Hernia en verlamming bij duitse herder

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Inney
Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Hernia en verlamming bij duitse herder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 16:52

Hallo bokt,

Als eerste, ik hoop net dit topic ervaringen en ideeën op te doen. Het onderwerp ligt heel gevoelig, ben erg geëmotioneerd over de situatie.

Hier een topic over onze hond, een oud duitse herder van net 8 jaar.
Maandag heeft ze zich verstapt over de drempel en eerst kon ze rechts nog gebruiken. Helaas verslechterde dat snel, dus op naar de kliniek. Doorgestuurd voor een (mega dure) ct scan.
oliebol. Hernia.

2 opties: operatie of 6 weken benchrust.
Operatie waren ze in de 1e instantie niet zo positief over. Dus bleef inslapen of bench rust over.
Probleem 1: de hond is van mijn moeder en zij zit tot zondag 16 uur rijden hier vandaan en kan door meerdere redenen écht niet terug.

We hebben nu in de 1e instantie voor bench rust gekozen. We zijn nu al bijna 1200 euro verder. Ze heeft een katheter. Alleen kan ze dus niet poepen. Dierenarts zegt dat dat in de 1e instantie geen gevaar is, het komt er door darmbeweging vanzelf uit. Maar ze heeft dus nog niet gepoept.

Nadeel is ook dat ze 37 kilo weegt. Een teckel til je nog zo ergens heen. Een herder gaat wat lastiger..

Ze toont nog wel reactie op de poten, heeft er spierspanning in en vooral rechts reageert ze op bvb onder de poot kriebelen, links lijkt stuk minder.

Operatie blijft een optie, maar kost wel 2000 euro. Dat is wel extreem. Ze is hiervoor verzekerd, maar maar tot 3000 euro per verzekeringsjaar. De scan moeten we ook zelf voor de helft betalen, tezamen met nog wat andere rekeningen zitten we, naast wat de verzekering vergoed, al bijna op de 1000 euro.

Zit eigenlijk een beetje met mijn handen in het haar. Ze is gewoon vrolijk, eet en drinkt goed en is helder.


Wesco
Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Hernia en verlamming bij duitse herder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 16:57

Wat zijn de slagings kansen van een operatie en wat van benchrust?
Hoeveel geld kun en wil je uitgeven aan de hond?

The best secret, is the secret
between a girl and her horse.

Inney
Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: Hernia en verlamming bij duitse herder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 17:06

Dat was ik vergeten toe te voegen: de ct scan is nog extra beoordeeld door de radioloog. Op basis van de scan gaf hij haar zeker nog kans om met bench rust te herstellen, maar geen garanties.
Operatie iets meer kans, maar ook geen garanties.

marleen_usar
Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 17:15

Ben je al bij kreupeldier geweest?

Wesco
Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Hernia en verlamming bij duitse herder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 17:35

Mag je 6 weken bench rust geven en als dat niet voldoende is kan je dan als nog voor een operatie kiezen?

The best secret, is the secret
between a girl and her horse.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hernia en verlamming bij duitse herder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 17:46

Je kan een draag tuig kopen om te ondersteunen misschien.

Maar wij hebben een hond gehad met een hernia. Net 1 slag kleiner dan een DH. Hij was 9 en juist bij poepen gilde hij het uit. Ik schaamde me echt dood met uitlaten.

Gelijk laten onderzoeken en had dus een hernia en pijnstillers hielpen niet afdoende. Naar Utrecht en die wilde gelijk opereren.

Na operatie bleef het een beetje kwakkelen. We hebben veel pijnstillers gegeven en ook fysio behandelingen.

Duur is het inderdaad, maar daar maak je je op dat moment niet zo druk om. Ik had de hond op mn 13 e zelf gekocht van spaargeld en "gered" uit de etalage van een dierenwinkel.........Dacht ik.

Er waren ook betere periodes, maar het werd niet 100%. Na een jaar weer naar de dierenarts en ook zijn hart had het moeilijk na de narcoses van de onderzoeken en de operatie. Wij hebben hem toen laten gaan en ik zelf heb wel spijt gehad van dat jaar dokteren.

