Hoe oud was jullie hond toen hij/zij zindelijk was?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britt_Sisi

Berichten: 8944
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Hoe oud was jullie hond toen hij/zij zindelijk was?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 19:44

Hoi allemaal!

Mijn broer heeft een pup van inmiddels 18 weken.
Het zindelijk worden wil nog niet echt lukken. Nu weet ik dat dat niet gek is en veel pups er wat langer over doen, maar ik was wel nieuwsgierig naar andere pups!

Dus vandaar de vraag: Hoe oud was jullie hond toen hij/zij zindelijk was?
Natuurlijk gebeuren er soms nog ongelukjes, maar wanneer hadden ze door dat plasjes buiten gedaan moeten worden?

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:00

Mijn pup van bijna 16 weken is zindelijk overigens is ze dit al weken :') .. Als er een ongelukje is dan is het nog tijdens te enthousiast spelen.

Er zijn er inderdaad die er langer over doen, maar nu nog niet zindelijk zijn zonder af en toe een ongelukje vind ik wel heel lang duren.
Hoe pakt hij het aan?

we hebben speciaal voor puppies ook een leuk topic
[BB-HK] Puppy erbij 2019

edit, toevoeging
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 12-06-19 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:03

Die van mij was heel snel zindelijk (vind ik dan, t is m'n eerste hond) was met 2 weekjes thuis al zonder ongelukjes in huis en keurig aangeven wanneer ze naar buiten moest, na 1 week thuis begon ze het al redelijk te snappen maar is er nog wel een keer een ongelukje geweest. We hebben wel heel bewust de eerste maanden er continue voor gezorgd dat er iemand thuis was zodat we direct konden inspelen op de signalen en dit daarna rustig uitgebreid naar echt uitlaatperiode's, een terugval of een ongelukje sinds dien heeft ze niet gehad, ze is nu 8 maanden. :)
Laatst bijgewerkt door xxwienekexx op 12-06-19 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

_xManadisx_

Berichten: 3139
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Hoe oud was jullie hond toen hij/zij zindelijk was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:07

De mijne was na een week compleet zindelijk. Wisselt wel heel erg, de ene is sneller dan de ander.

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:08

Week of 10 heb ik mijn honden vaak wel zindelijk.
Stop er in het begin enorm veel tijd in. Onze huidige hond kregen we toen hij 8 weken was. Hij heeft max 10x wat in huis gedaan.

Ik gebruik een bench om te rusten na rusten ging hij uit.
Na het eten
Na het spelen
(Puur ff in de berm een plas doen en klaar verder ging hij 4x 'uit' en dan liepen we max 5 a 10 minuten).
S nachts ging ik er elke 2,5 uur uit en bouwde dat gelijkelijk uit naar langere tijden er tussen.

Uiteindelijk was hij een week of 10/11 toen hij wel wist dat het buiten moest.
Hij poept en plast ook niet in de tuin.

MiraLooks

Berichten: 323
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:09

Afbeelding
je kan er niets van zeggen.... Gina (links) was bijna 1 jaar toen ze zindelijk was/Lotje die was binnen 1 week zindelijk. Gewoon blijven belonen als het goed gaat en ongelukjes blijven negeren. Ze doen het niet om jou te pesten...

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:09

Mijn 'pup ' die ik kreeg met 5,5 maand was zindelijk toen ik hem kreeg. Mijn pup die we kregen met 8 weken heeft lang geduurd. Die heeft eerst blaasontsteking gehad maar net zo lichtjes dat het lang duurde voordat we het vermoedden (en een reu). Toen dat was opgelost, was hij meteen zindelijk. Poepen heeft nog lang geduurd. Tot een 10 maanden wel. Hij was een erge stresspoeper dus zodra je hem alleen liet, poepte hij.

Nu beiden super zindelijk.

Britt_Sisi

Berichten: 8944
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 20:10

Hij volgt alle advies op van de puppycursus en dierenarts. Op internet vind je overal die zelfde adviezen. Van vrienden van mij begreep ik dat hun hond met 6 maanden nog niet zindelijk was. Op internet lees ik wel meer van die verhalen, vandaar mijn nieuwsgierigheid!

