wachten tot hij echt niet meer kan lopen? Nee, eigenlijk niet. Maar kan ik wel het leven afnemen van een wezen die nog zichtbaar geniet van het leven en waar ik ontzettend veel van hou?

maralyn
Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wanneer is naar jouw mening een dier "op".

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 08:17

Idd, zonder pijn gaat t niet.

Van het voorjaar mijn merrie van 12 in laten slapen, heupbreuk.
Was onherstelbaar. Of een ellendig lange revalidatie op drie benen waardoor in de andere benen artrose of dergelijke had kunnen ontstaan.

Met pijnstillers liep ze nog pijnlijk.
Nee... Gewoon nee. Dan is het echt klaar.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Mars
Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Wanneer is naar jouw mening een dier "op".

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:16

Overigens vind ik het ook ‘op’ wanneer de behandeling die nodig is te risicovol of zwaar is voor het dier in verhouding tot de winst die het oplevert. Dan kies ik ook liever voor niet opereren ipv een nare operatie met (te) kleine kans op slagen.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

pmarena
Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:33

Wauw TS wat sta je hier verstandig en realistisch in +:)+

Het klinkt alsof je het prima kan zien, maar gewoon een stukje zelfvertrouwen hierin mist en bang bent om het "fout" te doen. Ik denk eigenlijk dat het wel goed komt, als ik zo lees hoe je er in staat :)

Maar kan wel antwoord geven op de vraag hoe je bepaalt dat het genoeg is. Voor mij is het heel simpel: heeft het dier voldoende levensvreugde. Kan het doen wat het graag wil doen, zonder (te veel) pijn? Of is eventuele pijn (een tijdelijk) iets dat met medicatie verholpen kan worden?

Marena van mij heeft een tijd kreupel gelopen. Maar de levensvreugde was er wel gewoon prima. Ze deed gewoon alles (nouja draven en galopperen deed ze niet meer graag, maarja, als dat alles is...), liep lekker de hele dag wat rond te scharrelen, ging lekker rollen, liggen en kon goed weer opstaan. Eten ging prima, stond er vrolijk bij.

Zo'n dier ga ik niet inslapen. Zou ze niet meer zijn gaan liggen (omdat opstaan niet lukt), nauwelijks meer rondwandelen, geen vrolijkheid meer uitstralen, dat je ziet dat de levensvreugde, dat vonkje, weg is....dan is het mooi geweest.

Zo is het ook met haar weidemaatje gegaan een paar weken geleden. Als onbekende zag je daar weinig aan, maar het was gewoon mooi geweest. Het leven had zijn kleur verloren voor dat dier, en toen was het wel mooi geweest. Voor wie blijf je de boel rekken anders.....niet voor dat paard :(:)

Bij jouw kat zou ik ook zeggen: als je merkt dat ze er geen plezier meer in heeft, dan is dat een mooi moment om het besluit te nemen. Niet na een baaldagje natuurlijk, dat hebben we allemaal wel eens :P

Medicatie vind ik zelf niet echt een reden om de stekker er uit te trekken. Veel slapen ook niet, als diertje dat nou fijn vindt (hoort nu eenmaal bij het ouder worden, en bij katten helemaal) en verder gewoon over komt alsof ze het wel gezellig vindt allemaal, de oogjes glanzen, het leven nog vreugde geeft en diertje gewoon kan gaan en staan... eten, drinken, naar de bak of naar buiten... lekker oud laten worden dan toch :j

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:53

Femek2902 schreef:
Pfoe ik vind dit zo'n lastige vraag.

Op dit moment heb ik een oude kater die last heeft van verlamming/uitvalverschijnselen in zijn achterhand. Ik ben al eerder met dit probleem bij de dierenarts geweest en die vertelde mij dat er eigenlijk niets aan te doen is. Het lijkt van boven uit de rug te komen en ik zou een flink aantal onderzoeken kunnen doen om een diagnose te stellen, maar de kans dat er iets aan gedaan kan worden is vrijwel nul, en aangezien het hier om een oude kat gaat die eigenlijk al in z'n reservetijd leeft raadde de dierenarts mij af om er toen wat aan te doen. Het enige wat kon helpen is prednison, maar na 20 tabletten was er geen verschil zichtbaar en ben ik ermee gestopt.

Nu is het zover dat de achteruitgang echt zichtbaar wordt en dat de kat moeite heeft om van de ene kant van de kamer naar de andere kant te komen. En logischerwijs komt inslapen wel heel dichtbij. Het dilemma zit hem alleen in dat hij geen pijn lijkt te hebben alleen ongemak vanwege de moeite die het kost om te verplaatsen. Hij bedelt om eten, aandacht en spelen en ligt regelmatig spinnend tegen mij aan te genieten van het leven. Dan is de vraag: Wanneer weegt het genieten niet meer op tegen het ongemak?


De harde grens is niet meer kunnen lopen, eten, regelmatig pijn of naar de kattenbak kunnen gaan. Maar zitten we nu niet rond die grens te bungelen? Wil ik echt wachten tot hij echt niet meer kan lopen? Nee, eigenlijk niet. Maar kan ik wel het leven afnemen van een wezen die nog zichtbaar geniet van het leven en waar ik ontzettend veel van hou?

In zo;n geval had ik voor inslapen gekozen. Zou zelf ook niet half verlamd rond willen strompelen tenslotte.

Anna79
Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Wanneer is naar jouw mening een dier "op".

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:36

Mijn 17 jarige met kromme voorpootjes van de artrose , kon nog net op de bank springen, het ging allemaal moeizaam. Maar wat was dat een levensgenieter, kneiterhard spinnen en rollen en kopjes geven. Hij kon zo heerlijk genoeglijk bij je liggen en liet dat dan flink merken. Ik denk dat het karakter en de levenslust bepalend is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 bezoekers