'aanpakken' malafide stichting

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Dimphyl
Berichten: 2129
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-19 09:22

Voor het gesprek Zijn we nog steeds in overleg en zou dus heel goed alsnog door kunnen gaan.

Ik heb niet veel tijd, moet zo gaan werken, maar wil nog wel even kwijt dat de pagina die ik heb opgericht helemaal geen 'zwartmaak' pagina is. Heb deze opgericht omdat ik en anderen dus verwijderd werden van de normale adoptiepagina nadat we een vraag stelden over een hond waarvoor ze noodopvang zochten en die diezelfde avond opeens overleden was.
Op mijn pagina worden dus verhalen en foto's van de geadopteerde honden gedeeld. In het begin (deze pagina bestaat al sinds december ongeveer) waren er mensen die zich inderdaad aanmeldde en zichzelf voorstelde met hun ervaring met de stichting erbij. Inmiddels zijn het echt alleen nog foto's en verhaaltjes. Daarnaast heb ik alleen adoptanten benaderd die ik al kende via de andere pagina en waarvan ik graag hun hondje zou willen blijven volgen. Als er wel andere dingen zijn verspreid of gezegd via privé berichten is dat niet door mij geweest.

Als iemand nog de naam wil weten oid stuur zelf maar even pb, ik ben het overzicht kwijt hier.

met L' ego kun je niet bouwen.


beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:23

bruceandnoon schreef:
DeMolenhoek schreef:
Bruceandnoon: Vanwaar deze heftige reactie? De naam van de stichting is niet genoemd dus geen laster. Als ze toch zo fout zit komt ze vanzelf wel op een dood spoor, niet? Dus waarom fok jij jou er zo in op? (En zeg nu niet dat het is omdat jij de stichting wilt verdedigen want er is geen naam genoemd :) )

De reactie is zo heftig omdat dit al maanden speelt en ik zie hoeveel verdriet en schade dit veroorzaakt bij betrokkenen. En met welk doel vraag ik me steeds maar weer af.
En de naam wordt per pb verspreid door TS en dat vind ik een zeer kwalijke zaak.
En je hebt gelijk hoor, uiteindelijk zullen ze op dood spoor terecht komen maar het kost gewoon zoveel kostbare energie die eigenlijk naar de dieren zou moeten gaan en niet verspild aan dit rancuneuze clubje

Door jou reactie's zijn de verhalen van de ts enkel geloofwaardiger.Je bedreigt ze hier min of meer ook.Als je zo reageert heb ik zoiets van wat heb je te verbergen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:26

bruceandnoon schreef:
dees_daan schreef:
In Nederland is absoluut geen tekort aan honden en is het aanbod inmiddels ook groter dan de vraag. Om daar achter te komen hoef je alleen maar even op marktplaats te kijken. Ik ken een "opvang" hier om de hoek waar honden uit het buitenland de kennels in gaan en waar ze zo 2 jaar zitten omdat er niemand is die ze wil hebben.. En dat vind ik dus zo jammer, als er niet zoveel stichtingen geweest waren en er eerst honden geplaatst worden voordat er nieuwe komen dan had je het goed aangepakt en werd er echt geholpen. Nu komen hier ladingen honden heen die nog geen plek hebben en waardoor er gewoon juist een overschot is aan honden.
Je ziet het hier in topics ook genoeg voorbij komen, iemand zoekt een leuke hond en de stichtingen vliegen je om de oren.. Het schiet gewoon niet op want overal zijn wel honden verkrijgbaar bij de stichtingen, honden die al in NL zijn. Als er echt een tekort geweest was zoals gesteld word dan was dit niet zo geweest.
.
En toch zitten de asiels niet overvol. Ze worden momenteel gevuld met honden uit het buitenland die hier dmv uitwisseling terechtkomen.
En misschien heb ik het verkeerd geformuleerd: er worden in Nederland niet genoeg honden gefokt om aan de vraag naar pups te voldoen. Dat betekent dus dat er honden moeten worden geïmporteerd. Grootste deel hiervan komt helaas nog uit de illegale broodfok in oostblok. Mp staat er vol mee.


Moeten is er hier helemaal niet bij. Er zijn hier gewoon teveel buitenlandse honden waardoor ze van de regen in de drup belanden.. Wat heeft een hond er aan om vanuit Spanje naar NL te komen en daar de kennel in gegooid te worden? Niks.. en doordat er zoveel stichtingen zijn die alles zelf willen doen krijg je je juist een overschot. Heel marktplaats staat vol, kennels zitten vol met buitenlandse honden en dan zijn er nog een aantal die het geluk hebben en bij een gastgezin terecht komen. Waarom? Waarom niet eerst de honden plaatsen die hier al zijn en dan pas nieuwe honden ophalen? In de tussentijd aan de slag in het land waar de problemen zijn en het probleem daar aanpakken.
Broodfok is een ander probleem dat opgelost moet worden maar de stichtingen doen net zo goed mee aan het overschot hier, en dat is wat mij ontzettend tegen staat. Er is geen plek voor al die honden want dan was er wel een wachtlijst geweest ipv pagina's vol advertenties en had je geen honden gehad die 2 jaar of langer moeten wachten tot er iemand komt, als diegene al komt want lang niet alle honden worden ook echt geplaatst.

Ook een tekort aan Nederlandse honden is onzin, mensen willen alleen geen geld uitgeven aan de honden die bij de fokkers vandaan komen. Als jij een leuke pup of herplaatser zoekt en je weet waar je moet zijn dan heb je over een paar weken een leuke hond in huis. Maar daar gaat misschien wel wat meer energie in zitten omdat je fokkers en verenigingen moet benaderen.

bruceandnoon
Berichten: 907
Geregistreerd: 30-01-10
Woonplaats: Beemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:28

[/quote]
De reactie is zo heftig omdat dit al maanden speelt en ik zie hoeveel verdriet en schade dit veroorzaakt bij betrokkenen. En met welk doel vraag ik me steeds maar weer af.
En de naam wordt per pb verspreid door TS en dat vind ik een zeer kwalijke zaak.
En je hebt gelijk hoor, uiteindelijk zullen ze op dood spoor terecht komen maar het kost gewoon zoveel kostbare energie die eigenlijk naar de dieren zou moeten gaan en niet verspild aan dit rancuneuze clubje[/quote]
Door jou reactie's zijn de verhalen van de ts enkel geloofwaardiger.Je bedreigt ze hier min of meer ook.Als je zo reageert heb ik zoiets van wat heb je te verbergen???[/quote]
Je moet me even helpen, welke bedreiging uit ik hier?