Deze pup is een enorm snel overprikkelde pup en dat kan zich uiten in rondjes rennen en niet meer stoppen. Ze wordt dan pas rustig als ze in de bench gestopt wordt. Puppycursus in groep werkt niet, dus hij is nu bezig met privé les. Het is allemaal lastig maar er zit vooruitgang in. Ik denk alleen dat alles wat meer tijd kost. Pup komt uit een nest van 11, en was vanuit daar ook nog nooit naar buiten geweest oid.

Mijn broer werkt vanuit huis en is dus bijna altijd thuis maar ze geeft echt niets aan. Ze rent achter een bal aan en in het rennen maakt ze een sliding stop om te plassen en rent weer verder. Ik beschuldigde mijn broer ervan dat hij niet snel genoeg was, tot het voor mijn neus gebeurde en ik geen enkel signaal zag waardoor ik in had kunnen grijpen. :')

pittig_ding
Berichten: 422
Geregistreerd: 06-03-06
Woonplaats: Ergens op deze aardbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:12

Mijn pup, die ik direct bij de fokker vandaan had, met 8 weken, was pas echt helemaal 100% zindelijk op 6 maanden. EN dat was volgens de instructrice helemaal zo gek niet. Zelf had zij een hond gehad die pas met 8maanden helemaal zindelijk was.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:13

tijdens het spelen geven ze bijna nooit een signaal.

Ik heb mijn laatste pup zelf gefokt en dus vanaf het nest al ''problemen'' met haar gehad qua zindelijkheid. Netjes alle adviezen zoals ik ze ken en geef gehanteerd maar wanneer ik ook naar buiten ging, plassen deed ze amper net als poepen om vervolgens , voor mij, heel random te poepen en plassen. Terwijl alle pups uit mijn nest gewoon op 8 weken al zo goed als zindelijk met de nieuwe baasjes mee gingen.

Dus ik ben wel benieuwd waar t precies fout gaan en wat de precieze adviezen zijn :)

Britt_Sisi

Berichten: 8944
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 20:14

Blaasontsteking is vandaag toevallig getest omdat ze soms wel 3 keer in een uur een plasje binnen doet (soms ook de hele dag niet) maar hier kwam niets uit. De dierenarts denkt dat ze gewoon te veel drinkt en daardoor te veel plast.

Ik weet dat geen een pup hetzelfde is maar ik ben toch nieuwsgierig!

Ze is snachts wel zindelijk, dat ging al heel snel. Echter heeft ze deze week 3 keer in de bench geplast, wat ze dus na week 1 niet meer gedaan heeft. Vandaar dat we dachten aan een blaasontsteking.

S_imonee

Berichten: 3844
Geregistreerd: 27-01-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:14

Die van mij was al zo'n beetje zindelijk toen we hem op gingen halen. De fokker had de pups en moeder in de bijkeuken met een grote ren in de tuin. Moeder heeft de pups grotendeels zelf geleerd waar ze hun behoefte moesten doen. En onze hond ging als laatste weg uit het nest. De fokker had al een handje geholpen met de zindelijkheid. Dat heeft ons een hele hoop gescheeld. Hij heeft af en toe een ongelukje gehad, maar gaf al goed aan wanneer hij een plas moest doen.

dierenfan
Berichten: 9611
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hoe oud was jullie hond toen hij/zij zindelijk was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:22

Mijn ene hond met 9 weken zo goed als zindelijk maar moest tott zo'n 5 maanden bijna elke 1 a 2 uur wel uit. Was met 7 maanden pas s nachts zindelijk.
De andere ook rond 9 weken zindelijk en kon het vlot 2 a 4 uur op houden. Was voor de 9 weken al s nachts zindelijk.

De laatste was drama en pas met 7 maanden betrouwbaar zindelijk en toen kon hij het vlot met 4x per dag uitlaten ook. Hij was wel met 3 maanden al s nachts zindelijk.

De jongste nu 11 maanden en al dat zindelijk maken en vele uitlaten ben ik al weer vergeten haha. Echter na 3 pups in 2 jaar en daarvoor al een jaar een oudje die s nachts rondv2 a 3 uur uit moest wil ik 10 jaar geen pup meer

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Hoe oud was jullie hond toen hij/zij zindelijk was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:30

‘S nachts gelijk en binnen op een klein ongelukje ook met een week of 8 :)

Indra was met bijna alles echt een modelpup en is dus ook geen eerlijk vergelijk :)
Ik heb echt nog nooit zo’n pup als haar gezien noch gehad