Maar inmiddels 20jr verder kunnen ze meer en elke hond is anders. Toch zou ik wel realistisch blijven en echt goed naar je hond kijken.

Inney
Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 17:52

Bovenstaand is ook de reden waarom wij eigenlijk niet aan de operatie willen.
Ze heeft namelijk ook artrose in de rug en verdrukkingen in de heupen.

Bedankt voor je reactie!

Na 6 weken benchrust is een operatie zeker mogelijk.

Lughnassadh
Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 17:58

De laatste zin die superpony schrijft is wel heel belangrijk denk ik. Ik weet dat ik mijn Duitse Herder, een flinke reu van 45 kilo, dit niet aan moet doen. Dus ik zou ook, als ik jou was, realistisch gaan kijken. Je kan je hond ook niks uitleggen over het waarom en hoe lang het duurt. Ik heb een soort gelijk iets gehad met een kat. Die moest een knie-operatie met minstens 6 weken benchrust. Daar heb ik het wel bij gedaan omdat ik wist dat hij aan zou kunnen.
Want dat dingen op medisch gebied voor dieren kunnen betekent ook niet dat je dat allemaal moet willen of moet willen laten doen. Zelfs al speelt geld geen rol. Want wat het ene dier aan kan, kan het andere dier dat niet.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

0091
Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:00

Hier kom ik weer met mijn niet populaire mening :x

De levensverwachting van een herder is tussen de 9 en 12 jaar..
Dus in het slechtste geval bezorg je veel pijn en last aan een dier in zijn laatste levensjaar. Over het geld nog niet eens gesproken..

Een hond op deze leeftijd en met al enige ongemakken zou ik geen operatie aandoen. Benchrust zou ik proberen in combinatie met pijnstilling. Als dit niet aanslaat zou ik ervoor gaan om mijn maatje zo min mogelijk ongemak te bezorgen.

Sponsor mij en help KWF met de financiering van belangrijk onderzoek naar kanker. Namens mij en KWF: dankjewel!

https://acties.kwf.nl//fundraisers/paul ... ammarathon

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:01

Heb je ook ontstekingsremmers en pijnstilling gekregen ? Ook om de zwelling weg te nemen?

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Percy
Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:02

Ik zag dat kreupel dier hier al genoemd werd. Ik heb een heel goede ervaring met haar bij een Ridgeback met een nekhernia.
Operatie zou enige optie zijn. Hij heeft dankzij haar nog jaren pijnvrij kunnen lopen en is uiteindelijk aan iets anders overleden helaas.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hernia en verlamming bij duitse herder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:07

Is hij een bench gewend??

Onze honden loop ik elke dag 5km mee. Gister niet vanwege mijn eigen lijf en dan merk ik dat echt wel een beetje.
Ze zijn geen bench gewend, dus 6 weken in een bench zou een ramp worden. Mijn teefje brak de tent al af bij de dierenarts in de bench na sterilisatie....

Ik zou misschien naar andere manieren zoeken om hem pijnvrij en rustig te houden in deze laatste fase van het leven. Dus zo een speciaal tuig, een speciaal bed en pijnstillers.

BarbaLala
Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Hernia en verlamming bij duitse herder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 20:07

Typische klachten helaas, voor een Herder. Lang leve het doorfokken.

Op die leeftijd en ook artrose en zenuwproblemen zou ik gaan voor de benchrust en mocht dat niet afdoende zijn dan toch euthanasie.
Daarbij; 9 is echt al oud voor een hond als deze, hoe zuur dat ook is.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

Kabayo
Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hernia en verlamming bij duitse herder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 20:08

Neem even contact op met saskiaojan. Haar teckel had ook een hernia en verlamming

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

saskiaojan
Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: Hernia en verlamming bij duitse herder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 20:11

Ik reageer zo even uitgebreid, ben nu aan het werk....
hier idd teckel met hernia en verlamming .... loopt weer zonder dure ingrepen.

mcsjelle
Berichten: 891
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Tuddern, Duitsland