Edit Sorry ik kan niet quoten, my bad

bruceandnoon
Berichten: 907
Geregistreerd: 30-01-10
Woonplaats: Beemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:30

Dimphyl schreef:
Voor het gesprek Zijn we nog steeds in overleg en zou dus heel goed alsnog door kunnen gaan.

Ik heb niet veel tijd, moet zo gaan werken, maar wil nog wel even kwijt dat de pagina die ik heb opgericht helemaal geen 'zwartmaak' pagina is. Heb deze opgericht omdat ik en anderen dus verwijderd werden van de normale adoptiepagina nadat we een vraag stelden over een hond waarvoor ze noodopvang zochten en die diezelfde avond opeens overleden was.
Op mijn pagina worden dus verhalen en foto's van de geadopteerde honden gedeeld. In het begin (deze pagina bestaat al sinds december ongeveer) waren er mensen die zich inderdaad aanmeldde en zichzelf voorstelde met hun ervaring met de stichting erbij. Inmiddels zijn het echt alleen nog foto's en verhaaltjes. Daarnaast heb ik alleen adoptanten benaderd die ik al kende via de andere pagina en waarvan ik graag hun hondje zou willen blijven volgen. Als er wel andere dingen zijn verspreid of gezegd via privé berichten is dat niet door mij geweest.

Als iemand nog de naam wil weten oid stuur zelf maar even pb, ik ben het overzicht kwijt hier.

Top ik hoop dat jullie eruit komen en dat je tzt een update wil plaatsen met je bevindingen. Laten we hopen dat er iets positiefs uit voortkomt!

IHN
Berichten: 2331
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:08

ik vind het raar dat Bruce en Noon zo aangevallen wordt, terwijl de posts van ts toch ook niet erg netjes zijn...ze zegt dan wel niet de naam vd stichting, maar die wordt erg graag per pb gedeeld...allemaal hear say, behalve haar eigen ervaring.....ik ben ook geen fan vd meeste stichtingen, maar mensen besluiten zelf er te kopen...dan niet achteraf gaan janken..had voordien wat beter onderzoek gedaan.

Wat het voorstel van naar Spanje aangaat...hallo???? Alles wordt voor haar betaald...er wordt hier vergeten dat ze dat niet hoeven!! Ze hoeven haar geen verantwoording af te leggen...als de bewijzen van ts echt zo sterk zijn, en er wetten overtreden worden, kan ze gewoon naar de rechter stappen...

en dan zeggen: eigenlijk vind ik het voorstel maar niks...sorry, het is een hoop poeha, maar als puntje bij paaltje komt en je de kans krijgt iig wat te onderzoeken haak je af...

de communicatie bij Stichtingen laat vaak te wensen over..het is een dikke ego bende, maar feitelijk is dat met heel veel zaken zo waar mensen zich ontfermen over ziek zwak en misselijk...kijk mij eens goed bezig zijn....en ook bij ts heb ik dat idee.......ik vind het vooral een hoog kleutergehalte.

Dimphyl
Berichten: 2129
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Re: 'aanpakken' malafide stichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-19 10:19

Ik heb bladzijdes vol ervaringen van andere mensen die zwart op wit staan, maar die deel ik hier niet.

Ze hoeven zeker geen verantwoording af te leggen aan mij, daarom ook dat er onderzoeken lopen via officiële instanties.

Voorstel niks vinden is geloof ik eigen keuze toch? Ik kan niet stel op sprong naar Spanje vertrekken. Daarnaast lopen er op de finca, waar ik dus voor wordt uitgenodigd, volgens eigen zeggen van de oprichtster, alleen de oude honden die niet adopteerbaar zijn. En wie zegt dat, als ik daar op afspraak kom, ze het niet snel aanpassen?
De asiels waar ik mag gaan kijken zijn van 'zuster-stichtingen' waarom zou ij die willen zien, het gaat mij om deze stichting en niet om die anderen?
Een bezoek aan een pererra waar ze mee samenwerken lijkt me dan wel interessant, en sta ik zeker voor open, maar niet NU.

Ik hoef geen schouderklopje of wat dan ook. Enige dat ik wil is dat er onderzoek gedaan wordt naar deze stichting omdat ze vreemd communiceren, dingen verwijderen en gewoon niet secuur omgaan met de honden die onder hun naam vallen.

En zeker zullen er andere stichtingen zijn die misschien precies het zelfde doen, maar met deze heb ik zelf ervaring en ondertussen een enorme lijst aan andere klachten en vragen, die bij de stichting zelf genegeerd worden.

met L' ego kun je niet bouwen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:59

dees_daan schreef:
Er zijn hier gewoon teveel buitenlandse honden waardoor ze van de regen in de drup belanden.. Wat heeft een hond er aan om vanuit Spanje naar NL te komen en daar de kennel in gegooid te worden? Niks.. en doordat er zoveel stichtingen zijn die alles zelf willen doen krijg je je juist een overschot. Heel marktplaats staat vol, kennels zitten vol met buitenlandse honden en dan zijn er nog een aantal die het geluk hebben en bij een gastgezin terecht komen. Waarom? Waarom niet eerst de honden plaatsen die hier al zijn en dan pas nieuwe honden ophalen? In de tussentijd aan de slag in het land waar de problemen zijn en het probleem daar aanpakken.
Broodfok is een ander probleem dat opgelost moet worden maar de stichtingen doen net zo goed mee aan het overschot hier, en dat is wat mij ontzettend tegen staat. Er is geen plek voor al die honden want dan was er wel een wachtlijst geweest ipv pagina's vol advertenties en had je geen honden gehad die 2 jaar of langer moeten wachten tot er iemand komt, als diegene al komt want lang niet alle honden worden ook echt geplaatst.

