Hond sinds een jaar panisch voor knallen!

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vilheide
Berichten: 1473
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Hond sinds een jaar panisch voor knallen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-19 19:52

Sinds ongeveer een jaar is Fenja (11 jaar) panisch voor knallen. Vanavond was er hier een lampionnen optocht en er werd hier en daar wat knalvuurwerk afgestoken. Toen ik thuis kwam was ze vreselijk aan het hijgen, bibberen en piepen. Ik had laatst gelezen dat inbakenen met een sjaal soms kan helpen. Dit dus gedaan en het hielp enigzins een beetje. Maar ik ben bang dat dit oudejaarsavond niet voldoende gaat zijn. Ik ben dus op zoek naar een oplossing voor haar angst. Iemand ervaring met een anti stress shirt? Of een kalmerend middel? Een hutje in de middle of nowhere zou mooi zijn maar ik heb maar weinig budget en bovendien is Fenja niet de makkelijkste voor vreemden dus ook een pension is geen optie.

Groetjes Jolanda


higgins
Berichten: 1134
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:23

Dat is heel verdrietig

Er zijn meerdere middelen op de markt. Zelf heb ik Telizen en Zylkene gebruikt. De eerste werkte bij onze hond, volgens mij, toen het beste. Maar dit is toch bij elk dier weer anders.
Sommige hebben meer aan Adaptil of Bach druppels. Helaas hebben de meeste van deze middelen wel even tijd nodig voordat het werkt. Dus ruim van te voren dan mee beginnen

Inbakenen hebben wij nooit gedaan.

Onze hond was echt panisch, hij kreeg medicatie van de dierenarts. Wat echt uitstekend hielp en voordat iemand gaat gillen daarover, nee niet 'bekende' verlammings pillen.

Zorg voor een veilige plek of dat nou de wc is of onder het bed. Het is een plek die ze zelf uitkiezen, lekker daar laten.
Je kan ook een extra lekker bot geven even voor 12 uur. Zijn ze daar lekker zoet mee
Verder aan de lijn laten en vroeg aan de wandel op deze dagen
Laatst bijgewerkt door higgins op 16-09-19 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

“Winter is coming”

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:26

Misschien een hele vreemde tip maar ga autorijden. Mijn oudere hond is ook panisch en ik was bang dat zijn hart het zou begeven.. overdag hielp medicatie van de DA maar om half 12 ben ik in de auto gestapt naar een verlaten parkeerplaats langs de snelweg gereden en om half 2 naar huis. Hij heeft heerlijk liggen slapen :)

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

chanicha
Berichten: 12090
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:31

Mijn dochter had een superlieve Ridgeback en die is hem ooit gepeerd oudejaarsnacht en sindsdien panisch voor vuurwerk wat daarvoor nooit zo was.
Alles geprobeerd maar niks hielp jammer genoeg en de laatste jaren bracht ze hem de dag voor oudjaar naar een kennel in een buitengebied waar ze met die dagen nog een paar honden opvingen.
Dat ging heel goed en bracht veel rust want hij wilde maar ontsnappen met die knallen en was maar aan het piepen en kwijlen en heen en weer aan het lopen.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

capopjekop
Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:42

Onze hond is ook panisch voor harde knallen en vuurwerk. Wij zijn nu met haar aan het trainen met tips van de hondentrainer. We gebruiken daar categorie 1 vuurwerk voor en speciale vuurwerkfilmpjes voor honden. Verder kregen we het advies thundershirt en rustgevende oliën om aan te ruiken. En we gaan weer pilletjes bij de dierenarts halen.

Hier begint het vuurwerk nu al, dus wegbrengen heeft weinig zin

vilheide
Berichten: 1473
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Hond sinds een jaar panisch voor knallen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-19 22:09

Tot ongeveer een jaar geleden was ze helemaal niet bang voor vuurwerk of geknal. Ze sliep er gewoon onverstoord doorheen en reageerde ook tijdens het uitlaten nooit op enig geknal. Er is ook nooit iets gebeurt waardoor ze deze angst kan hebben gekregen. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat haar zicht misschien minder is geworden en daardoor haar gehoor beter maar daar merk ik in de dagelijkse omgang ook niets van want ze ziet alles wat er om haar heen gebeurt.

Groetjes Jolanda

lauret
Berichten: 394
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 23:26

Toen ik je openingspost las, wist ik precies in welke plaats je woont. Hier namelijk vanavond precies hetzelfde. Hond helemaal over de zeik. Maar ze zijn ook gewoon drie uur aan het schieten geweest....
echt tips heb ik helaas niet, de gouden tip zou hier ook goed van pas komen...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hond sinds een jaar panisch voor knallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 05:07

Hier werkte een thundershirt echt super! Onze hond was ook doodsbang voor vuurwerk maar door het shirt kon ze gewoon rustig slapen en uit.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 06:43

vilheide schreef:
Tot ongeveer een jaar geleden was ze helemaal niet bang voor vuurwerk of geknal. Ze sliep er gewoon onverstoord doorheen en reageerde ook tijdens het uitlaten nooit op enig geknal. Er is ook nooit iets gebeurt waardoor ze deze angst kan hebben gekregen. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat haar zicht misschien minder is geworden en daardoor haar gehoor beter maar daar merk ik in de dagelijkse omgang ook niets van want ze ziet alles wat er om haar heen gebeurt.


Onze oude hond had dit ook. Was nooit bang en ineens wel. Zijn gehoor veranderde. Heeft zo'n 2 jaar geduurd. Nu is die doof, ideaal want nu slaapt die door vuurwerk en onweer heen.

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 07:40

Hier precies dezelfde ervaring met een oude hond die nooit bang was, en na haar elfde opeens wel. Heeft idd iets met het gehoor te maken.
Ik heb nu een andere hond die onweer en vuurwerk ook heel eng vindt. Een thundershirt helpt een beetje, maar wat vorig jaar voor haar echt het wondermiddel bleek te zijn was Addaptil-tabletten. Met Kerst mee begonnen, en ze heeft heerlijk liggen slapen tijdens oud en nieuw, durfde overdag ook gewoon mee uit wat in de jaren er voor ook een drama was altijd.
Dus dit jaar gaat ze weer aan de Adaptil. Ongeveer 10 dagen van te voren mee beginnen, 1-2 tabletten tweemaal daags (afhankelijk van hoe zwaar je hond is). Kan je gewoon online bestellen, zit oa tryptofaan en magnesium in. Die van mij eet ze nog graag ook, ze schijnen goed te smaken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: assebassie, Century, ChristaMoor, FernandoO, GGFJ, lgw, lizzy99, Rhinocornn, scrabbel, Speirs, Stef_Diva, Zick_Zack en 58 bezoekers