Re: Hernia en verlamming bij duitse herder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 20:39

Advies combinatie NSAID en gabapentine en orthomanuele therapie.

kiki1976
Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 20:45

Onze hong kreeg op 2 jarige leeftijd ook een hernia, helaas was deze niet te opereren. Bleek in zijn geval wel te gaan om een aangeboren vernauwing van het ruggenmerg.
Ook hij moest op bench rust en mocht er alleen uit om zin behoefte te doen (zo min mogelijk).
De eerste paar dagen ging dit prima, maar daarna begon hij zich onwijs op te winden. Uiteindelijk hebben wij zijn pijnstillers (in overleg met de da) iets omlaag gedaan en hem uit de bench gelaten. Dot mocht overigens alleen als hij zich rustig hield. Dat deed hij gelukkig ook. Anders had hij op kalmerende medicatie die periode door gemoeten.

Uiteindelijk is hij opgeknapt, heeft een tijdje geduurd.
Wel kregen we strenge regels mee wat hij allemaal niet meer mocht. Niet meer los lopen (ook niet in de tuin, omdat hij anders met de andere hond te wild zou kunnen spelen), niet meer met speeltjes spelen, en eigenlijk ook niet meer met onze andere hond spelen (zijn grootste vriendin).
In het begin hebben we hier ons streng aan gehouden, maar hij werd hier echt niet gelukkig van.
En alsnog kreeg hij weer een grote terugval waarbij het echt kantje boord is geweest. Ook dat kwam hij op dezelfde manier te boven als eerder.
Omdat wij het niet eerlijk tegenover hem vonden om hem bij wijze van spreken in een glazen kooitje op te sluiten hebben we besloten hem zijn gang te laten gaan. Klinkt hard misschien, maar beter een korter en leuk leven dan een gefrustreerde hond die niets mag en er niet gelukkig mee was.
Kijk met uitlaten loslopen deden we amper, en hele enkele keer mocht hij rennen met zijn maatje. Oh wat was hij blij.
Heel gedoseerd hebben we dat gedaan en hij was gelukkig en geen heftige terug vallen meer gehad.
Af en toe zag je wel dat hij soms last had, maar meer had dan een typisch loopje. We hebben hem toch nog tot zijn 10 jaar bij ons mogen houden. Maar oa 2x een tumor naast andere problemen werd hem te veel.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

GDG
Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Hernia en verlamming bij duitse herder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 20:51

Hebben we het over een nek- of een rughernia? Ik neem even aan het laatste? De hond voelt zich mentaal goed lijkt het, dan zou ik het zeker een kans geven. Overleg goed over op welke termijn je verbetering moet gaan zien, het heeft namelijk weinig zin om de zes weken rust uit te zitten als er ondertussen geen enkele verbetering is.

koeien op de weg...

Duran123
Berichten: 1065
Geregistreerd: 02-05-19

Re: Hernia en verlamming bij duitse herder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 20:59

Onze hond, middelmaat, destijds 9 jaar, is een aantal jaar gelden met succes geopereerd aan een fikse hernia in Utrecht. Hond is daar voor 99% van hersteld en heeft nog vele jaren heel blij en enthousiast rondgerend op het erf.

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:04

Mijn hondje heeft een nekhernia gehad met totale uitval. Hij kon dus niet meer lopen. We hebben toen meteen voor een operatie gekozen die nog een slaagkansje had omdat hij nog gevoel in zijn kussentjes had. De operatie was goed geslaagd. Achteraf zijn we wel behoedzamer met hem omgegaan maar hij heeft nog 5 jaar geleefd (was 6 jaar toen hij geopereerd werd).