Ik denk dat he de dingen wel een beetje uit proportie haalt. Het merendeel van de buitenlands honden die nog niet geplaatst zijn zitten in opvanggezinnen waar ze gewoon meelopen met de eigen hond(en) van het gezin. Daar kunnen geinteresseerden hen in actie zien in een omgeving die min of meer te vergelijken is met waar ze zullen terechtkomen. Imo een veel betere oplossing dat dat mensen van een foto of een filmpje een hond kiezen.
Er zijn asiels waar buitenlandse honden opgevangen worden omdat het asiel half leegstond en er voornamelijk pitbull-achtigen zaten terwijl er vooral vraag was naar gewone familiehonden. Is dat fout? Zou het ook fout zijn als er asiels samenwerken binnen 1 land? En bv. een Rotweiler die een stadsasiel verplaatsen naar een asiel op het platteland? Of een bejaarde Chi die in een asiel op het platteland zit net verplaatsen naar een asiel in de stad?
Niet alle geadverteerde honden bevinden zich in Nederland of Belgie, en op marktplaats staan er evengoed broodfokhonden geadverteerd. En het is niet omdat er nog honden geadverteerd worden dat er niet verdergewerkt kan worden met nieuwe honden. Vergelijk het met de arbeidsmarkt: ook daar bestaan openstaande vacatures en mensen die nog op zoek zijn naar een baan naast elkaar. We gaan ook de scholen niet sluiten, of mensen niet laten afstuderen omdat er nog andere mensen zijn die nog geen baan gevonden hebben.
Stichtingen gaan zelf wel zorgen dat ze niet teveel honden in opvang hebben; immers die honden kosten elke dag geld aan eten en om de zoveel tijd moet er eens eentje naar de DA.
Citaat:
Ook een tekort aan Nederlandse honden is onzin, mensen willen alleen geen geld uitgeven aan de honden die bij de fokkers vandaan komen. Als jij een leuke pup of herplaatser zoekt en je weet waar je moet zijn dan heb je over een paar weken een leuke hond in huis. Maar daar gaat misschien wel wat meer energie in zitten omdat je fokkers en verenigingen moet benaderen.

Het gaat niet over wel of niet geld willen uitgeven. Op de hopelijk gemiddeld 15 jaar dat je een hond hebt is het aankoopbedrag verwaarloosbaar. Er zijn mensen die heel bewust kiezen voor een rasloze hond. Een even goede keuze als bv. een bewuste keuze voor een Cocker Spaniel of voor een DH.
Ik vind het ook altijd gek dat een rashond importeren uit het buitenland status geeft terwijl een rasloze hond uit het buitenland halen zoveel kritiek uitlokt. Terwijl intussen een rasloze hond veel zeldzamer aan het worden is dan een rashond :\

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:06

Ik lees hier verschillende keren dat een tekort aan Nederlandse honden ‘onzin’ is.
Ik ben al heel lang op zoek naar een hond die een broodfok is en het is verdomd moeilijk. Via de fokvereniging staan we op een wachtlijst, voor een friese stabij (a 900,- euro!). Dat is minimaal een half jaar wachten en dan maar hopen dat het geslacht en type van jouw voorkeur in een nestje zit.
In de asiels zitten in nl alleen maar type vechthonden. De eerste die voor mij een gezonde, jonge, fitte hond zonder gedragsproblemen die met kinderen kan (ze gewend is), in een NL asiel kan vinden die krijgt van mij een bos bloemen.

IHN
Berichten: 2331
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:09

dat is prima dat je het niks vind... ging mij er enkel om om aan te geven dat de stichting niks verplicht is zoals sommigen suggereren en dus zeer zeker wel voorwaarden nogen stellen... onzorgvuldige communicatie.. tja... doe dan maar onderzoek naar de helft van alle bedrijven... ik ben en blijf van mening dat mensen ook wel erg makkelijk zijn met een hond ergens wegtrekken.....daarbij gaf je zelf al aan dat je wist dat jouw hond in nl geboren is... erst die hond kopen en er dan naderhad over mekken vind ik ook niet zo netjes... t is goed als misstanden worden aangekaart, hoor... maar op deze manier doet het me meer aan een kleuterruzie denken

speurneusc
Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:14

Dit gaat niet om aanbetaling maar om de totale som van de adoptie bijdrage.
Eén van de criteria voor het zijn van een "goede" stichting is toch wel dat je niet alleen de hondjes er weg haalt (= dweilen met de kraan open) maar ook iets aan het probleem daar doet, dwz castratie dagen of voorlichting. Dat doet deze stichting dus allebei niet.[/quote]



en waar is dat verplicht dan?? nergens dus in die zin heb je geen poot om op te staan, jij bent het niet eens met hun werkwijze dus zijn ze malafide???? als je beter kan doe dan zelf beter.. maar geef niet af op een ander die het volgens jou verkeerd doet.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:22

Ik haal niks uit het verband hoor, ik zelf genoeg ervaring om te weten dat een groot deel van de honden wel degelijk in kennels verblijft. En het is mijn mening dat je dan wel honden kan blijven halen maar dat dat niet opschiet want dan ontstaat er juist een overschot. Zolang er nog zoveel honden zijn die al een plekje zoeken vind ik het niet handig om er nog maar meer te halen.
Honden verplaatsen binnen NL is alleen maar om de kansen voor de hond te vergroten, ik zie de vergelijking van honden uit andere landen hier heen vliegen dan ook niet helemaal? Jij hebt het daarbij over honden die al in NL zijn en waarbij een asiel in een ander deel van het land een betere kans op herplaatsing kan geven, een samenwerking tussen Nederlandse asiels dus, dat staat totaal los van al die stichtingen die hier honden naartoe laten vliegen.