Het enige waar ze geen modelpup in was was met water... :+ waterbakken hoorden niet gevuld maar werd druk met haar pootjes in geslagen totdat hij uiteindelijk omlag :):) sloten waren ook vanaf 8 weken favoriet en ik heb dus met de hittegolf kleding aan in de brandnetels haar uit het water hier in de buurt mogen redden :+ ze sprong overal in met af en toe als gevolg dat ze er niet meer uit kon komen := een piepje en ik wist weer voldoende.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:32

10 weken toen deed ie alles buiten.
Structureel elke 2 uur naar buiten. Snachts eruit om 04:00 en 07:00 uur. Hij heeft toen nog 1 ongelukje gehad en dat was het.
Met 4 maanden stonden nestgenootjes nog met een dweil in de hand om de plasjes op te dweilen.
Echt consequent zijn en gewoon oppakken en buiten zetten.
Voldoende uitlaten. Onze hond poept echt niet in de tuin. Alleen op wandeling.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:33

Natuurlijk kan de blaas het nog niet zo lang ophouden ivm een kleiner volume wat in de blaas past bij zo’n jonge hond.

Mijn akita teefje was rond de 5 weken al zindelijk. Zindelijk als in, ze liep zelf naar buiten bij de fokster en in de nacht gingen ze allemaal 3x eruit.

Bij mij thuis 2 ongelukjes gehad aangezien ze niet naar buiten kon zelf.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:38

Onze fokker heeft al veel werk gedaan in het zindelijk maken van de pups, met een soort van kattenbakken.
Onze hond als pup van precies 8 weken gekregen, ze heeft 3 keer binnen geplast en nooit binnen gepoept. Heel strikt geweest met buiten zetten na het eten, spelen en slapen. Bovendien was het ook prachtig weer (juli) en waren we veel buiten. In de eerste 2 weken ook 's nachts een keer eruit om haar te laten plassen.
Ook altijd het commando "plasje doen" gegeven. Hebben we nu nog profijt van, we geven dit commando nog altijd voor we gaan slapen en voordat we weggaan, en ze plast dan keuring op commando.

Britt_Sisi

Berichten: 8944
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 21:39

Mijn broer gaat om de 1.5 uur en als hij denkt dat ze misschien weer moet soms sneller.
Nadeel is dat hij op 3 hoog woont. Even oppakken en naar buiten hooien gaat dus niet. Ze houdt het ook niet op als je haar oppakt zoals je vaak hoort, maar dan gaat het alle kanten op haha.

Ik ben niet bang dat het niet goedkomt hoor, komt vanzelf wel goed als hij gewoon consequent blijft. Maar grappig om te zien dat er zo veel verschil in zit per hond. Ik denk dat mensen met een binnen 2 weken zindelijke hond ook gewoon flinke mazzel hebben!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:40

Op 8 weken was mijn pupje zindelijk.
Sliep snachts mooi door en ik stond wel een uurtje vroeger op om hem buiten te laten. Overdag liet mijn ma hem buiten, hond liet goed merken wanneer hij nodig moest.

En hij is een enorm gekke hond. Op 5 maand leeftijd mee naar Brussel. Hele dag weg van huis en nergens wou de hond z'n behoefte doen. Pas toen we terug op bekende grond waren en hij het bos herkende bij ons thuis zette hij zich neer voor een lange plas.
Nu nog op inmiddels 8 jarige leeftijd doet hij geen plasjes tijdens wandelingen. Wacht altijd tot hij op eigen terrein is. :')

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:43

Britt_Sisi schreef:
Mijn broer gaat om de 1.5 uur en als hij denkt dat ze misschien weer moet soms sneller.
Nadeel is dat hij op 3 hoog woont. Even oppakken en naar buiten hooien gaat dus niet. Ze houdt het ook niet op als je haar oppakt zoals je vaak hoort, maar dan gaat het alle kanten op haha.

Ik ben niet bang dat het niet goedkomt hoor, komt vanzelf wel goed als hij gewoon consequent blijft. Maar grappig om te zien dat er zo veel verschil in zit per hond. Ik denk dat mensen met een binnen 2 weken zindelijke hond ook gewoon flinke mazzel hebben!

Wij hebben op de zaak het zelfde probleem, zomaar beneden sta ik niet en vooral niet dan ook nog bij het gras. Wij hebben dus een indoor pet toilet. Dus alleen voor de ongelukjes of als ze nodig moet. Maar tegenwoordig laat ze zich eerder horen dan dat ze op de bak gaat. Daar gaat ze alleen op als ze tijdens het spelen ineens moet plassen of wij niet reageren.