Don't take anything for granted

Horsetopia
Berichten: 478
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: België

Re: Hernia en verlamming bij duitse herder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:27

1 van onze honden, bull mastif van 55 kg, had ook een nekhernia met totale uitval toen hij 9 was. Wij hebben hem wel laten opereren en vooral de eerste maanden waren erg intensief.
24/7 zorg nodig, midden in de nacht van zij veranderen. In het begin incontinent maar dat was na 1 week al beter. Veel masseren. We hadden een draagtuig en bolderkar en trokken hiermee ons plan.En dan meerdere keren per week revalideren bij http://www.hetwaterhof.com/dogs/index.asp
Eerst kon hij terug teentjes bewegen, daarna voorbenen en als laatste achterbenen.
Uiteindelijk kon hij wel terug lopen na een aantal maanden maar je bleef natuurlijk wel zien dat hij motorische problemen had.
Wel steeds gabapentine moeten blijven nemen.
We hebben nog 3 jaar een enorm vrolijke en levendige hond gehad die gewoon met de andere honden (roedel van 5) meeliep. Uiteindelijk moeten laten inslapen door hartproblemen

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hernia en verlamming bij duitse herder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 22:01

Bij mij viel de revalidatie best mee. Ons hondje kon meteen weer goed lopen en had geen incontinentieproblemen.

Don't take anything for granted

saskiaojan
Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 22:06

Goed lang verhaal;

Mijn teckel Napoleon heeft nu 2 jaar geleden een acute dubbele hernia gehad, achterhand compleet verlamd, incontinent en kreeg spontane verlatingsangst. Dit was op maandag, advies van de da was idd benchrust en evt cr scan en dan evt opereren en dan evt een rolstoel....
rolstoeltje vond ik nog tot daar aan toe, maar niet als hij incontinent bleef.
Benchrust werd hem niet, meneer wilde niet in de bench, brak de hele....
ik ben ondertussen door gaan zoeken naar oplossingen en kreeg de goede tip om naar Iris van deur ( ortomanueel therapeut) te gaan, daar zijn we op donderdag vanuit friesland naar eindhoven naar toe gereden. Zij heeft hem beoordeeld en gemanipuleerd en ons oefeningen meegegeven...
hij had nog ver weg een reactie op de pijnpunten.... het wonderbaarlijkste vond ik dat we al 4 dagen hem moesten katheteriseren en dat we daar naar buiten liepen en hij zelf ging plassen... savonds ook eindelijk gepoept *\o/*
Oefeningen mee gekregen, die trouw 6 weken gedaan, in de tussentijd nog een keer naar kreupeldier geweest, omdat dat dichterbij was voor ons.
Benchrust lukte dus niet, dus als wij weg waren lag hij op de bank tussen kussen in en als ik de andere honden ging uitlaten ging hij mee in de bolderkar. Na 6 weken kon hij weer zelfstandig staan maar de eerste stappen lukten niet.
Dus op naar de dierenfysio met aquatrainer, daar ging hij weer lopen en eerlijk is eerlijk, ik dacht vaak dit komt niet meer goed... maar naar 1,5 jaar fysio, in het begin elke week, daarna om de week en op het laatst 1x per maand,loopt, rent, speelt hij weer en is hij weer zindelijk.
Mijn fysio ( Karin Baas) is echt mijn held, zonder haar weet ik niet hoe het nu zou zijn. Ook heeft hij een brace gekregen gemaakt door haar, om te zorgen dat zijn ruggengraat recht blijft.

Het is een lang traject, maar het is het waard.... Mijn fysio zegt dat ze veel honden die wel geopereerd zijn vaak slechter eruit komen of niet meer verbeteren door de operatie.... dus ik raad iedereen aan eerst verder te kijken voordat je een zeer dure operatie aangaat, waarvan de kans is dat het helpt( vooral op lange termijn ivm littekenweefsel) zeer gering is.

Poot van Napoleon!
[ img ]
[ img ]

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Hernia en verlamming bij duitse herder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 22:23

Ga voor je besluit tot opereren eerst langs bij Kreupeldier, Jacha Heukels of Iris van Deur. Allemaal orthomanuele dierenartsen die d.m.v. manipulatie wervels/ruggengraat misschien nog een andere uitkomst kunnen bieden.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

marleen_usar
Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 08:21

Helaas hebben ze een lange wachtlijst bij kreupeldier dus je moet tijdig een afspraak maken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aimuis en 102 bezoekers