Dat veel mensen geen geld willen uitgeven is ook gewoon een feit, liever een hond van €300 dan een hond van €900.. En ook daar is niks mis mee maar een tekort kan je het dan niet noemen.

Over de stabij, hier in de omgeving zijn er genoeg stabijpups te vinden, is ook omdat ze hier veel op de boerderijen rondlopen, sommige zullen zonder stamboom zijn en dan weet je idd niet helemaal wat voor hond het zal worden maar dat weet je met een hond uit het buitenland al helemaal niet.

Via de makkelijke weg zal er misschien weinig te vinden zijn maar als je er een beetje energie in steekt is er ook echt wel een leuke Nederlandse hond te vinden. Kiezen mensen wel voor een buitenlandse hond dan is dat ook helemaal prima maar ga niet zeggen dat de vraag hier zo groot is en dat het aanbod nog te laag is want dat is dikke onzin gezien het aantal wachtende honden.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:31

Waves schreef:
Ik lees hier verschillende keren dat een tekort aan Nederlandse honden ‘onzin’ is.
Ik ben al heel lang op zoek naar een hond die een broodfok is en het is verdomd moeilijk. Via de fokvereniging staan we op een wachtlijst, voor een friese stabij (a 900,- euro!). Dat is minimaal een half jaar wachten en dan maar hopen dat het geslacht en type van jouw voorkeur in een nestje zit.
In de asiels zitten in nl alleen maar type vechthonden. De eerste die voor mij een gezonde, jonge, fitte hond zonder gedragsproblemen die met kinderen kan (ze gewend is), in een NL asiel kan vinden die krijgt van mij een bos bloemen.

Die zijn er wel, maar die zijn bijzonder snel ook terug weg. Als je er zo één op een website ziet staan en je belt is die 9 van de 10 keer al geplaatst. En de 10de keer is die nog niet geplaatst maar al gereserveerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:39

Waves schreef:
Ik lees hier verschillende keren dat een tekort aan Nederlandse honden ‘onzin’ is.
Ik ben al heel lang op zoek naar een hond die een broodfok is en het is verdomd moeilijk. Via de fokvereniging staan we op een wachtlijst, voor een friese stabij (a 900,- euro!). Dat is minimaal een half jaar wachten en dan maar hopen dat het geslacht en type van jouw voorkeur in een nestje zit.
In de asiels zitten in nl alleen maar type vechthonden. De eerste die voor mij een gezonde, jonge, fitte hond zonder gedragsproblemen die met kinderen kan (ze gewend is), in een NL asiel kan vinden die krijgt van mij een bos bloemen.


Ik heb er zo enkele gevonden. Maar die stichting plaats enkel honden bij mensen die of vanuit thuis werken of die niet meer werken. Dus zodra je werkt maar je er geen kans meer :n

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: 'aanpakken' malafide stichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:43

Omdat er weinig aanbod is van leuke probleemloze herplaatsers kunnen er hoge eisen gesteld worden. Ik heb zelf 2 poedels en zit op fb wel eens op en poedelherplaats site. Daar komen nog wel eens leuke herplaatsers, maar daar zijn bijna altijd eisen aan verbonden en de kosten zijn vaak ook niet mals.

Anoniem

Re: 'aanpakken' malafide stichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:45

Ja klopt, want ze raken echt makkelijk herplaatst. Kosten hebben wij nooit naar gekeken, behalve bij iemand die vond dat wij ook direct maar tuig etc bij haar moesten afnemen om de stichting te steunen. Namen wij x aantal producten niet af dan kregen wij geen hond. Terwijl wij alles al 2-3-4-5 dubbel hebben liggen. Daar zijn wij toen op afgeknapt.

hanny_jelke
Berichten: 5577
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 17:04

Xanthippe schreef:
DeMolenhoek schreef:
In de eerste plaats willen mensen een pup, die ze bij die stichtingen goedkoop vinden. Anderzijds is de selectieprocedure hier in België en Nederlanf belachelijk moeilijk. Het asiel bij ons wil geen honden plaatsen in een gezin met een kind en een andere hond. Bij een andere stichting mochten wij niet adopteren omdat ik 18 uur per week werkte, verdeeld over 3 dagen en bijna altijd in het weekend, wanneer mijn vriend thuis was. Dus de hond zat 1 x om de 2 weken enkele uren thuis met onze andere hond.

Bij een ander asiel gingen wij te weinig wandelen. 1 x per dag ipv 2. Dat wij buiten die wandelingen constant buiten werken en de honden dus ook bij ons buiten aanwezig zijn deed er niet toe. 1 x zelfs een hond toegezegd en opeens verdween de contactpersoon van de radar. Na meerdere teleurstellingen en flut excuses was het genoeg voor ons en hebben wij een pup bij een kleinschalige fokker besteld.

Moesten de asielen dus niet zo belachelijk doen zou er in eigen land ook veel meer geadopteerd worden.


Dit verhaal ken ik idd. Een vriendin van me wou een hond adopteren uit het asiel. Op de vragenlijst stond of de hond in elke kamer van het huis mocht komen?
Ze vroeg wat daarmee bedoeld werd, aangezien ze de badkamer qua hygiëne geen plaats voor een hond vond. Daarop werd de vragenlijst weggenomen en het gesprek afgebroken. Hond moest wel degelijk in elke kamer mogen komen.
Dat maakt het adopteren vanuit een asiel wel echt heel moeilijk.


Mijn moeder wou een wat oudere herder, die al bekend was met lichte HD.

Zelfde vraag of de hond overal mocht komen. Mijn moeder zegt nee hij mag de trap niet op dat is slecht voor de heupen. Einde adoptie :+) tsja je wilt ze plaatsten of je wilt ze niet plaatsen.

Asiels moeten makkelijker zijn met plaatsen van honden. En better kijken naar een klik inplaats van een stomme vragenlijst die niet relevant is voor elke hond.