Plast en/of poept de pup wel iedere 1,5 als hij buiten staat?

Britt_Sisi

Berichten: 8944
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 21:55

Zo'n ding heeft hij inderdaad ook gekocht in de hoop dat dat werkte. Ik heb eigenlijk geen idee waarom dat niet werkte! Ga ik eens vragen!
Ja eigenlijk altijd wel plas/poep. Heel soms niet.

De puppycursus raadde aan steeds naar 1 plek te gaan en te wachten tot ze iets doet. Soms sta!t hij daar een hele tijd te wachten en gebeurt er niets. Ga je naar binnen en daar na 5 minuten laat ze het lopen.
Ze denken op de cursus dat het ook te maken heeft met overprikkeling en ontspanning. Dat ze buiten overprikkeld raakt en niet genoeg kan ontspannen om te plassen en binnen dus wel.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hoe oud was jullie hond toen hij/zij zindelijk was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:58

Een was met 24 uur zindelijk. Die was dus 8 weken oud.
De rest wat later, variërend van een week of 12 tot 16.
De tip "wachten tot hij wat doet" vind ik een goede en heb ik bij mijn laatste (snel geprikkelde) hond ook gebruikt. Wat ik je daarbij wil meegeven is; zoek een plek met zo min mogelijk afleiding. Dus geen uitzicht, geen eenden, spelende kinderen, fietsers, noem het maar op.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:00

Britt_Sisi schreef:
Zo'n ding heeft hij inderdaad ook gekocht in de hoop dat dat werkte. Ik heb eigenlijk geen idee waarom dat niet werkte! Ga ik eens vragen!
Ja eigenlijk altijd wel plas/poep. Heel soms niet.

De puppycursus raadde aan steeds naar 1 plek te gaan en te wachten tot ze iets doet. Soms sta!t hij daar een hele tijd te wachten en gebeurt er niets. Ga je naar binnen en daar na 5 minuten laat ze het lopen.
Ze denken op de cursus dat het ook te maken heeft met overprikkeling en ontspanning. Dat ze buiten overprikkeld raakt en niet genoeg kan ontspannen om te plassen en binnen dus wel.

Mijn pup vond het buiten ook spannend. Dus ik nam haar met de andere honden wel mee in het ritme. Deed ze iets werd ze beloond. Deed ze niks gewoon weer mee naar binnen. Maar wat uiteindelijk het beste gewerkt heeft is de bak. ipv iedere keer naar buiten; op de bak zetten - ''plasje doen'' zeggen en als ze dat doet een snoepje erin. Met als gevolg dat ze prima wist wat plasje doen was. En toen ook buiten - ''plasje doen''- en ze gaat zitten. Met als gevolg dat ze ook binnen no-time buiten poepte. Want dat was normaal.

En als ze buiten spannend vind. Vooral mee nemen. Lekker stukjes wandelen tussendoor ''volstoppen'' met beloningen die extreeeem lekker zijn (frikandel, kaas, worst, blokjes ham etc)

Wachten tot ze iets doet werkt hier niet. Na 2x 3 kwartier buiten gestaan te hebben heb ik t opgegeven. en gedaan wat er hier boven beschreven was. En klaar.

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:05

Mijn ene hond kwam met 8,5 week van de fokker en heeft nog twee keer een ongelukje binnen gehad maar vrijwel direct zindelijk. Mijn andere hond kwam met 13 weken uit het asiel en daarbij heeft het 4 jaar geduurd. Inmiddels is zij 14 en nog als ik haar iets te weinig kans geef om te plassen (volgens haar standaarden, er moet namelijk eerst 5 minuten gesnuffeld worden en dat bijvoorkeur 10x per wandeling :+ )plast ze wel eens binnen (nu 5x per jaar ofzo).

Britt_Sisi

Berichten: 8944
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 22:09

Belonen met snoepjes wil niet echt. Ze is een tijdje geleden ziek geworden, antibiotica gehad etc. Waardoor ze voorlopig even geen snoepjes mag behalve haar brokjes. Maar ze heeft er ook echt geen aandacht voor.(ook niet toen ze het wel mocht) Stem beloning vind ze nu veel leuker! We hebben inderdaad 1 vaste plas plek.