Love the schoentje, who loves you.

mvdende
Berichten: 5638
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 18:05

Dit is ook één van de redenen waarom ik voor een marktplaats plezier nest pup gekozen heb. Had niet even €800 over wat een raspup kost, maar wilde ook geen probleem hond uit het asiel. En daarnaast had ik er waarschijnlijk geen een gekregen omdat ik op dat moment 12 hoog woonde. (Wel met lift natuurlijk)

Skip is alsnog een klein beetje een probleem hond blijkt achteraf, de volgende keer koop ik wel een pup bij een goede fokker.

Maar Skip is wel helemaal mijn hond, ik bepaal of hij wel/ niet gecastreerd wordt. Of ik wel/ niet met hem serieus de sport in ga enz.

Vaak is een hond uit het asiel niet echt van jou, maar lease je hem meer. Er zitten vaak ontzettend veel regels aan vast.

Daar heb ik helemaal geen zin in!

sterregoud
Berichten: 1799
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 18:32

Ik vind het zelf heel ondoorzichtig om te zien of een stichting goed handelt.

Ik heb al vaker gelezen dat mensen als ze zich hadden opgegeven voor een hond, op een bepaalde dag een belletje of appje krijgen dat ze de hond direct moesten ophalen. En als iemand dat niet kan, bijv. aan het werk, of anderszins niet mogelijk op zo'n korte termijn dat dan de adoptie niet doorging, maar dat ze wel hun geld kwijt waren.

Ik weet niet meer bij welke stichtingen dit is voorgekomen, maar het weerhoudt mij wel om het aan te durven gaan. Daarnaast natuurlijk ook een stuk bezorgdheid over de middelandse zeeziekten, en de onzekerheid of de tests wel afdoende waren.

Ook bij asiels heb ik twijfels, omdat daar de voorlichting lang niet altijd klopt.

Rizette
Berichten: 4280
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 07:31

sterregoud schreef:
Ik vind het zelf heel ondoorzichtig om te zien of een stichting goed handelt.

Ik heb al vaker gelezen dat mensen als ze zich hadden opgegeven voor een hond, op een bepaalde dag een belletje of appje krijgen dat ze de hond direct moesten ophalen. En als iemand dat niet kan, bijv. aan het werk, of anderszins niet mogelijk op zo'n korte termijn dat dan de adoptie niet doorging, maar dat ze wel hun geld kwijt waren.

Ik weet niet meer bij welke stichtingen dit is voorgekomen, maar het weerhoudt mij wel om het aan te durven gaan. Daarnaast natuurlijk ook een stuk bezorgdheid over de middelandse zeeziekten, en de onzekerheid of de tests wel afdoende waren.

Ook bij asiels heb ik twijfels, omdat daar de voorlichting lang niet altijd klopt.

Als je op die manier je geld kwijt bent staat dat gelijk aan stelen toch? Maken die mensen er een zaak van dan zullen ze die altijd winnen. Tenzij de Stichtingen zich zo indekken dat ze niet aan te pakken zijn omdat ze in Spanje zitten. Als hier in Nederland een tekort was aan honden dan werden ze wel steeds duurder of er worden er meer gefokt. Denk eerder dat het probleem is dat mensen er geen geld voor uit willen geven. Met een hond uit Spanje of uit het Oostblok ben je ook goedkoper uit maar of dat goedkoop is of op den duur duurkoop moet je nog maar afwachten. Geen idee wat het de broodfokkers of Stichtingen kost om in Spanje of het Oostblok een nestje te laten kweken. Het zijn wel snelle winsten als ze er zelf niets aan hoeven te doen en tig nestjes laten kweken, alleen maar hier even te verkopen.

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 07:44

Wij zijn in onze zoektocht naar een nieuwe hond 3 jaar geleden en nu recent weer tegen vreemde praktijken aangelopen en afgehaakt. Uiteindelijk in beide gevallen een pup bij een fokker gekocht. Rustig kijken, even over na kunnen denken, duizend vragen kunnen stellen en dan je pup ophalen wanneer het jou uitkomt. Ik heb dan ook ernstige vraagtekens bij heel veel van deze stichtingen.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

blokje
Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 08:09

Ik had een klasgenootje (10 jaar geleden) die een Spaanse opvang begon. Had er vanaf dag 1 al grote vraagtekens bij. Later bleek dat alles hun boven het hoofd was gegroeid met vreselijke gevolgen van dien. Geloof dat die stichting de Spaanse 4 voeter hete.

Ik ben sowieso niet zo voor al die buitenlandse honden.

<3 <3 <3 <3

bruceandnoon
Berichten: 907
Geregistreerd: 30-01-10
Woonplaats: Beemster

Re: 'aanpakken' malafide stichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 08:25

Onderstaand artikel kwam ik tegen op mijn FB tijdlijn. Een duidelijk en helder verhaal. Overigens vind ik dat iedereen zelf moet weten waar hij zijn hond vandaan haalt, mits hij of zij zich goed informeert van te voren en zich verdiept in oa herkomst van de hond.

Door: Wilma de Joode, beheerder asiel Bruchem.

"Laat ik het maar gelijk zeggen zoals het is: de meeste asielen in Nederland zitten niet vol met honden!
Daar staat u misschien van te kijken, want u heeft waarschijnlijk net als de meeste Nederlanders gehoord dat de asielen wel vol zitten. Vol met katten vaak, ja - maar met honden absoluut niet.
Als asielbeheerder kan ik u zeggen dat u iets gehoord heeft wat absoluut niet klopt. Er is juist een tekort aan honden in de meeste asielen. Een tekort aan leuke sociale hondjes, wel te verstaan. De honden die wij in de asielen binnen krijgen zijn namelijk bijna allemaal honden met een zeer uitgebreide gebruiksaanwijzing. De honden die wij in de asielen binnen krijgen zijn honden die veelal verprutst zijn door hun baasjes. Baasjes die geen idee hebben wat het inhoudt om een hond te hebben en te verzorgen. Baasjes die roepen veel verstand te hebben van honden en hun gedrag, maar dat dus absoluut niet hebben. Als ze de ene hond verpest hebben, dan nemen ze gewoon de volgende om ook die weg te doen.
De meeste honden in onze asielen kunnen niet met andere honden, vertonen agressie naar vreemden, hebben angst, zijn onbetrouwbaar met kinderen of kunnen absoluut niet met katten en andere dieren. Dat zijn over het algemeen de honden in de asielen in ons land. Deze honden moeten vaak heel lang wachten op een baas, als er al een baas voor ze komt. Dat wachten kan jaren duren. Jaren in een kennel en als de hond mazzel heeft, een aantal uur per dag op een speelveld. Ik kan u zeggen dat dat de meeste honden geen goed doet! Als er wel leuke sociale honden binnen komen in de asielen, dan zijn deze vaak binnen zeer korte tijd alweer geplaatst omdat mensen er voor in de rij staan.

Er is veel te doen over broodfokkers.
De broodfokkers in ons land verdienen vele euro’s met het plaatsen van pups. Pups die onder erbarmelijke omstandigheden worden gehouden. De vaders en moeders van deze pups zitten in schuren opgehokt, in hun eigen ontlasting. Het enige wat deze honden mogen, is zorgen voor pups. Ze krijgen geen medische zorg, zien geen daglicht en krijgen geen liefde. Veel van deze broodfokkers kopen hun pups in Oost-Europa omdat daar helemaal geen controle is op dit soort zaken. De foto’s van dat soort schuren zal ik u besparen, want ze zijn vreselijk. De pups komen met grote vrachtwagens naar Nederland. De Nederlandse handelaar heeft er een klein bedrag voor betaald en verkoopt ze dan voor bedragen die er niet om liegen.
Hoe komt het toch dat deze vreselijke broodfokkers de pups niet aangesleept krijgen? Dat komt omdat er veel vraag is naar honden. Naar lieve sociale honden. Honden die het goed kunnen vinden met andere honden, met de kat en met de kinderen. Omdat er bijna niet van dit soort honden te vinden zijn in de asielen, schaffen mensen een pup aan. Die pup haalt men dan bij de broodfokker. Vaak zijn de pups uit de broodfok niet goed gesocialiseerd en of hebben een lichamelijke ziekte of afwijking.
Als je gaat kijken op internet kom je vele duizenden vreselijke verhalen tegen van mensen die pups hebben gekocht bij deze broodfokkers / handelaren.

Er zijn twee groepen mensen die bij een broodfokker een hondje gaan kopen. Als eerste de mensen die geen flauw benul hebben wat ze in stand houden. Deze groep is vaak zeer verontwaardigd als blijkt dat er iets aan hun gekochte pup mankeert. Als tweede de mensen die wel weten wat een broodfokker is, maar denken “dat overkomt mij toch niet”. Het gekke is dat deze mensen ook zeer verontwaardigd reageren als blijkt dat er iets mankeert aan de gekochte pup. Regelmatig worden er honden aangeboden aan de asielen die niet sociaal zijn en gedragsproblemen hebben en uit deze vreselijke puppy handel vandaan komen.
Naast de asielhonden en de honden die via broodfokkers komen zijn er nog de rashonden. De rashonden zijn duur en er is de laatste jaren zo vreselijk veel mee gefokt dat 40% van de hondenrassen een erfelijke afwijking heeft. Ierse Setters worden amper 4 jaar i.v.m. epilepsie. Franse Buldoggen die niet kunnen ademen, Herders die nog amper kunnen lopen na een paar jaar of honden die in elkaar storten omdat het hart niet meer werkt, zoals bij de Berner Sennen hond. De rashonden die nog wel goed gefokt worden, zijn veelal duur en zijn maar voor weinig mensen weggelegd.

Dan zijn er nog de buitenlandse honden. De buitenlandertjes waar iedereen over roept “dat die maar in het land moeten blijven waar ze geboren zijn omdat de Nederlandse asielen vol zitten”. Dat zijn dezelfde mensen als in het begin van mijn verhaal. De mensen die geen idee hebben. Die maar wat roepen en niet verder kijken dan hun neus lang is. Deze buitenlandertjes worden geboren in een land, Spanje, Turkije, Roemenië, Bosnië, Griekenland enzovoort, waar ze vaak een slecht, kort leven tegemoet gaan en met veel geweld te maken krijgen. Als ze het al overleven als pup, geboren op straat.
Deze buitenlandertjes kunnen er niets aan doen dat ze geboren worden. Er is niemand die geld aan deze honden verdient, zoals een broodfokker die bewust fokt of laat fokken. Gelukkig zijn er stichtingen die zich in allerlei landen inzetten om deze zwerfhonden te helpen en in het land waar deze ellende heerst voorlichting te geven en castratie projecten te doen.
Tussen deze zwerfhonden zitten vaak fantastisch gave, leuke, lieve honden die in het land van herkomst absoluut geen kans hebben. Deze honden, mits goed geselecteerd, zijn perfect als leuke gezellige huishond. Deze honden zijn meestal heel goed met andere honden omdat ze op straat wel op móeten kunnen schieten met andere honden. Hun hondentaal is zeer goed. De Nederlandse honden zijn door hun baasjes zo verprutst dat de hondentaal er vaak amper is. Veel honden hebben geen idee hoe ze met andere honden moeten communiceren - met alle gevolgen van dien. Daarnaast zijn de meeste buitenlandse honden zeer dankbaar en erg lief, ondanks alle ellende die ze meegemaakt hebben.
Deze leuke gave buitenlandertjes verdienen in mijn ogen ook een kans op een fijn leven. Mij lijkt het dan ook helemaal niet gek om i.p.v. naar de broodfokker te gaan, een buitenlandertje te adopteren. Deze buitenlandertjes kunnen prima via de asielen in Nederland herplaatst worden. De asielen waar voornamelijk honden zitten die zeer slecht plaatsbaar zijn vanwege gedragsproblemen en waar lege kennels zijn! Op die manier red je écht een hond. Op die manier houd je het broodfokken onder vreselijke omstandigheden tenminste niet in stand. De broodfokkers raken hun pups niet kwijt en zullen minder moeten gaan fokken. Dat mensen geen pups meer kopen bij de broodfokkers is de enige manier om dit vreselijke geld verdienen en deze dierenmishandeling tegen te gaan.
Het adopteren van een buitenlandse hond heeft dus niet één, maar meerdere doelen.
- Je gaat de broodfok tegen, want je koopt er geen pup.
- Je helpt een hond die anders een kort leven heeft, met veel ellende en geweld.
- Je ondersteunt het asiel waar je de hond adopteert. Deze kan dan voor hun langzitters zorgen in de hoop dat daar ook ooit echt een goede baas voor komt!
Dit is geen artikel om de buitenlandse honden te promoten boven andere honden. Dit is eerder een artikel om aan te geven wat voor misverstanden er zijn en dat er een manier is om de vraag naar leuke, makkelijke honden op te lossen en op die manier de broodfok tegen te gaan. Ik zou willen dat meer asielen deze buitenlandse honden een kans zouden geven en met de stichtingen die goed werk doen voor deze honden, samen zouden werken.

Whale
Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: 'aanpakken' malafide stichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 08:35

Toen we op zoek gingen naar een nieuwe hond nadat onze eerste was overleden (hond uit het buitenland) en we een maatje zochten voor onze tweede hond, hebben we ook bij diverse asiels rondgekeken. De leuke honden waren al gereserveerd, dus het enige wat je nog overhield waren de probleemhonden met tig regeltjes die ook niet het meest makkelijke ras hadden. Pitbul-achtige, dobbermans, noem maar op. Absoluut niet waar we naar op zoek waren en echt niet paste bij onze huidige hond (ook uit het buitenland).

Toen hebben we toch weer besloten om een hond uit het buitenland te nemen, bij de stichting waar we onze eerste hond vandaan hadden waarbij de honden in een gastgezin terecht konden. Een 2-jarige uit Spanje waar we het vermoeden bij hebben dat hij gewoon uit het gezinsleven komt en toen is gedumpt. We hoefde hem niks te leren, kunstjes leerde hij in een dag. Nooit problemen mee gehad. Ook niet met onze 2 andere honden uit het buitenland. Zijn altijd sociale honden geweest zonder rugzakje.

speurneusc
Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 11:10

bruceandnoon schreef:
Onderstaand artikel kwam ik tegen op mijn FB tijdlijn. Een duidelijk en helder verhaal. Overigens vind ik dat iedereen zelf moet weten waar hij zijn hond vandaan haalt, mits hij of zij zich goed informeert van te voren en zich verdiept in oa herkomst van de hond.

Door: Wilma de Joode, beheerder asiel Bruchem.

"Laat ik het maar gelijk zeggen zoals het is: de meeste asielen in Nederland zitten niet vol met honden!
Daar staat u misschien van te kijken, want u heeft waarschijnlijk net als de meeste Nederlanders gehoord dat de asielen wel vol zitten. Vol met katten vaak, ja - maar met honden absoluut niet.
Als asielbeheerder kan ik u zeggen dat u iets gehoord heeft wat absoluut niet klopt. Er is juist een tekort aan honden in de meeste asielen. Een tekort aan leuke sociale hondjes, wel te verstaan. De honden die wij in de asielen binnen krijgen zijn namelijk bijna allemaal honden met een zeer uitgebreide gebruiksaanwijzing. De honden die wij in de asielen binnen krijgen zijn honden die veelal verprutst zijn door hun baasjes. Baasjes die geen idee hebben wat het inhoudt om een hond te hebben en te verzorgen. Baasjes die roepen veel verstand te hebben van honden en hun gedrag, maar dat dus absoluut niet hebben. Als ze de ene hond verpest hebben, dan nemen ze gewoon de volgende om ook die weg te doen.
De meeste honden in onze asielen kunnen niet met andere honden, vertonen agressie naar vreemden, hebben angst, zijn onbetrouwbaar met kinderen of kunnen absoluut niet met katten en andere dieren. Dat zijn over het algemeen de honden in de asielen in ons land. Deze honden moeten vaak heel lang wachten op een baas, als er al een baas voor ze komt. Dat wachten kan jaren duren. Jaren in een kennel en als de hond mazzel heeft, een aantal uur per dag op een speelveld. Ik kan u zeggen dat dat de meeste honden geen goed doet! Als er wel leuke sociale honden binnen komen in de asielen, dan zijn deze vaak binnen zeer korte tijd alweer geplaatst omdat mensen er voor in de rij staan.

Er is veel te doen over broodfokkers.
De broodfokkers in ons land verdienen vele euro’s met het plaatsen van pups. Pups die onder erbarmelijke omstandigheden worden gehouden. De vaders en moeders van deze pups zitten in schuren opgehokt, in hun eigen ontlasting. Het enige wat deze honden mogen, is zorgen voor pups. Ze krijgen geen medische zorg, zien geen daglicht en krijgen geen liefde. Veel van deze broodfokkers kopen hun pups in Oost-Europa omdat daar helemaal geen controle is op dit soort zaken. De foto’s van dat soort schuren zal ik u besparen, want ze zijn vreselijk. De pups komen met grote vrachtwagens naar Nederland. De Nederlandse handelaar heeft er een klein bedrag voor betaald en verkoopt ze dan voor bedragen die er niet om liegen.
Hoe komt het toch dat deze vreselijke broodfokkers de pups niet aangesleept krijgen? Dat komt omdat er veel vraag is naar honden. Naar lieve sociale honden. Honden die het goed kunnen vinden met andere honden, met de kat en met de kinderen. Omdat er bijna niet van dit soort honden te vinden zijn in de asielen, schaffen mensen een pup aan. Die pup haalt men dan bij de broodfokker. Vaak zijn de pups uit de broodfok niet goed gesocialiseerd en of hebben een lichamelijke ziekte of afwijking.
Als je gaat kijken op internet kom je vele duizenden vreselijke verhalen tegen van mensen die pups hebben gekocht bij deze broodfokkers / handelaren.

Er zijn twee groepen mensen die bij een broodfokker een hondje gaan kopen. Als eerste de mensen die geen flauw benul hebben wat ze in stand houden. Deze groep is vaak zeer verontwaardigd als blijkt dat er iets aan hun gekochte pup mankeert. Als tweede de mensen die wel weten wat een broodfokker is, maar denken “dat overkomt mij toch niet”. Het gekke is dat deze mensen ook zeer verontwaardigd reageren als blijkt dat er iets mankeert aan de gekochte pup. Regelmatig worden er honden aangeboden aan de asielen die niet sociaal zijn en gedragsproblemen hebben en uit deze vreselijke puppy handel vandaan komen.
Naast de asielhonden en de honden die via broodfokkers komen zijn er nog de rashonden. De rashonden zijn duur en er is de laatste jaren zo vreselijk veel mee gefokt dat 40% van de hondenrassen een erfelijke afwijking heeft. Ierse Setters worden amper 4 jaar i.v.m. epilepsie. Franse Buldoggen die niet kunnen ademen, Herders die nog amper kunnen lopen na een paar jaar of honden die in elkaar storten omdat het hart niet meer werkt, zoals bij de Berner Sennen hond. De rashonden die nog wel goed gefokt worden, zijn veelal duur en zijn maar voor weinig mensen weggelegd.

Dan zijn er nog de buitenlandse honden. De buitenlandertjes waar iedereen over roept “dat die maar in het land moeten blijven waar ze geboren zijn omdat de Nederlandse asielen vol zitten”. Dat zijn dezelfde mensen als in het begin van mijn verhaal. De mensen die geen idee hebben. Die maar wat roepen en niet verder kijken dan hun neus lang is. Deze buitenlandertjes worden geboren in een land, Spanje, Turkije, Roemenië, Bosnië, Griekenland enzovoort, waar ze vaak een slecht, kort leven tegemoet gaan en met veel geweld te maken krijgen. Als ze het al overleven als pup, geboren op straat.
Deze buitenlandertjes kunnen er niets aan doen dat ze geboren worden. Er is niemand die geld aan deze honden verdient, zoals een broodfokker die bewust fokt of laat fokken. Gelukkig zijn er stichtingen die zich in allerlei landen inzetten om deze zwerfhonden te helpen en in het land waar deze ellende heerst voorlichting te geven en castratie projecten te doen.
Tussen deze zwerfhonden zitten vaak fantastisch gave, leuke, lieve honden die in het land van herkomst absoluut geen kans hebben. Deze honden, mits goed geselecteerd, zijn perfect als leuke gezellige huishond. Deze honden zijn meestal heel goed met andere honden omdat ze op straat wel op móeten kunnen schieten met andere honden. Hun hondentaal is zeer goed. De Nederlandse honden zijn door hun baasjes zo verprutst dat de hondentaal er vaak amper is. Veel honden hebben geen idee hoe ze met andere honden moeten communiceren - met alle gevolgen van dien. Daarnaast zijn de meeste buitenlandse honden zeer dankbaar en erg lief, ondanks alle ellende die ze meegemaakt hebben.
Deze leuke gave buitenlandertjes verdienen in mijn ogen ook een kans op een fijn leven. Mij lijkt het dan ook helemaal niet gek om i.p.v. naar de broodfokker te gaan, een buitenlandertje te adopteren. Deze buitenlandertjes kunnen prima via de asielen in Nederland herplaatst worden. De asielen waar voornamelijk honden zitten die zeer slecht plaatsbaar zijn vanwege gedragsproblemen en waar lege kennels zijn! Op die manier red je écht een hond. Op die manier houd je het broodfokken onder vreselijke omstandigheden tenminste niet in stand. De broodfokkers raken hun pups niet kwijt en zullen minder moeten gaan fokken. Dat mensen geen pups meer kopen bij de broodfokkers is de enige manier om dit vreselijke geld verdienen en deze dierenmishandeling tegen te gaan.
Het adopteren van een buitenlandse hond heeft dus niet één, maar meerdere doelen.
- Je gaat de broodfok tegen, want je koopt er geen pup.
- Je helpt een hond die anders een kort leven heeft, met veel ellende en geweld.
- Je ondersteunt het asiel waar je de hond adopteert. Deze kan dan voor hun langzitters zorgen in de hoop dat daar ook ooit echt een goede baas voor komt!
Dit is geen artikel om de buitenlandse honden te promoten boven andere honden. Dit is eerder een artikel om aan te geven wat voor misverstanden er zijn en dat er een manier is om de vraag naar leuke, makkelijke honden op te lossen en op die manier de broodfok tegen te gaan. Ik zou willen dat meer asielen deze buitenlandse honden een kans zouden geven en met de stichtingen die goed werk doen voor deze honden, samen zouden werken.



een zeer groot gevaar bij honden uit buitenland!!!! is de voor ons 'vreemde' ziektes, parvo was hier zo goed als uitgestorven dat niet enten niet veel gevaar opbracht, helaas is het nu een must, want parvo komt weer heel veel voor. Net als hondsdolheid, enten was alleen maar nodig als men naar buitenland ging want het was daar verplicht, tegenwoordig is het meeste advies ook voor de honden die niet naar buitenland gaan hiervoor te enten. En zo zijn er nog wat meer.

Buiten dat je zo'n land financieert daardoor betalen ze totaal geen kosten of bijdrages aan opvang, dat wordt voor grootste gedeelte betaald door de buitenlanders en dat vinden ze prima, de verkeerde mensen hebben hier profijt van en lachen zich rot om die buitenlanders.

Wetten tegen slechte behandeling dieren, waarom zouden ze, ze pochen er mee dat het prima gaat mt de dieren daar want zelfs de buitenlanders hebben ze graag omdatze zo goed zijn...

Zijn de moorden op de galgo's minder geworden nu dat het buitenland zich er mee bemoeid? Alleen dat het moorden minder in het openbaar plaatsvinden, maar niet minder.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers